Prema odredbama Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu, koji je Hrvatski sabor usvojio lani u ožujku, svi brodari koji će sudjelovati na natječajima za koncesije za prijevoz u linijskom obalnom prometu moraju prethodno potpisati taj sporazum.
Zakonom je natjecanje za koncesije rezervirano samo za hrvatske kompanije, a zapošljavati se smiju samo hrvatski pomorci, iako je iz EU prethodno tražena liberalizacija kabotaže (obalnog linijskog brodarskog prometa).
Ovo je veliki dan za pomorce i brodare, ocijenio je ministar mora, turizma, pomorstva i razvitka Božidar Kalmeta, jer je potpisan svojevrsni kolektivni ugovor koji definira položaj pomoraca u kabotaži, a ne narušava tržišnu poziciju brodara.
Natječaj za koncesije raspisat će Agencija za obalni linijski pomorski promet za oko mjesec dana, najavio je Kalmeta.
Predsjednik Uprave najvećeg hrvatskog brodara Jadrolinije Slavko Lončar istaknuo je cijenu rada kao jednu od bitnih pretpostavki za normalnu tržišnu utakmicu.
Lončar, koji je ujedno i predsjednik Udruge hrvatskih brodara Mare Nostrum, naglasio je da će potpisati sporazum "iako je prošle noći bilo nekih izmjena bez naše suglasnosti", kako se ne bi kočilo raspisivanje natječaja za dodjelu koncesija.
Lončar je nezadovoljan što je iz sporazuma, navodno na intervenciju Rapske plovidbe, izbrisana točka o obvezi brodara da utvrdi visinu plaća svojih pomoraca prije javljanja na natječaj, čime su, po njegovu mišljenju, mali privatni brodari stavljeni u povoljniji položaj u odnosu na državnu Jadroliniju.
No, predsjednik Sindikata pomoraca Hrvatske Vladimir Svalina tvrdi da ta točka nije važna jer sindikat uskoro započinje pregovore s poslodavcima, pa će do Božića imati definiranu razinu plaća u svim brodarskim tvrtkama.
Svalina je zadovoljan sporazumom jer on pomorcima osigurava bolji standard i pravičniju plaću i predstavlja uvod u kvalitetniji socijalni dijalog s poslodavcima.
Sporazumom je obuhvaćeno oko 1.800 pomoraca zaposlenih u kabotaži, a njime je definirana najniža razina njihovih prava.
Najniža plaća mornara ili čistača stroja iznosi 2.290 kuna bruto, a u neto iznosu s pripadajućim koeficijentima i svim dodacima kreće se oko 3.500 kuna.