Najviši je europski sud u svibnju odbacio odluku SAD-a i EU kojom bi zrakoplovne kompanije iz sigurnosnih razloga bile prisiljene američkim vlastima pružati podatke o europskim putnicima, odredivši dvjema stranama rok do 30. rujna za postizanje novog sporazuma.
"SAD i Europa moraju brzo djelovati kako bi se izbjegla potencijalna velika kriza iznad Atlantika u nadolazećim tjednima", kazao je generalni direktor IATA-e Giovanni Bisignani. "Ne uspiju li do 30. rujna postići neki sporazum, moglo bi doći do prizemljenja i do 105 tisuća putnika tjedno", dodao je on, u obraćanju novinarima prilikom svojeg posjeta Japanu.
Europska komisija želi da se postigne novi sporazum, nakon što je Europski sud pravde odbacio prethodni uz obrazloženje da je "temeljen na neprimjerenim zakonskim osnovicama".
Prema starome sporazumu, aviokompanije bi morale američkim vlastima 15 minuta prije uzlijetanja dostavljati više od 30 različitih informacija o posadi i putnicima, uključujući podatke o kreditnim karticama te adrese i telefonske brojeve.
Taj je sporazum postignut 2004, budući je velik broj zrakoplova nailazio na prepreke u pristupu Sjedinjenim Državama uslijed zabrinutosti da se u njima nalaze sumnjivi putnici.
IATA je također prognozirala da će svjetska zrakoplovna industrija u 2006. prepoloviti gubitke, zahvaljujući snažnom gospodarskom rastu i velikim smanjenjima troškova.
Nakon što je 2005. zabilježila gubitak u visini 3,2 milijarde dolara, očekuje se da će ta industrija u ovoj godini ostati u minusu od nekih 1,7 milijardi dolara, što je znatno manje od očekivane 3,0 milijarde, priopćeno je iz IATA-e.
"S prosječnom cijenom nafte od 68 dolara po barelu, očekujemo da će ukupni izdaci za gorivo doseći razinu od 115 milijardi dolara, ali će gubici biti srezani na 1,7 milijardi", kazao je Bisignani. Takvu prognozu pripisao je rastu učinkovitosti, uloženih napora i dobrim prihodima.