"Iako su rezultati ohrabrujući, zrakoplovne su kompanije industrija vrijedna 470 milijardi dolara", kazao je Giovanni Bisignani, generalni direktor Međunarodnog udruženja zrakoplovnih prijevoznika (IATA), govoreći na otvaranju godišnjeg sastanka tog udruženja u Vancouveru. Nazvavši dobit od pet milijardi dolara "sitnišem", Bisignani je istakao kako je toj industriji potrebno 40 milijardi dolara samo za pokrivanje troškova kapitala.
"Industrija se kreće u pravome smjeru, ali s 200 milijardi dolara dugova, financijska rupa u koju smo upali poprilično je duboka. Izazov je od sitniša stvoriti održivu dobit", kazao je on.
Najnovije financijske prognoze za taj sektor potvrdile su snažan oporavak od snažnog pada poslovanja koji je uslijedio nakon terorističkih napada na SAD u rujnu 2001. te snažnog rasta cijena goriva, koji je taj sektor povukao u više od 40 milijardi dolara duboke gubitke tijekom proteklih šest godina.
IATA je svoju prognozu ukupne dobiti već jednom u travnju oštro revidirala na gore, s prethodnih 2,5 milijardi dolara, budući relativno snažno svjetsko gospodarstvo daje poticaja turizmu i okretanju zračnom prijevozu.
Ta organizacija predstavlja nekih 250 zrakoplovnih kompanija, zaslužnih za 94 posto rezerviranog međunarodnog zračnog prometa. Trodnevnom sastanku u Vancouveru prisustvuje više od 150 izvršnih direktora aviokompanija, predstavnika čelništva zračnih luka, civilne avijacije te proizvođača i nevladinih organizacija.
Prema Bisignanijevim riječima, čimbenici koji stoje iza poboljšane financijske pozicije zračnih prijevoznika u prvome su redu ukupan 56-postotni rast produktivnosti i 13-postotni pad troškova distribucije, kao i čimbenici vezani uz popunjenost - broj popunjenih sjedala - koji je u 2006. dosegnuo rekordnu razinu od 76 posto.
Što se tiče visoke cijene goriva za zrakoplove, koja je posljednjih godina nagrizala dobiti uslijed snažnog rasta cijena sirove nafte, sektor je sada u znatno boljoj poziciji za izlaženje na kraj s troškovima, zahvaljujući strategijama poput hedginga - odnosno, kupovanja budućih zaliha po fiksnoj cijeni.
"Zrakoplovnim je tvrtkama u 2002. bila potrebna cijena goriva od 20 dolara za barel da bi bile na nuli. Danas su profitabilne uz cijenu od gotovo 70 dolara za barel", kazao je Bisignani.