HR-MMMF-MEMORANDUM I STRUKTURNE MJERE ZA PROVOĐENJE STAND BY -Financijsko-poslovne usluge MEMORANDUM I STRUKTURNE MJERE ZA PROVOĐENJE STAND BY ARANŽMANA MEMORANDUM I STRUKTURNE MJERE ZA PROVOĐENJE STAND BY ARANŽMANA Jačanje položaja
Hrvatske na međunarodnom financijskom tržištu, rast rejtinga, pad kamatnih stopa za zaduženje Hrvatske, mogućnost da Hrvatska s međunarodnim financijskim institucijama u kratkom roku realizira oko milijardu dolara dodatnog kapitala. To su samo neke od prednosti koje Hrvatskoj donosi stand by aranžman s Međunarodnim monetarnim fondom (MMF). Vlada, koja je krajem prošlog tjedna izviještena o završetku pregovora, smatra da je dobivanje povjerenja međunarodnih financijskih institucija od bitnije važnosti nego pravo na povlačenje financijskih sredstava. Naime, MMF stand by-om Hrvatskoj stavlja na raspolaganje 200 milijuna specijalnih prava vučenja (250 milijuna dolara), ali Hrvatska ta sredstva neće ni koristiti s obzirom na dobro stanje međunarodnih pričuva. Najavljuje se to u pismu namjere MMF-u s Memorandumom o ekonomskoj i financijskoj politici za potpisivanje kojega je Vlada ovlastila potpredsjednika Slavka Linića i ministra financija Matu Crkvenca. Nakon što Memorandum prođe Izvršni odbor MMF-a očekuje se da krajem veljače bude i potpisan stand by aranžman. U Memorandumu Vlada kao glavne srednjoročne gospodarske ciljeve označava rast zaposlenosti i životnog standarda.
MEMORANDUM I STRUKTURNE MJERE ZA PROVOĐENJE STAND BY ARANŽMANA
Jačanje položaja Hrvatske na međunarodnom financijskom tržištu,
rast rejtinga, pad kamatnih stopa za zaduženje Hrvatske, mogućnost
da Hrvatska s međunarodnim financijskim institucijama u kratkom
roku realizira oko milijardu dolara dodatnog kapitala. To su samo
neke od prednosti koje Hrvatskoj donosi stand by aranžman s
Međunarodnim monetarnim fondom (MMF).
Vlada, koja je krajem prošlog tjedna izviještena o završetku
pregovora, smatra da je dobivanje povjerenja međunarodnih
financijskih institucija od bitnije važnosti nego pravo na
povlačenje financijskih sredstava. Naime, MMF stand by-om
Hrvatskoj stavlja na raspolaganje 200 milijuna specijalnih prava
vučenja (250 milijuna dolara), ali Hrvatska ta sredstva neće ni
koristiti s obzirom na dobro stanje međunarodnih pričuva.
Najavljuje se to u pismu namjere MMF-u s Memorandumom o ekonomskoj i
financijskoj politici za potpisivanje kojega je Vlada ovlastila
potpredsjednika Slavka Linića i ministra financija Matu Crkvenca.
Nakon što Memorandum prođe Izvršni odbor MMF-a očekuje se da krajem
veljače bude i potpisan stand by aranžman.
U Memorandumu Vlada kao glavne srednjoročne gospodarske ciljeve
označava rast zaposlenosti i životnog standarda.
Procjenjuje se da će se stopa gospodarskog rasta s očekivanih 3,5
posto u ovoj godini povećati na 4 posto u 2001., dok bi se inflacija
s ovogodišnjih 8 posto (odnosno 7,5 posto) trebala smanjiti na 4,2
posto u 2001.
Dvjema ključnim odrednicama Memoranduma, ministar Crkvenac smatra
naglasak na podizanje efikasnosti gospodarstva uz konstantnu
politiku proračunske prilagodbe i smanjenje deficita. Procjenjuje
se tako da bi deficit proračuna konsolidirane države s ovogodišnjih
6,5 posto BDP-a trebao u idućoj godini biti smanjen na 5,25 posto, u
2002. na 4,25 posto, dok bi 2003. trebao iznositi 1,25 posto BDP-a.
Druga bitna odrednica je politika plaća i to njihova ograničavanja.
Vlada je već na prošlotjednoj sjednici donijela niz mjera za
provođenje takve politike - zamrzavanje plaća državnih dužnosnika
i zaposlenika u javnom sektoru na ovogodišnjoj razini, kao i
zadržavanje prosječnih plaća u javnim poduzećima na razini 2000.
Posebno mjesto u politici plaća zauzima i najava o smanjenju broja
zaposlenih u javnim službama i to za 10.000. Pritom bi se broj
zaposlenika u MUP-u smanjio za 4.000, a ostalo najvećim dijelom u
Ministarstvu obrane. Smanjenje broja zaposlenih bit će najavljeno
krajem ožujka iduće godine, a Vlada ga namjerava provesti brzo na
temelju nove regulative i umanjenja troškova otpremnina. Do tada bi
se, kako se najavljuje, određene uštede mogle postići slanjem viška
zaposlenih na odmor uz punu plaću, ali bez plaćanja naknada.
U Memorandumu Vlada daje i naznake budućeg zakona o zapošljavanju
državnih dužnosnika i službenika, koji bi trebao stupiti na snagu
krajem veljače. Tako se već sad da iščitati jedinstveno uređenje
koeficijenata (to bi donijelo uštedu od 6 do 7 posto u masi plaća),
smanjenje razdoblja za izračun otpremnine sa sadašnjih tri do 36
mjeseci na 6 mjeseci i smanjenje iznosa za plaće u tom razdoblju sa
100 na 90 posto plaće, zamjenu naknada za prekovremeni rad
slobodnim danima, uštede na naknadama za prijevoz, topli obrok.
U razgovorima sa sindikatima i poslodavcima o trogodišnjem
sporazumu o socijalnom miru, Vlada je kao cilj zacrtala postizanje
dogovora o rastu realnih plaća na nešto nižoj razini (za oko 1 do 2
postotna boda manje) od godišnjeg rasta proizvodnje.
Iz Memoranduma se može iščitati i moguće poskupljenje benzina.
Naime, do ožujka iduće godine trebala bi biti osnovana i započeti s
radom agencija za ceste, za što bi se za 30 lipa po litri povećale
trošarine za benzine i dizelska goriva.
Osim promjena vezano za trošarine drugih promjena u poreznom
sustavu ne bi trebalo biti. Posebice se, izričita je Vlada, neće
smanjiti 22-postotna stopa PDV-a, niti dopustiti proširenje nulte
stope ili izuzeća od plaćanja PDV-a.
Niz mjera vezan je uz konsolidaciju i reforme u zdravstvenom i
mirovinskom sustavu. Najavlju se tako zakonske izmjene kojima bi se
smanjile određene posebne mirovine, socijalne naknade za
branitelje, plaće liječnika na ratom pogođenim područjima, kao i
razmatranje niza drugih mjera, npr. smanjenja mirovina
braniteljima i promjena njihova usklađivanja, ponovno uvođenje
naknada za zdravstveno osiguranje za mirovine veće od granice
službenog siromaštva, godišnje usklađivanje mirovina, umjesto kao
do sada dva puta godišnje, i sl.
Vlada je u Memorandumu definirala i rokove u provođenju
privatizacije. Tako se do sredine iduće godine očekuje prvo javno
izdanje najmanje 20 posto dionica Hrvatskog telekoma, a tijekom
godine i privatizacija triju banaka - Dubrovačke i Croatia banke,
te Hrvatske poštanske banke (koju bi vjerojatno prije toga trebalo
dokapitalizirati), potom Croatia osiguranje.
U sljedećoj godini očekuje se i reforma energetskog sektora,
najprije usvajanje zakonodavnog okvira, a potom i provođenje
restrukturiranja, moguće i početak privatizacije INE i HEP-a.
Očekuje se privatizacija JANAF-a, kao i nekih dijelova HEP-a i INE
ako to bude potrebno za ostvarivanje privatizacijskog prihoda
planiranog u proračunu za 2001., zapisano je u Memorandumu.
Najavljuje se njime i niz strukturnih reformi, kao što su npr.
početka rada Državne riznice, daljnja decentralizacija, početak
primjene trećeg stupnja mirovinskog osiguranja sredinom 2001., a
drugog stupnja početkom 2002., dok se na monetarnom području
očekuje daljnje smanjenje obvezne rezerve, usvajanje novih zakona
o HNB-u, o bankama, o deviznom poslovanju, i sl.