FR-DE-diplomati-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada-Parlament FRANCUSKA-LE MONDE OD 20.12.00.FRANCUSKO PREDSJEDANJE FRANCUSKALE MONDE20. XII. 2000.Europa: suđenje francuskoj drzovitosti"Jesmo li postali nepodnošljivi? Jesu li se
naše političko-administrativne elite postupno zatvorile prema međunarodnom i europskom razvitku, tako da su postale nesposobne za konstruktivan dijalog s partnerima u Uniji i izgubile vezu s Berlinom? Neuspjeh susreta na vrhu u Nici, premda u Elizejskoj palači i u Matignonu to ne priznaju, zaslužuje da se o tomu razmisli. Ozračje je tu bilo ružno, od početka do kraja obilježeno jednodušnim osudama francuskog predsjedanja koje se okrivljavalo zbog pristranosti, zaslijepljenosti, nedostatka europskog duha.To se još nije vidjelo na sjednicama Europskog vijeća otkako je 1974. Valery Giscard d'Estaing utemeljio tu ustanovu. U hodnicima loših noći u Nici, osude su pljuštale sa svih strana, o svim pitanjima, s rijetkim ogorčenjem ljudi kojima je dosta da ih zlostavlja jedan među njima čiju drzovitost više ništa ne opravdava.Dakako, Francuzi su često zadirkivali u sklopu europskih organizacija, sa svojim stalnim degolističkim, više ili manje
FRANCUSKA
LE MONDE
20. XII. 2000.
Europa: suđenje francuskoj drzovitosti
"Jesmo li postali nepodnošljivi? Jesu li se naše političko-
administrativne elite postupno zatvorile prema međunarodnom i
europskom razvitku, tako da su postale nesposobne za konstruktivan
dijalog s partnerima u Uniji i izgubile vezu s Berlinom? Neuspjeh
susreta na vrhu u Nici, premda u Elizejskoj palači i u Matignonu to
ne priznaju, zaslužuje da se o tomu razmisli. Ozračje je tu bilo
ružno, od početka do kraja obilježeno jednodušnim osudama
francuskog predsjedanja koje se okrivljavalo zbog pristranosti,
zaslijepljenosti, nedostatka europskog duha.
To se još nije vidjelo na sjednicama Europskog vijeća otkako je
1974. Valery Giscard d'Estaing utemeljio tu ustanovu. U hodnicima
loših noći u Nici, osude su pljuštale sa svih strana, o svim
pitanjima, s rijetkim ogorčenjem ljudi kojima je dosta da ih
zlostavlja jedan među njima čiju drzovitost više ništa ne
opravdava.
Dakako, Francuzi su često zadirkivali u sklopu europskih
organizacija, sa svojim stalnim degolističkim, više ili manje
prilagođenim, refleksima. No te su im se smiješne navike u
ponašanju opraštale zbog očitog prinosa njihovih čelnika, u Parizu
i u Bruxellesu, u izgradnji Europe. Otkako je uveden euro; zadnji
veliki zajednički uspjeh kojemu je Francuska puno pridonijela od
1988. do 1998; ta je blagost izišla iz mode, a zamijenila ju je
ljutnja koja je svoj vrhunac dostigla u Nici.
Ona se hrani starim, više ili manje potiskivanim, zamjerkama, a
napose tvrdnjom da je kralj gol, da Francuska takva kakva je,
oslabljena u Bruxellesu, lišena utjecaja u strasbourškom
parlamentu, oslabljena kohabitacijom u Parizu, iz mjeseca u mjesec
pokazuje da više nije kadra biti vođa u Europi. 'Francuska je jednom
bila pokretač Europe', glasio je nakon Nice naslov u 'Die Zeitu',
vrlo ozbiljnom hamburškom tjedniku, u napisu koji je bio oštar
prema našim čelnicima, a bilo bi ga korisno podijeliti na
sveučilištima u Francuskoj i u Navarri.
Breme prošlosti različito je. Da bismo se ograničili na novije doba
koje je došlo nakon neuspjeha prethodne Međuvladine konferencije
(CIG) u Amsterdamu u lipnju 1997., uvjeti u kojima su u ožujku 1999.
u Berlinu zaključeni pregovori o 'Agendi 2000', nedvojbeno su
izazvali zlobu u Njemačkoj. Trebalo se dogovoriti o financiranju
Unije u razdoblju od 2000. do 2006., vodeći računa o budućem
proširenju na zemlje srednje Europe i, u tom smislu, ubrzati
reformu zajedničke agrarne politike (PAC) i njezinih strukturnih
fondova.
Njemačka, koja je predsjedala EU-om, htjela je smanjiti svoj neto
prinos proračunskim troškovima EU-a (razlika između onog što daje i
što zauzvrat dobiva), za koji je mislila da je prevelik. Bilo je to
uobičajeno traženje koje je Gerhard Schroeder iznio suzdržano, ne
tražeći bitno smanjenje. Potez ni u čemu nije sličio onome Margaret
Thatcher petnaest godina ranije ('I want my money back'). No,
Francuska je odlučno odbila bilo što učiniti; kancelar je popustio,
kako bi omogućio da se postigne sporazum. Nervozne raspre
petnaestorice u Nici o posljedicama kravljeg ludila i upozorenja g.
Schroedera, napose u smjeru Francuske, protiv svakog većeg
financijskog otklona, govore da rana još nije zacijelila. (...)
U Nici danas, kao u Berlinu u ožujku 1999. ili u Biarritzu u
listopadu 2000. pod francuskim predsjedanjem, istim se partnerima
nije odveć svidio stil Francuza, a napose njihova Predsjednika.
Njegov ugled simpatičnog čovjeka nije ga spriječio da na zadnjem
summitu, na kojemu ga je uostalom zamjenjivao premijer, izgrdi
Belgijance koji su pružili otpor i da u više navrata bude bezobziran
prema Romanu Prodiju, predsjedniku Povjerenstva. Što je još gore,
dok se Francuska zauzima za jako Povjerenstvo, mogao bi se napisati
golem zbornik nasrtljivih i prijezirnih izjava koje dobar dio
pariških dužnosnika sustavno rabi u svezi s tom europskom
ustanovom, tako da često dovode u nepriliku kolege iz Bruxellesa.
Male zemlje Unije ne prolaze bolje u komentarima, da ne govorimo o
zemljama kandidatima.
Ukratko, Francuzi se ne znaju ponašati, ali to nije velika novost.
Ono što te mane čini nepodnošljivima, je to što idu pod ruku s pravim
intelektualnim nedostatkom. Svibanjski govor Joschke Fischera o
budućnosti Europe u pravi je čas pokrenuo raspru o europskoj
budućnosti. Hubert Vedrine, ministar vanjskih poslova, bio je
zainteresiran, čini se, a zatim se distancirao, očito zbog
nedovoljne potpore. Vlada je ostavljala dojam da je neodlučna.
Lionel Jospin je zašutio, dajući za pravo onima koji su tvrdili da
europska izgradnja nije njegov prioritet. Sada smo tu, tj. u
slijepoj ulicci, s prilično smanjenim utjecajem", piše Philippe
Lemaitre.