CH-E-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi ŠVIC 12.XII.-NZZ- U NICI POBIJEDILA NACIONALNA DRŽAVA ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG12. XII. 2000.Veliki se šire u EU"Europsko vijećanje ulazi u anale kao do sada vremenski najdulji vrh EU-a. Je li
se pregovarački maraton isplatio? Zacijelo jest u smislu da su šefovi država i vlada ipak postigli suglasje po pitanju institucionalnih reforma kako bi na taj način proširena unija ostala sposobnom za djelovanje i odlučivanje. Skandal na rivijeri mogao se izbjeći iako je predsjednik države i sadašnji predsjednik EU-a Chirac pregovaračko-taktički nespretno postupio, manje ili više izjednačavao francuske interese s europskima i ponajprije u ophođenju s manjim zemljama EU-a pokazao malo senzibiliteta. Ovi potonji pokušavali su i u završnoj fazi - bez uspjeha - dignuti mali ustanak dok su satima odbijali dati svoj pristanak na rezultate pregovora.O kakvoći kompromisa postignutog u južnoj Francuskoj ne treba dakako imati nikakvih iluzija. S rezultatom iz Nice EU materijalno nije jamačno postigao što je trebalo. To ne iznenađuje. Kad su po srijedi moć i utjecaj zemalja članica na bruxelleske događaje a time i dragi novac, u EU-u je tradicionalno jednako kvadraturi
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
12. XII. 2000.
Veliki se šire u EU
"Europsko vijećanje ulazi u anale kao do sada vremenski najdulji
vrh EU-a. Je li se pregovarački maraton isplatio? Zacijelo jest u
smislu da su šefovi država i vlada ipak postigli suglasje po pitanju
institucionalnih reforma kako bi na taj način proširena unija
ostala sposobnom za djelovanje i odlučivanje. Skandal na rivijeri
mogao se izbjeći iako je predsjednik države i sadašnji predsjednik
EU-a Chirac pregovaračko-taktički nespretno postupio, manje ili
više izjednačavao francuske interese s europskima i ponajprije u
ophođenju s manjim zemljama EU-a pokazao malo senzibiliteta. Ovi
potonji pokušavali su i u završnoj fazi - bez uspjeha - dignuti mali
ustanak dok su satima odbijali dati svoj pristanak na rezultate
pregovora.
O kakvoći kompromisa postignutog u južnoj Francuskoj ne treba
dakako imati nikakvih iluzija. S rezultatom iz Nice EU materijalno
nije jamačno postigao što je trebalo. To ne iznenađuje. Kad su po
srijedi moć i utjecaj zemalja članica na bruxelleske događaje a
time i dragi novac, u EU-u je tradicionalno jednako kvadraturi
kruga pronaći konsenzus svih suigrača za pregovaračkim stolom.
Zadnja velika drama ove vrste nije se odigrala davno.
Prije jedva dvije godine, na posebnom vrhu u Berlinu, obavljen je
prvi dio fitness programa EU-a za proširenje na Istok. Tada se
vodila borba oko reforme izdataka agrarne i strukturne politike i
cjenjkalo se oko poštenije financijske razdiobe tereta među
zemljama članicama. Donijeta je odluka o koracima u pravom smjeru,
ali ne i stvarne reforme. No one će prije ili kasnije biti utoliko
potrebnije što se zemljama kandidatima s Istoka i Juga mora
odobriti slična financijska potpora kakvu dobivaju Španjolska,
Portugal, Irska i Grčka koje su u doba prijama također slovile kao
siromašne.
Vratimo se rezultatu iz Nice. On pokazuje da će u buduće u
Bruxellesu puhati drukčiji vjetar nego danas. Velike zemlje -
Njemačka, Francuska, Velika Britanija i Italija znale su u
Ministarskom vijeću jasno i preko leđa manjih zemalja članica
ojačati svoju težinu kod glasovanja kvalificiranom većinom. Pomak
snaga u korist velike Četvorice izgleda prikladan, osobito što su
za sada manje zemlje povlaštene i što će s planiranim širenjem na
Istok u EU ući pretežno male zemlje. No nova razdioba težine glasova
izgleda kao propisna porcija samovolje u važećim odredbama, jer ne
odgovara razmjernoj veličini stanovništva pojedinih zemalja.
Chirac se u pregovorima nepokolebljivo borio za 'egalite' u
usporedbi s Njemačkom. Schroeder je u protupotezu morao dokazivati
'fraternite', stalno je naglašavao da Nica neće propasti zbog
njega. No najviše razmišljanja u novom rješenju izaziva to što je
način glasovanja konstruiran tako da u načelu svaka velika zemlja
treba tek malobrojne saveznike da bi stvorila manjinsku zapreku i
time blokirala odluke. Zbog toga vlada dojam da je sposobnost EU-a u
donošenju odluka u Nici prije pogoršana nego poboljšana.
Inače je maksima vrha glasila da treba dolično poštovati posebne
interese. Tako jest i ostaje, primjerice za Britance, veto u svim
fiskalnim i socijalnim pitanjima u stanovitoj mjeri svetinja. Isto
vrijedi za Francusku u pogledu na trgovinu uslugama kulturne
relevantnosti ili za Njemačku glede azila. Prvotna ambicija da se
kod konačnog zaključka u vijeću načelo konsenzusa učini iznimkom,
drugim je riječima na vrhu EU-a brzo pokopana. Uzajamno povjerenje,
osobito kad se radi o financijskim interesima, u bruxelleskoj je
zajednici i dalje ograničeno. To bi moglo biti možda ne jedini, ali
ipak važan razlog što će unatoč prvotnoj nakani, svaka zemlja i u
buduće davati po jednog povjerenika i to tako dugo dok EU neće
obuhvaćati više od 27 država članica. Reforma Povjerenstva sastoji
se dakle samo u tomu da se velike zemlje odriču dvojice zastupnika u
Bruxellesu. Istodobno se Veliki u velikom EU-u šire i to tamo gdje
se donose odluke: u Ministarskom vijeću.
Možda su zanimljive perspektive negdje drugdje. Ugovorenom
'fleksibilnijom' klauzulom o fleksibilnosti, kooperativne države
članice mogu napredovati bez čekanja na one koje kasne. Na temelju
činjenice da će prošireni EU u svakom pogledu biti bitno
heterogeniji od današnje bruxelleske zajednice, ova će
integracijska postavka dobiti značenje. Potpisana povelja
temeljnih prava ima pak potencijala za pokretanje procesa u smjeru
neke vrste ustava EU-a s jasnim razgraničenjem ovlasti između EU-a
i država članica. Zbog toga što će se 2004. ponovno razmišljati o
reviziji sporazuma unije, ne mora nastati neka europska
superdržava. Nica je potvrdila da će nacionalna država i dalje
imati važnu ulogu" - zaključuje komentator lista rg.