FR-DE-BL-IT-integracije-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada-Poljoprivreda FRANCUSKA-LIBERATION OD 11.12. EUROPA UKPANA NA MJESTU FRANCUSKALIBERATION11. XII. 2000.Bez motora, petnaestorica stoje na mjestu"U povijest ulazi kako tko
može: petnaestorica šefova država i vlada potukli su rekord u trajanju sjednice Europskog vijeća. I to je nešto. S Jacquesom Chiracom za krmom koji opetuje istu pogrješku: g. 1973. uspio je tjedan dana držati za pregovaračkim stolom kolege ministre poljodjelstva Europe devetorice radi utvrđivanja mljekarskih kvota.U ostalim pitanjima, rezultati nisu tako sjajni. Nica će zacijelo u pamćenju ostati kao summit propuštenih prilika. Čak i ako petnaestorica teškom mukom postignu sporazum, Francuska će se svakako morati zadovoljiti 'lošim sporazumom' za koji je tvrdila da ga ne želi. Europskom će povjerenstvo jednom možda biti utvrđena gornja granica, kada se proširenje na 27 zemalja dovrši. Podjela glasova u Vijeću ministara omogućuje, dakako, jačanje utjecaja 'velikih', ali odlučivanje će biti još zamršenije kada se bude glasovalo dvostrukom kvalificiranom većinom. Kada je riječ o pravu veta, ono je još uvijek prilično prisutno, što omogućuje da jedna zemlja blokira rad Unije. S takvim sporazumom, Europa možda neće
FRANCUSKA
LIBERATION
11. XII. 2000.
Bez motora, petnaestorica stoje na mjestu
"U povijest ulazi kako tko može: petnaestorica šefova država i
vlada potukli su rekord u trajanju sjednice Europskog vijeća. I to
je nešto. S Jacquesom Chiracom za krmom koji opetuje istu
pogrješku: g. 1973. uspio je tjedan dana držati za pregovaračkim
stolom kolege ministre poljodjelstva Europe devetorice radi
utvrđivanja mljekarskih kvota.
U ostalim pitanjima, rezultati nisu tako sjajni. Nica će zacijelo u
pamćenju ostati kao summit propuštenih prilika. Čak i ako
petnaestorica teškom mukom postignu sporazum, Francuska će se
svakako morati zadovoljiti 'lošim sporazumom' za koji je tvrdila da
ga ne želi. Europskom će povjerenstvo jednom možda biti utvrđena
gornja granica, kada se proširenje na 27 zemalja dovrši. Podjela
glasova u Vijeću ministara omogućuje, dakako, jačanje utjecaja
'velikih', ali odlučivanje će biti još zamršenije kada se bude
glasovalo dvostrukom kvalificiranom većinom. Kada je riječ o pravu
veta, ono je još uvijek prilično prisutno, što omogućuje da jedna
zemlja blokira rad Unije. S takvim sporazumom, Europa možda neće
preživjeti proširenje. Nema veze, uzvratila su složno
petnaestorica, napose zaokupljena brigom da što manje žrtvuju za
zajedničko dobro i da, koliko je moguće, zadrže 'stečena prava'.
Iznenađenje je uvijek moguće, ali jučer navečer ništa nije
upućivalo na to.
Petnaestorica su tako do bezumlja pokazala da Unija ne može
napredovati bez minimalnog zajedničkog projekta. No danas se
možemo zapitati što još povezuje države članice. Kao i neki stari
parovi, čini se da su zajedno više iz običaja i brige da sačuvaju
zajedničku baštinu, nego iz ljubavi. Glavni razlog tom zamoru je u
kvaru motora europske izgradnje, a to je francusko-njemački
dvojac. Dok je Berlin spreman da gradi 'europsku federaciju', tj.
da ide do kraja u integracijskom procesu, Pariz ne želi ni čuti o
tome.
Gerhard Schroeder, kancelar, i njegov šef diplomacije Joschka
Fischer više ne skrivaju da predsjednika države i vlade Jospina
smatraju nepouzdanim, nepredvidljivim i napose misle da nisu kadri
imati jasnu predodžbu o onome što hoće. Dvije obale Rajne nisu
nikada bile toliko daleko. I to ne vuče korijene iz Fischerova
govora u svibnju 2000., u kojemu je predložio da se ubrza izgradnja
Europe. Tako su, primjerice, nakon Chiracova izbora u svibnju 1995.
nestala uobičajena francusko-njemačka pisma koja su davala ton
partnerima Pariza i Berlina. U krajnjem slučaju, najavljuje se kako
se 'slažu da će se dogovoriti o svemu'...
Na žalost, brzo se pokazalo da nije tako, što je potvrdila afera o
'izjednačavanju glasova', kada su Francuzi, unatoč činjenicama,
ustvrdili da Nijemci, koji imaju više stanovnika, ne traže veći
broj glasova od drugih 'velikih' u ministarskom vijeću. Taj
nedostatak vođe već je skupo plaćen na susretu na vrhu u Amsterdamu
u lipnju 1997: institucijska reforma već je propala zbog francusko-
njemačkog nesporazuma...
Budući da Pariz i Bonn nisu više bili na istom pravcu, nitko nije
htio pristati na ustupke. Kako isti uzroci dovode do istih
posljedica, prva četiri dana susreta bila su tek natjecanje u
ljepoti sebičnosti pojedinih država, jer je svatko pokušavao
sačuvati svoj utjecaj u europskim ustanovama, u nedostatku jasne
predodžbe o europskoj budućnosti. U općoj su se pometnji raspali i
stari savezi: Benelux (Belgija, Nizozemska i Luksemburg) se
međusobno klevetao, a 'mediteranski klub' (Portugal, Španjolska,
Italija, Grčka) okopnio je na suncu Nice. Svatko je bez puno finoće
napustio svog susjeda, po uzoru na francusko predsjedateljstvo
koje je u subotu pokušalo žrtvovati zemlje kandidate, a u nedjelju
posvađati međusobno 'male'... Na sreću, Berlin je uspio nametnuti
novi sastanak 2004. Bit će to zadnja prigoda za uspjeh", pišu
Nathalie Dubois i Jean Quatremer.