SI-YU-SPORAZUMI-Politika SLO 11.XII.-DELO-SLOVENIJA-SRJ SLOVENIJADELO11. XII. 2000.Ljubljana pred balkanskim izazovom"Subotnji potpis međudržavnoga sporazuma o uspostavi diplomatskih odnosa između Slovenije i Savezne republike
Jugoslavije nije važan samo zbog formalnog početka normalizacije odnosa između država koje su nastale iz nekoć zajedničke države i koje su se gotovo desetljeće poslije njezina raspada više ili manje ignorirale. Rupelov i Svilanovićev potpis ispod sporazuma iz Mladike ima i značajnu povijesnu vrijednost. U cijeloj skoro stoljetnoj povijesti intenzivnijih slovensko-srpskih odnosa tek je ovoga tjedna sklopljeni dogovor između Ljubljane i Beograda prvi koji se temelji na posve ravnopravnim ishodištima. Svi dosadašnji 'sporazumi' između Srba i Slovenaca, i poslije Prvog i poslije Drugog svjetskog rata, bili su 'opterećeni' - ili srpskom vojnom premoći, svjetskim političkim odnosima ili pak ideološkim određenjem. Sada su sporazum o uspostavljanju normalnih a i svih drugih odnosa sklopile dvije međunarodno priznate, neovisne i ravnopravne države.Okolnosti u kojima je potpisan subotnji sporazum čak su u korist
SLOVENIJA
DELO
11. XII. 2000.
Ljubljana pred balkanskim izazovom
"Subotnji potpis međudržavnoga sporazuma o uspostavi diplomatskih
odnosa između Slovenije i Savezne republike Jugoslavije nije važan
samo zbog formalnog početka normalizacije odnosa između država
koje su nastale iz nekoć zajedničke države i koje su se gotovo
desetljeće poslije njezina raspada više ili manje ignorirale.
Rupelov i Svilanovićev potpis ispod sporazuma iz Mladike ima i
značajnu povijesnu vrijednost. U cijeloj skoro stoljetnoj
povijesti intenzivnijih slovensko-srpskih odnosa tek je ovoga
tjedna sklopljeni dogovor između Ljubljane i Beograda prvi koji se
temelji na posve ravnopravnim ishodištima. Svi dosadašnji
'sporazumi' između Srba i Slovenaca, i poslije Prvog i poslije
Drugog svjetskog rata, bili su 'opterećeni' - ili srpskom vojnom
premoći, svjetskim političkim odnosima ili pak ideološkim
određenjem. Sada su sporazum o uspostavljanju normalnih a i svih
drugih odnosa sklopile dvije međunarodno priznate, neovisne i
ravnopravne države.
Okolnosti u kojima je potpisan subotnji sporazum čak su u korist
Slovenije. SRJ je zbog desetljeća ratova, međunarodne izolacije i
Miloševićeva režima osiromašena država koja treba pomoć.
Gospodarska, financijska a i politička, jer unatoč svemu ne smije
se zaboraviti da je Slobodan Milošević još uvijek politički
djelatan i na slobodi. Jugoslavija dakle nužno treba što otvorenije
granice i demokratski društveni ustroj, čime će primamiti novac,
osobito iz inozemstva. Zato će i potezi jugoslavenskih odnosno
srpskih vlasti biti primjereni tomu, dakle što liberalniji,
nediskriminatorski i poticajni.
Već promjena dosadašnjeg tvrdoglavog ustrajanja Miloševićeva
režima da je samo Savezna republika Jugoslavija jedina nasljednica
bivše SFRJ, dovoljno je značajan pokazatelj da Beograd nužno treba
novac. Suglasje s diobenim ključem Međunarodnoga monetarnoga fonda
kad se radi o zamrznutim zlatnim pričuvama, unatoč ponešto nejasnim
izjavama Zorana Đinđića ili suglasje s već pomalo zaboravljenim
zaključcima Badinterova povjerenstva o raspadu SFRJ, iako je
predsjednik Koštunica izjavljivao da je djelovanje Slovenije i
Hrvatske 1991. godine bio jasan čin odcijepljenja, može značiti
samo jedno - Beograd se što prije želi ravnopravno vratiti u
međunarodne financijske ustanove a početkom pregovora o sukcesiji
što prije doći do dijela zlatnih pričuva bivše Narodne banke
Jugoslavije te tako lakše preživjeti nadolazeću zimu.
Za Sloveniju i njezine buduće odnose sa Saveznom republikom
Jugoslavijom/Srbijom osobito je značajno suglasje Beograda sa
zaključcima Badinterova povjerenstva. Ne toliko zbog sukcesije
imovine bivše zajedničke države koja s financijskog stajališta
vjerojatno nije takva da bi se s njom Slovenija bogznakako pomogla,
nego poglavito s moralnog i političkog kuta gledanja. Slovenija je
u dosadašnjim pregovorima o sukcesiji najustrajnije zagovarala
stajalište o raspadu SFRJ i ravnopravnom nasljeđivanju svih pet
(šest) država. Konačno suglasje Beograda s tim stajalištem
Ljubljani može biti veliko moralno zadovoljstvo a ujedno dakako
omogućuje ono što smo spomenuli još na početku - oblikovanje
međudržavnih odnosa na posve ravnopravnoj ravni.
Uspostavljanja koliko toliko normalnih međudržavnih odnosa
Slovenija se mora prihvatiti s velikom mjerom opreza i spretnosti,
ako želi osobito na gospodarskom području iskoristiti sve svoje
prednosti kao što su primjerice dobro poznavanje običaja i načina
gospodarenja te odnosa među ljudima. Ne bismo smjeli zaboraviti da
je Savezna republika Jugoslavija ne samo u gospodarskom rasulu nego
još uvijek u procesu političke konsolidacije. Odnosi između Srbije
i Crne Gore još ni izdaleka nisu sređeni a rješenje crnogorskoga
pitanja, unatoč pomirljivim izjavama srpskih političara, još
uvijek ovijeno maglom. Još gušća magla obavija pitanje Kosova koje
je s međunarodnoga stajališta još uvijek dio Srbije odnosno
Jugoslavije, a činjenično se skoro ne može očekivati da kosovski
Albanci ikada priznaju vlast u Beogradu. Upravo ta dva iznimno
značajna pitanja ključ su za daljnju stabilizaciju odnosa na
Balkanu, jer mogu iznova potaknuti uspon militantnog srpskog
nacionalizma.
Uspostavljanje normalnih odnosa s Beogradom za Sloveniju dakle
može biti diplomatski a osobito gospodarski izazov. Iako će se s
jedne strane sa SRJ/Srbijom bitno lakše rješavati još neriješena
pitanja između država (sukcesija) nego s primjerice susjednom
Hrvatskom, Ljubljana se normalizacije odnosa, osobito zbog odnosa
na Balkanu, ne smije prihvatiti uzvišenim držanjem države koja je
gospodarski i politički nadmoćnija i na taj način Srbima uzvraćati
za sankcije i uvrede s kraja osamdesetih i početka devedestih
godina. Samo ako će Ljubljana dosljedno poštovati načelo
jednakosti odnosno ravnopravnosti među državama, projekt
uspostavljanja normalnih odnosa sa SRJ može i uspjeti" - drži
komentator lista Veso Stojanov.