HR-školstvo-knjižnice-Škole STANJE U ŠKOLSKIM KNJIŽNICAMA ISPOD PROPISANOG STANDARDA Piše: Mario VrandečićZAGREB, 10. prosinca (Hina) - Hrvatske osnovne i srednje škole te učenički domovi svojim knjižnim fondom ne mogu zadovoljiti ni
minimum propisanih standarda za školske knjižnice. Na to upućuje objavljena analiza stanja u školskim knjižnicama rezultati koje, uspoređeni s propisanim standardima, upozoravaju na kritične točke školskog knjižničarstva.
Piše: Mario Vrandečić
ZAGREB, 10. prosinca (Hina) - Hrvatske osnovne i srednje škole te
učenički domovi svojim knjižnim fondom ne mogu zadovoljiti ni
minimum propisanih standarda za školske knjižnice. Na to upućuje
objavljena analiza stanja u školskim knjižnicama rezultati koje,
uspoređeni s propisanim standardima, upozoravaju na kritične točke
školskog knjižničarstva. #L#
Svjesne porazne činjenice da su školske knjižnice u sustavu
školstva na rubu razvoja, autorice studije "Školske knjižnice
danas" Mira Zovko i Veronika Čelić-Tica počele su "snimati" stanje
po knjižnicama, što je prva faza projekta dugoročna unaprjeđivanja
rada školskih knjižnica.
U učeničkom fondu osnovnoškolskih knjižnica nalazi se oko 7,8
svezaka po učeniku, što je 2,2 sveska manje od standarda koji
propisuje deset svezaka. Po rezultatima istraživanja samo u dvjema
županijama, Primorsko-goranskoj i Istarskoj, broj svezaka
zadovoljava.
U srednjoškolskim knjižnicama standard od 12 svezaka zadovoljava
samo trećina knjižnica.
Iako je uočen napredak u stupnju i vrsti stručne spreme, školski
knjižničar ne zadovoljava u potpunosti zakonskim i podzakonskim
aktima u vezi sa stručnom spremom, a posebno knjižničarskom
naobrazbom, ocjenjuje se u studiji. Naime, tek četiri posto
djelatnika u osnovnim školama ima studij bibliotekarstva, a u
srednjim školama pet posto. Dodiplomski studij završilo je pet
posto osnovnoškolskih, odnosno devet posto srednjoškolskih
djelatnika. Stručni ispit iz knjižničarstva položilo je 18 posto
djelatnika u osnovnim i 34 posto u srednjim školama.
Osim nestručnosti osoblja otegotna je okolnost radno vrijeme i
često neprimjeren prostor i školskih knjižnica, i čitaonica. Ne
zadovoljavaju ni oprema i namještaj u većini knjižnica osim u 300
novopreuređenih škola, a većina školskih knjižnica nije opremljena
računalima.
Koliko su, međutim, knjižnice važne govori činjenica da je razvoj
hrvatskog školstva, znanosti i kulture te povezivanje s Europom i
svijetom nezamislivo bez knjižnica, posebno školskih. No
knjižničarstvo u Hrvatskoj, u usporedbi s općim svjetskim
dostignućim, vidljivo zaostaje i u profesionalnom komuniciranju sa
strukom i u informatizaciji.
Analiza je pokazala da se stanje u školskim knjižnicama može
popraviti jedino sveobuhvatnom informatizacijom knjižnica i
izobrazbom knjižničara te dugoročnim planiranjem i stvaranjem
hrvatskoga informacijskog sustava.
Zbog dugogodišnjeg zanemarivanja i nedostatna financiranja
školskog knjižničarstva i njegova razvoja uopće potrebno je
istodobno povećavati knjižni fond i nabavljati računala, školovati
knjižničare i ulagati u prostor i multimedijalnu djelatnost,
zaključuje se u studiji "Školske knjižnice danas" u nakladi
Ministarstva prosvjete i športa i Nacionalnae i sveučiline
knjižnice u Zagrebu.
(Hina) mvr mc