HR-VLADA-SJEDNICA-Vlada VLADA UPUTILA SABORU NOVI ZAKON O HNB-U VLADA UPUTILA SABORU NOVI ZAKON O HNB-U Hrvatska Vlada danas je u saborsku proceduru uputila prijedlog novog zakona o Hrvatskoj narodnoj banci (HNB), koji uređuje
položaj, poslove i ustroj središnje Banke te njen odnos s državom, bankama i međunarodnim institucijama. Glavni razlog za donošenje novog zakona, rečeno je na današnjoj sjednici, leži u tome da se položaj, poslovi i ustroj HNB-a usklade s potrebama razvijenog tržišnog gospodarstva. Predloženi zakon, istaknuto je, predviđa razmjerno visok stupanj samostalnosti i neovisnosti HNB-a, od funkcionalne, preko osobne do financijske neovisnosti. Osnovni su ciljevi Banke postizanje i održavanje stabilnosti cijena te održavanje likvidnosti i solventnosti tržišno orijentiranoga bankovnoga sustava. Novi zakon navodi da HNB samostalno utvrđuje i provodi montetarnu i deviznu politiku u zemlji, drži međunarodne pričuve države i upravlja njima, izdaje i oduzima odobrenja za rad banaka, nadzire im poslovanje, regulira, unapređuje i nadzire platni sustav itd. Suradnja HNB-a i Vlade, po novom bi se prijedlogu, razvijala u smjeru partnerstva. Zadržana je, naime, obveza HNB-a da u svom radu podupire gospodarske ciljeve Vlade u mjeri u kojoj to ne ugrožava temeljne ciljeve Banke. S druge strane, nadležni Vladini resori
VLADA UPUTILA SABORU NOVI ZAKON O HNB-U
Hrvatska Vlada danas je u saborsku proceduru uputila prijedlog
novog zakona o Hrvatskoj narodnoj banci (HNB), koji uređuje
položaj, poslove i ustroj središnje Banke te njen odnos s državom,
bankama i međunarodnim institucijama.
Glavni razlog za donošenje novog zakona, rečeno je na današnjoj
sjednici, leži u tome da se položaj, poslovi i ustroj HNB-a usklade
s potrebama razvijenog tržišnog gospodarstva.
Predloženi zakon, istaknuto je, predviđa razmjerno visok stupanj
samostalnosti i neovisnosti HNB-a, od funkcionalne, preko osobne
do financijske neovisnosti. Osnovni su ciljevi Banke postizanje i
održavanje stabilnosti cijena te održavanje likvidnosti i
solventnosti tržišno orijentiranoga bankovnoga sustava.
Novi zakon navodi da HNB samostalno utvrđuje i provodi montetarnu i
deviznu politiku u zemlji, drži međunarodne pričuve države i
upravlja njima, izdaje i oduzima odobrenja za rad banaka, nadzire
im poslovanje, regulira, unapređuje i nadzire platni sustav itd.
Suradnja HNB-a i Vlade, po novom bi se prijedlogu, razvijala u
smjeru partnerstva. Zadržana je, naime, obveza HNB-a da u svom radu
podupire gospodarske ciljeve Vlade u mjeri u kojoj to ne ugrožava
temeljne ciljeve Banke. S druge strane, nadležni Vladini resori
savjetovali bi se s HNB-om i obavještavali je o svom zaduživanju te
o mjerama i zakonima usko vezanim uz djelokrug Banke.
Novost koju donosi predloženi zakon o HNB-u, odnosi se na zabranu
bilo kakvog izravnog oblika financiranja države. Ta novina,
istaknuto je na sjednici, proizilazi iz obveze razdvajanja
moneterane od fiskalne politike. Prema sadašnjem zakonu, HNB može
odobravati kratkoročne kredite državi za premošćivanje u iznosu od
najviše pet posto vrijednosti proračuna za tekuću godinu.
Tijela HNB-a, po novom bi zakonu bili, guverner i Savjet HNB-a,
kojeg bi činili guverner, njegov zamjenik i viceguverneri po
položaju te najviše osam vanjskih članova. Guvernera i vanjske
članove Savjeta imenovao bi Hrvatski Sabor, na prijedlog
predsjednika Sabora. Novi zakon daleko oštrije definira tko može
biti član Savjeta, ograničava uvjete za razrješenje članova
Savjeta prije isteka mandata itd.
Saboru je danas upućen i prijedlog promjena Zakona o osnovama
deviznog sustav i deviznog poslovanja, koji bi djelomično
liberalizirao devizno poslovanje, te prijedlog promjena u Zakonu o
stambenoj štednji i državnom poticanju te štednje.
Vlada je utvrdila i prijedlog izmjena i dopuna Zakona o državnom
sudbenom vijeću (DSV), dio čijih odredbi je Ustavni sud RH ocijenio
protuustavnima. U predložene su izmjene ugrađeni mehanizmi koji
jamče da će u DSV-u istaknuti pravni djelatnici mjerodavno i
neovisno, na temelju stručnih mjerila odlučivati o imenovanju i
razrješenju sudaca, rekao je na sjednici zamjenik ministra
pravosuđa Ranko Marijan. Predložene bi izmjene, kaže, trebale
podići "reprezentativnost sastava DSV-a".
U odnosu na dosadašnji model ustrojstva DSV-a, promjenio bi se broj
članova (sa 15 smanjio bi se na 11) djelokrug rada (DSV po Ustavu
više nije nadležan za imenovanje državnih odvjetnika) i sastav
(isključeni su državni odvjetnici).
Vlada je utvrdila i prijedlog izmjena i dopuna u Zakonu o sudovima u
kojem je, kaže Marijan, uz ostalo, zaokužen koncept sudskog vijeća,
kao središnjeg tijela sudske samouprave.
Saboru je upućen i cjelovit prijedlog Zakona o zaštiti potrošača
koji bi trebao jamčiti snažniju zaštitu domaćih potrošača, biti
poticaj trgovcima da se prilagode standardima Europe. Za primjenu
zakona u proračunu za 2001. trebalo bi se osigurati oko milijun
kuna, 200 tisuća kuna trebale bi dobiti potrošačke udruge.
Vlada je podržala mjere koje trebaju pomoći sređivanju imovinsko-
pravnih i katastarskih pitanja u dolini Neretve, kako bi se
poljoprivredni potencijali tog kraja napokon mogli u cjelosti
koristiti. Sugerirano je da se potrebna sredstva za tu namjenu
pokušaju naći i iz drugih izvora, ne samo iz državnog proračuna