DE-EU-FR-HR-SASTANCI-Organizacije/savezi-Politika RDW 4. XII. ŠTO ĆE BITI TEMA RASPRAVE U NICI NJEMAČKI RADIO - RDW4. XII. 2000.O čemu će raspravljati predstavnici EU-a u Nici protiv svih ostalih? Komentar Gerde Meuer.Europska unija
nije spremna za proširenje na istok. Njeno povjerenstvo je preveliko i neučinkovito. Raspored glasova nije proporcionalan, male zemlje imaju premalo, velike previše utjecaja. Sve to međutim ne bi bio problem kada bi EU bila klub sa deset članova. Već sada s petnaest članova problemi se pojavljuju svuda, kako će sve to izgledati s 27 članova? Europsko povjerenstvo sastoji se od 20 povjerenika. Velike zemlje - Njemačka, Engleska, Francuska, Italija i Španjolska imaju po dva povjerenika. Sve ostale zemlje od Luxemburga do Irske po jednog. Sada se diskutira o dva nova modela povjerenstva. Jedni plediraju za manje i djelotvornije povjerenstvo s 12 do 16 komesara. U tom slučaju ne bi bilo mjesta za predstavnike svih zemalja, radilo bi se po principu rotacije i neke zemlje bi samo povremeno bile zastupljene. Drugi model je da sve zemlje zadrže svoje povjerenike barem do trenutka kada unija bude brojala 27 zemalja članica. Neobično na ovoj raspravi jeste to što sada po prvi put takozvane 'male' zemlje stoje nasuprot takozvanih 'pet velikih'. Male zemlje
NJEMAČKI RADIO - RDW
4. XII. 2000.
O čemu će raspravljati predstavnici EU-a u Nici protiv svih
ostalih? Komentar Gerde Meuer.
Europska unija nije spremna za proširenje na istok. Njeno
povjerenstvo je preveliko i neučinkovito. Raspored glasova nije
proporcionalan, male zemlje imaju premalo, velike previše
utjecaja. Sve to međutim ne bi bio problem kada bi EU bila klub sa
deset članova. Već sada s petnaest članova problemi se pojavljuju
svuda, kako će sve to izgledati s 27 članova?
Europsko povjerenstvo sastoji se od 20 povjerenika. Velike zemlje -
Njemačka, Engleska, Francuska, Italija i Španjolska imaju po dva
povjerenika. Sve ostale zemlje od Luxemburga do Irske po jednog.
Sada se diskutira o dva nova modela povjerenstva. Jedni plediraju
za manje i djelotvornije povjerenstvo s 12 do 16 komesara. U tom
slučaju ne bi bilo mjesta za predstavnike svih zemalja, radilo bi se
po principu rotacije i neke zemlje bi samo povremeno bile
zastupljene. Drugi model je da sve zemlje zadrže svoje povjerenike
barem do trenutka kada unija bude brojala 27 zemalja članica.
Neobično na ovoj raspravi jeste to što sada po prvi put takozvane
'male' zemlje stoje nasuprot takozvanih 'pet velikih'. Male zemlje
zagovaraju princip da sve zemlje zadrže svoje povjerenike. Iza
svađe krije se jedna druga rasprava: male zemlje žele utjecajno
povjerenstvo, velike žele povjerenstvo kojom bi pojačale svoj
utjecaj.
Još teže je pitanje koliko glasova svaka od zemalja treba da imati u
Vijeću ministara. Tamo, za sada, četiri velike zemlje imaju po
deset ministara, zemlje srednje veličine kao Belgija ili
Nizozemska pet, manje zemlje kao što su Austrija ili Irska imaju tri
mjesta, Luxemburg kao patuljak samo dva. Ukoliko bi se mjesta u
Vijeću ministara i dalje dijelila po ovom principu, onda bi deset
zemalja s 35 milijuna stanovnika raspolagale sa 40 mjesta u vijeću,
Njemačka s 82 milijuna imala bi samo deset mjesta.
Ovdje se također raspravlja o dva nova modela. Prvi je nova podjela
mjesta prema broju stanovnika svake od zemalja, drugi model je
princip apsolutne većine što znači da većina u vijeću važi samo onda
kada joj odgovara i većina u naroda.
Novoj raspodjeli suprotstavlja se prvenstveno Francuska. Prema
Parizu, Njemačka bi i mogla dobiti dva mjesta više nego što ih sada
ima, ali to međutim nije od velikog značaja. Međutim otpor se
pojavljuje na sasvim drugom mjestu. Kada se radi o 23 milijuna
ljudi, koliko Njemačka ima više stanovnika nego Francuska, onda
broj stanovnika igra sporednu ulogu - kaže Luxemburg. Osim toga
javlja se i Nizozemska koja kaže da se sada treba uzeti u obzir i
šest milijuna stanovnika više što ih ona ima u odnosu na Belgiju. Ne
radi se dakle isključivo o svađi između Berlina i Pariza, radi se o
svađi između Pariza i svih ostalih članica Europske unije.
(RDW)