CH-DE-FR-integracije-Diplomacija-Organizacije/savezi-Vlada ŠV-LE TEMPS OD 1.12. PRIJEPORNO PROŠIRENJE EU-A NA ISTOK? ŠVICARSKALE TEMPS1. XII. 2000.Petnaestorica će morati krenuti u borbu ako žele da njihova javnost podupre
proširenje"Aleksander Kwasniewski je jako srdit. 'Potpora proširenju Europske unije, zabrinuo se početkom tjedna poljski predsjednik, nije dovoljno snažna u zemljama kao što je Austrija, Njemačka, Francuska i Belgija. To se mišljenje mora promijeniti'. To je golem izazov koji bruxellesko Povjerenstvo kani prihvatiti. Ono će sljedeće godine, uz pomoć petnaestorice i zemalja kandidata započeti informacijsku kampanju kako bi otjerali strah koji uzrokuje proširenje na istok.Petnaestorica će sljedećeg tjedna na susretu na vrhu u Nici potvrditi strategiju kako bi ubrzali pregovore s trinaest zemalja koje kucaju na njihova vrata. Prije nekoliko godina, proširenje se činilo kao daleka budućnost. Ono to više nije. Pet do šest zemalja ući će vjerojatno 2004-2005., tj. sutra. Cipar i Malta imaju dobre izglede da budu u prvom valu, kao i Mađarska, Slovenija, Estonija i Poljska.Samo, javnost nije nimalo oduševljena zbog otvaranja prema istoku.
ŠVICARSKA
LE TEMPS
1. XII. 2000.
Petnaestorica će morati krenuti u borbu ako žele da njihova javnost
podupre proširenje
"Aleksander Kwasniewski je jako srdit. 'Potpora proširenju
Europske unije, zabrinuo se početkom tjedna poljski predsjednik,
nije dovoljno snažna u zemljama kao što je Austrija, Njemačka,
Francuska i Belgija. To se mišljenje mora promijeniti'. To je golem
izazov koji bruxellesko Povjerenstvo kani prihvatiti. Ono će
sljedeće godine, uz pomoć petnaestorice i zemalja kandidata
započeti informacijsku kampanju kako bi otjerali strah koji
uzrokuje proširenje na istok.
Petnaestorica će sljedećeg tjedna na susretu na vrhu u Nici
potvrditi strategiju kako bi ubrzali pregovore s trinaest zemalja
koje kucaju na njihova vrata. Prije nekoliko godina, proširenje se
činilo kao daleka budućnost. Ono to više nije. Pet do šest zemalja
ući će vjerojatno 2004-2005., tj. sutra. Cipar i Malta imaju dobre
izglede da budu u prvom valu, kao i Mađarska, Slovenija, Estonija i
Poljska.
Samo, javnost nije nimalo oduševljena zbog otvaranja prema istoku.
Najnovije istraživanje Eurobarometra pokazuje da samo 38 posto
ispitanika podupire proširenje. Šveđani su najviše skloni
proširenju (61 posto), dok su Francuzi najviše suzdržani (26
posto). Nešto je veći rezultat za Austrijance (30 posto) i za
Nijemce (34 posto) koji imaju zajedničku granicu s istočnim
zemljama. Posvuda se očituje isti strah: nekontrolirano
useljavanje, nepoštena konkurencija u zapošljavanju, povećanje
kriminala, ekološki dumping.
Zanimljivo je da ovakva slaba potpora ne odgovara sadašnjim
državama članicama. Javnost u baltičkim republikama nije ni
najmanje sigurna u prednosti ulaska. O tomu svjedoči nedavno
istraživanje koje govori da mu se protivi 45 posto Estonaca, dok je
za 43 posto. Ipak, u svim zemljama kandidatima, osim Malte, stranke
na vlasti, kao i oporba, podupiru integraciju. 'Sve je jasnije,
napominje dužnosnik Povjerenstva, da u državama članicama moramo
provesti djelotvornu informacijsku kampanju'.
Bruxellesko se Povjerenstvo pažljivo priprema. Kampanja za koju je
izdvojen skroman proračun od 150 milijuna eura (225 milijuna
franaka) za šest godina, započet će 2001., a vrhunac će doživjeti
2002-2003., kada se trebaju završiti pregovori s najnaprednijim
kandidatima. Kucnuo je čas da se potvrde ugovori o prijamu, kako za
zemlje kandidate, tako i za države članice. Tada će potreba za
upućenosti biti još veća.
Međutim, upućenost ne ide na ruku propagandi. 'Nećemo voditi
kampanju govoreći da je sve dobro ili da je sve loše, tvrdi isti
dužnosnik. Reći ćemo da će biti problema'. Želimo iskorijeniti
mišljenje koje prevladava, tumačeći da proširenje neće dovesti do
povećanja kriminala, jer taj problem ne poznaje granice. Isto
vrijedi za strah od socijalnog dumpinga: nastojat ćemo umiriti
javnost izvješćujući o mjerama koje smo poduzeli za nadzor nad tom
pojavom. Kako bi se prilagodili građanima koji se jako razlikuju od
zemlje do zemlje, kampanja će se decentralizirati. Čimbenici
javnog mišljenja (ministri, zastupnici, glasila, lobiji,
prosvjetni djelatnici, nevladine organizacije, itd.) bit će
uključeni u širenje radosne vijesti. 'Najveći će izazov biti,
priznaje ipak naš sugovornik, uvjeriti političke dužnosnike da se
očituju o proširenju'. Tema je škakljiva. I nije jako popularna
uoči izbora, kao u Francuskoj i u Njemačkoj.
Guenter Verheugen, europski povjerenik za proširenje, znade
ponešto o tome. Njega su u rujnu pozvali na red jer je zagovarao
referendum o proširenju u Njemačkoj. O toj se temi, misli on, ne bi
trebalo odlučivati 'mimo ljudi', kao što je bilo sa zajedničkom
valutom", piše izvjestitelj iz Bruxellesa Roland Krimm.