AT-BA-IZBORI-Izbori-Politika AU 30.XI.-DIE PRESSE - BOSNU SILOM INTEGRIRATI AUSTRIJADIE PRESSE30. XI. 2000.Mamurnost poslije izbora u Bosni"Dok događaji u Beogradu širom Europe izazivaju euforiju, zbog bosanskih izbora, bosanski su
izbori izazvali iznenađenje i indignaciju - oboje nepravedno. Ako su u Srbiji zapadna potpora i zapadni pritisak doveli do promjene vlasti koju ipak nitko nije očekivao, čini se da su bosanske političke elite i njihovi birači unatoč dugogodišnjem međunarodnom angažmanu još uvijek zarobljenici nacionalističkog uzora mišljenja.Takvo tumačenje ipak je shematsko i površno: kod pobližeg ispitivanja, bosanski su rezultati izbora samo izričaj aktualnih političkih odnosa. Prvi put je na cijelobosanskim izborima dobro prošla jedna protunacionalističlka stranka, socijaldemokrati, ali ipak nisu odnijeli očekivanu nedvojbenu pobjedu nad nacionalistima svih tabora. Za opstanak poslijeratne (Dayton) verzije multietničke Bosne i Hercegovine pri tomu je mjerodavno u prvom redu političko ponašanje pojedinih državnih naroda: socijaldemokrati i bošnjačka nacionalna stranka SDA podijelile su glasove Bošnjaka na otprilike jednake dijelove, dočim je stranka
AUSTRIJA
DIE PRESSE
30. XI. 2000.
Mamurnost poslije izbora u Bosni
"Dok događaji u Beogradu širom Europe izazivaju euforiju, zbog
bosanskih izbora, bosanski su izbori izazvali iznenađenje i
indignaciju - oboje nepravedno. Ako su u Srbiji zapadna potpora i
zapadni pritisak doveli do promjene vlasti koju ipak nitko nije
očekivao, čini se da su bosanske političke elite i njihovi birači
unatoč dugogodišnjem međunarodnom angažmanu još uvijek
zarobljenici nacionalističkog uzora mišljenja.
Takvo tumačenje ipak je shematsko i površno: kod pobližeg
ispitivanja, bosanski su rezultati izbora samo izričaj aktualnih
političkih odnosa. Prvi put je na cijelobosanskim izborima dobro
prošla jedna protunacionalističlka stranka, socijaldemokrati,
ali ipak nisu odnijeli očekivanu nedvojbenu pobjedu nad
nacionalistima svih tabora. Za opstanak poslijeratne (Dayton)
verzije multietničke Bosne i Hercegovine pri tomu je mjerodavno u
prvom redu političko ponašanje pojedinih državnih naroda:
socijaldemokrati i bošnjačka nacionalna stranka SDA podijelile su
glasove Bošnjaka na otprilike jednake dijelove, dočim je stranka
Harisa Silajdžića, kritička prema SDA, postigla uspjeh vrijedan
pozornosti.
Time su se Bošnjaci pokazali kao još i prije rata kao narodnosna
skupina najmanje nacionalistički orijentirana i najjasnije
određena za multietničku cjelovitu državu. Naprotiv su se zbog rata
i njihovih saveza s njihovim 'etničkim domovinama' bosanski Hrvati
i bosanski Srbi otvorili trajnim centrifugalnim političkim
opcijama. Njihov sve veći nacionalizam u usporedbi sa zadnjim
izborima nije, kako je očekivala međunarodna zajednica, prigušen
političkim razvitkom u susjednim zemljama. Upravo stoga što
bosanski Hrvati znaju da im Hrvatska ne nudi ni teritorijalno
ujedinjenje ni položaj utjecajne dijaspore, bosansko-hrvatski HDZ
i dalje dominira hrvatskim taborom u Bosni i slijedi svoj plan
odvajanja od federacije i stvaranja samostalnog teritorijalnog
entiteta po uzoru na Republiku srpsku, sada čak i putem
referenduma. Upravo stoga što će Vojislav Koštunica postati
središnja osoba srpske politike, srpsko-bosanski SDS mogao je opet
neometano ostvariti svoj vodeći položaj protiv nekadašnje nade
Zapada Milorada Dodika.
Nacional(istič)na zajednica stjerana u tjesnac povratkom
izbjeglica pokušava izigrati svoj zadnji politički adut i
Koštunicu, koji je uvijek podupirao ambicije priključivanja
bosanskih Srba, nacionalno obvezati. Međunarodna zajednica mora
promisliti da nepodijeljena egzistencija Bosne i Hercegovine još
uvijek predstavlja ispit izdržljivosti za normalizaciju cijele
regije, te mora u tom smislu i djelovati.
Ona mora:
1. Iz političke igre ukloniti najvažnije ratne zločince; 2.
susjedne države prisiliti da odustanu od teritorijalnih ambicija,
ako to ne učine zbog političkog uvjerenja ili mudrosti; 3. na kraju,
ali ne i na zadnje, povećati integrativne institucionalne i
kadrovske kapacitete, ako drukčije nije moguće, i uz pomoć iznova
dogovorenog Daytona II" - drži Henriette Riegler, stručnjak za
jugoistočnu Europu u Austrijskom institutu za međunarodnu
politiku.