CH-YU-POMOĆ-Politika ŠV 22.XI.-NZZ-POMOĆ SRBIJI ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG22. XI. 2000.Koju pomoć treba Srbija?"Poslije političkog preokreta u Srbiji započela je svjetska utrka donatora. Zapadni političari i diplomati najavljuju
pomoć i trenutačnu pomoć Balkanu općenito a posebno Srbiji. Iduća prilika nudi se na sastanku na vrhu u Zagrebu u petak. No koju pomoć Srbija treba i koja je pomoć u interesu europskih zemalja i njihovih poreznih obveznika?U Bosni se pokazalo da velika novčana pomoć nipošto ne vodi automatski do samonosivog gospodarskog razvitka. Zemlja je doduše velikim dijelom obnovljena, ali ne funkcionira. Zapadni programi očito nisu doveli do željenog cilja. Što više, stvoren je novi slučaj ovisnosti o donacijama - pogrješan razvitak. U Srbiji su potrebne drukčije metode za obnovu i pomoć u obnovi, već i stoga što su lokalne okolnosti u Srbiji drukčije nego u Bosni. Srbija (bez Kosova) nije uništena ratom. Štete od bombardiranja u pravilu su ograničene. Zemlja nije pod okupacijom stranih postrojba, ne postoji međunarodna uprava. Srbija će vjerojatno poslije izbora 23. prosinca vrlo brzo opet imati sposobne i demokratski
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
22. XI. 2000.
Koju pomoć treba Srbija?
"Poslije političkog preokreta u Srbiji započela je svjetska utrka
donatora. Zapadni političari i diplomati najavljuju pomoć i
trenutačnu pomoć Balkanu općenito a posebno Srbiji. Iduća prilika
nudi se na sastanku na vrhu u Zagrebu u petak. No koju pomoć Srbija
treba i koja je pomoć u interesu europskih zemalja i njihovih
poreznih obveznika?
U Bosni se pokazalo da velika novčana pomoć nipošto ne vodi
automatski do samonosivog gospodarskog razvitka. Zemlja je doduše
velikim dijelom obnovljena, ali ne funkcionira. Zapadni programi
očito nisu doveli do željenog cilja. Što više, stvoren je novi
slučaj ovisnosti o donacijama - pogrješan razvitak. U Srbiji su
potrebne drukčije metode za obnovu i pomoć u obnovi, već i stoga što
su lokalne okolnosti u Srbiji drukčije nego u Bosni. Srbija (bez
Kosova) nije uništena ratom. Štete od bombardiranja u pravilu su
ograničene. Zemlja nije pod okupacijom stranih postrojba, ne
postoji međunarodna uprava. Srbija će vjerojatno poslije izbora
23. prosinca vrlo brzo opet imati sposobne i demokratski
legitimirane vlasti.
Unatoč tom relativno povoljnom polazišnom stanju, i Srbiji je
potrebna obnova i odgovarajuća pomoć. Općenito je zemlja pod
Miloševićevim režimom zapuštena i propala. Od jednostavnog
kolodvora preko pokretnih stuba u robnim kućama do gradskih
autobusa i peći u elektranama na ugljen - mnogo je toga upropašteno
i ne radi. Pokvarene uređaje treba obnoviti ili nadomjestiti. Osim
toga tu su i štete od bombardiranja na mostovima i drugim
infrastrukturnim postrojenjima a djelomično i na stambenim
zgradama. Neke su doduše već pokrpane, ali uglavnom samo ono što je
nužno i privremeno. Političari Demokratske oporbe Srbije računaju
na veliku zapadnu novčanu potporu. Također drže da Srbija ima pravo
na odštetu za štete nanijete bombardiranjem.
Zapadne države žele veliki dio svojega novca dati za
infrastrukturu, među ostalim s ciljem unaprijeđenja vlastitog
izvoznog gospodarstva. No kako usmjeriti ulagače? Nudi se model
sufinanciranja. Pri tomu će svako ulaganje samo djelomično, ako
treba i većim dijelom, sufinancirati inozemni donatori. Ostatak će
snositi javni proračuni Srbije. Takvim postupkom postižu se tri
stvari: srpskim poduzećima sufinanciranje omogućuje i mjerodavno
suodlučivanje i suodgovornost. Projekti time odgovaraju
ponajprije lokalnim potrebama. Država će ustrajati u utjerivanju
poreza.
Zdrave državne financije temelj su sposobne države. Zbog prazne
državne blagajne već godinama se plaće zaposlenih u javnim
poduzećima uglavnom isplaćuju s velikim zakašnjenjem. Rad
službenih ustanova u skladu je s time. Prožet je korupcijom i
nedjelotvornošću. Ako se pomoli financijska pomoć, ali ovisna o
vlastitom dopirnosu javne ruke, nastat će nova dinamika: rad na
crno i porezne povlastice će se smanjiti, državni prihod rasti,
uprava će biti čistija, gospodarstvo u sjeni pod pritiskom. To ne
ide preko noći. Za prijelazno razdoblje država treba potporu
monetarnih fondova i svjetske banke prema uobičajenim
modalitetima.
Praktički jedina konkurentna i za izvoz sposobna grana
gospodarstva Srbije za sada je poljoprivreda. Ponajprije Vojvodina
kao žitnica ima plodno tlo i povoljno podneblje. Iza seljaka je ipak
sušna godina. Možda nedostaje sjemena. U prehrambenoj industriji
ima potencijala kojega treba iskoristiti. Pristup prezasićenom
zapadnoeuropskom tržištu svakako je otežan. Obnova velike
industrije (elektrane, kemija, strojevi) mogla bi potrajati dugo.
Isto tako bi izgradnja sposobnog sektora usluga mogla zahtijevati
dugo vremena, jer nedostaju temeljna znanja i sposobnosti. U svim
granama zbog osuvremenjivanja su potrebna izravna ulaganja
privatnih poduzeća - to je bit gospodarskog oživljavanja.
Okvirni su uvjeti za privatna ulaganja ipak zbog velike pravne
nesigurnosti u bitnim stvarima nepovoljni. U mnogo slučajeva
primjerice nije posve jasno kome pripada neko zemljište ili tvrtka.
U zadnjih deset godina provedeno je mnogo privatizacija na
netransparentan i vjerojatno često protupravan način, djelomično s
kapitalom stranih donatora. Ali postavlja se i pitanje
podržavljenja pod komunističkim režimom. Poglavito Srpska
pravoslavna crkva traži povrat zemljišta koja su joj ranije
pripadala.
Do prije nekoliko tjedana Srbija se posve nalazila u pandžama
političko-kriminalne klike i ona još nipošto nije onemogućena.
Načelno su osumnjičeni svi dužnosnici - zajedno sa stričevima i
rođacima - srušenog režima i njegovih stranaka. Tom krugu ne
pripadaju samo Socijalistička stranka Slobodana Miloševića i
Jugoslavenska ljevica njegove žene Mire Marković, nego i Radikalna
stranka ultrancionalista Vojislava Šešelja i Srpski pokret obnove
Vuka Draškovića. Svojim su ljudima popunili sve važne položaje i
važna poduzeća u zemlji: ministarstva, upravu, vojsku, policiju,
sudove, škole, bolnice, banke, tvornice, medije - sve. Nisu svi
kriminalci i potkupljivi, ali ipak mnogi jesu. Neke je dvojbene
likove u međuvremenu smijenio tako zvani krizni stožer, drugi su i
dalje na vlasti i časti.
Da bi se uvelo red u mafijaške državne strukture, potrebni su
državni odvjetnici i suci. No pravosuđe Srbije još uvijek je u
jadnom stanju. Pravne su vlasti popunjene nekvalificiranim i
podmitljivim ljudima. To stanje treba povezati s promjenom osoblja
od strane dosadašnjeg režima, djelomično i s niskim plaćama. Pravno
osoblje mora biti tako plaćeno da može primjereno živjeti i bez
dodatnih prihoda. Za to srpska država treba nekoliko godina vanjsku
novčanu pomoć - tu bi se u okviru Stabilizacijskog sporazuma mogli
razviti novi modeli pomoći. Povlaštene treba prokazati.
Pseudopravnike bez odgovarajuće naobrazbe treba otpustiti. Suci
koji su izvrtanjem prava služili režimu, i sami trebaju doći pred
suce. Novčanu pomoć osim toga treba i policija. Redarstveni zbor
mora se smanjiti i poboljšati ispitivanjem i obrazovanjem
zaposlenih. Otpuštenim policajcima treba dati otpremninu ako nisu
činili kažnjiva djela.
Nadolazeći zimski mjeseci predstavljaju posebno stanje s uskim
grlima u opskrbi strujom i naftom a time i grijanjem u gradovima. Tu
treba točno ispitati potrebe i brzo dati na raspolaganje potrebna
novčana sredstva. Stvarna humanitarna pomoć u nuždi potrebna je u
zdravstvu i socijalnom području. U bolnicama nedostaje opreme i
lijekova. U staračkim domovima i domovima za invalide stanje je
djelomično nepodnošljivo, isto tako u klinikama za duševne bolesti
i zatvorima. Posebnu pozornost zaslužuju na posljetku izbjeglice s
Kosova, Bosne i Hrvatske. Njihov broj je prema UN-ovom uredu za
izbjeglice 730 tisuća. Mnogi od njih naseljeni su u Vojvodini s
mješovitim stanovništvom, među ostalim sa svrhom tako zvanog
'etničkog inženjeringa', znači s ciljem srbizacije određenih
područja. Tu uza svu pomoć ponajprije treba odgovoriti željama
izbjeglica: gdje žele živjeti? Potrebe pogođenih individualno su
različite i ne poklapaju se nužno s željama političara" -
zaključuje novinar lista awy.