FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

TAJNA GIOCONDINA OSMJEHA

ZAGREB, 22. studenoga (Hina) - Gotovo 500 godina ljudi zbunjeno promatraju Mona Lisu: prvo se smije, onda osmijeh blijedi. Trenutak poslije osmijeh se vraća i opet nestaje. Kako je slavni slikar uspio uhvatiti tako tajnovit izraz lica i zašto ga drugi umjetnici nisu kopirali?
ZAGREB, 22. studenoga (Hina) - Gotovo 500 godina ljudi zbunjeno promatraju Mona Lisu: prvo se smije, onda osmijeh blijedi. Trenutak poslije osmijeh se vraća i opet nestaje. Kako je slavni slikar uspio uhvatiti tako tajnovit izraz lica i zašto ga drugi umjetnici nisu kopirali? #L# U talijanskome postoji riječ kojom se može opisati osmijeh Mona Lise: sfumato. To znači zamagljeno, nejasno i dvosmisleno. No danas, tvrdi dr. Margaret Livingstone, neurolog s Harvarda, postoji konkretnije objašnjenje. Mona Lisin osmijeh pojavljuje se i nestaje zbog načina na koji gledamo, a ne zbog njezina neodređena izraza lica. Dr. Livingstone proučava vidno polje, a posebno je zanima kako oko i mozak rješavaju problem kontrasta i rasvjete, piše "New York Times". Dok je sama promatrala slavnu sliku, dr. Livingstone je primijetila određenu treperavost. "No tek mi je poslije postalo jasno o čemu je riječ", rekla je. "Osmijeh se pojavljivao i nestajao ovisno o tome gdje je bio moj pogled." Odjednom se iskristaliziralo znanstveno objašnjenje slavnoga osmijeha. Ljudsko oko ima dva različita područja kojima promatra svijet, objasnila je dr. Livingstone. Srednje područje, koje se naziva fovea centralis (centralna jamica), zaduženo je za razlikovanje boja, čitanje sitnih slova, primjećivanje detalja. Periferno područje, koje okružuje foveu, vidi crno i bijelo, pokret i sjenu. Kad gledamo nečije lice, pogled nam je uglavnom usredotočen na sugovornikove oči, kaže dr. Livingstone. Kad su nam u središtu pogleda Mona Lisine oči, manje preciznim perifernim područjem oka gledamo njezina usta. A kako periferan vid ne zanimaju pojedinosti, on spremno prima sjene s njezinih jagodica. Te sjene sugeriraju i naglašavaju krivulju osmijeha. No kad nam oči skrenu izravno prema njezinim ustima, srednje područuje oka više ne vidi sjene, kaže dr. Livingstone: "Nikad nećete uhvatiti osmijeh gledajući joj u usta". Treperavost - pojavljivanje i nestajanje osmijeha - nastaje kako pomičemo pogled njezinim licem. I lice glumice Geene Davis, kaže dr. Livingstone, ima efekt Mona Lise: uvijek se čini da se smije zbog vrlo istaknutih kostiju lica. "Ne želim Leonardu oduzeti tajnovitost. On je bio genij koji je uspio na platno prenijeti stvarnost koju rijetko primjećujemo. Trebalo nam je 500 godina da odgonetnemo o čemu je riječ." Nije, međutim, jasno zašto drugi slikari nisu češće kopirali taj efekt. Dobar krivotvoritelj Mona Lise morao bi joj slikati usta gledajući u stranu, rekla je. Kako to učiniti, ostaje tajna. (Hina) dgk dgk

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙