ZAGREB, 22. studenoga (Hina) - Gotovo 500 godina ljudi zbunjeno promatraju Mona Lisu: prvo se smije, onda osmijeh blijedi. Trenutak poslije osmijeh se vraća i opet nestaje. Kako je slavni slikar uspio uhvatiti tako tajnovit izraz lica
i zašto ga drugi umjetnici nisu kopirali?
ZAGREB, 22. studenoga (Hina) - Gotovo 500 godina ljudi zbunjeno
promatraju Mona Lisu: prvo se smije, onda osmijeh blijedi. Trenutak
poslije osmijeh se vraća i opet nestaje. Kako je slavni slikar uspio
uhvatiti tako tajnovit izraz lica i zašto ga drugi umjetnici nisu
kopirali? #L#
U talijanskome postoji riječ kojom se može opisati osmijeh Mona
Lise: sfumato. To znači zamagljeno, nejasno i dvosmisleno. No
danas, tvrdi dr. Margaret Livingstone, neurolog s Harvarda,
postoji konkretnije objašnjenje. Mona Lisin osmijeh pojavljuje se
i nestaje zbog načina na koji gledamo, a ne zbog njezina neodređena
izraza lica.
Dr. Livingstone proučava vidno polje, a posebno je zanima kako oko i
mozak rješavaju problem kontrasta i rasvjete, piše "New York
Times".
Dok je sama promatrala slavnu sliku, dr. Livingstone je primijetila
određenu treperavost. "No tek mi je poslije postalo jasno o čemu je
riječ", rekla je. "Osmijeh se pojavljivao i nestajao ovisno o tome
gdje je bio moj pogled." Odjednom se iskristaliziralo znanstveno
objašnjenje slavnoga osmijeha.
Ljudsko oko ima dva različita područja kojima promatra svijet,
objasnila je dr. Livingstone.
Srednje područje, koje se naziva fovea centralis (centralna
jamica), zaduženo je za razlikovanje boja, čitanje sitnih slova,
primjećivanje detalja. Periferno područje, koje okružuje foveu,
vidi crno i bijelo, pokret i sjenu.
Kad gledamo nečije lice, pogled nam je uglavnom usredotočen na
sugovornikove oči, kaže dr. Livingstone.
Kad su nam u središtu pogleda Mona Lisine oči, manje preciznim
perifernim područjem oka gledamo njezina usta. A kako periferan vid
ne zanimaju pojedinosti, on spremno prima sjene s njezinih
jagodica. Te sjene sugeriraju i naglašavaju krivulju osmijeha.
No kad nam oči skrenu izravno prema njezinim ustima, srednje
područuje oka više ne vidi sjene, kaže dr. Livingstone: "Nikad
nećete uhvatiti osmijeh gledajući joj u usta". Treperavost -
pojavljivanje i nestajanje osmijeha - nastaje kako pomičemo pogled
njezinim licem.
I lice glumice Geene Davis, kaže dr. Livingstone, ima efekt Mona
Lise: uvijek se čini da se smije zbog vrlo istaknutih kostiju lica.
"Ne želim Leonardu oduzeti tajnovitost. On je bio genij koji je
uspio na platno prenijeti stvarnost koju rijetko primjećujemo.
Trebalo nam je 500 godina da odgonetnemo o čemu je riječ."
Nije, međutim, jasno zašto drugi slikari nisu češće kopirali taj
efekt. Dobar krivotvoritelj Mona Lise morao bi joj slikati usta
gledajući u stranu, rekla je. Kako to učiniti, ostaje tajna.
(Hina) dgk dgk