HR-STRANKE-HSP-Politika SMJENA DRŽAVNIH DUŽNOSNIKA I SLUŽBENIKA - REVANŠIZAM ILI DEMOKRATSKA PRAKSA Piše: Iva Boban ValečićZAGREB, 19. studenoga (Hina) - Hoće li Hrvatska i kada imati stručnu državnu administraciju koja neće biti
smjenjivana nakon svakih parlamentarnih izbora - pitanje je koje se nametnulo nakon što su zastupnici Hrvatske stranke prava (HSP) protekloga tjedna najavili da pripremaju zakon o primopredaji vlasti.
Piše: Iva Boban Valečić
ZAGREB, 19. studenoga (Hina) - Hoće li Hrvatska i kada imati stručnu
državnu administraciju koja neće biti smjenjivana nakon svakih
parlamentarnih izbora - pitanje je koje se nametnulo nakon što su
zastupnici Hrvatske stranke prava (HSP) protekloga tjedna najavili
da pripremaju zakon o primopredaji vlasti.#L#
Preuzimanje vlasti ozbiljan je projekt i ne bi se više smjelo
događati da se smjena državnih dužnosnika i službenika provodi na
brzinu, ad hoc rješenjima, ali ni to da se smjene provode
kontinuirano kroz tri ili četiri godine, smatraju u HSP-u. Zakonom
o prijenosu vlasti točno bi se odredilo koji državni dužnosnici i
službenici odlaze s dužnosti nakon parlamentarnih izbora, odnosno
smjene vlasti. Time će se, smatraju pravaši, izbjeći da svaka nova
vladajuća garnitura provede smjene svih, "od ministara do
čistačica", i spriječiti priče o revanšizmu vladajućih.
HSP-ov bi Nacrt zakona trebao razmotriti i doraditi saborski Odbor
za Ustav, Poslovnik i politički sustav.
Nacrtom se predlaže smjena zamjenika i pomoćnika ministara,
pročelnika vladinih ureda i povjerenstava, tajnika Sabora i Vlade,
glasnogovornika Vlade, ravnatelja i članova nadzornih odbora u
državnim ustanovama i poduzećima, pročelnika i tajnika županijskih
ureda ministarstava, državnih upravnih organizacija itd.
Po riječima HSP-ova saborskog zastupnika Tončija Tadića, time bi po
smjeni vlasti 'kovčege pakiralo' oko 700 državnih dužnosnika i
službenika.
Političari podupiru HSP-ovu inicijativu
Potpredsjednik SDP-a Zdravko Tomac pozitivnim smatra otvaranje
rasprave o tom pitanju, ali ističe da se zakonom ne može riješiti
ono što je, kaže, svagdje u svijetu stvar demokratske tradicije.
Smatra da bi to pitanje trebalo rješavati međustranačkim
dogovorom, a u raspravu bi trebalo uključiti i širu javnost. Razlog
zbog kojega se to nije dogodilo ranije Tomac vidi u nedostatku
političke kulture. Po njegovu mišljenju, poteškoću u rješavanju
pitanja prijenosa vlasti predstavlja i dosadašnja praksa, kojom je
u državne službe kadar mahom biran po političkoj liniji. "Nakon 3.
siječnja nije došlo do normalne smjene vlasti, nego je to bila
smjena nedemokratske vlasti", ustvrdio je Tomac, dodajući kako je
zbog toga potrebno provesti dublje smjene nego što je to uobičajeno
u zemljama s demokratskom tradicijom.
HDZ-ov zastupnik Ivić Pašalić smatra, pak, da su se nakon
siječanjskih parlamentarnih izbora dogodile masovne smjene, i to
ne samo u političkim, nego i stručnim službama. Pašalić podupire
HSP-ovu zamisao o zakonskom normiranju pitanja prijenosa vlasti,
za koju smatra da je "na tragu izgradnje Hrvatske kao uređene
demokratske države". "Nerealno je očekivati da će se visoko
stručna, dobro plaćena i politički neovisna državna administracija
stvoriti jednim zakonom i u kratkom roku, ali je potrebno početi taj
proces", zaključio je Pašalić.
Zastupnica HSLS-a Dorica Nikolić HSP-ovu Nacrtu zamjera što
unošenje u zakon izraza "prijenos vlasti" i "vlast" nije u duhu
europske tradicije. Također ističe da se to pitanje može riješiti u
sklopu sadašnjih zakona.
Kako to rade u zapadnim demokracijama, a
kako u tranzicijskim zemljama
Po mišljenju hrvatskih politologa, najveći problem pri prijenosu
vlasti je taj što Hrvatska u tome nema ustaljenu praksu kakvu imaju
zemlje s demokratskom tradicijom. U Engleskoj se, primjerice, sa
smjenama pri promjeni vlasti ne ide niže od razine pomoćnika
ministara. No, istodobno se strogo razlikuje politička od stručne
službe. Službenici se u stručne službe biraju po strogo utvrđenim
uvjetima, a politika nema nikakvu ulogu u njihovu imenovanju i
razrješavanju.
U Francuskoj je praksa da se, prilikom prijenosa vlasti, smjenjuju
službenici na svim razinama, pa i oni u javnim poduzećima, a u SAD-u
se radnim mjestima u državnim službama mogu nadati svi koji su
pridonijeli pobjedi neke političke opcije, naravno - ako
zadovoljavaju stručne uvjete. Amerikanci takva radna mjesta čak
nazivaju "plijenom" (prey).
Praksa pokazuje i da način smjene vlasti u tranzicijskim zemljama
nije samo problem "ideološke zatucanosti", nego da uvelike ovisi o
standardu u pojedinim zemljama. Tako se u tranzicijskim zemljama s
višim standardom ne provode duboke smjene, a u zemljama s niskim
standardom i visokom stopom nezaposlenosti radna mjesta u državnim
službama mnogima postaju "mamac".
(Hina) ibob sšh