YU-EU-HR-vlade-Vlada-Izbori-Nemiri/sukobi/ratovi RFE 8. XI. SVILANOVIĆ RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE8. XI. 2000.Goran Svilanović, ministar vanjskih poslova SR Jugoslavije: Trčećim korakom u svijet. Razgovor vodila Branka
Trivić.Gospodine Svilanoviću, četiri dana ste na dužnosti ministra vanjskih poslova Savezne Republike Jugoslavije. Možete li nam ocrtati diplomatske i vanjskopolitičke prioritete zemlje i dinamiku poteza koje ćete poduzeti? = Mnogo se stvari dogodilo još prije nego što je Vlada formalno izabrana, jer je dio djelatnosti organizirao kabineta predsjednika Koštunice - čak možda neke od najvažnijih stvari. Već tim djelatnostima, s jedne strane, i u kampanji DOS?a koju smo svi zajedno vodili prije ovih izbora. S druge strane, određene su nekakve osnove nove vanjske politike ali na, da tako kažem, vrlo ograničeno vremensko razdoblje. One i jesu određeno imajući u vidu tako ograničeno vrijeme. Prioritet je prije svega integracija zemlje u međunarodnu zajednicu, što podrazumijeva učlanjenje u niz međunarodnih organizacija u kojima nikada nismo bili članica, odnosno ulazak u one organizacije u kojima smo nekada bili, ali smo iz njih isključeni. Druga ključna stvar je unaprjeđenje odnosa sa susjedima, pri čemu prije svega mislim na države s područja bivše
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
8. XI. 2000.
Goran Svilanović, ministar vanjskih poslova SR Jugoslavije:
Trčećim korakom u svijet. Razgovor vodila Branka Trivić.
Gospodine Svilanoviću, četiri dana ste na dužnosti ministra
vanjskih poslova Savezne Republike Jugoslavije. Možete li nam
ocrtati diplomatske i vanjskopolitičke prioritete zemlje i
dinamiku poteza koje ćete poduzeti?
= Mnogo se stvari dogodilo još prije nego što je Vlada formalno
izabrana, jer je dio djelatnosti organizirao kabineta predsjednika
Koštunice - čak možda neke od najvažnijih stvari. Već tim
djelatnostima, s jedne strane, i u kampanji DOS?a koju smo svi
zajedno vodili prije ovih izbora. S druge strane, određene su
nekakve osnove nove vanjske politike ali na, da tako kažem, vrlo
ograničeno vremensko razdoblje. One i jesu određeno imajući u vidu
tako ograničeno vrijeme. Prioritet je prije svega integracija
zemlje u međunarodnu zajednicu, što podrazumijeva učlanjenje u niz
međunarodnih organizacija u kojima nikada nismo bili članica,
odnosno ulazak u one organizacije u kojima smo nekada bili, ali smo
iz njih isključeni. Druga ključna stvar je unaprjeđenje odnosa sa
susjedima, pri čemu prije svega mislim na države s područja bivše
Jugoslavije. Dakle, uspostava punih diplomatskih odnosa sa
Slovenijom i Bosnom i Hercegovinom, s jedne strane, i s druge -
unaprjeđenje odnosa s Makedonijom i Hrvatskom. To je ono čim se u
ovom trenutku najviše bavimo. Treba znati i to da su tijekom NATO-ve
agresije na našu zemlju prekinuti diplomatski odnosi s Francuskom,
Velikom Britanijom, Njemačkom i Sjedinjenim Američkim Državama.
Sada je pravi trenutak da ponovo uspostavimo diplomatske odnose s
ovim zemljama, i time, na neki način, zaokružimo vanjskopolitički
položaj naše zemlje za relativno kratko vrijeme. Jučer je u našoj
zemlji bila gospođa Ferrero-Waldener, austrijska ministrica
vanjskih poslova i predsedavajuća u OESS-u. Ona je razgovarala s
predsjednikom Koštunicom, predsjednikom Vlade i sa mnom o
mogućnosti da naša zemlja uskoro pronađe svoje mjesto u OESS-u. To
bi bio sljedeći veliki korak i ja se nadam da će se to uspješno
obaviti. Sljedeći korak bi bilo službeni početak procedure za
primanje Jugoslavije u Vijeće Europe, što je jedna duža procedura -
do našeg članstva u Vijeću Evrope proći će više mjeseci, možda čak i
cijela godina. To bi nas trebalo voditi k ostvarenju našeg
sljedećeg cilja - a to je članstvo Jugoslavije u MMF-u i drugim
svjetskim novčarskim organizacijama. Gospodin dopredsjednik
Vlade, istodobno i ministar za gospodarske odnose s inozemstvom,
Miroljub Labus, tu ima ključnu ulogu. On je već dosta toga uradio i
mi se svi nadamo da bi do kraja prosinca domaćoj javnosti mogao biti
priopćen neki konkretniji rezultat naših odnosa s MMF-om. Što se
tiče našeg drugog prioriteta, uspostave diplomatskih odnosa s
državama na prostoru bivše Jugoslavije, moram priznati da sam
osobno vrlo zainteresiran, a to doživljujem kao svoju ambiciju. To
je nešto što moramo učiniti, zajedno sa svim tim zemljama, jer je to
u interesu građana, i njihovih i naših. Ja ću biti spreman uložiti
dosta napora. Očekujem veliku potporu i vlada i ministarstava
Slovenije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Makedonije, jer mislim
da su i oni svjesni do koje mjere je to važno za njihove građane.
Uzmite bilo koji od ovih primjera koje sam spomenuo. Na primjer, u
Sloveniji postoji veliki broj građana zainteresiranih za
sređivanje pitanja državljanstva, a velik je i obostrana interes za
gospodarsku suradnju. To je nešto što je očito. Uzmite kao primjer i
Hrvatsku. Tu su u pitanju desetine i stotine tisuća ljudi kojima je
interes lakše komunicirati jedni s drugima zbog svojih imovinskih
ili obiteljskih, a naravno da postoji i velika zainteresiranost za
gospodarsku suradnju. Također treba raditi i na repatrijaciji Srba
iz Hrvatske, što je samo dio onoga o čemu treba razgovarati.
- Predsjednik Koštunica je, u okviru teme uspostave diplomatskih
odnosa s Bosnom i Hercegovinom, spomenuo i želju za uspostavom
posebnih odnosa s Republikom Srpskom. Možete li nam reći što bi
podrazumijevali ti posebni odnosi?
= Ni više ni manje nego što stoji u Daytonskom sporazumu. Mislim da
ne valja ići izvan okvira dokumenata koji su usuglašeni i
međunarodno potvrđeni. Oni odnosi koji su definirani u Daytonskom
sporazumu trebaju biti realnost. Mi ćemo svi nastojati to postići.
Takvi odnosi stabiliziraju i Bosnu i Hercegovinu kao državu, i
jamče njezinu cjelovitost, a istodobno ostavljaju mogućnost za
uspostavom posebnih odnosa s BiH kao cjelinom, ali i između SRJ i
Republike Srpske kao jednog dijela teritorije Bosne i
Hercegovine.
- Predsjednik savezne Vlade, Zoran Žižić, najavio je preobrazbu
vojske, te uključivanje Jugoslavije u NATO-ovo Partnerstvo za mir.
Možete li nam reći nešto više o dinamici ovog projekta, može li se
očekivati u doglednoj budućnosti i službeno iskazivanje želje za
uključenjem Jugoslavije u Partnerstvo za mir?
= Mislim da je sve realno ako za to dobijemo potporu građana svoje
zemlje. Do sada smo je imali. Ako i za ovo dobijemo potporu građana -
vjerujem da to može biti realno i zaista ostvareno.
- Možete li reći nešto više o ideji formiranja Povjerenstva za
istinu o zločinima počinjenim u ime srpskog naroda, po uzoru na
iskustvo Južnoafričke Republike. Kakav bi, zapravo, bio odnos
između jednoga takvog povjerenstva i haaškog suda?
= Prvo, puna suradnja s haaškim sudom je nešto na što smo se obvezali
potpisivanjem Daytonskog sporazuma, dakle - to je međunarodno
pravo. Zna se tko je potpisao Daytonski sporazum, ali ta obaveza se
proteže i na svaku novu vlast ove zemlje. To konkretno znači, za
očekivati da nećemo ići ispod standarda koji su postojali i prije
Vlade koja je upravo pala. Dakle, haaški sud je imao ured u
Beogradu, a tek prije nekog vremena je bio suspendiran njegov rad.
Očekujem nastavak rada ureda koji je bio uspostavljen, imao
službenike i radio svoj posao. To je prva stvar koju valja učiniti.
Onda sam sugerirao i ovo o čemu Vi govorite, da bi sljedeći korak
trebao da biti formiranje povjerenstva. To je moja ideja i ja sam je
spreman iznijeti u javnosti, što sada i činim, ali bih volio za to
dobiti potporu građana ove zemlje i, naravno, Vlade. Moja je
sugestija da to ne bude do kraja po ugledu na iskustvo Južne Afrike i
Latinske Amerike, već da članovi ovoga povjerenstva budu ljudi
nesumnjiva moralnog i stručnog integriteta u našoj javnost - znači,
političari, ali i drugi stručnjaci i kulturni radnici. Ljudi kojima
se vjeruje. Oni bi se trebali baviti utvrđivanjem istine i
prikupljanjem dokaza o zločinima koji su činjeni, navodno, u ime
srpskih nacionalnih interesa, kao i o zločinima koji su činjeni
protiv srpskog naroda. Vjerujem da bi temeljit rad ovakvog
povjerenstva omogućio da naša javnost bude do potankosti upoznata s
onim što se dogodilo i što vrijeđa naše dostojanstvo, bez obzira na
to tko je činio zločine i protiv koga su činjeni. To bi potaknulo
ljude ove zemlje na sučeljavanje sa strahotama rata i njegovim
pravim posljedicama. Tek poslije toga bi, mislim, na pravi način
svi mogli ući u sudske postupke protiv pojedinaca koji su
eventualno u ovakvim zločinima sudjelovali.
- Predsjednik Koštunica i vi ste najavili otvaranje ureda haaškog
suda u Beogradu, o čemu ste upravo govorili. Ima li razlike između
vašeg stava o haaškom sudu i njegovoj ingerenciji u procesima
optuženima za ratne zločine i stava predsjednika Koštunice?
= Ne, mislim da smo mi dosad u javnosti pričali gotovo istovjetne
stvari.
- Ukoliko se dobro sjećam, Vi ste izjavili da bi svi optuženi za
ratne zločine - sada smo fokusirani na Srbiju - trebali završiti
pred haaškim sudom. Čini se, međutim, da predsjednik Koštunica nema
baš tako rezolutan stav o tome.
= Ja sam govorio o koracima. Rekao sam da bi prvi korak bio otvaranje
ureda haaškog suda, drugi - formiranje povjerenstva za istinu koja
bi omogućila našoj javnosti da sazna sve potankosti; sljedeći korak
trebalo biti suđenje za ratne zločine. Ja sam to tako poredao. Što
se trećeg koraka tiče, možemo otići i u potankosti. Ja sam i tu ideju
već iznio - ona je nazočna u našoj javnosti. Riječ je o presedanu
koji je već napravljen u slučaju Ruande. Njima je omogućeno da
suđenje za počinjene ratne zločine organiziraju u vlastitoj zemlji
- dakle, u Ruandi. Taj proces se istodobno tretira kao suđenje
haaškoga suda. Poruke da bi se pravni okvir za ovo o čemu govorim
mogao naći dolaze i iz haaškog suda, a u prilog tomu ide i ovaj
presedan o kojem sam govorio. Ja sam imao u vidu mogućnost suđenja
na području naše zemlje, uz sudjelovanje svih onih koji mogu pomoći
da to suđenje bude provedeno, da ono dovede do sučeljavanja s teškim
ratnim zločinima i posljedicama rata. To konkretno znači da
vjerujem da bi u dokaznom postupku morali prikupiti sve dokaze koje
naša strana ima na raspolaganju i koji trebaju biti dostupni svim
našim, a i međunarodnim nevladinim organizacijama. Vjerujem da bi
prave i najvažnije dokaze o onome što se zaista događalo mogli
pružiti istražitelji haaškog suda, dakle, ja mislim da bi oni
morali biti pozvani da u sudskom postupku predoče sve ono što imaju.
Time bi započela jedno novo doba.
- Očekujete li da bi takva ideja počela ostvarivati nesuglasice sa
susjedima, s Hrvatskom, recimo?
= Znam da u ovom trenutku postoji stanovita uznemirenost javnosti u
Hrvatskoj. Ja to razumijem i želim poručiti svim ljudima u
Hrvatskoj da se nijednog trenutka ne zalažemo za dvostruke
standarde i razliku u tretiranju Savezne Republike Jugoslavije i
Republike Hrvatske. Kada govorim o ovoj temi, ili o drugim temama u
vanjskoj politici, onda ne govorim o razlikama u načelima, nego o
razlici u prioritetima.
- Gospodine Svilanoviću, kako gledate na izjavu koordinatora DOS-
a, gospodina Zorana Đinđića, da bi Hrvatska mogla prepustiti
Prevlaku Crnoj Gori, odnosno Jugoslaviji, kao znak dobre volje?
Također bih Vas zamolila i za stav o tome tko se kome treba ispričati
zbog tragičnih ratnih igara u proteklih deset godina. Čini se da ima
stanovitih nesuglasica među vodstvom DOS-a kad su u pitanju ove
osjetljive teme koje zalaze u područje vanjske politike.
= Ovo što me pitate su dvije potpuno različite teme. Nemam namjeru
komentirati izjavu gospodina Đinđića, niti bilo kojeg drugog
političkog vođe. Prevlaka je u ovom trenutku u procesu u kojem
sudjeluju i SRJ i Hrvatska i međunarodna zajednica - preko
Ujedinjenih naroda. Taj proces mora biti nastavljen i kroz njega se
mora naći rješenje.
- Možemo li čuti vaš stav o tome tko se komu treba ispričati za
strašne ratove u proteklih deset godina?
= Naravno, odgovorit ću na to pitanje. S jedne strane, postoji
velika želja u dijelu političke javnosti da svatko od nas postane
veliki političar time što će uputiti ispriku svoga naroda i svojih
sugrađana i tako postati Willy Brandt. S druge strane, u dijelu
političke javnosti - i kod nas i u Hrvatskoj, vjerujem i u Bosni i
Hercegovini - postoji veliko očekivanje da će takva izjava svakako
doći. Ja sam, naravno, svjestan činjenice da su se vojna djelovanja
odigravala na području Bosne i Hercegovine i Republike Hrvatske.
Svjestan sam i činjenice da je vrlo veliki broj ljudi stradao.
Proces sučeljavanja sa svim onim što se dogodilo će trajati, i u
ovoj zemlji i u Hrvatskoj. Nekoliko sljedećih godina sigurno, a
možda i duže. U tom procesu ćemo se suočavati sa stradanjima,
žrtvama, i s odgovornosti svih nas koji smo živjeli u to vrijeme -
koji smo sudjelovali u tim djelovanjima, ili nikada nismo
sudjelovali i uvijek se protivili. Morat će se u tom procesu proći i
kroz moralno čistilište, ali i kroz sudsku proceduru u kojoj će se
utvrditi tko su bili žrtve, kako su stradale, i tko su bili oni koji
su te zločine počinili. Ono što se, naravno, ne može preskočiti jest
činjenica da postoji relativno velika trauma i s ove strane. To je
trauma koja traje ne samo posljednjih deset godina, već više
desetljeća. To je traženje nekakvoga odgovora na pitanje što se
zaista dogodilo, i koliko smo krivi ili koliko smo bili žrtve u
događajima tijekom Drugog svjetskog rata. Kad ovo kažem, ne govorim
ni o kakvoj bilanci, ni o kakvoj ravnoteži - to nije poanta. Bit je u
tome da se trebamo okrenuti onome što je pred nama, i ja bih poručio
svima u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i Saveznoj Republici
Jugoslaviji da mi ni u jednom trenutku ne možemo pobjeći od onoga
što je činjeno u ovom razdoblju i na području ovih zemalja, da smo
prolazili kroz razne faze u kojima smo manje ili više razumijevali
ono što se oko nas zbiva, u čemu su neki od nas i sami sudjelovali.
Vrijeme koje je pred nama jest vrijeme suočavanja sa svim tim, ali
ako se samo time budemo bavili nećemo moći pomoći naraštaju koji
dolazi da se bavi vlastitom budućnosti. To je, dakle, moja poruka -
hajde okrenemo se onome što je pred nama, ubrzanju uspostave
diplomatskih odnosa, pomirbi u jednom praktično-političkom
smislu, pomirbi u onom smislu u kome je to možda najvažnije ? a to je
pomirbi u duši onih koji su vrlo teško stradali u ovom ratu. Ono će
doći s vremenom, ali će to vrijeme biti duže nego što je godina,
dvije ili tri, i tražit će jasnu potvrdu o tome tko su ljudi koji su
zločine vršili, pod kojim okolnostima i tko su bili žrtve. To je
nešto što se ne može izbjeći i što se ne treba izbjegavati. (...)
(RFE)