RU-obljetnice-Društvo-Političke stranke-Vjerske zajednice-Pobune RUSIJA-NEZAVISIMAJA GAZETA OD 5.11.00.OKTOBAR RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA5. XI. 2000.Oktobarska je revolucija bila neminovna"'Dan pomirbe i sloge' koji je u
poslijesovjetskoj Rusiji zamijenio proslavu Oktobarske revolucije, ne opravdava ni svoj naziv ni svoju ideološku namjenu. Upravo 7. XI. pomiriti komuniste s njihovim ideološkim antipodima od demokrata-prozapadnjaka do pravoslavnih monarhista, isto je što i trnuti požar petrolejom. Apolitičnim građanima, koji bivše blagdane u studenom provode kao običan vikend, nije potrebna nikakva sloga ni pomirba; mnogi među njima (osobito mladež) imaju o Oktobarskoj revoluciji ili vrlo nejasnu sliku, ili nemaju nikakvu. U zadnje su se vrijeme u društvu općenito stišale strasti oko proslave Oktobarske revolucije. Utišali su se i povjesničari i publicisti. Kao da je sve odavno rečeno i napisano.U stvari, naši intelektualci nisu društvu pokazali kako iole ozbiljno osmisliti to što se zapravo dogodilo u Rusiji u listopadu 1917. Sve se ograničilo na prepričavanje sovjetske inačice - jednostrane, dogmatične, uljepšane, ili na različite kletve upravljene Lenjinu i 'boljševičkoj bandi' (izraz Aleksandra Solženjicina iz 1995.). Društvo iz takvog površnog pluralizma nije
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
5. XI. 2000.
Oktobarska je revolucija bila neminovna
"'Dan pomirbe i sloge' koji je u poslijesovjetskoj Rusiji zamijenio
proslavu Oktobarske revolucije, ne opravdava ni svoj naziv ni svoju
ideološku namjenu. Upravo 7. XI. pomiriti komuniste s njihovim
ideološkim antipodima od demokrata-prozapadnjaka do pravoslavnih
monarhista, isto je što i trnuti požar petrolejom. Apolitičnim
građanima, koji bivše blagdane u studenom provode kao običan
vikend, nije potrebna nikakva sloga ni pomirba; mnogi među njima
(osobito mladež) imaju o Oktobarskoj revoluciji ili vrlo nejasnu
sliku, ili nemaju nikakvu. U zadnje su se vrijeme u društvu općenito
stišale strasti oko proslave Oktobarske revolucije. Utišali su se i
povjesničari i publicisti. Kao da je sve odavno rečeno i napisano.
U stvari, naši intelektualci nisu društvu pokazali kako iole
ozbiljno osmisliti to što se zapravo dogodilo u Rusiji u listopadu
1917. Sve se ograničilo na prepričavanje sovjetske inačice -
jednostrane, dogmatične, uljepšane, ili na različite kletve
upravljene Lenjinu i 'boljševičkoj bandi' (izraz Aleksandra
Solženjicina iz 1995.). Društvo iz takvog površnog pluralizma nije
i neće izvući ništa dobro. (...)
Ugledni ruski mislioci, sociolog Pitirim Sorokin i povjesničar Lev
Karsavin dokazali su da je Oktobarska revolucija prošla ne samo
kroz fazu rušenja starog svjetskog poretka i groznog nasilja, već
je i ušla u fazu stvaranja nove državnosti, novog društva. Za
razliku od suvremenih intelektualaca liberalnog pravca, mnogi
mislioci iz prvog vala emigracije nisu mislili da je Oktobar
skrenuo Rusiju s 'glavnog puta uljudbe' i da se Lenjin u svojim
postupcima nije ravnao ničim doli željom za vlašću. Slična
razmišljanja potaknuta su čitanjem Bunjinovih 'Prokletih dana' i
govore o nepoznavanju temeljnih povijesnih činjenica koje ostaju
na površini. (...)
Ne može se pobijati činjenica da su boljševici, svjesno ili
nesvjesno, zaustavili raspad Rusije, sačuvavši njezin status
velike države, a ne 'praznog lista papira', kao što je 1918. rekao
američki predsjednik Wilson koji je u to doba ruske granice sveo na
'srednjorusku visoravan'. Jedan od najoštrijih kritičara
komunizma, povjesničar i emigrant Sergej Meljgunov napisao je
1951. da 'čak i suvremeno boljševičko zlo može imati dobru stranu -
boljševizam je čvrsto ujedinio ruske narodnosti'. (...)
Dakako, Oktobarska je revolucija zemlji donijela puno patnje i
žrtava. Ruska pravoslavna crkva bila je izložena žestokom progonu,
a milijuni ljudi bili su žrtve bratoubilačkog građanskog rata.
Odgovornost za te žrtve snose sve strane u sukobu. (...)
Započinjanju tog rata pridonijele su i 'uljuđene' zemlje koje su u
Rusiju slale svoju vojsku. (...)
Prelazeći s filozofije povijesti na obično, svakidašnje shvaćanje
Oktobarske revolucije među milijunima običnih ljudi, ne smijemo
zanemariti činjenicu da oni tu revoluciju i sovjetsku vlast
povezuju s onim što su izgubili u sadašnjim reformama. Besplatno
školovanje, zdravstvena zaštita, besplatan stan, organiziranje
odmora i slobodnog vremena za odrasle i djecu - bez svih tih
socijalnih stečevina Oktobra zauvijek su, kako se čini, ostale mase
običnih, poštenih radnika. Sasvim je razumljivo da se oni rado
sjećaju tih vremena kada u zemlji nije bilo velike nezaposlenosti,
kriminala, prostitucije i beskućnika. Za te je ljude 7. XI. baš
blagdan, a ne virtualni 'Dan pomirbe i sloge'. Tu pomirbu i slogu
treba u stvarnosti postići konkretnom politikom, a ne
manipulacijom znamenitim povijesnim nadnevcima. Nadnevak 7. XI.
dostojan je da se u kalendar unese kao 'Dan revolucije' - to će
odgovarati povijesnoj istini i zdravom smislu", piše Sergej
Konstantinov.