ZAGREB, 7. studenoga (Hina) - Nakon vrlo burne rasprave, Odbor za financije i državni proračun Zastupničkog doma Sabora prihvatio je danas većinom glasova paket poreznih zakona u prvom čitanju. Najviše zamjerki upućeno je prijedlozima
zakona o porezu na dobit i dohodak.
ZAGREB, 7. studenoga (Hina) - Nakon vrlo burne rasprave, Odbor za
financije i državni proračun Zastupničkog doma Sabora prihvatio je
danas većinom glasova paket poreznih zakona u prvom čitanju.
Najviše zamjerki upućeno je prijedlozima zakona o porezu na dobit i
dohodak. #L#
Cilj zakona o porezu na dohodak je uravnoteženje oporezivanja rada
i kapitala, jer su u Hrvatskoj porezi na plaće vrlo visoki, a na
kapital preniski, kazao je pomoćnik ministra financija Ivan
Iveković. Kako bi se smanjilo porezno opterećenje rada, predlaže se
uvođenje triju stopa poreza na dohodak - od 15, 25 i 35 posto. S
druge strane, predlaže se oporezivanje prihoda od kapitala, pa bi
se uveli porezi na dividendu i kamate, ali ne, istaknuo je Iveković,
na kamate na kunsku i deviznu štednju te na državne vrijednosne
papire.
Oporbeni zastupnici smatraju da ovaj prijedlog nema socijalni
karakter, jer će više porasti veće plaće, dok će kod manjih plaća
povećanje biti zanemarivo. Stoga predlažu da se na manje plaće
uvede stopa od 10 posto, a ne ekstremno visoke porez od 40, pa čak i
50 posto.
Đuro Njavro (HDZ) usprotivio se prijedlogu da porezni obveznici
moraju prijaviti imovinu veće vrijednosti (skuplje nekretnine,
automobile i slično) te podatke o izvorima sredstava kojima su tu
imovinu kupili. To bi, kaže, unijelo nemir i neizvjesnost, pa bi od
toga bilo puno više štete, nego koristi. "Političku demagogiju ne
bi trebalo miješati u Ministarstvo financija," istaknuo je
Njavro.
Usprotivio i oporezivanju dividendi jer smatra da će to
predstavljati udar na tržište kapitala. Ulaganje u dionice treba
poticati, a ne destimulirati, kaže.
Ivan Iveković odgovorio je, pak, kako su u nas plaće vrlo visoko
oporezovane, dok su porezi na kapital vrlo niski i to, smatra, treba
uravnotežiti. Dodao je kako bi se porez trebao plaćati tek na
dividende isplaćene za 2001. godinu.
Odgovarajući, pak, na zamjerke da zakonski prijedlog nema
socijalnu notu, Iveković je ustvrdio kako to nije točno, jer će
proračunski prihodi od poreza na dohodak pasti za otprilike
milijardu kuna, a taj će novac ostati građanima.
Od novina u porezu na dobit Iveković je, pak, istaknuo smanjenje
porezne stope s 35 na 25 posto, uvođenje olakšica na novozaposlene i
invalide, na nabavku opreme, kao i na donacije za znanost, kulturu,
prosvjetu i humanitarne akcije.
Đuro Njavro smatra da bi ovakav zakon odbio strane ulagače jer se,
među ostalim, predlaže smanjenje zaštitne kamate s 5 na 3,5 posto, a
to bi povećalo poreznu osnovicu. Zbog toga, smatra, ni smanjenje
poreza na dobit s 35 na 25 posto neće imati većeg učinka. Založio se
da zaštitna kamata ostane ista kao dosad, ili da se čak i poveća.
Ivan Šuker (HDZ) složio se, pak, s prijedlogom poreznih olakšica na
novozaposlene, no pita gdje je nestala porezna olakšica na
reinvestiranu dobit, koju je vlast najavljivala. Smatra da
olakšica na nabavku opreme nije tako stimulativna kao ona na
reinvestiranu dobit. Po njegovim procjenama, smanjenje poreza na
dobit neće imati nikakav utjecaj na mnoga poduzeća, a neka će, kaže,
plaćati veće poreze nego dosad.
Usprotivio se i uvođenju poreza na prihode stranaca u Hrvatskoj. To
će, kaže, odbiti strane ulagače. Usprotivio se i uvođenju kamata na
inozemne kredite, jer se time, smatra, pogoduje domaćim bankama
koje će ponovno moći "divljati" s kamatama. Kako se može govoriti o
poreznom rasterećenju gospodarstva, kada se od promjena poreza ne
očekuje nikakav utjecaj na proračun, zaključio je Šuker.
Odgovarajući na zamjerku o oporezivanju stranaca, Iveković je
kazao kako nitko u Hrvatskoj ne može zarađivati a da ne plaća porez.
To je, kaže, praksa i u drugim zemljama, pa je naveo primjer da su
Amerikanci oporezovali Plivu s 30 posto kada je svoje patente
prodala u SAD-u, a mi smo to, istaknuo je, Plivi priznali kao
tuzemni porez. Zašto onda ne bismo mi oporezivali, primjerice,
prihode od licence Coca-Cole, pitao je.
Odgovarajući, pak, na zamjerke da porezne olakšice nisu
stimulativne, Iveković je kazao kako je "lepeza" olakšica vrlo
široka. Istaknuo je, pritom, kako se kroz porezni sustav ne mogu
riješiti baš svi gospodarski problemi.
I dok se oko ova dva zakonska prijedloga vodila vrlo burna polemika,
rasprava o prijedlozima zakona o poreznom savjetništvu i Općem
poreznom zakonu prošla je "glatko".
(Hina) nb im