FR-US-GB-DE-vojska-Obrana-Organizacije/savezi-Diplomacija FRANCUSKA-LE MONDE OD 4.11.00.OBRANA U EUROPI I U AMERICI FRANCUSKALE MONDE4. XI. 2000.Europljani i Amerikanci pred strateškim ambicijama"Slučajno poklapanje međunarodnog
kalendara omogućilo je da usporedimo dva događaja koja idu u istom pravcu: s jedne i s druge strane Atlantika, vojska priprema svoj 'aggiornamento' za buduća desetljeća i obraća se političkim dužnosnicima kako bi ovi, iz godine u godinu, povećali svoja ulaganja.U Sjedinjenim Američkim Državama, iskorištavajući prigodu predsjedničkih izbora, stožeri ističu svoj 'joint vision 2010-2020', dokument koji bi trebao odrediti budućnost na temelju pouka nedavnih operacija u inozemstvu. U Francuskoj, kao primjeru europske zemlje, iako se u Velikoj Britaniji i u Njemačkoj već dosta o tomu razmišlja, raspra je započela pošto je u parlamentu prihvaćen prijedlog proračuna za 2001., kako bi se utvrdio novi izgled vojske u razdoblju od 2010. do 2015., kroz izbor vojnog programa koji će se izraditi sljedeće godine.To slaganje u vremenu, s obje strane Atlantika, nije slučajno. Za konstruiranje suvremenog oružja sada je potrebno desetljeće prije nego se proizvede i počne se primjenjivati, gdjekad i četrdesetak
FRANCUSKA
LE MONDE
4. XI. 2000.
Europljani i Amerikanci pred strateškim ambicijama
"Slučajno poklapanje međunarodnog kalendara omogućilo je da
usporedimo dva događaja koja idu u istom pravcu: s jedne i s druge
strane Atlantika, vojska priprema svoj 'aggiornamento' za buduća
desetljeća i obraća se političkim dužnosnicima kako bi ovi, iz
godine u godinu, povećali svoja ulaganja.
U Sjedinjenim Američkim Državama, iskorištavajući prigodu
predsjedničkih izbora, stožeri ističu svoj 'joint vision 2010-
2020', dokument koji bi trebao odrediti budućnost na temelju pouka
nedavnih operacija u inozemstvu. U Francuskoj, kao primjeru
europske zemlje, iako se u Velikoj Britaniji i u Njemačkoj već dosta
o tomu razmišlja, raspra je započela pošto je u parlamentu
prihvaćen prijedlog proračuna za 2001., kako bi se utvrdio novi
izgled vojske u razdoblju od 2010. do 2015., kroz izbor vojnog
programa koji će se izraditi sljedeće godine.
To slaganje u vremenu, s obje strane Atlantika, nije slučajno. Za
konstruiranje suvremenog oružja sada je potrebno desetljeće prije
nego se proizvede i počne se primjenjivati, gdjekad i četrdesetak
godina neprekidno. Brojne vojne operacije na Balkanu, u Africi, pa
i u Aziji, za očuvanje ili uspostavu mira, zahtijevaju da se iz
temelja ponovno ispita sustav obrane. To je izazov s kojim se moraju
sučeliti zemlje, napose zemlje NATO-a koje su odlučile da će
djelovati zajedno.
S druge strane Atlantika, novi će predsjednik odlučiti o pitanju
koje su postavili stručnjaci u Pentagonu: treba li ili ne, za vojsku
izdvojiti četiri posto BDP-a? G. 1996. taj je prinos iznosio 3,5
posto, a 1999. pao je na 3 posto. S vojnim proračunom koji je danas
blizu tristo milijarda dolara, četiri posto BDP-a znači 435
milijarda dolara 2002. i 538 milijarda 2007., ako je vjerovati
nagađanjima iz Pentagona.
Nije riječ o nevažnoj stvari. Američka vojska kaže da treba
'institucionalizirati' raspoložive svote kako o njima ne bi
samovoljno odlučivao Kongres i kako bi, na neki način, bile
'varijabla podešavanja' saveznog proračuna. Riječ je, kažu u
stožerima, o sposobnosti američkih postrojba da djeluju i da se
propisno opreme kako bi mogle odgovoriti potrebama koje se utvrđuju
ovisno o obvezama Washingtona na svjetskim područjima na kojima su
ugroženi interesi SAD-a. Želi li se postići posvudašnja sigurnost
koja će se sutra moći sučeliti s velikim krizama, govore u obranu
pristaše pravila o četiri posto, treba se odvažiti na
eksponencijalne troškove. U Francuskoj se raspra tiče drugih
zadaća. No i ona ima svoju istinu, i to ne samo u parlamentu. Pitanje
je potaknula tvrdnja prema kojoj raskorak između Amerikanaca i
Europljana na polju istraživanja, tehnologije i razvitka (RTD)
stalno raste. I, što je neobično, u samoj Francuskoj, gdje su
izdvajanja ministarstva obrane za RTD trinaest puta manja nego u
SAD-u i dvadeset i osam puta manja za samo istraživanje na području
tehnologije.
U odnosu na 2000., troškovi će u 2001. pasti za 28 posto. U sklopu
radova na tzv. prospektivnom tridesetogodišnjem programu (PP 30),
vojska planira da operativne i tehnološke mogućnosti uskladi s
različitim prijedlozima financiranja. (...)
Drugdje u Europi postoje slične težnje. Američka tehnologija
nadmoćno vlada i zadaje ton savezničkim zemljama. Tako Međunarodni
institut za strateška istraživanja u Londonu, u svom zadnjem
godišnjem izvješću, smatra da Europska unija ni izdaleka nije
osigurala proračunska sredstva za tehnološke ambicije na području
obrane i da troši, uzevši sve zemlje zajedno, tek četvrtinu novca
koji SAD namjenjuje za vojna istraživanja.
Otkud ta početna smetnja? Europa se više puta očitovala za
zajedničke troškove koje bi dijelile države članice. No, dug je put
od želje do njezina ostvarenja. S jedne strane, svi zauzvrat žele
osigurati plaćen posao i radna mjesta u svojoj vojnoj industriji.
To je kvadratura kruga, jer su glavni interesi u igri. S druge,
poštovanje mjerila iz Maastrichta ostavlja malo slobode u vođenju
proračunske politike pojedine države. To znači da europske vlade
prvo moraju smanjiti svoje vojne troškove", piše Jacques Isnard.