HR-NOSAČ-DUBROVNIK-Obrana NOSAČ ZRAKOPLOVA USS GEORGE WASHINGTON: PLOVEĆI GRAD U JADRANU izvjestitelj Hine s nosača zrakoplova USS George Washington: Nenad ZLATOVIĆZAGREB/USS GEORGE WASHINGTON, 30. listopada (Hina) - Na naš nosač
svakih 25 sekundi može sletjeti ili uzletjeti s njega jedan zrakoplov, pohvalio se jedan od časnika zaduženih za sigurnost na pisti američkog nosača zrakoplova USS George Washington prilikom nedjeljnog posjeta delegacije hrvatskih dužnosnika.
izvjestitelj Hine s nosača zrakoplova USS George Washington: Nenad
ZLATOVIĆ
ZAGREB/USS GEORGE WASHINGTON, 30. listopada (Hina) - Na naš nosač
svakih 25 sekundi može sletjeti ili uzletjeti s njega jedan
zrakoplov, pohvalio se jedan od časnika zaduženih za sigurnost na
pisti američkog nosača zrakoplova USS George Washington prilikom
nedjeljnog posjeta delegacije hrvatskih dužnosnika. #L#
Amerikanci su se prilikom tog posjeta potrudili pokazati sjaj
američke ratne mornarice i sposobnost mornaričkih pilota izvodeći
kratki letački program sastavljen od niskog letenja, borbenih
naleta i slijetanja na pistu nosača u kojem je sudjelovalo 10 do 15
zrakoplova. Nalet dva lovca F-14 i F-18 u niskom letu stotinjak
metara od nosača, okrenutih kabinama naopako jedan prema drugome,
rijetko koga može ostaviti mirnim. Isto tako i probijanje zvučnog
zida, prilikom kojeg morate otvoriti usta da vam ne puknu bubnjići.
Hrvatskim gostima prikazano je i nekoliko borbenih naleta
zrakoplova F-14, koji su pucali ćorcima u morsku brazdu i
ispaljivali signalne rakete, koje su trebale dočarati dojam
gađanja raketama.
Na tom nosaču, visokom poput zgrade od 24 kata, smješteno je 80
zrakoplova zrakoplovne pukovnije Sedamnaest, i to lovci F-14
Tomcat i F/A-18C Hornet, zrakoplov za ometanje protivničkih radara
i veza za komunikaciju EA-6B Prowler, izviđački zrakoplovi ES-3
Shadow, protupodmornički zrakoplovi S-3B Viking, transportni
zrakoplovi C-2A Greyhound i zrakoplovi za rano upozoravanje i
komunikaciju E2-C Hawkeye, kao i helikopteri SH-60/HH-60 Seahawk
koji mogu imati protupodmorničku, ali i spasilačku ulogu.
Zapovjednik pukovnije kapetan Rodger L. Welch služi u američkoj
mornarici već 22 godine i ima 4.500 sati leta na zrakoplovima F-18
te 5.500 sati leta na ostalim tipovima zrakoplova i helikoptera. U
njegovom životopisu navodi se da je imao 200 sati borbenog letenja
te da je predvodio napade na Irak i s nosača iz Crvenog mora i iz
Perzijskog zaljeva. Njegova pukovnija je, kako ističe, na ovom
nosaču obavila oko 600 borbenih letova.
U pukovniji trenutno služi 10 žena, od kojih su dvije piloti
helikoptera, a ostale su operateri radara na lovcu F-14 ili piloti.
Upitan da li misle povećati broj žena, Welch je odgovorio da ako
žene žele posla ima, no da moraju proći iste testove kao i muškarci.
Dodao je da mnoge nisu tome sklone, jer je riječ o teškom načinu
života, budući su dugo vremena odvojene od kuće i rade u pretežno
muškoj sredini.
Među šest tisuća mornara i časnika na nosaču zrakoplova je i 300
žena, koje ne sudjeluju u borbenim zadaćama. Od iduće godine njihov
broj planira se povećati na 500, s tim da će sudjelovati i u tim
zadaćama. Prva žena kojoj je dopušteno letjeti na lovcu F-14 je
mlađa poručnica Grace Arrington. Ona leti na borbene zadatke kao
operater na radaru u lovcu F-14, a pilot ne može biti zbog
zdravstvenih ograničenja, slabijeg vida. "Ova eskadrila
zrakoplova F-14 ima dugu povijest muških članova i mojim kolegama
je trebalo dosta vremena da se prilagode tome da žena leti s njima",
rekla je Arrington. Dodala je da je sudjelovala u operaciji
"Southern Watch" u južnom Iraku, prilikom koje su Iračani pucali na
njen zrakoplov. Upitana što će raditi u Dubrovniku,
dvadesepetogodišnja poručnica rekla je da se raduje dobroj hrani, a
uvjerena je i da će biti dosta 'veselog raspoloženja uz dobru
kapljicu' jer, kako kaže, "mi smo ipak mornari koji su bili na brodu
skoro 40 dana".
Posadi nosača stoje na raspolaganju teretane, improvizirano
košarkaško igralište u hangaru, knjižnica, saloni za odmor u kojima
kartaju ili igraju videoigre i dućan gdje mogu kupiti hranu i
civilnu odjeću. Imaju i poštu iz koje mogu slati pisma i elektronske
poruke svojim najmilijima te oko 2.000 telefona. Na brodu ukupno
ima šest blagovaonica, dvije za mornare, tri za časnike i jedna za
građansko osoblje koje služi u američkoj mornarici.
Nosač živi 24 sata na dan. Makedonac Slavčo Stežovski, jedan od
mehaničara zrakoplova, koji želi postati pilot, kaže da smjene na
nosaču traju 12 sati, a jedino pravo slobodno vrijeme je kada
pristanu u luku. "Sitnica" koja dijeli Slavča od pilotske značke je
da nema američko državljanstvo. Posada između dva pristajanja u
luku provede u prosjeku dva do tri tjedna na moru, zavisno od
zadatka. Časnici mogu ostati na kopnu dokle god žele, kaže Slavčo,
dok se mornari moraju vratiti na nosač do 11 navečer. Izlaz u luku
dobiva cijela posada, ali ne isti dan. Prije dolaska u Dubrovnik
posada je provela na moru 40 dana, a zadnje pristajanje bilo je u
Krfu u Grčkoj.
Slijetanje i uzlijetanje s nosača poseban je doživljaj i ujedno
najdelikatniji dio leta. Amerikanci veliku pažnju pridaju
sigurnosti i prije ukrcavanja u zrakoplov obavezno putnike
upoznaju sa sigurnosnim postupkom i ponašanjem u slučaju nesreće.
Svakom putniku prilikom ovog posjeta podijeljena je kaciga s
antifonima i zaštitnim naočalama i prsluk za spašavanje u kojem je
mala baterija i čamac na napuhavanje.
Prilikom uzlijetanja s nosača zrakoplov se katapultira i
tridesetak sekundi putnici su izloženi djelovanju potisnih sila i
ubrzanju zbog kojeg 'vise' čvrsto vezani sigurnosnim pojasevima za
sjedalo. Inače, sjedala u zrakoplovu C-2A Greyhound okrenuta su
unazad radi smanjenja učinka ubrzanja. Jedno od pravila je i to da
glavu treba spusiti što niže k vratu i prekrižiti ruke na prsima te
čvrsto uhvatiti remene dok traje katapultiranje. Na samoj pisti
nosača ima četiri katapulta i isto toliko čeličnih užadi za
zaustavljanje zrakoplova.
Na kraju posjeta članovi hrvatskog izaslanstva i dvojica novinara
koji su ga pratili promovirani su u "počasne članove" posade,
dobivši pločice koje svjedoče o tome kao i potvrdu o uspješnom
slijetanju i uzletanju na nosač.
(Hina) nz br