FR-ES-IT-BL-diplomati-Organizacije/savezi-Diplomacija-Parlament FRANCUSKA-LE MONDE OD 28.10.00.EUROPSKA UNIJA FRANCUSKALE MONDE28. X. 2000.Europa dobiva ministra vanjskih poslova?"Javier Solana nije daleko od mišljenja da je njegovo
sudjelovanje na pregovorima u Šarm el-Šeiku bilo ako ne najveći uspjeh, ono barem njegova potvrda. Prvi put je visoki predstavnik petnaestorice za zajedničku vanjsku i sigurnosnu politiku (PESC) nazočio za stolom 'velikih'. Nitko nije mislio da se njegov utjecaj na Jasera Arafata i Ehuda Baraka može mjeriti s utjecajem Billa Clintona, ali on je napokon bio tu, u ulozi diplomata, a ne samo predstavnika.Skupa s njim, europska je vanjska politika na neki način dobila međunarodno priznanje. Jacques Chirac je na nedavnom susretu na vrhu u Biarritzu davao poticaj Javieru Solani, jer nakon jednogodišnjeg mandata rezultati govore njemu u prilog, premda su mišljenja o njemu oprečna. To više što, osim samog čovjeka, skrivena prepirka oko mjesta visokog povjerenika zaklanja bitniju raspru o ravnoteži ovlasti između europskih ustanova. Jer, potvrditi položaj i utjecaj Javiera Solane znači ojačati ulogu vlada na štetu bruxelleskog Povjerenstva. Da bi se oslikalo djelovanje bivšeg španjolskog ministra vanjskih poslova i bivšeg
FRANCUSKA
LE MONDE
28. X. 2000.
Europa dobiva ministra vanjskih poslova?
"Javier Solana nije daleko od mišljenja da je njegovo sudjelovanje
na pregovorima u Šarm el-Šeiku bilo ako ne najveći uspjeh, ono barem
njegova potvrda. Prvi put je visoki predstavnik petnaestorice za
zajedničku vanjsku i sigurnosnu politiku (PESC) nazočio za stolom
'velikih'. Nitko nije mislio da se njegov utjecaj na Jasera Arafata
i Ehuda Baraka može mjeriti s utjecajem Billa Clintona, ali on je
napokon bio tu, u ulozi diplomata, a ne samo predstavnika.
Skupa s njim, europska je vanjska politika na neki način dobila
međunarodno priznanje. Jacques Chirac je na nedavnom susretu na
vrhu u Biarritzu davao poticaj Javieru Solani, jer nakon
jednogodišnjeg mandata rezultati govore njemu u prilog, premda su
mišljenja o njemu oprečna. To više što, osim samog čovjeka,
skrivena prepirka oko mjesta visokog povjerenika zaklanja bitniju
raspru o ravnoteži ovlasti između europskih ustanova. Jer,
potvrditi položaj i utjecaj Javiera Solane znači ojačati ulogu
vlada na štetu bruxelleskog Povjerenstva. Da bi se oslikalo
djelovanje bivšeg španjolskog ministra vanjskih poslova i bivšeg
glavnog tajnika NATO-a, dovoljan je jednostavan poučak: stil je
čovjek, a čovjek daje oblik ustanovi 'gospodina PESC-a'. Srdačan i
dražestan, Javier Solana je nametnuo svoju 'abrazo' diplomaciju
(zagrljaja) u putovanjima koja su ga za dvanaest mjeseci dovela u
četrdeset zemalja. Sugovornici hvale njegov dar pomirbe, ali se
gdjekad pitaju: ne preteže li zapravo forma?
Njegovi protivnici se ljute zbog diplomatske borbenosti
zahvaljujući kojoj trčkara iz prijestolnice u prijestolnicu, gdje
veselo kruži uobičajenim diplomatskim kanalima. Prošlost Javiera
Solane u NATO-u daje sigurnost Amerikancima u kritičnom času kada
PESC mora pronaći 'modus vivendi' sa Sjevernoatlantskim savezom.
Ona mu je također dala iskustvo u bavljenju međunarodnim pitanjima
na razini predsjednika država i vlada. No, premda je adresar s
uglednim imenima koristan, ne oslobađa od obveze praćenja tema. Od
gdjekad nezahvalnih dužnosti glavnog tajnika Vijeća koji, prema
poslovniku, mora 'pomagati' ministrima, Javier Solana više voli
dužnost junaka na međunarodnoj pozornici. Kako je službeno jedno i
drugo, to zapravo znači da ulogu pokretača Vijeća preuzima njegov
pomoćnik Pierre de Boissieu.
Javier Solana je barem u početku trebao dati lik i ime, ukratko
prepoznatljiv oblik europskoj diplomaciji, i ta je zadaća
ispunjena. Preostalo, tj. 'zajedničke strategije' koje bi trebale
osnažiti zajedničku politiku, još su u začetku, kao i stjecanje
ugleda PESC-a koji je još uglavnom formalne naravi. Henry Kissinger
koji se žalio da ne zna na koji telefonski broj da nazove Europu,
može dobiti samo djelomičan odgovor: brojevi ministara vanjskih
poslova Unije još uvijek su neizbježni.
No Javier Solana s pravom odgovara da u slučaju teške međunarode
krize, primjerice na Bliskom istoku, vjerodostojnost Europe bolje
zastupa visoki predstavnik nego jedan od petnaestorice ministara,
napose ako Unijom predsjeda 'malena' država. Vlade se na to ljute.
Dotični dobroćudno primjećuje da on uglavnom uživa veliku potporu
šefova država i vlada, premda mora računati sa zabrinutim
korporativističkim reakcijama ministara vanjskih poslova.
Francuska je u tom smislu u neobičnom položaju: premda je 'gospodin
PESC' stvoren uglavnom na njezin poticaj, mišljenja o Javieru
Solani su oprečna: 'To je preuranjena smicalica, kažu u Quai
d'Orsayju, njegova se uloga trebala ograničiti na obranu i na
Balkan; uzaludno je i pogibeljno 'europeizirati' vanjsku politiku
Unije'. Naprotiv, u Elizejskoj palači ocjena je pozitivna:
'Svjedoci smo jačanja ovlasti visokog predstavnika. Razumljivo je
da nakon godinu dana treba preispitati njegovu ulogu. Ubuduće treba
proširiti njegovu djelatnost, barem kada Europska unija bude imala
zajedničko stajalište', kaže Predsjednikov savjetnik.
Uz pokroviteljstvo uglavnom 'velikih' zemalja Unije, kakva može
biti budućnost visokog predstavnika? Romano Prodi, predsjednik
bruxelleske izvršne vlasti, nedavno je predložio da dužnost
visokog predstavnika bude 'sastavni dio' Europskog povjerenstva.
Prijedlog je izazvao slijeganje ramenima u mnogim prijestolnicama
i srdite reakcije u okružju g. Solane: 'Možemo li zamisliti da
zemlje poput Francuske, Njemačke i Velike Britanije odustanu od
svoje odgovornosti u rješavanju vojne krize kako bi ga povjerile
Romanu Prodiju!'
Dakle, postavlja se bitno pitanje: je li Javier Solana (i njegovi
nasljednici) pozvan da postane punopravni predstavnik europske
diplomacije, što bi zahtijevalo znatno ograničenje suvereniteta
država članica? Bi li u tom slučaju bio u Vijeću ili u Povjerenstvu?
Odgovoriti na to pitanje znači jasno se odlučiti za stanoviti
obrazac u izgradnji Europe. Hoće li tada petnaestorica, razboriti
prema samima sebi, pristati na samo jedno europsko mjesto u Vijeću
sigurnosti UN-a? Hoće li pristati na zatvaranje dobrog dijela od
tisuću i pol diplomatskih ureda diljem svijeta, čije bi zadaće, u
mnogim slučajevima, moglo preuzeti 'veleposlanstvo Europske
unije'? Prilike očito još nisu sazrele za takav kopernikanski
prevrat", piše Laurent Zecchini.