FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

"MIŠLJENJE I PRIJEDLOZI PREDSJEDNIKA MESIĆA NA NACRT PROMJENE USTAVA RH"

ZAGREB, 18. listopada (Hina) - Predsjednik Republike Hrvatske Stjepan Mesić uputio je Odboru za Ustav, poslovnik i politički sustav Hrvatskog državnog sabora "Mišljenje i prijedloge na Nacrt promjene Ustava RH", koje nosi nadnevak od 16. listopada, sa željom da ga se "uzme u obzir prilikom izradbe i podnošenja Prijedloga promjene Ustava RH". Mesić drži kako bi - s obzirom na stanje u Hrvatskoj - bilo najbolje da Vlada i Predsjednik Republike zajednički predlože ustavne promjene.
ZAGREB, 18. listopada (Hina) - Predsjednik Republike Hrvatske Stjepan Mesić uputio je Odboru za Ustav, poslovnik i politički sustav Hrvatskog državnog sabora "Mišljenje i prijedloge na Nacrt promjene Ustava RH", koje nosi nadnevak od 16. listopada, sa željom da ga se "uzme u obzir prilikom izradbe i podnošenja Prijedloga promjene Ustava RH". Mesić drži kako bi - s obzirom na stanje u Hrvatskoj - bilo najbolje da Vlada i Predsjednik Republike zajednički predlože ustavne promjene. #L# Glavni prijedlozi ili, kako ih predsjednik Mesić zove, primjedbe, vezani su za "status Predsjednika Republike Hrvatske u ustavnopravnom sustavu Republike Hrvatske"; "Kumulaciju dva kontrolna mehanizma: prethodni 'prijedlog predsjednika Vlade ili Vlade' kumuliran s obvezom 'supotpisa premijera' na akte šefa države"; "Instituciju 'prijedloga Vlade' kao uvjeta za postupanje šefa države ili za donošenje akata od strane šefa države"; "Izvješće o stanju države i nacije"; te za "Ustavnopravni položaj obavještajne zajednice (službe sigurnosti)". Predsjednik Mesić drži kako je u predloženom Nacrtu promjena Ustava RH "nelogično da se iz 94. članka Ustava RH briše odredba po kojoj je predsjednik RH - državni poglavar. Koliko god sintagma 'državni poglavar' može biti nepopularna, ostaje činjenica da je njome određen (statusni) položaj predsjednika države u ustavnopravnom poretku Republike", navodi predsjednik Mesić. Kako ističe, "možda bi trebalo naći drugi termin za instituciju 'šefa države' (umjesto termina 'državni poglavar'), ali je izvjesno da bi se sadašnja odredba članka 94. stavka 1. trebala i dalje zadržati u Ustavu". Također predloženim Nacrtom Ustavnih promjena iz stavka 2. članka 94. Ustava RH izbačena je obveza Predsjednika Republike Hrvatske da se "brine za poštivanje Ustava". Predsjednik Mesić procjenjuje kako je to "izuzetno važna ovlast, koju imaju predsjednici država i u parlamentarnim sustavima vladavine. S obzirom na ustavnu poziciju Predsjednika Republike Hrvatske, izbacivanjem tog dijela odredbe Predsjedniku Republike Hrvatske se zapravo oduzima ustavna osnova iz koje on u najvećoj mjeri crpi pravo na nadzor nad djelovanjem i stabilnošću državne vlasti, pa i obavještajno- sigurnosnom zajednicom. Taj dio odredbe bezuvjetno treba vratiti u članak 94. stavak 2. Ustava, koji bi u tom slučaju glasio: 'Predsjednik Republike brine se za poštivanje Ustava, za redovno i usklađeno djelovanje te za stabilnost državne vlasti'", predlaže Mesić. Nadalje, ističe Mesić, predloženim Nacrtom promjena Ustava RH ovlasti Predsjedniku države smanjuju se kumulacijom supotpisa i davanja prethodne suglasnosti premijera ili Vlade, što se odnosi na osnivanje diplomatskih predstavništava, imenovanje i opoziv veleposlanika, raspuštanje Sabora, te donošenje uredaba sa zakonskom snagom. Kako se ističe u Mesićevu prijedlogu, donošenje akata 'na prijedlog Vlade ili predsjednika Vlade' kao i obveza 'supotpisa' predsjednika Vlade na akte šefa države, predstavljaju oblik prethodne kontrole akata šefa države. "Kumulacija te dvije kontrole pravno je nedopustiva, jer dovodi do mogućnosti zlouporabe tih kontrolnih mehanizama. U političkom smislu, pak, kumulacija oba kontrolna mehanizma pretvara položaj šefa države u čistu formalnost, bez ikakvih stvarnih ovlasti u tim pitanjima", kaže predsjednik Mesić i dodaje da je "takvo rješenje neodrživo". "Nije dopustiva kumulacija kontrolnih mehanizama. Treba ostati samo na instituciji 'supotpisa', kao i u svim drugim zemljama s nekim oblikom parlamentarne vladavine". Predsjedniku Mesiću nadalje je neprihvatljivo da tek na Vladin prijedlog može potvrđivati međunarodne ugovore koji ne podliježu potvrđivanju Zastupničkog doma Hrvatskog državnog sabora. "Osim što je pravno neutemeljena, ova je odredba i politički neodrživa, jer je Predsjednik Republike Hrvatske taj koji zastupa zemlju u inozemstvu. Predsjednik Republike treba imati izvornu ustavnu ovlast sklapanja međunarodnih ugovora, sve u skladu i u granicama određenim zakonom", ističe Mesić. Predsjednik Mesić nadalje smatra da je Ustavnim promjenama potrebno ukinuti instituciju "Izvješća o stanju države i nacije". U Nacrtu Ustavnih promjena predlaže se, naime, da predsjednik Izvješće piše u suradnji s premijerom. Mesić smatra kako je to "nepraktično" jer je nejasno "tko trpi kritike zbog Izvješća, ako ga izrađuju i Predsjednik Republike Hrvatske i premijer? Odredbu je nemoguće braniti s pravnog aspekta". Nadalje predsjednik Mesić naglašava da "položaj tajnih službi nije ustavnopravno pitanje", jer, kako navodi, "ne postoji ustav nijedne demokratske zemlje koji sadrži odredbe o tajnim službama". Također prijedloge u Ustavnim promjenama o položaju obavještajne zajednice (službi sigurnosti) ocijenjuje "međusobno kontradiktornim". Mesić smatra da je "konačno rješenje tog pitanja (nadzora nad tajnim službama) - na razini ustavnog teksta - stvar političkog dogovora". Ostale primjedbe Predsjednika Republike na predložene Ustavne promjene odnose se na imenovanje Guvernera i članove Savjeta Guvernera Hrvatske narodne banke (HNB); na pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti zakona pred Ustavnim sudom RH; način izbora Predsjednika Republike; institut privremenog Predsjednika Republike zbog bolesti Predsjednika; okolnosti i način raspuštanja Sabora; na odgovornost Predsjednika za povredu Ustava i zlouporabu položaja; na ustrojstvo i djelokrug Ureda Predsjednika Republike; način predlaganja članova Vlade RH; na način razrješenja predsjednika Vrhovnog suda RH i sudaca; te na to što u predloženom Nacrtu Ustavnih promjena nije naznačen formalni predlagatelj sudaca Ustavnog suda. (Hina) ibob sp

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙