FR-DE-pravo-Ljudska prava-Diplomacija-Sudovi FRANCUSKA-LIBERATION OD 12.10.00.POVELJA O TEMELJNIM PRAVIMA EU-A FRANCUSKALIBERATION12. X. 2000.Europska unija u traženju smisla i dodatnih vrijednosti"Hoće li učenici u školama uskoro
'Slobodi, jednakosti i bratstvu' francuske revolucije dodati šest temeljnih vrijednosti Europske unije: 'Dostojanstvo, slobode, jednakost, solidarnost, pravo građanstva i pravičnost'? To je želja autora 'Povelje o temeljnim pravima' koja će se sutra u Biarritzu podastrijeti petnaesterici šefova država i vlada Unije prije nego bude 'proglašena' u Nici, u prosincu.Ovaj tekst od 54 članka nema premca u svijetu, budući da su prvi put udružena građanska i politička (sloboda govora, pravo glasa, zabrana smrtne kazne, itd.), gospodarska i socijalna prava (pravo na štrajk, sindikalno pravo, pravo pristupa medicinskoj njezi), kao i tzv. prava 'trećeg naraštaja' (okoliš, potrošnja, pravo na mir, itd.).'Povelja nije prevratnička u proglašavanju prava', kaže Dominique Rousseau, profesor javnog prava na sveučilištu u Montpellieru, jer se ograničava na sintezu već postojećeg prava u nacionalnim zakonima i u međunarodnim konvencijama. 'No ona je ipak
FRANCUSKA
LIBERATION
12. X. 2000.
Europska unija u traženju smisla i dodatnih vrijednosti
"Hoće li učenici u školama uskoro 'Slobodi, jednakosti i bratstvu'
francuske revolucije dodati šest temeljnih vrijednosti Europske
unije: 'Dostojanstvo, slobode, jednakost, solidarnost, pravo
građanstva i pravičnost'? To je želja autora 'Povelje o temeljnim
pravima' koja će se sutra u Biarritzu podastrijeti petnaesterici
šefova država i vlada Unije prije nego bude 'proglašena' u Nici, u
prosincu.
Ovaj tekst od 54 članka nema premca u svijetu, budući da su prvi put
udružena građanska i politička (sloboda govora, pravo glasa,
zabrana smrtne kazne, itd.), gospodarska i socijalna prava (pravo
na štrajk, sindikalno pravo, pravo pristupa medicinskoj njezi),
kao i tzv. prava 'trećeg naraštaja' (okoliš, potrošnja, pravo na
mir, itd.).
'Povelja nije prevratnička u proglašavanju prava', kaže Dominique
Rousseau, profesor javnog prava na sveučilištu u Montpellieru, jer
se ograničava na sintezu već postojećeg prava u nacionalnim
zakonima i u međunarodnim konvencijama. 'No ona je ipak
prevratnička zbog činjenice da petnaest europskih naroda, svaki sa
svojom kulturom i poviješću, izjavljuju da prihvaćaju sva temeljna
načela, dodaje Dominique Rousseau. Svi mogu biti zadovoljni,
premda se nijedan narod ne može u njoj u potpunosti prepoznati'.
Zato je razumljivo da taj popis prava već izaziva frustracije i
optužbe.
Prijedlog o povelji došao je iz Njemačke. Kada su u lipnju 1999. u
Koelnu petnaestorica počela raditi na njemu, najveći je razlog bio
da treba popuniti prazninu u europskoj duši, približiti građane tom
zajedničkom sustavu koji im je stran, ako je suditi prema rekordnom
postotku neodziva na europskim izborima. S obzirom na zbrku od 715
članaka nagomilanih u četirima uzastopnim europskim ugovorima,
činilo se da treba vratiti smisao temeljnim vrijednostima na kojima
počiva 'sve tješnje zajedništvo' između 'kluba petnaestorice'. To
više što na istoku, u mladim demokracijama koje su kandidati za
primanje, nije naodmet podsjetiti na neke vrijednosti. Nikada se
nije razmišljalo o pripremi izjave o ljudskim pravima poput one iz
1789., već, razboritije, o 'udruživanju u povelju temeljnih prava
na snazi, na razini Unije, kako bi bila razumljivija', kako se kaže
u odluci iz Koelna. Oprez. Petnaestorica su u njezinoj izradbi
primijenila osobit postupak, utemeljivši ad hoc 'konvenciju' koju
je činilo 30 zastupnika iz nacionalnih parlamenata, 16 europskih
zastupnika, 15 državnih predstavnika i jedan član Europskog
povjerenstva. Ta je skupina nastojala saslušati sve udruge i
nevladine organizacije koje su to htjele, kako je ne bi mogli
optužiti da nema veze s 'civilnim društvom'. (...)
Premda bi se povelja bez teškoća trebala službeno 'objaviti' na
susretu na vrhu u Nici, u prosincu, nije sigurno da će petnaestorica
biti spremna da joj odmah dadu obvezujući značaj. Osim Belgije,
Italije i Španjolske, nijedna se država za sada ne želi opteretiti
još jednim obvezujućim dokumentom. Uostalom, mnogi upozoravaju na
opasnost od nerazlikovanja s Europskim sudom za ljudska prava iz
Strasbourga.
U stvari, neki pravnici drže da će suci u državama Unije i Europski
sud pravde iz Luksemburga odmah nakon proglašenja povelje požuriti
da joj daju obvezujuću snagu. Kao što je učinilo Ustavno vijeće u
Francuskoj 1971. s Izjavom o ljudskim pravima iz 1789.", pišu
Nathalie Dubois i Jean Quatremer.