FR-reforme-Organizacije/savezi-Diplomacija-Parlament-Izbori FRANCUSKA-LE MONDE OD 10.10.00. BARNIER O EUROPI FRANCUSKALE MONDE10. X. 2000.Današnja reforma i sutrašnja Europa"Prije nekoliko mjeseci započela se velika raspra o
budućnosti Europe. Ona se neće prekinuti. No, mnogi se građani pitaju: čemu produbljivati europsku integraciju? Nisu li države dovoljne za obranu narodnih i državnih interesa? Nema li više demokracije u jednostavnoj suradnji između vlada?Nema nikakva protuslovlja između europske integracije i zaštite državnih interesa. Cilj reforme europskih ustanova nije jačanje Europske unije na štetu država koje ju čine, već jačanje utjecaja Europe u svijetu na temelju jednake i dinamične podjele državnog suvereniteta.Unutar te velike raspre treba razlikovati žurnu reformu ustanova koja je nužan uvjet za proširenje i prijedloge koji bi dugoročno trebali naznačiti Europu sutra i koji su neutralni prema proširenju Unije. Također mislim da bi jako korisno bilo proučiti ta pitanja zajedno sa zemljama kandidatima za primanje. Europsko vijeće u Nici treba se baviti trima glavnim pitanjima: očuvanjem pokretačke uloge Europskog povjerenstva, ograničavanjem prava veta
FRANCUSKA
LE MONDE
10. X. 2000.
Današnja reforma i sutrašnja Europa
"Prije nekoliko mjeseci započela se velika raspra o budućnosti
Europe. Ona se neće prekinuti. No, mnogi se građani pitaju: čemu
produbljivati europsku integraciju? Nisu li države dovoljne za
obranu narodnih i državnih interesa? Nema li više demokracije u
jednostavnoj suradnji između vlada?
Nema nikakva protuslovlja između europske integracije i zaštite
državnih interesa. Cilj reforme europskih ustanova nije jačanje
Europske unije na štetu država koje ju čine, već jačanje utjecaja
Europe u svijetu na temelju jednake i dinamične podjele državnog
suvereniteta.
Unutar te velike raspre treba razlikovati žurnu reformu ustanova
koja je nužan uvjet za proširenje i prijedloge koji bi dugoročno
trebali naznačiti Europu sutra i koji su neutralni prema proširenju
Unije. Također mislim da bi jako korisno bilo proučiti ta pitanja
zajedno sa zemljama kandidatima za primanje. Europsko vijeće u Nici
treba se baviti trima glavnim pitanjima: očuvanjem pokretačke
uloge Europskog povjerenstva, ograničavanjem prava veta
proširujući glasovanje kvalificiranom većinom na dobar dio
politika Unije i osigurati pravednu zastupljenost država članica
pri glasovanju u Vijeću.
Tomu treba dodati pitanje za koje mislim da je vrlo važno za budući
razvitak Unije: prilagodba postojećih shema iz ugovora kako bi
države članice koje žele produbiti svoju integraciju, mogle to
učiniti ne čekajući suglasnost ostalih - i ne izlažući se, sa svoje
strane, opasnosti veta koji bi onemogućio novu suradnju.
Sve se te teme tiču mjesta i vlasti u svakoj zemlji. Prava reforma u
Nici podrazumijeva, dakle, da svatko brani interese Unije u
cjelini, kako bi očuvao zajedničku djelotvornost. Još nismo došli
do toga!
Izvan Nice, postavit će se pitanje ustavnog ugovora kako bi se
odgovorilo na više različitih pitanja: zamršenost europskih
ugovora koja otežava pristup građanima, pravna snaga Povelje o
temeljnim pravima i, napokon, utvrđivanje ovlasti Unije kako bi se
znalo čime se ona treba ili ne treba baviti, ili se treba više
baviti. (...)
Budućnost jedinstvene Europe već odavno potiče strasti.
Federacija, konfederacija, zajednica, nacionalna država jesu
zamisli koje se javljaju u svakoj raspri. No kakav je njihov smisao
danas? Nije li sve dosad snaga europske izgradnje bila u tome što je
ostavila po strani otrcane odgovore, što nije zatvorila raspru u
jednu riječ ili u formulu, kako bi krenula od mogućeg i djelovala
uspješno?
Da bismo do krajnosti pojednostavnili stvar, imamo tri načina.
Prvo, federalna zamisao, zamisao o sjedinjenim europskim državama
koja je jučer nadahnjivala neke utemeljitelje Europe, a danas
nadahnjuje uvođenje eura. Unatoč tomu, neki je se još plaše,
zaboravljajući da riječ federacija nema isti smisao u svakoj zemlji
i u svakoj političkoj kulturi - u Njemačkoj, Velikoj Britaniji ili
Francuskoj.
Kako, dakle, ustrojiti federalnu Uniju? Ona bi svakako trebala
imati izabrano izvršno tijelo (možda izravnim općim glasovanjem),
s vladom koja bi se imenovala ovisno o velikim državnim i političkim
ravnotežama, koja će predvoditi saveznu upravu a priori nastalu iz
sadašnjeg Povjerenstva. Podjela ovlasti između federalne Unije i
'saveznih' država uredila bi se ustavom, a njegovo bi se tumačenje
povjerilo 'vrhovnom sudu'.
Nasuprot federalnoj mogućnosti je međuvladin pristup. On bi se
sastojao u jasnom prebacivanju izvršne vlasti na ministarsko
vijeće čiji bi rad još više usklađivalo Europsko vijeće. (...)
Ostaje i treći put, put obnove Unije. S obzirom na osobitost
europskog obrasca, on bi se sastojao u obnovi sustava polazeći od
Europskog povjerenstva - neovisne ustanove zadužene da utvrdi
zajednički probitak, koja može poticati, predlagati, provoditi
odluke i, ako treba, kažnjavati. (...)
Htio bih da se građani uključe u te dvije velike raspre o reformi
Europe sutra. Budući da su to zamršena pitanja, građani će se
pokrenuti samo ako budemo nastojali da tumačenja i dijalog budu što
bliži njima. U protivnom, kada god europski narodi budu u prilici da
nešto kažu, mogli bi se mjesto povjerenju, uteći strahu", piše
Michel Barnier, europski povjerenik za regionalnu politiku i
reformu ustanova.