ZAGREB, 9. listopada (Hina) - Nakon što su se večeras na nebu pojavile prve tri zvijezde za Židove je završio blagdan Jom kipur koji je smatra najsvetijim i najvećim židovskim blagdanom. Jom kipur naziva se još i blagdan pomirenja,
pokajanja i praštanja, a po židovskome se kalendaru obilježava desetoga dana mjeseca tišrija. Židovski su vjernici blagdan proveli u cjelodnevnome potpunom postu i molitvama u sinagogama, iskazujući predanost Bogu dubinom svojega pokajanja, mirom praštanja i srećom pomirenja. Jer, središnja i najvažnija misao Jom kipura jest spoznaja o važnosti pokajanja.
ZAVRŠIO ŽIDOVSKI BLAGDAN JOM KIPUR
ZAGREB, 9. listopada (Hina) - Nakon što su se večeras na nebu
pojavile prve tri zvijezde za Židove je završio blagdan Jom kipur
koji je smatra najsvetijim i najvećim židovskim blagdanom. Jom
kipur naziva se još i blagdan pomirenja, pokajanja i praštanja, a po
židovskome se kalendaru obilježava desetoga dana mjeseca tišrija.
Židovski su vjernici blagdan proveli u cjelodnevnome potpunom
postu i molitvama u sinagogama, iskazujući predanost Bogu dubinom
svojega pokajanja, mirom praštanja i srećom pomirenja. Jer,
središnja i najvažnija misao Jom kipura jest spoznaja o važnosti
pokajanja. #L#
Jom kipur je za Židove "potpuni šabat" što znači da na blagdan nije
dopušten nikakav posao. Talmud upućuje i na neka dodatna
suzdržavanja koja nisu tako široko poznata te se tako, primjerice,
traži suzdržavanje od pranja i kupanja, mirisanja tijela, nošenja
kožne obuće te seksualnih odnosa. Još od vremena Jeruzalemskoga
Hrama običaj je odijevati se u bijelo što je simbol čistoće i
bezgrešnosti.
Od potpunoga posta, što uključuje i hranu i vodu, izuzeti su oni
vjernici koji su u životnoj opasnosti ili su teško bolesni. Post
nije dopušten djeci mlađoj od devet godina te ženama tri dana nakon
poroda, čak ako bi to oni i sami htjeli.
Blagdan Jom Kipur počeo je sinoć nakon zalaska Sunca u sinagogama s
molitvom Kol nidrei (Svi zavjeti) kojom su vjernici od Boga molili
za odrješenje od svih zavjeta koje bi u nastupajućoj godini kao
pojedinci preuzeli prema sebi, odnosno kojima bi se Bogu
zavjetovali zbog svoga osobnog interesa ili traženja.
Židovska tradicija nalaže da se uoči blagdana svi koji su u svađi
moraju pomiriti, a svi dugovi podmiriti.
Tijekom blagdana židovski je vjernik za svake glavne molitve
nabrajao i priznavao krivicu za grijehe koje je sam počinio.
Molitva je uključivala i priznavanje i nabrajanje grijeha drugih u
zajednici zato jer svatko mora osjećati i odgovornost prema drugome
čovjeku. Tako su oprost od Boga zaiskali i najveći pravednici jer
nitko ne može biti siguran da će do kraja ostati na Božjemu putu zbog
ozbiljnosti života i slobode izbora koju imamo.
S Jom kipurom za Židove je završilo i desetodnevno razdoblje
razmišljanja i iznimne ozbiljnosti, tijekom kojega se pojedinac
kajao za svoje grijehe, a Bog sudio o sudbini svakoga pojedinca. To
je razdoblje započeto s blagdanom Roš Ha-šana - židovskom Novom
godinom, a završilo s Jom kipurom kada se "Nebeske knjige
zatvaraju, a Bog je donio odluku o sudbini svakoga pojedinca".
O tome svjedoči i završna Jom kipurska molitva Ne'ila (Zatvaranje
dveri) koja ponekad traje i sat vremena, a smatra se i "zadnjom
prilikom" za pojedinca da Bog prihvati njegovo pokajanje. Molitva
završava vrlo dugim zvukom ovnujskoga roga - šofara.
(Hina) ip sp