FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ZAGREBAČKA USPINJAČA PROŽIVJELA 110 GODINA

ZAGREB, 7. listopada (Hina) - Zagrebačka uspinjača, "stara dama", jedan od zaštitnih znakova Grada Zagreba i prepoznatljivi simbol hrvatske metropole u nedjelju, 8. listopada, bilježi 110. obljetnicu od službenog puštanja u pogon 1890. Ta spona najužeg gradskog središta i povijesne jezgre - Gornjeg grada turistička je atrakcija, ali i važno prijevozno sredstvo koje će još dugo prevoziti sve Zagrepčane i posjetitelje Grada.
ZAGREBAČKA USPINJAČA PROŽIVJELA 110 GODINA ZAGREB, 7. listopada (Hina) - Zagrebačka uspinjača, "stara dama", jedan od zaštitnih znakova Grada Zagreba i prepoznatljivi simbol hrvatske metropole u nedjelju, 8. listopada, bilježi 110. obljetnicu od službenog puštanja u pogon 1890. Ta spona najužeg gradskog središta i povijesne jezgre - Gornjeg grada turistička je atrakcija, ali i važno prijevozno sredstvo koje će još dugo prevoziti sve Zagrepčane i posjetitelje Grada. #L# A sve je počelo daleke 1888. kada se u Bregovitoj ulici (danas Tomićevoj) zatekao osječki građevni poduzetnik imenom D.W. Klein. U podnožju javnog stubišta što je spajalo zagrebačko poslovno središte sa starim Gornjim gradom, počeo je brojati prolaznike i ocijenio da je pješački promet dovoljno živ da bi se na mjestu stubišta mogla izraditi uspinjača po uzoru na Budimpeštu, Zuerich i druge gradove, piše u ZET-ovoj monografiji. Poduzetni graditelj ponudio je iste godine zagrebačkom Gradskom poglavarstvu svoju molbu za građevnu dozvolu, koja je već za dva dana bila s oduševljenjem prihvaćena. Pri gradnji uspinjače trebalo je savladati i poneku prepreku s kojom se nije računalo o čemu svjedoči prva pokusna vožnja (s praznim kolima) pri čemu se stroj polomio, a prigovaralo se i staničnim zgradama da nisu usklađene s atraktivnim okolišem. Konačno, kad se sve popravilio i uskladilo, u Bregovitoj ulici službeno je, 8. listopada 1890., puštena u pogon parna uspinjača s dvojim kolima na izmjenični pogon, a sa strojarnicom na gornjoj postaji. Nakon četrdesetogodišnjeg razdoblja pravo vlasništva pripalo je gradu Zagrebu, a 1934. neracionalni parni pogon zamijenjen je električnim. U međuvremenu je izvršeno i nekoliko generalnih popravaka, no nakon 80 godina životni vijek "stare dame" polako se približavao kraju i pogon uspinjače je obustavljen 1969. Budući da je uspinjača postala neka vrsta simbola grada te premda često izrugivana, ali upravo stoga tim omiljenija nije se dopustilo definitivno ukinuće, nego se odmah počela planirati novogradnja na mjestu starog uređaja. Nova uspinjača puštena je svečano u pogon 1974. Vozite li se danas uspinjačom dobro je znati da u njenim kolima ima 16 sjedaćih i 12 stajaćih mjesta, da je najveća dopuštena brzina 1,5 metara u sekundi, a trajanje vožnje 55 sekundi na usponu od 52 posto i visinskoj razlici od 30,5 metara. Ako pak niste ljubitelji tehničkih detalja, dobro je prisjetiti se anegdote starijeg zagrebačkog gospodina vezane uz "putovanje" uspinjačom. Ljubazni mladić ponudio mu je sjedalicu u uspinjači, no ovaj ga je odbio riječima: Hvala lijepo, mladi gospon, ali silazim već na sljedećoj stanici. (Hina) bdj gk

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙