ZAGREB, 7. listopada (Hina) - Zagrebačka uspinjača, "stara dama", jedan od zaštitnih znakova Grada Zagreba i prepoznatljivi simbol hrvatske metropole u nedjelju, 8. listopada, bilježi 110. obljetnicu od službenog puštanja u pogon
1890. Ta spona najužeg gradskog središta i povijesne jezgre - Gornjeg grada turistička je atrakcija, ali i važno prijevozno sredstvo koje će još dugo prevoziti sve Zagrepčane i posjetitelje Grada.
ZAGREBAČKA USPINJAČA PROŽIVJELA 110 GODINA
ZAGREB, 7. listopada (Hina) - Zagrebačka uspinjača, "stara dama",
jedan od zaštitnih znakova Grada Zagreba i prepoznatljivi simbol
hrvatske metropole u nedjelju, 8. listopada, bilježi 110.
obljetnicu od službenog puštanja u pogon 1890. Ta spona najužeg
gradskog središta i povijesne jezgre - Gornjeg grada turistička je
atrakcija, ali i važno prijevozno sredstvo koje će još dugo
prevoziti sve Zagrepčane i posjetitelje Grada. #L#
A sve je počelo daleke 1888. kada se u Bregovitoj ulici (danas
Tomićevoj) zatekao osječki građevni poduzetnik imenom D.W. Klein.
U podnožju javnog stubišta što je spajalo zagrebačko poslovno
središte sa starim Gornjim gradom, počeo je brojati prolaznike i
ocijenio da je pješački promet dovoljno živ da bi se na mjestu
stubišta mogla izraditi uspinjača po uzoru na Budimpeštu, Zuerich i
druge gradove, piše u ZET-ovoj monografiji.
Poduzetni graditelj ponudio je iste godine zagrebačkom Gradskom
poglavarstvu svoju molbu za građevnu dozvolu, koja je već za dva
dana bila s oduševljenjem prihvaćena. Pri gradnji uspinjače
trebalo je savladati i poneku prepreku s kojom se nije računalo o
čemu svjedoči prva pokusna vožnja (s praznim kolima) pri čemu se
stroj polomio, a prigovaralo se i staničnim zgradama da nisu
usklađene s atraktivnim okolišem. Konačno, kad se sve popravilio i
uskladilo, u Bregovitoj ulici službeno je, 8. listopada 1890.,
puštena u pogon parna uspinjača s dvojim kolima na izmjenični
pogon, a sa strojarnicom na gornjoj postaji.
Nakon četrdesetogodišnjeg razdoblja pravo vlasništva pripalo je
gradu Zagrebu, a 1934. neracionalni parni pogon zamijenjen je
električnim. U međuvremenu je izvršeno i nekoliko generalnih
popravaka, no nakon 80 godina životni vijek "stare dame" polako se
približavao kraju i pogon uspinjače je obustavljen 1969.
Budući da je uspinjača postala neka vrsta simbola grada te premda
često izrugivana, ali upravo stoga tim omiljenija nije se dopustilo
definitivno ukinuće, nego se odmah počela planirati novogradnja na
mjestu starog uređaja. Nova uspinjača puštena je svečano u pogon
1974.
Vozite li se danas uspinjačom dobro je znati da u njenim kolima ima
16 sjedaćih i 12 stajaćih mjesta, da je najveća dopuštena brzina 1,5
metara u sekundi, a trajanje vožnje 55 sekundi na usponu od 52 posto
i visinskoj razlici od 30,5 metara.
Ako pak niste ljubitelji tehničkih detalja, dobro je prisjetiti se
anegdote starijeg zagrebačkog gospodina vezane uz "putovanje"
uspinjačom. Ljubazni mladić ponudio mu je sjedalicu u uspinjači, no
ovaj ga je odbio riječima: Hvala lijepo, mladi gospon, ali silazim
već na sljedećoj stanici.
(Hina) bdj gk