FR-US-GB-novinstvo-Vlada-Tržište/cijene FRANCUSKA-LIBERATION OD 4.10.00.O AFP-U FRANCUSKALIBERATION4. X. 2000.Treba promijeniti poslovnik AFP-a"Izabran za ravnatelja agencije France Presse na tri godine, Eric Giuily izdržao je godinu
i pol dana na toj dužnosti u trećoj po veličini novinskoj agenciji u svijetu. Dajući ostavku prošlog tjedna, priveo je kraju osamnaestomjesečni sukob s državom, vlasnicima medijskih kuća, novinarskim društvom, sindikatima i dijelom službenika. Naravno, on je gotovo do mile volje širio laži i provokacije. Njegova želja da privatnim poduzećima omogući pristup kapitalu agencije, s razlogom je mogla izazvati zabrinutost. Njegovo ponašanje poput slona u trgovini staklom moralo je uzrokovati popratnu štetu. No, taj poraz u biti nije samo njegov. Veliku ulogu u tome ima neobičan poslovnik AFP-a. On je danas zapreka da AFP nastavi raditi kao neovisna svjetska agencija.Giuily kojeg je izabrala Jospinova vlada, trebao je usmjeriti AFP prema Internetu. Tehnološka revolucija u tijeku bitno utječe na glavnu zadaću novinske agencija koja je veletrgovac informacijama. S jedne strane, web sva glasila (novine, časopisi, radio, televizija) pretvara u možebitne agencije, zahvaljujući svojim web
FRANCUSKA
LIBERATION
4. X. 2000.
Treba promijeniti poslovnik AFP-a
"Izabran za ravnatelja agencije France Presse na tri godine, Eric
Giuily izdržao je godinu i pol dana na toj dužnosti u trećoj po
veličini novinskoj agenciji u svijetu. Dajući ostavku prošlog
tjedna, priveo je kraju osamnaestomjesečni sukob s državom,
vlasnicima medijskih kuća, novinarskim društvom, sindikatima i
dijelom službenika. Naravno, on je gotovo do mile volje širio laži i
provokacije. Njegova želja da privatnim poduzećima omogući pristup
kapitalu agencije, s razlogom je mogla izazvati zabrinutost.
Njegovo ponašanje poput slona u trgovini staklom moralo je
uzrokovati popratnu štetu. No, taj poraz u biti nije samo njegov.
Veliku ulogu u tome ima neobičan poslovnik AFP-a. On je danas
zapreka da AFP nastavi raditi kao neovisna svjetska agencija.
Giuily kojeg je izabrala Jospinova vlada, trebao je usmjeriti AFP
prema Internetu. Tehnološka revolucija u tijeku bitno utječe na
glavnu zadaću novinske agencija koja je veletrgovac informacijama.
S jedne strane, web sva glasila (novine, časopisi, radio,
televizija) pretvara u možebitne agencije, zahvaljujući svojim web
stranicama koje se stalno osvježavaju. To smo primjerice vidjeli s
otkrićima 'L'Expressa' o aferi Mery. Prije nekoliko godina,
tjednik je morao čekati dan svog objavljivanja, četvrtak, da bi
objavio ekskluzivnu vijest. Moleći istodobno da informacija u
međuvremenu ne 'pobjegne' drugim putem. Web mu je omogućio da
razotkrije ulogu Dominiquea Strauss-Kahna već u nedjelju navečer i
da mu se odmah oda priznanje zbog toga.
Agencije su ugrožene na drugom planu. Internet na raspolaganje
svakom pojedincu stavlja neobrađenu informaciju koja je nekad bila
namijenjena samo novinarima. Na mnogim se portalima može pročitati
dio vijesti AFP-a, Reutersa ili Associated Pressa. Izravan pristup
internauta sirovini klasičnih glasila koja su je do sada uređivala
i činila razumljivom, preokret je čije se posljedice još uvijek
procjenjuju. Prva među njima je da internauti ne plaćaju, za
razliku od pretplatnika.
Uhvaćene u škripac, agencije su prisiljene ponovno ispitati svoju
ulogu. Takmaci AFP-a dokazali su da raspolažu velikim mogućnostima
reagiranja. Informacije namijenjene širokom krugu ljudi odavno su
tek mali dio djelatnosti britanske agencije Reuters koja se
specijalizirala za novosti i za novčarsko poslovanje. Kao i
američki Associated Press (AP), Reuters je postao jedan od glavnih
dobavljača aktualnih snimaka.
Agencija France Press promašila je skretanje prema novčarskoj, kao
i audiovizualnoj informaciji. Kako isti uzroci dovode do istih
posljedica, ona je na putu da prođe i mimo treće važne promjene u
svijetu informacija. Zbog kojeg neobičnog prokletstva?
Jednostavno zato što je koči njezin poslovnik. Taj dokument koji je
1949. izradio Francois Mitterrand, tada zamjenik državnog tajnika
za obavješćivanje, a bio izglasovan 1957., bio je istodobno
nositelj dobrih nakana i nejasnoća. Dobra je nakana bila u tome što
je jamčio neovisnost agencije čineći od nje privatno poduzeće s
'visokim vijećem' koje treba nadzirati provedbu njezinih zadaća i u
čijem upravnom vijeću država i tisak imaju većinu. Nejasnoće su
uništile taj barokni, tipično francuski sustav. IV. Republika
htjela je agenciju svjetskih razmjera koja će promicati francuski
jezik i francusko 'gledanje na svijet', ali je od nje načinila
poduzeće bez kapitala, prikliješteno proračunskim propisima iz
nekog drugog doba: ona ne smije imati debalans u proračunu, dakle
preuzeti rizik za svoj razvitak. Povrh toga, državna vlast želi
uglednu agenciju koja će biti opreka agenciji TASS, ali se plaši da
joj ne izmakne takvo oruđe vlasti. Ona je, dakle, pripremila niz
ograničenja. Navest ćemo samo jedno: izbor ravnatelja koji se
temelji na konsenzusu između predstavnika države u upravnom vijeću
(Matignon, ministarstvo kulture i vanjskih poslova) i predstavnika
tiska (državnog i područnog). U stvarnosti, izbor ravnatelja AFP-a
provodio se u Elizejskoj palači i u Matignonu.
U takvim uvjetima, AFP se brzo pretvorio u neku vrstu polujavnog
poduzeća, u pravni NLO čije je vođenje pod više ili manje strogim,
već prema prilikama, nadzorom vlade. Samo zahvaljujući svojoj
stručnosti, napose stručnosti nekoliko stotina novinara, ona je
mogla steći ugled svjetske agencije koju štuju zbog pouzdanosti
njezinih informacija. Neki karizmatični ravnatelji, poput Jeana
Marina, borili su se za njezin razvitak. Drugi su se zadovoljili
održavanjem prometa. Kada je riječ o vlasnicima medijskih
grupacija, oni nisu uvijek imali pozitivnu ulogu u toj stvari,
sustavno dajući prednost interesima svojih listova pred interesima
agencije. Oni su dugo kočili svako povećanje pretplate,
sprječavajući potrebna ulaganja u modernizaciju i u proširenje
AFP-a. U lipnju ove godine, Eric Giuily morao je pristati na
trgovinsku 'povelju' kojom se agenciji zabranjuje da bude
konkurencija novinama na Internetu! Nije jasno kako će sljedeći
ravnatelj izbjeći tim obvezama, osim ako se ne zadovolji
obavljanjem tekućih poslova i ne načini od AFP-a malenu, isključivo
francusku agenciju", piše Olivier Costemalle, novinar lista.