FR-IT-DE-BL-integracije-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada-Parlament FRANCUSKA-LE MONDE OD 3.10.00.O EU FRANCUSKALE MONDE3. X. 2000.Europska unija, područje studeni"Petnaest dana do neslužbenog susreta na vrhu u Biarritzu na kojemu
će šefovi država i vlada Unije prvi put imati prigodu da sučele svoje zamisli o reformi europskih ustanova, danski 'ne' euru djelovao je na pregovore u tijeku poput hladnog tuša. Postignut je napredak oko proširenja glasovanja na kvalificiranu većinu i oko prilagodbe pojačane suradnje, ali smo još daleko od skoka kojim bi se pravo veta zadržalo za pojedine slučajeve. Bile malene ili velike, mnoge zemlje koje predvodi Velika Britanija, odupiru se zamisli o ponovnom odricanju od dijela suvereniteta. Kada je riječ o uravnoteženju glasova i o reformi Europskog povjerenstva, ključnim točkama sukoba između velikih i malih zemalja, ništa još ne govori da će se nagodba postići.Treba li, dakle, preispitati zadaće susreta na vrhu u Nici u prosincu, koje je utvrdilo francusko predsjedateljstvo? Produbljujući jaz između zemalja koje misle da proširenja na zemlje srednje Europe neće biti bez većeg političkog jedinstva i onih koji ne žele tu jaču integraciju, danski referendum o euru dobro
FRANCUSKA
LE MONDE
3. X. 2000.
Europska unija, područje studeni
"Petnaest dana do neslužbenog susreta na vrhu u Biarritzu na kojemu
će šefovi država i vlada Unije prvi put imati prigodu da sučele
svoje zamisli o reformi europskih ustanova, danski 'ne' euru
djelovao je na pregovore u tijeku poput hladnog tuša. Postignut je
napredak oko proširenja glasovanja na kvalificiranu većinu i oko
prilagodbe pojačane suradnje, ali smo još daleko od skoka kojim bi
se pravo veta zadržalo za pojedine slučajeve. Bile malene ili
velike, mnoge zemlje koje predvodi Velika Britanija, odupiru se
zamisli o ponovnom odricanju od dijela suvereniteta. Kada je riječ
o uravnoteženju glasova i o reformi Europskog povjerenstva,
ključnim točkama sukoba između velikih i malih zemalja, ništa još
ne govori da će se nagodba postići.
Treba li, dakle, preispitati zadaće susreta na vrhu u Nici u
prosincu, koje je utvrdilo francusko predsjedateljstvo?
Produbljujući jaz između zemalja koje misle da proširenja na zemlje
srednje Europe neće biti bez većeg političkog jedinstva i onih koji
ne žele tu jaču integraciju, danski referendum o euru dobro
odražava dvojbu s kojom su sučeljene vlade. Ona je već između redaka
bila prisutna u austrijskoj krizi i u odbijanju jednog dijela
Europe da prihvati mjere izolacije prema bečkoj vladi koje su se
mnogima činile kao nedopustivo upletanje. Gledišta o vrhovnoj
vlasti država (souverainisme, op. prev.) koja koče vlade u
sjevernoj Europi, kakva god bila uvjerenja njihovih čelnika, mogu
se oslanjati na velik strah javnosti u malim zemljama da će izgubiti
identitet u Europi u kojoj vladaju veliki.
Rekavši popu pop, a bobu bob, njemački je ministar vanjskih poslova
Joschka Fischer, ponovno postavljajući pitanje o budućnosti
savezne Europe, vratio nadu onima koji drže da Unija više ne može
stajati na mjestu u tako važnoj fazi njezina razvitka, dok se
posvuda osjeća potreba za integriranom politikom - u gospodarstvu,
obrani i unutarnjoj sigurnosti. Ali je i potaknuo na dodatna
tumačenja kojih se mnoge vlade plaše, o čemu su svjedočili
razgovori ministara vanjskih poslova Unije na neslužbenom susretu
nakon ljetne stanke, početkom rujna u Evianu.
Ulog susreta na vrhu u Nici bio je odmah u početku nagodba koja nikom
ne odgovara. Petnaestorici su postavljena dva pitanja: kako
olakšati donošenje odluka u Vijeću i izbjeći blokadu zbog
pojedinačnih interesa jedne zemlje ili manje skupine zemalja? Kako
reorganizirati upravu Unije kako bi ova imala stvarnu izvršnu
vlast? Na drugo se pitanje ne može odgovoriti isključivo iz kuta
Povjerenstva. Nije moguće postići nagodbu a da se na vagu ne stavi
ustroj Vijeća i parlamentarni nadzor.
Neki su u iskušenju da promijene program pregovaranja. Uz opasnost
da rasrdi Francusku, Njemačka je bila brža, predloživši da se
reforma Povjerenstva zapravo odgodi. Ona želi da se na susretu na
vrhu u Nici sazove nova međuvladina konferencija (CIG) za 2004.,
kako bi se preispitala uloga triju velikih europskih ustanova i
istodobno donio europski ustav. Prijedlog je službeno potvrđen u
zajedničkom priopćenju koje su 21. IX. dali kancelar Gerhard
Schroeder i predsjednik talijanskog vijeća Giuliano Amato koji su u
Berlinu predsjedali godišnjim susretom svojih vlada na vrhu.
Obojica su upravila žuran poziv petnaestorici da se u Nici
usredotoče na ograničenje prava veta i na donošenje mjera koje će
omogućiti da 'u sklopu ugovora bude moguća i provediva uloga
prethodnice skupine - kojoj će Njemačka i Italija kao utemeljitelji
sigurno pripadati.' Prijedlog o drugoj konferenciji ne sviđa se
francuskoj vladi. Priznajući da se raspre neće završiti u Nici, ona
se plaši da bi prijedlog mogao potaknuti petnaestoricu da odbace
svaki veći pomak u bilo kojem pitanju. No mišljenja su u biti vrlo
slična. Zanimljivo je priopćenje Henrija Nalleta, glavnog tajnika
Socijalističke stranke za međunarodna pitanja koje su, među
ostalim, potpisali ministrica pravosuđa Elisabeth Guigou,
ministar za europska pitanja Pierre Moscovici i europski
povjerenik Pascal Lamy, za sljedeći sabor te stranke. U njemu se
ističe da jačanje Povjerenstva, koje mora 'opet u potpunosti biti
kadro da daje poticaj i da iznosi prijedloge', neće biti dovoljno da
bi se nadoknadio 'loš rad institucijskog triptiha'.
U priopćenju se predlaže da se preispita organizacija rada Vijeća
Unije, a napose da se osnuje 'vijeće za poslove Unije koje će činiti
ministri za europska pitanja zaduženi za usklađivanje zajedničkih
pitanja u svojim vladama'. Oni bi se sastajali 'jednom do dvaput na
mjesec kako bi procijenili blokade u različitim skupinama Vijeća i
proveli političku arbitražu koja se nameće'. Potpisnici još ističu
važnost 'prethodnice' koja, kažu, 'mora imati zadaću i ambiciju da
pokazuje put, da zacrta perspektivu federalističke naravi koja
poštuje narodni identitet'. Oni predlažu da se donesu
'institucijski okviri prethodnice i postupci odlučivanja koji se
nadahnjuju metodom Unije'. Također predlažu da zemlje koje će biti
njezine članice, imaju vlastito vijeće u kojemu će se glasovati na
temelju većine, a parlamentarni će nadzor obavljati zastupnici
dotičnih država. Socijalisti žele djelovati u četiri glavna
pravca: usklađivanje gospodarskih politika, provedba socijalnog
ugovora, uspostava zajedničkog pravosudnog prostora, vanjska i
sigurnosna politika.
Takvi prijedlozi mogu samo zabrinuti britansku, švedsku i dansku
vladu koje nakon danskog 'ne' više no ikada vide opasnost da budu
gurnute u stranu. 'Europa ne mora uvoditi nove podjele upravo u času
kada se briše sjećanje na stare', upozorili su britanski i švedski
premijer Tony Blair i Goeran Persson u rubrici 'Pisma čitatelja' u
'Finantial Timesu' (četvrtak, 21. IX.)", piše Henri de Bresson.