FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

FRANCUSKA-LES ECHOS OD 28.9.00.IZRAELEWICZ O EUROPSKOJ KUPNJI AM.PODUZEĆA

FR-US-kupovina-Trgovina-Tržište/cijene-Burze/dionice FRANCUSKA-LES ECHOS OD 28.9.00.IZRAELEWICZ O EUROPSKOJ KUPNJI AM.PODUZEĆA FRANCUSKALES ECHOS28. IX. 2000.Američko ljeto europskih grupacija"Europa kupuje Ameriku. Svaki, ili gotovo svaki dan, neka velika europska tvrtka javlja o velikoj kupnji u Sjedinjenim Državama. Vivendi (Seagram-Universal), Unilever (Bestfoods), Havas (Snyder), ING (Aetna), Legrand (Wiremold), Dresdner (Wasserstein Perella), Deutsche Telekom (VoiceStream), Rhodia (ChiRex): lista poslova je duga - francuske tvrtke na njoj zauzimaju istaknuto mjesto. To se američko ludilo odražava na statistikama: divovi sa Starog Kontinenta kupili su samo u prvom polugodištu ove godine američke tvrtke za više od sto milijarda dolara (dvaput više nego što su Amerikanci kupili u Europi). G. 1999. kupili su ih za 211 milijarda. Što da mislimo o toj iznenadnoj strasti europskih industrijalaca za Ameriku?Tomu se, bez razmišljanja, možemo samo veseliti. Kada je Francuz Pechiney 1988. kupio American Can, nitko nije doveo u pitanje riječi tadašnjeg premijera Michela Rocarda koji je govorio o 'dobroj vijesti' za Francusku. Današnje su kupnje na svoj način 'dobra vijest za Europu'. Europske grupacije koje su jako često
FRANCUSKA LES ECHOS 28. IX. 2000. Američko ljeto europskih grupacija "Europa kupuje Ameriku. Svaki, ili gotovo svaki dan, neka velika europska tvrtka javlja o velikoj kupnji u Sjedinjenim Državama. Vivendi (Seagram-Universal), Unilever (Bestfoods), Havas (Snyder), ING (Aetna), Legrand (Wiremold), Dresdner (Wasserstein Perella), Deutsche Telekom (VoiceStream), Rhodia (ChiRex): lista poslova je duga - francuske tvrtke na njoj zauzimaju istaknuto mjesto. To se američko ludilo odražava na statistikama: divovi sa Starog Kontinenta kupili su samo u prvom polugodištu ove godine američke tvrtke za više od sto milijarda dolara (dvaput više nego što su Amerikanci kupili u Europi). G. 1999. kupili su ih za 211 milijarda. Što da mislimo o toj iznenadnoj strasti europskih industrijalaca za Ameriku? Tomu se, bez razmišljanja, možemo samo veseliti. Kada je Francuz Pechiney 1988. kupio American Can, nitko nije doveo u pitanje riječi tadašnjeg premijera Michela Rocarda koji je govorio o 'dobroj vijesti' za Francusku. Današnje su kupnje na svoj način 'dobra vijest za Europu'. Europske grupacije koje su jako često skromnih razmjera - kao što svjedoči njihov položaj u međunarodnoj razredbi - nakon zaključenja prekoatlantskih poslova poprimaju doista svjetske razmjere. Kakvom se god djelatnošću bavili (bankarstvo, osiguranje, telekomunikacije, prehrana, itd.), čelnici europskih poduzeća sve kupnje opravdavaju istim razlogom: potrebom da budu prisutni na najvećem svjetskom tržištu. Sjedinjene Države su, na gotovo svim područjima, najveće tržište, ali često i najotvorenije i najdinamičnije. Unatoč svojoj prednosti, Amerika nije zasićena; ona nudi goleme mogućnosti rasta. Unatoč nekim ispadima nacionalističke groznice - kao danas u Kongresu zbog prijedloga o Deutsche Telekomovoj kupnji VoiceStreama - Amerika je općenito jako dostupna stranom kapitalu. U tom zapljuskujućem valu ima udjela i želja za izjednačavanjem. Europske tvrtke - za razliku od američkih kolega - kasne u međunarodnom proširenju. Povratak dobrog zdravlja koriste da bi se učvrstile u drugim dvama velikim gospodarskim prostorima: u Americi i u Aziji. U potonje su velika ulaganja. Europa tako može utjecati na važne gospodarske odluke i na one koje se tiču nje posebno - industrijski propisi, smještaj djelatnosti, itd. To neočekivano oduševljenje za Ameriku potiče ipak tri pitanja. Prvo se tiče cijene kupnje. 'To je ludnica: Europljani skupo, pače vrlo skupo plaćaju poslove u Americi', primjećuju neki. U stvari, većina europskih društava obavlja te megaoperacije u najlošijem trenutku. Bilo da plaćaju u gotovu novcu ili u dionicama, one zapravo kupuju preko Atlantika u času kada se Wall Street jako uzdigao, kada je dolar na najvišoj razini, a kada je riječ o operacijama razmjenom dionica, često moraju plaćati i dodatnu cijenu jer nisu dugo prisutni na tržištu kapitala. Uz ovu prvu napomenu, europski kupci sustavno se pozivaju na 'strateški interes' i dodaju da u SAD-u izgled na dobit opravdava kupnju po većoj cijeni. Time postavljaju drugo pitanje: nisu li ta ulaganja preko Atlantika slična nekoj vrsti 'odljeva' kapitala? Protivno onome što se mislilo i često čulo, uvođenje eura, a prije toga i stvaranje zajedničkog tržišta, nisu doveli do većeg međueuropskog udruživanja i kupnji. 'Europske grupacije' nastale povezivanjem tvrtki iz zemalja Starog Kontinenta, na koncu su iznimka (Aventis, EADS, Altadis). Vlasnici su radije tražili saveze preko Atlantika nego s neposrednim susjedima - pa i u javnim službama i poduzećima (primjerice pošta) koji su još pod nadzorom države. Svojim američkim sklonostima, europski vlasnici jasno daju do znanja da su srednjoročni i dugoročni gospodarski izgledi puno sigurniji i povoljniji tamo, nego ovdje. Rast, tehnologiju i zaradu vide u Americi umjesto u Europi. To je zajednički čin dubokog nepovjerenja prema Starom Kontinentu. Uostalom, to je glavni razlog slabosti eura. Europski se kupci u velikom broju rješavaju eura da bi mogli u dolarima kupovati svoj plijen. Velik deficit na europskim tekućim računima odražava tu strast Europljana prema Americi i utječe, naravno, na vrijednost zajedničke valute. Tobožnje loše izvješćivanje Wima Duisenberga, predsjednika Europske središnje banke, u najmanju ruku oprečne izjave europskih političkih čelnika o vrijednosti eura te povodljivost špekulanata, u tom su smislu samo beznačajne pojedinosti. Pad vrijednosti europskog novca prema dolaru zapravo je odraz tih oprečnih mogućnosti između novog američkog i starog europskog gospodarstva. Napokon, brojne kupnje u Americi postavljaju treće pitanje: nisu li one nova etapa na putu amerikanizacije Europe? Pitanje se na prvi pogled može činiti besmislenim. Amerikanci su brzo reagirali na japansku najezdu 80-ih. U ovom bi europskom iskrcavanju mogli vidjeti prijetnju. Neki primjerice ne propuštaju prigodu da upozore na ponašanje njemačkih grupacija koje nameću svoje zakone, svoju kulturu i svoje ljude u kupljenim poduzećima (Daimler u Chrysleru, Deutsche Banke u Bankers Trustu, itd.). No s Nijemcima je posebna priča. Europljani su uglavnom dobro prihvaćeni. Europske se tvrtke spremno uklapaju u domaću kulturu. 'Europska' poduzeća koja, s obzirom na velik utjecaj Wall Streeta na svjetskom tržištu štednje, moraju kotirati u New Yorku, zapravo su sve više vlasništvo američkih dioničara. Ona u stvari, svojim pravilima o organizaciji i o radu, postaju 'američka'. Ona podupiru zajedničke ulagačke napore u zemlji koja je uzrok nevjerojatnog rasta u zadnjih deset godina i koji povećava prednost Amerike pred Europom. (...) Američki gospodarstvenik Paul Krugman nudi svoj odgovor: 'Uvjereni smo, pisao je nedavno u 'New York Timesu', da je strano poduzeće koje danas kupuje jedan dio Amerike, osuđeno da se brzo pretvori u američko poduzeće - osim svojim imenom'. Skupe operacije, nepovjerenje prema Europi, veća američka prevlast: američko ljeto europskih grupacija možda i nije tako dobra vijest za Europu. Podsjetimo se da je trebalo niz godina da Pechiney prizna da kupnja American Cana - 'dobra vijest' za Francusku - možda nije bila tako sretna zamisao. Pechiney je kasnije prodao American Can", piše Erik Izraelewicz, glavni urednik uvodnika u listu 'Les Echos'.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙