FR-US-kupovina-Trgovina-Tržište/cijene-Burze/dionice FRANCUSKA-LES ECHOS OD 28.9.00.IZRAELEWICZ O EUROPSKOJ KUPNJI AM.PODUZEĆA FRANCUSKALES ECHOS28. IX. 2000.Američko ljeto europskih grupacija"Europa kupuje Ameriku. Svaki, ili gotovo
svaki dan, neka velika europska tvrtka javlja o velikoj kupnji u Sjedinjenim Državama. Vivendi (Seagram-Universal), Unilever (Bestfoods), Havas (Snyder), ING (Aetna), Legrand (Wiremold), Dresdner (Wasserstein Perella), Deutsche Telekom (VoiceStream), Rhodia (ChiRex): lista poslova je duga - francuske tvrtke na njoj zauzimaju istaknuto mjesto. To se američko ludilo odražava na statistikama: divovi sa Starog Kontinenta kupili su samo u prvom polugodištu ove godine američke tvrtke za više od sto milijarda dolara (dvaput više nego što su Amerikanci kupili u Europi). G. 1999. kupili su ih za 211 milijarda. Što da mislimo o toj iznenadnoj strasti europskih industrijalaca za Ameriku?Tomu se, bez razmišljanja, možemo samo veseliti. Kada je Francuz Pechiney 1988. kupio American Can, nitko nije doveo u pitanje riječi tadašnjeg premijera Michela Rocarda koji je govorio o 'dobroj vijesti' za Francusku. Današnje su kupnje na svoj način 'dobra vijest za Europu'. Europske grupacije koje su jako često
FRANCUSKA
LES ECHOS
28. IX. 2000.
Američko ljeto europskih grupacija
"Europa kupuje Ameriku. Svaki, ili gotovo svaki dan, neka velika
europska tvrtka javlja o velikoj kupnji u Sjedinjenim Državama.
Vivendi (Seagram-Universal), Unilever (Bestfoods), Havas
(Snyder), ING (Aetna), Legrand (Wiremold), Dresdner (Wasserstein
Perella), Deutsche Telekom (VoiceStream), Rhodia (ChiRex): lista
poslova je duga - francuske tvrtke na njoj zauzimaju istaknuto
mjesto. To se američko ludilo odražava na statistikama: divovi sa
Starog Kontinenta kupili su samo u prvom polugodištu ove godine
američke tvrtke za više od sto milijarda dolara (dvaput više nego
što su Amerikanci kupili u Europi). G. 1999. kupili su ih za 211
milijarda. Što da mislimo o toj iznenadnoj strasti europskih
industrijalaca za Ameriku?
Tomu se, bez razmišljanja, možemo samo veseliti. Kada je Francuz
Pechiney 1988. kupio American Can, nitko nije doveo u pitanje
riječi tadašnjeg premijera Michela Rocarda koji je govorio o
'dobroj vijesti' za Francusku. Današnje su kupnje na svoj način
'dobra vijest za Europu'. Europske grupacije koje su jako često
skromnih razmjera - kao što svjedoči njihov položaj u međunarodnoj
razredbi - nakon zaključenja prekoatlantskih poslova poprimaju
doista svjetske razmjere.
Kakvom se god djelatnošću bavili (bankarstvo, osiguranje,
telekomunikacije, prehrana, itd.), čelnici europskih poduzeća sve
kupnje opravdavaju istim razlogom: potrebom da budu prisutni na
najvećem svjetskom tržištu. Sjedinjene Države su, na gotovo svim
područjima, najveće tržište, ali često i najotvorenije i
najdinamičnije. Unatoč svojoj prednosti, Amerika nije zasićena;
ona nudi goleme mogućnosti rasta. Unatoč nekim ispadima
nacionalističke groznice - kao danas u Kongresu zbog prijedloga o
Deutsche Telekomovoj kupnji VoiceStreama - Amerika je općenito
jako dostupna stranom kapitalu.
U tom zapljuskujućem valu ima udjela i želja za izjednačavanjem.
Europske tvrtke - za razliku od američkih kolega - kasne u
međunarodnom proširenju. Povratak dobrog zdravlja koriste da bi se
učvrstile u drugim dvama velikim gospodarskim prostorima: u
Americi i u Aziji. U potonje su velika ulaganja. Europa tako može
utjecati na važne gospodarske odluke i na one koje se tiču nje
posebno - industrijski propisi, smještaj djelatnosti, itd.
To neočekivano oduševljenje za Ameriku potiče ipak tri pitanja.
Prvo se tiče cijene kupnje. 'To je ludnica: Europljani skupo, pače
vrlo skupo plaćaju poslove u Americi', primjećuju neki. U stvari,
većina europskih društava obavlja te megaoperacije u najlošijem
trenutku. Bilo da plaćaju u gotovu novcu ili u dionicama, one
zapravo kupuju preko Atlantika u času kada se Wall Street jako
uzdigao, kada je dolar na najvišoj razini, a kada je riječ o
operacijama razmjenom dionica, često moraju plaćati i dodatnu
cijenu jer nisu dugo prisutni na tržištu kapitala.
Uz ovu prvu napomenu, europski kupci sustavno se pozivaju na
'strateški interes' i dodaju da u SAD-u izgled na dobit opravdava
kupnju po većoj cijeni. Time postavljaju drugo pitanje: nisu li ta
ulaganja preko Atlantika slična nekoj vrsti 'odljeva' kapitala?
Protivno onome što se mislilo i često čulo, uvođenje eura, a prije
toga i stvaranje zajedničkog tržišta, nisu doveli do većeg
međueuropskog udruživanja i kupnji. 'Europske grupacije' nastale
povezivanjem tvrtki iz zemalja Starog Kontinenta, na koncu su
iznimka (Aventis, EADS, Altadis). Vlasnici su radije tražili
saveze preko Atlantika nego s neposrednim susjedima - pa i u javnim
službama i poduzećima (primjerice pošta) koji su još pod nadzorom
države. Svojim američkim sklonostima, europski vlasnici jasno daju
do znanja da su srednjoročni i dugoročni gospodarski izgledi puno
sigurniji i povoljniji tamo, nego ovdje. Rast, tehnologiju i zaradu
vide u Americi umjesto u Europi. To je zajednički čin dubokog
nepovjerenja prema Starom Kontinentu.
Uostalom, to je glavni razlog slabosti eura. Europski se kupci u
velikom broju rješavaju eura da bi mogli u dolarima kupovati svoj
plijen. Velik deficit na europskim tekućim računima odražava tu
strast Europljana prema Americi i utječe, naravno, na vrijednost
zajedničke valute. Tobožnje loše izvješćivanje Wima Duisenberga,
predsjednika Europske središnje banke, u najmanju ruku oprečne
izjave europskih političkih čelnika o vrijednosti eura te
povodljivost špekulanata, u tom su smislu samo beznačajne
pojedinosti. Pad vrijednosti europskog novca prema dolaru zapravo
je odraz tih oprečnih mogućnosti između novog američkog i starog
europskog gospodarstva.
Napokon, brojne kupnje u Americi postavljaju treće pitanje: nisu li
one nova etapa na putu amerikanizacije Europe? Pitanje se na prvi
pogled može činiti besmislenim. Amerikanci su brzo reagirali na
japansku najezdu 80-ih. U ovom bi europskom iskrcavanju mogli
vidjeti prijetnju. Neki primjerice ne propuštaju prigodu da
upozore na ponašanje njemačkih grupacija koje nameću svoje zakone,
svoju kulturu i svoje ljude u kupljenim poduzećima (Daimler u
Chrysleru, Deutsche Banke u Bankers Trustu, itd.). No s Nijemcima
je posebna priča. Europljani su uglavnom dobro prihvaćeni.
Europske se tvrtke spremno uklapaju u domaću kulturu. 'Europska'
poduzeća koja, s obzirom na velik utjecaj Wall Streeta na svjetskom
tržištu štednje, moraju kotirati u New Yorku, zapravo su sve više
vlasništvo američkih dioničara. Ona u stvari, svojim pravilima o
organizaciji i o radu, postaju 'američka'. Ona podupiru zajedničke
ulagačke napore u zemlji koja je uzrok nevjerojatnog rasta u
zadnjih deset godina i koji povećava prednost Amerike pred Europom.
(...)
Američki gospodarstvenik Paul Krugman nudi svoj odgovor: 'Uvjereni
smo, pisao je nedavno u 'New York Timesu', da je strano poduzeće
koje danas kupuje jedan dio Amerike, osuđeno da se brzo pretvori u
američko poduzeće - osim svojim imenom'. Skupe operacije,
nepovjerenje prema Europi, veća američka prevlast: američko ljeto
europskih grupacija možda i nije tako dobra vijest za Europu.
Podsjetimo se da je trebalo niz godina da Pechiney prizna da kupnja
American Cana - 'dobra vijest' za Francusku - možda nije bila tako
sretna zamisao. Pechiney je kasnije prodao American Can", piše Erik
Izraelewicz, glavni urednik uvodnika u listu 'Les Echos'.