FR-procesi-Organizacije/savezi-Diplomacija-Ljudska prava FRANCUSKA-LE MONDE OD 27.9.00.EU FRANCUSKALE MONDE27. IX. 2000.Tko će braniti interes proširene Europe?"Na pragu XXI. stoljeća, prva među najvažnijim zadaćama EU-a mora biti
povijesni projekt koji se skriva iza pomalo dosadne riječi proširenje. Posrijedi je ostvarenje na koje se do sada u Europi nisu odvažili: izgradnja poretka slobode za čitav kontinent.Taj projekt danas treba promicati više no ikad; ali je to i teže no ikad. Teže zato što su javnosti u Uniji, napose u Francuskoj i u Njemačkoj, ali i u glavnim zemljama kandidatima kao što su Poljska i Republika Češka, sve suzdržanije prema tom procesu.Uspjeh Joerga Haidera na izborima u Austriji pokazao je koliko uspješno populistički vođe mogu iskoristiti strahove u svezi s proširenjem na istok. Proširenje bi moglo biti povod za prepirku na njemačkim parlamentarnim izborima, a možda i na predsjedničkim izborima u Francuskoj 2002. A ono što ulijeva povjerenje njemačkim i francuskim biračima, moglo bi rasrditi poljske i češke birače. Zauzimati se za proširenje, izazov je koji je upravljen svim demokratskim vladama u Europi.Predloživši nedavno da bi Njemačka trebala organizirati referendum
FRANCUSKA
LE MONDE
27. IX. 2000.
Tko će braniti interes proširene Europe?
"Na pragu XXI. stoljeća, prva među najvažnijim zadaćama EU-a mora
biti povijesni projekt koji se skriva iza pomalo dosadne riječi
proširenje. Posrijedi je ostvarenje na koje se do sada u Europi nisu
odvažili: izgradnja poretka slobode za čitav kontinent.
Taj projekt danas treba promicati više no ikad; ali je to i teže no
ikad. Teže zato što su javnosti u Uniji, napose u Francuskoj i u
Njemačkoj, ali i u glavnim zemljama kandidatima kao što su Poljska i
Republika Češka, sve suzdržanije prema tom procesu.
Uspjeh Joerga Haidera na izborima u Austriji pokazao je koliko
uspješno populistički vođe mogu iskoristiti strahove u svezi s
proširenjem na istok. Proširenje bi moglo biti povod za prepirku na
njemačkim parlamentarnim izborima, a možda i na predsjedničkim
izborima u Francuskoj 2002. A ono što ulijeva povjerenje njemačkim
i francuskim biračima, moglo bi rasrditi poljske i češke birače.
Zauzimati se za proširenje, izazov je koji je upravljen svim
demokratskim vladama u Europi.
Predloživši nedavno da bi Njemačka trebala organizirati referendum
o proširenju, europski je povjerenik za proširenje Guenter
Verheugen postavio dobro pitanje i dao loš odgovor. Pitanje je:
zašto su više od deset godina nakon pada Berlinskog zida politički
čelnici u zapadnoj Europi učinili tako malo da bi uvjerili narod
kako je proširenje Europske unije na zemlje u središtu, na istoku i
na jugoistoku Europe, u njihovu vlastitom interesu, dugoročno
pravilno shvaćenom? I kako se to kasnije može sretno svršiti?
No referendum nije dobar odgovor. Ne zato što se ne bi vjerovalo
narodu, već zato što je primjena referenduma u predstavničkim
demokracijama oruđe koje treba rabiti samo kada je riječ o samom
središtu ustanova, o identitetu ili o državnim interesima. Zato je
Francuska imala referendum o sporazumu iz Maastrichta, zato će ga
imati Danska (28. IX.) i Velika Britanija (tko zna kad?) o ulasku u
područje eura.
No proširenje ne ulazi u tu skupinu. Dakako, ono je životno važno za
budućnost svih nas. No ne tiče se izravno temeljnih interesa
nijedne zemlje članice EU-a. Protivno podmetanjima onih koji vole
izazivati strah, proširenje neće dovesti do masovnog priljeva
useljenika, do gubitka desetaka tisuća radnih mjesta, niti do novog
napuštanja suvereniteta. Populisti preuveličavaju kratkoročne
cijene i zanemaruju dugoročne koristi. Zadaća demokratskih čelnika
je da preuveličaju dugoročne prednosti, promatrajući kratkoročne
cijene s poštenog i strogog gledišta. Ne trebamo se plašiti
činjenica.
Javnosti s obje strane istočne granice EU-a - europskog
'baršunastog zastora' - imaju različite brige, ali su isto tako
spojene posude. Na Zapadu se brinu za radna mjesta, plaše se
useljavanja i troškova proširenja. Bilo izravno, povećanjem
izdvajanja za proračun Unije, bilo neizravno subvencijama koje će,
umjesto u Španjolsku, ići u poljsku Galiciju.
Strah od nestabilnosti na istoku Njemačke na kojemu se temeljila
njemačka potpora proširenju, smanjio se - koje li ironije! -
ulaskom Poljske, Republike Češke i Mađarske u NATO. Istodobno su se
tržišta srednje i istočne Europe toliko otvorila izvozu i
ulaganjima iz zapadne Europe, da se poslovni ljudi sa Zapada mogu
sebično zapitati: treba li nam još proširenje?
Na istoku treba računati s razočaranjem zbog onog što se drži
neispunjenim obećanjima zapadnih čelnika (proširenje za 2000.), sa
smetenošću zbog birokratske krutosti i osamdeset tisuća stranica
europskih stečevina koje kandidati moraju prihvatiti prije nego
uđu u klub. Oni s razlogom smatraju da mnogi propisi odveć štite
neke interesne skupine u Uniji i ometaju dinamiku tržišnog
gospodarstva. Treba također povesti računa o brigama pojedinih
skupina, kao što su poljski seljaci. Ne zaboravljajući neodređenu
tjeskobu zbog napuštanja dijela suvereniteta koji su ove zemlje tek
stekle.
Tu je, napokon, i stvarni strah da će cijena njihova ulaska u raj
Schengenlanda biti uspostava krute i neprobojne granice nešto
istočnije. Upravo to Poljska želi spriječiti s Ukrajinom, a
Republika Češka sa svojim slovačkim alter egom, ili Mađarska s
mađarskom manjinom u Rumunjskoj.
Jedna od teškoća u obrani proširenja je u tome što za njegovu
'prodaju' u Njemačkoj i u Austriji treba jamčiti 'čvrstu' i
zatvorenu granicu na istoku, dok se u Poljskoj, Mađarskoj i
Republici Češkoj traži obećanje o propusnim, otvorenim granicama.
Ako referendum nije dobar odgovor, što učiniti? Prvo, Europska
unija mora, najkasnije u proljeće sljedeće godine, pod švedskim
predsjedanjem, izraditi točan kalendar za prvi krug proširenja.
Činjenica da postoji obvezujući vremenski plan, znatno je pridonio
uspostavi gospodarske i monetarne unije u siječnju 1999. To je
pravilo bez premca.
Potaknuti iskustvom dvaju krajnjih rokova za EMU, predlažemo da
čelnici EU-a kažu: ako se ispune svi uvjeti, prvo će se proširenje
dogoditi do 1. I. 2003. Ono se bezuvjetno mora dogoditi prije 1. I.
2005. Osim toga, prvo proširenje mora uključiti Poljsku koja je
istodobno najteža i najvažnija zemlja u prvoj skupini kandidata.
Drugo, sjednica Europskog vijeća u Nici, u prosincu, mora se
napokon završiti reformom ustanova, bez koje EU s dvadeset i više
članova jednostavno neće moći djelovati. Uz reforme Vijeća i
Povjerenstva, treba prihvatiti i novo načelo. Vijeće u Nici mora
prihvatiti načelo 'pojačane suradnje', koja treba biti
prilagodljiva, jasna i otvorena svim državama koje u njoj žele
sudjelovati. To otvaranje također djelomice zaokuplja zemlje
kandidate koje se puno više plaše da će biti primljene, a da će ipak
ostati vani.
Treće, EU mora ispitati, dogovarajući se s europskim zemljama koje
mu se žele pridružiti, može li se dio njegova zamršenog ustroja
suradnje otvoriti nekima od njih prije nego budu punopravne
članice. Zajednička bi vanjska i sigurnosna politika mogla,
primjerice, biti pogodna za to (napokon, poljske i češke postrojbe
već su raspoređene na Kosovu, uz britanske i talijanske postrojbe).
Drugo bi područje bilo priključenje europskoj povelji o temeljnim
pravima koja je u pripremi. Svakako će biti prikladno da se u uvodu
povelje izričito pozove na ideale revolucija u srednjoj Europi iz
1989.
Četvrto, treba razmisliti kako otvoriti stvarni europski obzor
političkim populacijama i eliti u jugoistočnoj i u istočnoj Europi.
Jedna je od ironija zadnjeg desetljeća što su europske postrojbe i
dužnosnici više nazočni u Bosni i na Kosovu, nego u Češkoj ili u
Šleskoj. Moraju se prosuditi i formulirati etape koje vode od
vojnog protektorata do političke integracije. Nedavna poruka
Europske unije narodu Srbije i bivše Jugoslavije početak je koji
obećava, ali treba ići dalje. Što možemo ponuditi Ukrajini i drugim
istočnim zemljama?
Napokon: europski se čelnici doista moraju uključiti u obranu
proširene Europe pred njihovom javnosti, kako istočno, tako i
zapadno od 'baršunastog zastora'. Moraju biti odlučni u tome, kao
što su bili u svezi s eurom. Slab euro je možda skrivena prednost.
Slaba Europa bila bi siguran poraz. Tko bi od naših čelnika mogao
prihvatiti taj izazov?", pitaju se Timothy Garton Ash sa St.
Antony's College na Oxfordskom sveučilištu, Michael Mertes, glavni
urednik časopisa 'Rheinischer Merkur (Bonn), Jacques Rupnik,
direktor odjela za istraživanje u Državnoj zakladi za političke
znanosti (CERI) i Aleksander Smolar, predsjednik zaklade Batory u
Varšavi i istraživač u CNRS-u (Državno središte za znanstveno
istraživanje).