BL-FR-IT-DE-referendumi-Izbori-Diplomacija-Političke stranke BELGIJA-LE SOIR OD 23.9.00.ANALIZA O REFERENDUMU U EU-U BELGIJALE SOIR23. IX. 2000.Kad europski građani glasuju"Hoćemo li sutra biti homo referendi, pozvani da dajemo
mišljenje o svakom projektu Europske unije i da biračkom kutijom određujemo sudbinu međuvladine konferencije, novog pristupa ili smjernica o čokoladi? Hoćemo li parlamente pojedinih država prepustiti rasprama kako bi gradili Uniju pomoću 'da' i 'ne'? Već desetak godina, gotovo posvuda u Europi, zanimanje za referendum izrazito se pojačalo.Za to je umnogome odgovorna Europska unija. G. 1992., potvrda ugovora iz Maastrichta potiče niz referenduma među kojima su najglasovitiji danski i francuski. G. 1994. Austrijanci, Finci i Šveđani bilježe svoj ulazak u EU, za razliku od Norvežana. U srpnju 2000., Austrija prijeti referendumom o bilateralnim sankcijama. Prije nekoliko tjedana, njemački se povjerenik Guenter Verheugen očitovao za traženje narodnog mišljenja preko Rajne o proširenju Unije na istok. Zemlje poput Njemačke i Belgije, u čijim se ustavima referendum ne predviđa, raspravljaju o tome treba li se to mijenjati, dok se Francuska u nedjelju očituje o petogodišnjem
BELGIJA
LE SOIR
23. IX. 2000.
Kad europski građani glasuju
"Hoćemo li sutra biti homo referendi, pozvani da dajemo mišljenje o
svakom projektu Europske unije i da biračkom kutijom određujemo
sudbinu međuvladine konferencije, novog pristupa ili smjernica o
čokoladi? Hoćemo li parlamente pojedinih država prepustiti
rasprama kako bi gradili Uniju pomoću 'da' i 'ne'? Već desetak
godina, gotovo posvuda u Europi, zanimanje za referendum izrazito
se pojačalo.
Za to je umnogome odgovorna Europska unija. G. 1992., potvrda
ugovora iz Maastrichta potiče niz referenduma među kojima su
najglasovitiji danski i francuski. G. 1994. Austrijanci, Finci i
Šveđani bilježe svoj ulazak u EU, za razliku od Norvežana. U srpnju
2000., Austrija prijeti referendumom o bilateralnim sankcijama.
Prije nekoliko tjedana, njemački se povjerenik Guenter Verheugen
očitovao za traženje narodnog mišljenja preko Rajne o proširenju
Unije na istok. Zemlje poput Njemačke i Belgije, u čijim se ustavima
referendum ne predviđa, raspravljaju o tome treba li se to
mijenjati, dok se Francuska u nedjelju očituje o petogodišnjem
predsjedničkom mandatu, a Danska se - ako je vjerovati
istraživanjima - priprema da u četvrtak odbaci euro.
Za švicarskog politologa Frederica Esposita, nema dvojbe: u Uniji
je nakon Maastrichta bilo više referenduma nego u trideset i pet
godina koje su prethodile potvrdi europskog ugovora. (...)
Referendum ipak ima vatrene branitelje. 'Demokratski deficit' koji
nagriza Uniju, tj. sve veće udaljavanje građana od europske
građevine, zahtijeva da se brzo pronađe lijek tomu. 'Le Soir' se već
1989. pitao hoće li Talijani biti jedini koji će pokazati volju da
ispune demokratski manjak u Zajednici? Istraživanje je pokazalo da
je sedam od deset Belgijanaca bilo spremno očitovati se za jačanje
europskih ustanova na referendumu... koji nikad nije proveden.
Povjerenik Verheugen samo je, dakle, oživio raspru staru deset
godina. Još prije, u prigodi francuskog referenduma 1972. o ulasku
Velike Britanije u EEZ, predsjednik Georges Pompidou rekao je da bi
svaki Francuz morao odobriti proširenje Zajednice. No u
Verheugenovu prijedlogu ima jedna 'nezgoda': budući da dolazi od
europskog povjerenika, trebao je biti namijenjen svim građanima
Unije, a ne samo Nijemcima. To više što nije teško zamisliti da će
nepovoljan rezultat dovesti Berlin u nepodnošljiv položaj naspram
njegovih partnera, grad koji je pobornik proširenja na istok.
Najnoviji su događaji pokazali da previše neposredne demokracije
može štetiti demokraciji. Nakon nagovora populista Joerga Haidera,
austrijski kancelar Schuessel odvažno je podupro zamisao o
provedbi referenduma u jesen 2000. o bilateralnim sankcijama, ako
se ove brzo ne ukinu. Glasovanja, čiji ishod nije prijeporan s
obzirom na jačanje nacionalističkih osjećaja u Austriji, nije ni
bilo, što je sreća za Europu.
Može li referendum koji se organizira u državi članici doista
pomoći europskoj integraciji? Frederic Esposito misli da je on
čimbenik integracije samo ako ga prati prava politička kultura.
Referendum iz 1950. o povratku kralja Leopolda III. u zemlju
pokazuje da on u nekim slučajevima, naprotiv, može poticati
dezintegraciju.
Čas demagoški u rukama populista, čas ograničen tamo gdje bi fine
razlike i nagodbe bile prijeko potrebne, referendum ima barem jednu
prednost: prisiljava političare da siđu u borilište i izlože
građaninu zadaće koje ga često nadilaze. Još se sjećamo nastupa
bivšeg predsjednika Francoisa Mitterranda na Sorbonnei 1992., koji
je htio nagovoriti, ali i poučiti. Francuska je iste godine
pokazala nove političke podjele jer je 'ne' Maastrichtu privukao
kako komuniste, tako i liberale, kako Nacionalnu frontu, tako i
socijaliste i zelene...", piše Pascal Martin.