WASHINGTON, 17. rujna (Hina/Reuters) - Rano izlaganje računalima koči razvoj djeteta i ta bi tehnologija u djetetov život smjela ući tek nakon osnovne škole, upozorila je skupina američkih odgajatelja i psihologa.
WASHINGTON, 17. rujna (Hina/Reuters) - Rano izlaganje računalima
koči razvoj djeteta i ta bi tehnologija u djetetov život smjela ući
tek nakon osnovne škole, upozorila je skupina američkih
odgajatelja i psihologa. #L#
Predstavnici Udruge za djetinjstvo, privatne neprofitne skupine
koja se bavi razvojem djece, izvijestili su da računala i Internet
ometaju druženje djece s drugom djecom i odraslima.
"Djeci je potreban zdrav odgoj, a računala im to ne mogu pružiti jer
im treba odgoj u koji su uključeni živi ljudi", rekla je Joan Almon,
bivša odgajateljica i koordinatorica organizacije.
Američka vlada troši milijarde dolara na godinu na novu tehnologiju
za osnovne škole. Godine 1994. Clintonova je vlada izvijestila da
će surađivati s javnim školama kako bi se do kraja godine
priključile na Internet. Prema tom izvješću, tijekom posljednjih
pet godina javne su škole potrošile više od 27 milijardi dolara na
kompjutorsku tehnologiju i troškove vezane uz nju.
Joan Almon kaže kako su neke škole smanjile troškove za učitelje,
knjige, glazbu, umjetničke programe i izlete, a s druge su strane
potrošile milijune na kompjutorsku opremu i programe.
"Djeci se sve više oduzima učiteljska toplina, umjetnička
inspiracija i razumijevanje", rekla je dječja psihologinja Kim
John Payne.
Studije pokazuju da uvođenje računala u ranom djetinjstvu ne potiče
dječju kreativnost, može škoditi očima te uzrokovati stres i
pretilost. Djeca koja često crtaju na računalu oklijevaju crtati
rukom i vrlo su kritična prema svojemu ručnom radu jer nije
"dovoljno sofisticiran", rekla je Kim John Payne.
Učinci su mnogostruki. Poremećen je tako i osjećaj za društvenost
djece jer škole skraćuju vrijeme za odmor i povećavaju vrijeme za
rad u kompjutorskoj radionici. Rani susret s računalom djeci
oduzima osjećaj za emocije druge djece. To je posebice štetno u
ranoj dobi jer se tada najaktivnije razvija proces
socijalizacije.
"Kad se djeca igraju s računalom, ne igraju se s drugom djecom",
rekla je Kim John Payne. "To je virtualni, a ne stvarni svijet."
No ne slažu se svi s tim. Alan Delamater, dječji psiholog sa
Sveučilišta u Miamiju, priznao je nedostatke, kao što je problem s
držanjem i debljina, ali je napomenuo da ih nadoknađuju pozitivne
strane poput edukativnih igara.
Djeca moraju naučiti rabiti računalo u ranom djetinjstvu, rekao je
Delamater, jer je ono dio suvremenoga života, ali je pritom
istaknuo kako roditelji moraju nadzirati kompjutorske igrice.
Iako Joan Almon i njezini kolege ohrabruju roditelje i učitelje da
ne dopuštaju maloj djeci pristup računalu, potiču njegovu uporabu u
odgoju starije djece. "Računala su sjajno pomagalo, ali moramo
paziti kako ćemo ih rabiti", rekla je Joan Almon.
(Hina) dgk dgk