DE-FR-US-ES-MEDIJI - DP DNEVNI PREGLED BR. 172 8. RUJNA 2000. NJEMAČKI RADIO - RDW7. IX. 2000.Iz tiskaUnatoč pompoznom najavljivanju sastanka predstavnika zemalja članica Ujedinjenih naroda u New Yorku, ovaj 'tisućljetni' događaj u
njemačkom tisku nailazi na glasove kritike. Tako se bonnski dnevnik 'General Anzeiger' pita nije li to još jedan prestižni, skupi i nekorisni sastanak na vrhu. 150 govora šefova država i vlada, apstraktni razgovori za okruglim stolovima, velika primanja i čašćenja - UN-ovi majstori ceremonija oko šefa Kofija Annana koji se stalno bori za svoj reizbor, stavili su u pogon sve instrumente dosade i luksuza. Razloga za slavlje ova svjetska organizacija ni u kom slučaju nema. 1,3 milijarde ljudi gladuje. AIDS prijeti postati pošast čovječanstva. Ujedinjeni narodi ne posjeduju autoritet za donošenje jednog općeg koncepta za razvojnu politiku, koji bi prije svega trebale podržati bogate zemlje.' Kako je UN-ov milenijski sastanak na vrhu još uvijek u fazi zagrijavanja, njemačke dnevne novine puno se više bave prijedlozima vladajuće zeleno-crvene koalicije za uvođenje referenduma kao oblika političkog očitovanja građana u Saveznoj Republici Njemačkoj. Protiv referenduma argumentira 'Frankfurter
NJEMAČKI RADIO - RDW
7. IX. 2000.
Iz tiska
Unatoč pompoznom najavljivanju sastanka predstavnika zemalja
članica Ujedinjenih naroda u New Yorku, ovaj 'tisućljetni' događaj
u njemačkom tisku nailazi na glasove kritike. Tako se bonnski
dnevnik 'General Anzeiger' pita nije li to još jedan prestižni,
skupi i nekorisni sastanak na vrhu. 150 govora šefova država i
vlada, apstraktni razgovori za okruglim stolovima, velika primanja
i čašćenja - UN-ovi majstori ceremonija oko šefa Kofija Annana koji
se stalno bori za svoj reizbor, stavili su u pogon sve instrumente
dosade i luksuza. Razloga za slavlje ova svjetska organizacija ni u
kom slučaju nema. 1,3 milijarde ljudi gladuje. AIDS prijeti postati
pošast čovječanstva. Ujedinjeni narodi ne posjeduju autoritet za
donošenje jednog općeg koncepta za razvojnu politiku, koji bi prije
svega trebale podržati bogate zemlje.'
Kako je UN-ov milenijski sastanak na vrhu još uvijek u fazi
zagrijavanja, njemačke dnevne novine puno se više bave
prijedlozima vladajuće zeleno-crvene koalicije za uvođenje
referenduma kao oblika političkog očitovanja građana u Saveznoj
Republici Njemačkoj. Protiv referenduma argumentira 'Frankfurter
Allgemeine Zeitung' riječima da se glavni tajnik SPD-a
Muenterfering igra s još uvijek popularnom tezom da je zastupnička
demokracija manjkava demokracija. A činjenica da i Unija već dugo
koketira s idejom o pružanju novoga načina glasovanja narodu,
potkrjepljuje sumnju da eros zastupničke demokracije slabi i u
strankama. Zastupnička demokracija koristi narodu tako što ga
štiti od samoga sebe. Nije dobro za narod slijepo pratiti svaku
riječ vladara. Ako politika treba plebiscit, onda je ona manjkava,
a nije vladar loš', smatra komentator 'Frankfurter Allgemeine
Zeitunga'.
Ni ulmski list 'Suedwest Presse' nije sklon ideji o referendumu na
saveznoj razini. List se pita smiju li u jednoj demokraciji
oblikovanoj televizijskim izvješćima, u kojoj su raspoloženja
promjenjiva i podložna populističkim pojednostavljenjima,
referedumom biti rješavana pitanja kao što su pristupanje Poljske
ili Turske Europskoj uniji, ili pak broj imigranata. Ne. Što bi pak
s druge strane vrijedila volja naroda na kojoj inzistira Ustav kada
bi se zaobilazile sve sporne teme? Socijaldemokrati i zeleni bore
se za uvođenje referenduma. Moglo bi proći podosta vremena prije
nego što im pođe za rukom skupiti potrebnu dvotrećinsku većinu. Do
tada bi narod već bio zadovoljan kada bi predizborna obećanja bila
održana i kada parlament ne bi samo smio potvrdno klimati glavom na
sve što Vlada odluči, piše 'Suedwest Presse'.
'Tagesspiegel' iz Berlina je mišljenja da bi referendum bio dobar u
određenim slučajevima, koje i navodi. Za referendum bi bile pogodne
pregledne teme iz iskustvene prakse: spajanje općina, ukinuće
senata u Bavarskoj, fuzija saveznih zemalja. Zato postoje
plebisciti u općinama i saveznim zemljama, ali ne i na saveznoj
razini.(...)
(RDW)
BRITANSKI RADIO - BBC
7. IX. 2000.
Pregled tiska
"Jutrošnji tisak uvelike se bavio skupom svjetskih državnika u New
Yorku. Sastanak više od 150 svjetskih čelnika u New Yorku na t.zv.
'summitu tisućljeća' čini se da nije uspio impresionirati novinare
britanskih dnevnih listova. Iako je glavni tajnik UN-a Kofi Anan
ustvrdio kako je to skup na koji će svi sudionici, kao i budući
naraštaji, biti ponosni - izvjestitelji nisu bili u to posve
uvjereni. Sazvao je skup koji bi trebao ni manje ni više nego
reformirati UN, kako bi organizacija bila dorasla izazovima 21.
stoljeća, a bilo je dovoljno pogledati u tavanicu koja propušta
kišu i shvatiti koliki su problemi s kojima se suočavaju Ujedinjeni
narodi, izvijestili su novinari jutrošnjeg 'The Guardiana'
ustvrdivši kako srećom u New Yorku jučer nije kišilo.
Golemi problemi s kojima se suočava svijet - ratovi, siromaštvo,
bolesti i neznanje - čine se maleni u usporedbi s problemima s
kojima se suočavaju organizatori toga skupa, ironično će 'The
Times'. Počevši od toga da će biti teško natjerati 150 svjetskih
čelnika da govore samo svaki 5 minuta, da se ne bune što ih je
abecedni red možda posjeo pokraj političkih protivnika, te se
suzdrže od vrijeđanja zemlje domaćina. Kofi Anan se ne treba bojati
budućnosti, zaključuje list, jer ako preživi ova tri dana summita
svjetski mir i boljitak činit će mu se lako ostvarljivim
ciljevima.
'The Guardian' ipak priznaje da bi se na rubovima summita, u
pojedinačnim sastancima čelnika, možda nešto moglo pomaknuti u
rješavanju svjetskih kriza. Neke je od njih spomenuo u svom govoru
američki predsjednik Clinton, koji je apostrofirao jugoslavenskog
predsjednika Miloševića kao jednog od najvećih rušitelja
svjetskoga mira u posljednjih 10 godina. S čelnicima balkanskih
zemalja, on i drugi poglavari razgovarat će o tome što bi trebalo
učiniti ako predsjednik Milošević uzrokuje nevolje uoči
predsjedničkih izbora u Jugoslaviji potkraj ovog mjeseca,
izvješćuje list.
Ubojstvo radnika UN-a u pograničnom gradu u zapadnom Timoru
podsjetilo je sudionike skupa u New Yorku do koje je mjere svijet u
kojem živimo zatrovan nasiljem. Iako većina jutrošnjih novina
izvješćuje što je prethodilo napadaju ekstremista na sjedište
UNHCR-a u Ambui, samo 'The Times' javlja da je među batinama
ubijenim službenicima UNHCR-a bio i jedan Hrvat".
(BBC)
GLAS AMERIKE - VOA
6. IX. 2000.
Svjetski tisak o UN-ovu summitu tisućljeća. Prilog Žorža
Crnarića.
Prijelaz procesa globalizacije iz teorijske faze u etapu praktične
primjene među središnjim je temama summita tisućljeća u New Yorku -
ocjena je komentatora mnogih medija u svijetu. A s obzirom da je
organizacija Ujedinjenih naroda jedinstvena globalna ustanova,
ona je i pravo mjesto okupljanja više od 150 šefova država ili vlada
i suverena, konstatira se u medijima iz kojih smo izdvojili
nekoliko komentara.
Glavni tajnik Kofi Annan računa da će sudionici tisućljetnoga
summita dati poglavarstvu Ujedinjenih naroda mandat za preobrazbu
Ujedinjenih naroda - navodi londonski 'The Times'. Ključno
zalaganje gospodina Annana temelji se na uvjerenosti da vlade
država članica trebaju shvatiti globalizaciju ne kao prijetnju
njihovoj središnjoj vlasti, nego kao snagu koja - ukoliko se mudro
koristi - može izvući njihove zemlje iz siromaštva. Na jedinstvenom
svjetskom skupu u New Yorku, gospodin Annan će na najvišoj razini
tražiti potporu za koncept globalizacije, kao i za stvaranje
profesionalnijih i snažnijih mirovnih snaga Ujedinjenih naroda -
ocjenjuje uvodničar današnjeg 'The Timesa'.
Komentirajući newyorški skup, Radio France International ističe da
na tom grandioznom svjetskom okupljanju nisu nazočni
sjevernokorejski Kim Jong Il, čelnici Afganistana Lamola Omar i
Jugoslavije - Slobodan Milošević. Radio ocjenjuje da se Kofi Annan
- sazivajući summit - nadao da će rezultat biti okretanje svijeta u
novom smjeru. 'Možda će, do kraja tjedna, biti razočaran, s obzirom
da je svaki od sudionika došao odigrati vlastitu točku i održati
lekcije ostatku svijeta, bez obzira na vlastite slabosti',
komentira Radio France Inter i zaključuje: 'Pitanje na koje se
očekuje odgovor jest - hoće li svjetskom organizacijom dominirati
moćni, ili će ona biti manje-više demokratski ustrojena'.
Hamburški 'Die Welt' ocjenjuje da tisućljetni skup na vrhu možda i
djeluje kao uvod u stoljeće u kojem će svijetom upravljati
međunarodna vlast, ali to u stvarnosti nije točno. Skup je,
zapravo, 'samo pozornica na kojoj pjevački zbor izvodi operu
'Nacionalne države', dramatičnu operu s bezbrojnim činovima' -
piše 'Die Welt'.
Drugi njemački list - 'Tagesspiegel' - u povodu skupa ističe da
Ujedinjeni narodi trebaju povećati svoju učinkovitost,
razboritije koristiti sredstva, postaviti jasniju podjelu
odgovornosti i suživati prava nacionalnih država. Naravno - smatra
taj berlinski list - treba reformirati i proces odlučivanja u
Vijeću sigurnosti, na način koji bi odražavao odnos snaga u 2000., a
ne 1945. godini.
'Zgrada lijepih želja blista pod suncem na East Riveru, ... blista
od obilja snova koji bi je mogli održati na površini i do kraja ovoga
tisućljeća', piše newyorški izvjestitelj 'Corriere della Sera'. Tu
su uzvišeni snovi, kakve ima Kofi Annan, ili ambiciozni snovi,
kakve ima predsjednik Clinton, ali umjesto njih prevladava realna
politika - piše talijanski novinar. Iza pozornice, smatra on, vodit
će se borba oko budućnosti mirovnih misija, s tim što će se Amerika
pokušati osloboditi mnogih izdataka koji su, inače, nužni za
održavanje mirovnih misija.
Vanjsko-politički komentator austrijskoga 'Kuriera' ocjenjuje da
se, ni uz sve učinjene napore, ugled Ujedinjenih naroda nije
popravio. Ta organizacija, čini se, nije u stanju zadovoljiti sve
veća očekivanja - što se najbolje može vidjeti na primjeru
'samoubilačkih misija koje se naziva mirovnim operacijama' -
komentira se u bečkom listu i navode primjeri 'potpunih neuspjeha
slabo opremljenih mirovnih postrojba, pod upitnim
zapovjedništvom, u Bosni, Sierra Leoneu, ili Somaliji'.
(VOA)
FRANCUSKI RADIO - RFI
7. IX. 2000.
Iz tiska
(...)Od međunarodnih tema najvažnije mjesto zauzima summit
tisućljeća Ujedinjenih naroda u New Yorku, na kojem se okupilo
preko 150 šefova država. 'Le Figaro' prenosi dojmove s otvaranja
summita, kada su početni govor održali Ehud Barak i Jaser Arafat.
Pitanje Bliskog istoka je udarna tema summita, a Jaser Arafat je
potvrdio da će Palestinsko središnje vijeće sljedećih dana
raspravljati o eventualnom proglašenju palestinske države. 'Le
Figaro' piše da su na summitu nazočni svi osim Gadafija, Sadama
Huseina i Slobodana Miloševića. Ističe se i nezavidan položaj
Vijeća sigurnosti čiji utjecaj slabi i da nove reforme moraju biti
što brže provedene. Francuski predsjednik Chirac je tijekom svog
petminutnog govora pozitivno ocijenio reforme Vijeća sigurnosti i
složio se s eventualnim ulaskom Njemačke i Japana u krug stalnih
članica ove organizacije, prenosi 'Liberation'.
O zbivanjima na prostoru bivše Jugoslavije pišu i 'Le Monde', koji u
rubrici 'Obzori' objavljuje prvi dio podliska o Srebrenici, pod
naslovom 'Ne zaboraviti Srebrenicu'. Reporter 'Le Mondea' na
početku opisuje poslijedaytonsku Srebrenicu i spominje okolnosti
pada Srebrenice 12. VII. 1995. godine. Pet godina nakon pada
Srebrenica je u rukama onih koji su je osvojili i dodaje da je grad
sada simbol srpskog nacionalizma kao i Višegrad, Foča i drugi
gradovi jugoistočne Bosne. Vlast je u rukama onih koji su još uvijek
pod utjecajem bivšeg predsjednika Radovana Karadžića, a reporter
navodi i podatak da je 70 posto stanovnika Srebrenice izbjeglo iz
Hrvatske i bosanske Krajine. U zaključku se ističe postupni
povratak muslimanskih izbjeglica u Srebrenicu, ali i konfuzija
koja vlada među srpskim stanovništvom. Dok jedni priznaju
počinjene zločine na području grada, drugi ih i dalje niječu, piše
'Le Monde'.
(RFI)
RADIO SLOBODNA EUROPA
7. IX. 2000.
'Zamjensko stanovništvo' ? neuspjeli zločinački eksperiment,
prilog Ivana Lovrenovića.
"Stisnuta negdje u drugu polovicu dnevnika Hrvatske televizije,
zapela mi je za oko ovih dana mučna reportaža iz okolice Karlovca. U
njoj se prikazuje kako su dva starija para srpskih povratnika u selu
Tušilović fizički napadnuta od hrvatskih izbjeglica iz Bosne, koji
su tu došli nakon Oluje. U godinama poslije rata stjecajem
okolnosti upoznao sam to naselje uz cestu Karlovac ? Kladuša, a
zavičajno poznajem i neke ljude koje je vihor rata i Tuđmanovog
etničkoga inženjeringa tu zavitlao, iščupavši ih iz naših drevnih
bosanskih postojbina. Ne mogu ih zamisliti u ružnoj ulozi napadača,
i vjerujem da to nisu mogli biti oni, a, opet, znam kako
dugogodišnja ogorčenost i deklasiranost mijenja ljude i deformira
njihove postupke...
Nekako istovremeno s tim događajem dolazi iz Zagreba najava da će
čelništvo Hrvatskoga državnog sabora ovih dana organizirati
okrugli stol o povratku izbjeglica u Bosansku Posavinu i u
banjalučku regiju. Ne bi bilo nevažno da se tom prilikom digne veo
mistifikacija, i da se i izbjeglicama i općoj javnosti jedanput
zauvijek objasne događaji, koji su doveli do masovnoga egzodusa.
Zašto i kako je predana Posavina, a kako i zašto je na onom blatnom
prijelazu preko Save između Srpca i Davora u dobro koordiniranoj
kampanji između Banje Luke i Zagreba ondašnja Karadžićeva vlast
izručila Tuđmanovoj na tisuće Banjalučana...
Nakon svih tih događaja lansirana je u Hrvatskoj koncepcija
'područja pod posebnom državnom skrbi', što je birokratski
eufemizam za zamjenu nekadašnjega srpskog novopridošlim
bosanskohrvatskim stanovništvom. Današnja očajna svakodnevnica
toga 'zamjenskoga' stanovništva od Knina i Kistanja, preko Banije i
Okončana, do Vukovara, svjedoči o neuspjehu cijele te zločinačke
operacije. A događaji poput onoga u Tušiloviću pokazuju kakvoj su
moralnoj i ljudskoj degradaciji ljudi izvrgnuti, i kako se ta
perverzna socijalna i politička situacija nastavlja jednako kao i u
Tuđmanovo doba.
Nesumnjivo, hrvatska vlast i država drži u svojim rukama neke od
važnih poluga za stvarno pokretanje procesa povratka u svim
njegovim dimenzijama, pa i ne samo u Posavinu i Banju Luku. Ako je
nakana ovoga okrugloga stola ozbiljna, ona će pokazati i da ih kani
upotrijebiti."
(RFE)
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
7. IX. 2000.
Izbjegavanje trgovačkoga rata telekomunikacijama
"Jutros, članovi Kongresa odlučit će o tome treba li se SAD zaratiti
s Njemačkom i Japanom. Ne, nije 1941. godina(...). No današnja
rasprava u pododboru za telekomunikacije kongresnoga odbora za
trgovinu još uvijek SAD može dovesti u rat s tim zemljama glede
trgovinske politike.
Trgovački ratovi ne uključuju pištolje, tenkove, ratne brodove i
ratne zrakoplove, no mogu nanijeti ozbiljnu štetu svjetskom
gospodarstvu ograničavajući globalna ulaganja, blokirajući
trgovačke putove i razbijajući multinacionalne sporazume i saveze.
Trgovački ratovi mogu naštetiti naciji povećavanjem cijena,
uništavajući tvrtke koje se bave uvozom i izvozom i ograničavajući
izbor potrošačima.
Potencijal za takovu gospodarsku nevolju sada se nadvio nad
članovima Kongresa a dužnosnici EU-a svađaju se oko politike
trgovine telekomunikacija i ulaganja. Rasprava svoje korijene ima
u amandmanu nacrta zakona za aproprijaciju trgovine, pravosuđa,
države i sudstva (CJSJ) koji je predložio senator Ernest Hollings,
demokrat iz Južne Karoline, član trgovačkog odbora Senata.
Amandman bi zabranio da Federalni odbor za komunikacije (FCC) troši
novac na 'davanje licence, odobrenja ili ovlaštenja' bilo kojoj
korporaciji u kojoj vlada ima više od 25 posto direktnog ili
indirektnog vlasništva.
Hollingsov amandman potaknula je zabrinutost kongresa zbog
pokušaja njemačkog giganta Deutche Telekom AG da se udruži s
američkom tvrtkom za mobilnu telefoniju, Voice Stream Vireless,
što je posao vrijedan 50 milijardi dolara. Amandman bi ovo
spriječio braneći dužnosnicima FCC-a da odobre spajanje ovih dviju
tvrtki pozivajući se na premisu prema kojoj globalne tvrtke u
kojima država ima djelomično vlasništvo ne bi smjela imati pravo
ulagati u američku tvrtku. (Njemačka vlada ima oko 58 posto Deutche
Telekoma, iako se njezin udio vlasništva u tvrtki sve više
smanjuje.)
Dužnosnici EU-a odgovorili su na ovo prijeteći kako će se povući iz
WTO-a ako Hollingsov amandman postane zakon a vjerojatno je da će
uslijediti i drugi osvetnički potezi ako se ovo pitanje uskoro ne
riješi. Iz EU-a su već natuknuli kako bi mogli odbiti nedavno
predloženi brak između američkog komunikacijskog giganta America
Online i Time Warner-a.
Još gore, nastojanja Hollingsa mogla bi unaprijed onemogućiti
ulaganja drugih međunarodnih nositelja telekomunikacija, kao što
su japanski Nippon Telegraph & Telephone (NTT), koji trenutno traži
odobrenje sporazuma s Verio-m, američkom tvrtkom za usluge vezane
uz Internet. Ako Hollingsov amandman uspori sporazum između NTT-a i
Veria, mogao bi potaknuti i osvetu japanske vlade.
Današnje saslušanje u kongresnom odboru za trgovinu poslužit će kao
dobar pokazatelj toga u kojem će smjeru Kongres krenuti u sklopu
ovog debakla. Ako su pametni, krojači zakona će shvatiti da je ova
igra politike poigravanja na rubu rata između dužnosnika SAD-a i
EU-a otišla predaleko i da će, ako napetosti eskaliraju u pravi
trgovački rat, posljedice biti katastrofalne za potrošače na obje
strane Atlantika.
Obje strane moraju biti voljne učiniti kompromis kako bi se
izbjegao trgovački rat. Njemački dužnosnici moraju ponovno
potvrditi svoje obećanje kako će se odreći udjela u Deutche
Telekomu što je prije moguće. Američki krojači politike koji su
zabrinuti zbog 'nepoštenog ulaganja' moraju shvatiti kako nema
ničega čega bi se trebali bojati, kada je u pitanju strana tvrtka za
telekomunikacije koja ulaže u domaću tvrtku, čak i kada je
djelomični vlasnik strane tvrtke strana vlada.
Zapravo, ako itko ima zakonsko pravo na vlasništvo glede ovog
sporazuma, to su njemački porezni obveznici. Oni zapravo
financiraju globalna ulaganja Deutche Telekoma i pomažu smanjiti
cijene komunikacija za američke potrošače. (Hvala vam g. i gđo
njemački porezni obveznici, za moj niži račun za mobitel.) Osim
toga, Deutche Telekom neće odnijeti mobilnu mrežu Voice Stream-a sa
sobom nazad u Njemačku. Sustav mobilne telefonije koji se nadaju
kupiti može služiti samo američkim potrošačima. Tako da nema
skrivenih motiva iza ulaganja tvrtke u Americi.
Senator John McCain, republikanac iz Arizone, predvodi nastojanja
u Senatu da se iz nacrta za aproprijaciju CJSJ-a ukloni Hollingsova
retorika(...). Ovo bi nastojanje moglo biti ključno za održavanje
mira između SAD-a i EU-a. U budućnosti, međutim, takove rasprave
mogle bi biti riješene preko ustanova kao što su WTO i
multilateralni sporazumi. Unilateralna politika poigravanja na
rubu rata nije u ničijem interesu", piše Adam D. Thierer.
6. IX. 2000.
Krv, znoj i Korzika
"Opereta jest talijanski izum, no prošlotjedna ostavka francuskog
ministra unutrašnjih poslova, Jeana- Pierrea Chevenementa imala je
u sebi i nečeg histrionskog, koja bi svakog umirućeg glavnog junaka
operete učinila ponosnim. Na neki način zemlju se može suditi po
ostavkama koje se u njoj daju. Američki dužnosnik preuzeo bi 'punu
odgovornost' i mirno ostao na svojoj funkciji (barem u Clintonovoj
eri).
Za razliku od ovoga, Chevenement, koji je uspio svoj konačni potez
razvlačiti tjednima i tjednima, prijeteći ostavkom,
nagovješćujući da bi uskoro mogao otići i kako će onda svima
nedostajati, svoj je odlazak uvjetovao savjetovanjem s premijerom
Lionelom Jospinom - i na druge načine pobrinuo se za veći dio
vijesti iz svoje zemlje i za zabavu u usporenom mjesecu godišnjih
odmora u Francuskoj. Ovo je treći put da je Chevenement dao ostavku
na svoje mjesto u Kabinetu, na pompozan način iskazujući jakost
osobnog integriteta; Godine 1991. je dao ostavku kao ministar
obrane zbog francuskog saveza sa SAD-om u, ni manje ni više nego,
Zaljevskom ratu.
Predmet indignacije ministra unutrašnjih poslova - otok Korzika i
sudbina same Francuske republike - dodatno je pojačala dramu cijele
priče. Može li La France preživjeti uvođenje samostalnosti
Korzike, kao što to predlaže Jospinova vlada? U zemlji koja je
napisala knjigu o moći centralizirane države, gdje su kraljevi bili
smatrani božanstvima, a vladini birokrati danas nastavljaju tu
slavnu tradiciju, ovo je posebice zanimljivo pitanje. Činjenica da
je premijer - socijalist otvorio vrata decentralizaciji možda je
posljedica eruropske sklonosti k susretljivosti prema
teroristima, no vjerojatno je posljedica tendencija u EU-u prema
većoj regionalnoj autonomiji unutar strukture EU-a. Koliko daleko
i unutar kojih ograničenja europska zemlja - država može biti
'razrijeđena'- ovo će biti ključno pitanje za Europu u nadolazećim
godinama. Na jedan način, upravo je ovo na kocki u prepirki
francuske vlade.
No nazad na Korziku. Mediteranski otok stoljećima je bio izvor
beskrajnih problema, jer su se za dominaciju na njemu borili i
Francuzi i Talijani. Podsjetit ćemo se i na to da i Napoleon
Bonaparte potječe s Korzike. Iako Napoleon još uvijek ima svoje
žestoke poklonike među nekim Francuzima koji ga ističu kao
naprednog reformatora, činjenica je da je niski general uspio na
europskom kontinentu učiniti mnogo štete, imajući veoma loš
osjećaj za razliku između 'tvoga' i 'moga'.
Proteklih četvrt stoljeća na Korzici su se pojavili posebice
nasilni separatistički pokreti. Ovo se dogodilo kada je Nacionalna
fronta za oslobođenje Korzike dobila reputaciju jedne od
najopasnijih europskih terorističkih organizacija, slično kao i
njemačka Crvena armija i Irska republikanska vojska, s kojima ima
mnogo toga zajedničkog. Njezina teroristička kampanja 1970-tih
potaknula je krvoprolića diljem Pariza, kada su bombe bile
podmetane u vladine zgrade a ubojice bili na ulicama. I 'upalilo'
je. Primirje iz 1981. rezultiralo je posebnim statusom za Korziku
1982. godine. Francuzi su si ovim kupili nešto vremena.
U proteklih nekoliko godina, teroristi su se vratili u 'punom
sjaju'. 1998., ubili su najvišeg francuskog dužnosnika na Korzici,
Claudea Erignaca. Unatoč činjenici da na Korzici zapravo veoma malo
ljudi želi neovisnost, separatističke skupine postale su sve
spremnije na krvoproliće u svojim akcijama iznuđivanja, ponekad
međusobno se ubijajući, što se dogodilo u kolovozu kada je pet ljudi
u jednoj kavani otvorilo paljbu puškostrojnicama na čelnika druge
separatističke skupine i na njegova čuvara. Ovo se dogodilo u
vrijeme kada je Jospin počeo razmatrati mogućnost veće
samostalnosti Korzike i priznanje odvojenoga korzikanskog
kulturološkoga statusa, prijedlog koji je odobrio korzikanski
zemaljski sabor.
U svemu ovom, ministar unutrašnjih poslova Chevenement djelovao je
kao glasnogovornik mnogih onih koji se protive popustiti terorizmu
i koji vjeruju da bi ovo mogao biti kraj francuskog teritorijalnog
integriteta. (Ovdje na um padaju paralele sa Velikom Britanijom i
Sjevernom Irskom.)Zanimljivo, postoji još jedan problem: Korzika
je dopala u Chevenementovu lisnicu, koja će prema tome biti
prilično dramatično smanjena ako Korzika krene vlastitim upravnim
putem.
Chevenementove čuvene posljednje riječi su bile: 'Ministar mora
imati zapečaćena usta. Ako ih želi otvoriti, mora dati ostavku.'
Začudo, sve je te stvari uspio učiniti istodobno.
Ono što imamo pred sobom jest nova Jospinova ljevica koja se bori sa
starom Chevenementovom ljevicom u koalicijskoj vladi socijalista,
komunista i zelenih. Iako je spektakl sam po sebi divan, treba se
zapitati gdje trend prema regionalnoj autonomiji vodi zemlje
Europe", piše Helle Bering.
FRANCUSKA
LE MONDE
7. IX. 2000.
Kofi Annan: 'Volio bih da nam državni poglavari dadu nove smjernice
za budućnost'
Izvjestiteljica lista A.B.P. razgovarala je u New Yorku, na summitu
tisućljeća, s glavnim tajnikom Ujedinjenih naroda Kofijem Annanom:
" - Što očekujete od 'summita tisućljeća' koji u srijedu 6. IX.
započinje u Ujedinjenim narodima?
= Htio bih da državni poglavari koji dolaze u New York nađu vremena i
da ozbiljno razmisle o sadašnjoj ulozi UN-a u svijetu, a napose o
njegovoj ulozi u budućnosti, na području mira, stabilnosti i
razvitka. Ne treba zaboraviti da su se, nakon pada Berlinskog zida,
prilike bitno promijenile. Za hladnog rata sukobe su, kako-tako,
rješavale dvije velesile koje su nastojale da se ta pitanja ne
rješavaju u UN-u; no već više od deset godina o svim se pitanjima,
međudržavnim i unutarnjim, raspravlja u UN-u, što bitno mijenja
našu ulogu. Doista je vrijeme da vlade članice UN-a - do danas ih je
189 - razmisle o utjecaju tih promjena na organizaciju.
Htio bih da šefovi država, koji barem svojim dolaskom u velikom
broju svjedoče da su skloni UN-u, budu kadri ne samo da još jednom
potvrde temeljna načela organizacije, već i da nam dadu nove
smjernice za budućnost.
- Čini se da je globalizacija uzrok vaših briga. Govorite o njoj u
svim vašim nastupima...
= Da, globalizacija je promijenila svijet. Nekima je bila korisna,
ali ne svima. Trebamo razmisliti kako se prilagoditi tim
promjenama. Istina je da neke strane globalizacije zabrinjavaju.
Ovdje, u UN-u moramo omogućiti da svi imaju koristi od
globalizacije. UN mora biti pokretač koji će ljude osloboditi od
siromaštva, a ne, kao što je danas, snaga koja isključuje velik broj
ljudi. Stoga vlade moraju držati svoja obećanja.
- G. 1997. najavili ste da ćete otvoriti vrata UN-a. Učinili ste to,
i tisuće su ljudi prešli njegov prag. Što to znači za UN?
= Ne zaboravite da je prije deset godina demokracija uspostavljena
u mnogim zemljama i da u demokraciji ljudi sudjeluju u svim
aspektima vlasti. Kad je tako, kako bismo mogli zamisliti zatvorenu
organizaciju Ujedinjenih naroda? Organizacija koja isključuje
javnost osuđena je na propast. Napokon, sjetite se prve rečenice iz
Povelje: 'Mi, narodi Ujedinjenih naroda...'. Svijet se promijenio,
i uvjeren sam da se UN mora promijeniti skupa s njim.
- Slabi li puno sudjelovanje civilnog društva koje vi uvodite,
utjecaj vlada u UN-u?
= Mislim da ne. Narodno sudjelovanje jača demokraciju i ja potičem
vlade da temeljito surađuju s privatnim sektorom i s civilnim
društvom čija je uloga ubuduće nepobitna.
- Partnerstvo koje ste uspostavili s velikim multinacionalnim
kompanijama neki pozdravljaju, a drugi, među njima i neke vlade,
vide u njemu prijetnju. Kako ih umiriti?
= Činjenica je da su velike multinacionalne tvrtke iznimno moćni
čimbenici na međunarodnoj pozornici. One imaju velik utjecaj, ne
samo na međunarodno gospodarstvo, već i na društvo, okoliš i
politiku. Mislim također da ta društva moraju imati svoja pravila
ponašanja i da moraju preuzeti građansku odgovornost. Osnivajući
'Global Compact', tražio sam od multinacionalnih tvrtka da
prihvate stanovita pravila ponašanja u svezi s okolišem, ljudskim
pravima i zapošljavanjem; pravila koja su vlade već prihvatile.
Podsjećam vas da je 'Global Compact' vrsta 'ugovora' između UN-a i
velikih privatnih poduzeća, nevladinih udruga, branitelja
ljudskih prava i sindikata. Može li se takva zamisao smatrati
prijetnjom? Mislim da ne može. Po mom mišljenju, ona je samo novi
oblik participativne demokracije.
- Teškoće u provedbi UN-ovih operacija očuvanja mira bit će u
središtu susreta na vrhu petnaesterih zemalja u Vijeću sigurnosti.
U svom izvješću, stručnjaci preporučuju UN-u da 'odbije' svaku novu
operaciju sve dok države članice ne osiguraju potreban novac. Što
mislite o tom prijedlogu?
= Treba reći 'mirovne operacije', jer one nisu samo operacije
'očuvanja mira', već obuhvaćaju zadaće od sprječavanja sukoba do
obnove. Te su operacije iznimno važne i zaslužuju da se o njima
temeljito razmisli. Pogledajmo istini u oči. Kada započinjete
vojnu operaciju, morate imati vojne snage. Najveća bi pogrješka
bila započeti operaciju za koju nedostaje novca i moliti kako bi ona
išla naprijed; tako je bilo do sada. Vidjeli smo kakve su
posljedice: to ne ide! Vojna operacija za koju nije osiguran novac
na koncu je uvijek jako, jako skupa. Htio bih da očuvanje mira bude
profesionalno. To znači da ovdje, u tajništvu, moramo imati
mogućnosti da procijenimo opasnosti i izradimo vjerodostojan plan
rada. Vlade nam pak bezuvjetno moraju osigurati postrojbe i
potrebnu opremu kako bismo mogli ispuniti sve zadaće. Ako nam vlade
uskrate pomoć, bit ću prisiljen da to javno kažem, što je moja
dužnost kao glavnog tajnika."
Europa u očekivanju Nice
"Postoji li europski život nakon Nice? Odgovor je dakako potvrdan,
ali nitko se ne odvažvuje iznijeti predviđanja o tome kakav će on
biti. Nešto više od tri mjeseca prije sjednice Europskog vijeća
kojim će se završiti francusko predsjedanje, pregovori o reformama
ustanova koje se smatraju uvjetom za proširenje Unije, u slijepoj
su ulici, što je posvjedočio i susret u Evianu prošlog vikenda.
Nijedna država članica nije još načinila ni najmanji korak koji bi
ulijevao nadu u sretan završetak međuvladine konferencije.
Francuski dužnosnici opetuju da ne žele 'loš sporazum' i ozbiljno
počinju razmišljati kako nanovo pokrenuti europsku integraciju ako
se sastanak u Nici završi neuspjehom.
U čemu bi bio uspjeh? S francuskog je gledišta nužno da se
petnaestorica slože oko triju točaka koje su ostavljene po strani
na prethodnoj međuvladinoj konferenciji koja se završila ugovorom
iz Amsterdama, t.j. oko sastava bruxelleskog povjerenstva
(ograničen broj mjesta), proširenja glasovanja na kvalificiranu
većinu (da bi se smanjila opasnost od veta s porastom broja članova)
i uravnoteženja glasova u Vijeću (kako bi se bolje vodilo računa o
veličini pojedine države). Francuska je u dnevni red uvrstila
četvrtu institucijsku točku, 'pojačanu suradnju', tj. mogućnost da
neke zemlje članice idu dalje u integraciji. Ta je odredba
predviđena u Amsterdamskom ugovoru, ali ju prate takvi uvjeti da je
zapravo neprimjenjiva. Prema mišljenju Pariza, ti bi uvjeti,
naprotiv, morali biti dovoljno prilagodljivi kako države koje ne
žele napredovati u integraciji s petnaestoricom, ne bi mogle
blokirati čitav proces.
Pošto su dugo oklijevali da tu točku stave na dnevni red u Nici,
francuski su pregovarači od 'pojačane suradnje' načinili temeljni
kamen svoje strategije. Uspije li sadašnja međuvladina
konferencija, razdoblje nakon Nice moglo bi izgledati približno
ovako: sazvat će se nova međuvladina konferencija na zahtjev
Njemačke i njezinih pokrajina kako bi se utvrdila pravila
supsidijarnosti i točno odredile ovlasti različitih razina vlasti
(europske, državne, regionalne).
Kako god bilo, dvojba proširenje-produbljenje neće se riješiti;
pače će biti još oštrija u času kada prvi kandidati uđu u EU. Uz
opasnost da oslabi zbog sve različitijih interesa, EU će morati
preispitati svoje propise o radu kako bi prerasla u političku
zajednicu.
Tu bi mogla biti korisna 'pojačana suradnja'. Daleko od
konstitucijskih predodžba a la Joschka Fischer, one imaju
pragmatičnu važnost: europskim zemljama koje žele ići dalje u
integraciji u nekim pitanjima ili na nekim područjima, to se mora
omogućiti, a da ne ovise o zemljama koje nisu toliko poletne. U tim
bi se sektorskim suradnjama izdvojila manja skupina koju nazivaju
'pionirska skupina', 'prethodnica' ili 'čvrsta jezgra', a mogla bi
raditi na osnivanju novih specifičnih ustanova. Istodobno bi se
mogla voditi raspra o budućem europskom ustavu, ali su izgledi da
ona uspije s petnaestoricom, tj. dvadesetoricom ili dvadeset
petoricom, slabi.
Naprotiv, 'pojačana suradnja' omogućava 'prirodni' odabir
sudionika glavne skupine. Ova bi trebala biti otvorena svim
državama članicama EU-a koje su kadre i voljne da sudjeluju u
integriranim politikama. Ta - desetogodišnja - predodžba omogućava
također da se a priori ne postavlja pitanje odnosa između onih koji
su unutra i onih koji su vani, već da se iskustvu prepusti da utvrdi
te odnose, ukratko, dobra je jer ne požuruje naše partnere. No
nedostatak joj je što ne pojednostavnjuje - što je ublažen izraz -
europsku izgradnju koja je sve manje jasna i sve manje razumljiva
većini Europljana.
Ona ima još jedan nedostatak. Ona zamišlja da je problem koje bi
trebala zaobići, napola riješen. Jer države članice koje su
zadovoljne sadašnjim stupnjem integracije mogle bi proširenje
Unije na istok iskoristiti da odustanu od stečevina Unije; one su
dobro shvatile da bi 'pojačana suradnja' mogla biti neizravan način
da se pođe ususret političkoj, pa i federalnoj Europi. Ako im se ta
opasnost doista učini ozbiljnom, one će u Nici spriječiti 'pojačanu
suradnju' ili će povećati zapreke - kao u Amsterdamu - kako bi joj
oduzele sadržaj.
Premda pregovori u stvari nisu počeli, francusko je stajalište
jasno: ako se 'pojačana suradnja' ne prihvati, trebat će se
okrenuti prema radikalnijim rješenjima, poput onog koje je ponudio
njemački ministar vanjskih poslova Joschka Fischer, izvući
zaključke iz neuspjeha međuvladine metode, vratiti sve na
pregovarački stol i predvidjeti 'ugovor u ugovoru' za države
članice koje se ne mire sa zastojem, dakle sa slabljenjem europske
integracije.
To upozorenje, službeno upravljeno, djelomice je taktičke naravi;
može biti adut u rasprama kako bi se od suzdržanih država izvukao
minimalan sporazum o 'pojačanoj suradnji'. No ono govori o većem
problemu. Nije prerano, misle u Parizu, da se razmisli o razdoblju
nakon Nice, ako dođe do neuspjeha. Ne želeći izazvati 'spasonosnu
krizu' kojoj je sklon Jacques Delors, francuski dužnosnici ne žele
odbaciti ni tu mogućnost. Oni se pitaju kako će se tada nanovo
dijeliti karte. I s kime. Francusko-njemačka suradnja podvrgnut će
se gruboj kušnji ako europska zajednica doživi poraz, a proširenje
na istok se odgodi do grčkih kalenda, no živost zadnjih mjeseci
iznjedrila je neke zamisli koje bi bilo dobro provesti u
stvarnost.
Sretan završetak ili kriza? Alternativa je odveć pojednostavnjena.
Premda čelnici danas to odbijaju, najvjerojatniji rezultat
sjednice Europskog vijeća u Nici i francuskog šestomjesečnog
predsjedanja, mogao bi biti pola vuk, pola koza, koji će
zadovoljiti sve i nikog. I otvorena vrata slabo nadziranom
proširenju s neprilagođenim ustanovama", piše Daniel Vernet.
6. IX. 2000.
Euro i politika
"Politički dužnosnici kao i bankari iz središnjih banaka, tvrde
ponekad da uvođenje eura znači konačno odvajanje novca od politike.
Htio bih ovdje reći zašto ne dijelim to mišljenje: euro je povezan s
politikom. Ta veza ima prirodnu sastavnicu koja je euru zajednička
s drugim valutama. No ona također sadrži specifične elemente koji
proizlaze iz činjenice da je europski novac 'novac bez države'.
Ponajprije, o prirodnoj sastavnici veze između eura i politike.
Ugovorom iz Maastrichta odgovornost za euro jasno se povjerava
neovisnoj ustanovi, Europskoj središnjoj banci (ESB) čija je
glavna zadaća očuvati stabilnost cijena. Ipak, odgovornost ESB-a
nije isključiva. Kao i za svaki drugi novac, političari su zajedno s
guvernerima središnjih banaka suodgovorni za euro. Dva su razloga
tomu.
Prvi je gospodarski. Ako je istina da stabilnost cijena na koncu
ovisi o promjenjivoj veličini koja je pod nadzorom monetarne
politike, tj. količina novca, zadaća će središnje banke biti lakša
ili teža, već prema ponašanju drugih gospodarskih čimbenika. A više
tih čimbenika su dio političkog sustava ili su usko s njim povezani.
Države i lokalne jedinice donose odluke o razmjerima i sastavu svog
proračuna, o ustroju poreznog sustava, o povećanju plaća u javnom
sektoru ili pak o konkurentnoj strukturi gospodarstva. Svaka ta
odluka može povećati ili pak smanjiti inflacijske pritiske u
gospodarstvu i tako olakšati ili otežati zadaću središnje banke.
Dakle, politički dužnosnici nisu oslobođeni odgovornosti prema
euru.
Drugi je razlog političke naravi. U demokratskom društvu, status
neovisnosti ustanova kojima je povjerena javna zadaća - u slučaju
središnje banke to je nadzor nad novcem - mora pratiti 'obveza
polaganja računa'. Ta obveza - za koju u engleskom jeziku postoji
naziv 'accountability' - priznaje političkoj vlasti pravo da
imenuje članove upravnih tijela središnje banke, da bude dovoljno
upućena o njihovu radu, da sudjeluje na njihovim sjednicama i da ih
povremeno sasluša.
Dolazim sada do specifičnosti veze između eura i politike koji
proizlaze iz njegova statusa 'novca koji nema državu'. Htio bih
spomenuti četiri takve osobitosti.
Prva se tiče onog što zovem 'osamljenost' ESB-a. Granice u kojima se
obično očituje neovisnost jedne središnje banke su granice
nacionalne države. U takvom okružju, biti zaštićen od političkih
utjecaja ne znači da nema vjerodostojne raspre između banke i
političkih dužnosnika o njihovu djelovanju. Danas, na sadašnjem
stupnju europske integracije, ESB nema političke alternative koja
bi imala europski profil u pravom smislu. Ta 'osamljenost' nije
ugodna. Naime, ESB, čiji je mandat europski, mogla bi biti optužena
za stanje u europskom gospodarstvu - napose zbog velike stope
nezaposlenosti i nedovoljne konkurentnosti - na koje ona ne može
utjecati. Tada bi mogla doći u pitanje potpora javnosti njezinoj
neovisnosti. Ako je neovisnost ESB-a nužan uvjet za provedbu
njegova mandata, mislim da institucijska 'osamljenost' u kojoj se
on ostvaruje, a znači slabost političkog sustava Europske unije,
nje dobra.
Druga se osobitost veze između eura i politike tiče mnoštva
sudionika gospodarske politike. Dok ugovor iz Maastrichta uvodi
jedinstvenu monetarnu politiku i odgovornost za nju povjerava
nadnacionalnoj ustanovi, ovlasti za druge gospodarske politike
(porezni sustav, javna potrošnja, zapošljavanje, nadzor nad
tržištem) i dalje su vertikalno podijeljene na mnogo razina vlasti:
europsku, državnu i lokalnu. (...)
Treći se čimbenik tiče međunarodnog zastupanja područja eura. Tu je
osobitost veze između eura i politike dvostruka. S jedne strane,
činjenica da odgovornost za gospodarsku politiku dijele mnogi
sudionici, otežava Europljanima pronalaženje zajedničkog
stajališta puno više nego Amerikancima ili Japancima. S druge,
budući da su danas pojedine zemlje sudionici međunarodnih odnosa,
područje eura - koji nije zemlja - na sadašnjem stupnju razvitka
nije kadro donijeti zakon i imati vodeću ulogu koju bi opravdalo
postojanje europske valute.
To me dovodi do zadnjeg, važnijeg čimbenika specifične veze između
eura i politike. Kroz čitavu povijest, snaga i uspjeh nekog novca
uvijek su bili usko povezani sa snagom i djelotvornošću
gospodarskog, društvenog i političkog sustava čiji je izraz bio.
Dokaz tomu je povijest europskih valuta do uvođenja eura. To znači
da će daljnji napredak u izgradnji jedinstvene Europe samo pomoći
njegovu uspjehu. Naprotiv, ako se dugi proces ujedinjenja Europe
koji traje pedeset godina, zaustavi ili, što je gore, počne
nazadovati, vjerodostojnost i snaga eura nužno će oslabiti.
Poseban status 'novca bez države' koji obilježava euro danas,
održiv je samo ako bude faza na putu Europske unije prema jačoj
političkoj zajednici", piše Tommaso Padoa-Schioppa, član upravnog
vijeća ESB-a.
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
7. IX. 2000.
Zalazak jednog simbola
"Novi moto stručnjaka glasi: 'Ako pijetao na gnoju kukuriječe, euro
pada ili isti bit' će.' U svakom slučaju jamačno je samo jedno:
sasvim je svejedno kako se gospodarstvo razvija - pravi razlozi za
slabljenje eura trebaju se tražiti u politici.
Tome u prilog govori povijest europskog zajedništva. Ono je nakon
Drugog svjetskog rata bilo zamišljeno kao politički projekt.
Njezina prva prethodnica, Montanuion, bila je doduše gospodarski
savez, ali je u glavama ljudi politička zajednica imala prednost.
Ujedinjenje na gospodarskoj razini neprimjetno se šuljalo i
utoliko je žešće stiglo. Najprije su tečajevi europskih valuta
pripojeni jedan na drugi, da bi nakon toga središnje banke zemalja
članica bile stavljene 'pod skrbništvo'. Na jednom se pojavio euro
kao kruna europske gospodarske i monetarne unije.
Prilikom ujedinjenja na političkoj razini stvari su tekle nešto
drukčije: ono je bilo popraćeno mnoštvom lijepih gesta, ali je
jedva išlo naprijed. Od zajedničke europske Vlade, o kojoj se sanja
još odavno, danas smo udaljeniji nego ikad. Tome nisu mnogo pomogli
ni Kohl i Mitterand, samozvane 'lokomotive integracije'.
Budući da je političko ujedinjenje nakon sporazuma u Maastrichtu
1992. stagniralo, šefovi država i vlada odlučili su se usmjeriti
ponajprije na gospodarsko ujedinjenje: kad bi ono uspjelo, mislilo
se, politika bi slijedila sama: euro kao zajednička valuta i
simbolični putokaz.
Međutim, euro pati od 'problema kokoši i jajeta': neće političko
ujedinjenje slijediti gospodarsko, već će gospodarstvo čekati veće
političko ujedinjenje. Ovakvom očekivanju slabi euro uzmiče.
Osobito pogubno djeluju otvoreno izrečene sumnje koje primanje
istočnoeuropskih zemalja u EU prikazuju nepoželjnim. Tim prije što
se u stvarnosti uvijek pokazalo sljedeće: u slučaju da postoji
nekakva sumnja, političko djelovanje svake zemlje posebno ima
prednost pred zajedničkim gospodarskim rješenjem.
Čini se da političari još ne žele uvidjeti da će euro ojačati tek
onda kada oni počnu razgovarati i djelovati zajednički. Ministri
financija Eichel i Fabius, koji se danas zalažu za jak euro,
pokazuju prije svega da o gospodarstvu nisu razumjeli ništa. Euru
bi se pomoglo samo kada bi se Vlade očitovale za više političkog
jedinstva", piše Katharina Koufen.
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
7. IX. 2000.
Europska blokada
"Previše različitih gledišta u vezi sa sadašnjošću i budućnošću
Europske unije ozbiljno otežava pregovore o reformi njezinih
ustanova. Europskoj uniji ta reforma hitno treba, ne samo zato što
bi omogućila proširenje na istok, nego i zato da bi Europska unija s
petnaest članica mogla funkcionirati na zadovoljavajući način.
Nedavni neslužbeni sastanak ministara vanjskih poslova u Evianu
donio je više nejasnoća nego jasnoća. Budući da trenutno miruje
velika rasprava o budućnosti Europe, koju su načeli Francuzi i
Nijemci prije ljeta, petnaestorica ovoga prosinca u Nici
najžurnije moraju postići dogovor glede novih sustava odlučivanja
u Ministarskome vijeću, a Europsko povjerenstvo mora opet dobiti
svoj nadnacionalni karakter i mora se omogućiti kontrolirano
stupanje u integracije različitim brzinama. Za sada, tri mjeseca
prije toga sastanka, nitko ne želi pokazati svoje karte. A ako ne
bude približavanja različitih gledišta, neuspjeh pregovora u Nici
mogao bi izazvati krizu povjerenja u Europsku uniju i frustracije u
državama koje se nadaju da će joj pristupiti.
Jer, iza raznih stavova nalaze se brojni i suprotstavljeni interesi
pojedinih država članica, prema crtama podjele koje postoje još
odavna: veliki protiv malih (Španjolska je u sredini); oni koji su
za dublje integracije protiv onih koji čuvaju suverenost, te oni
koji su više za političku integraciju protiv onih koji se zalažu
prije svega za gospodarsku, poput španjolskog ministra vanjskih
poslova Josepa Piquea, kako nam se čini. Zato je teško u kratkom
roku postići sporazum, budući da su polazišta toliko međusobno
udaljena.
Iskre koje su izazvale neprikladne izjave povjerenika Guenthera
Verheugena - a koje je jučer ispravio u Europskome parlamentu -
posebno ističu ne samo nesuglasja u Europskome povjerenstvu, koje
Prodi ne uspijeva voditi kako treba, nego i nedostatak jasne vizije
o tome kojim smjerom treba krenuti na putu proširenja. Verheugen je
čak predložio održavanje referenduma o proširenju u Njemačkoj, a to
je jedina država prema čijem se ustavu rezultati referenduma ne
moraju poštovati, iako bi to socijaldemokrati i zeleni mogli
promijeniti. Njegova nesmotrenost poslužila je i za uočavanje
činjenice da u Berlinu razmišljaju o prvom proširenju tek 2005., a
to je čak dvije godine kasnije od službeno objavljenog roka. Iako
zapadna Europa mora ispuniti svoj povijesni dug prema istočnoj, ne
smiju se umanjivati golemi problemi koje donosi to proširenje, kako
zbog nepripremljenosti država kandidata, tako i zbog nespremnosti
same Europske unije. A kandidate ne može privući mogućnost da
svojim ulaskom izazovu propast Europske unije. No, ako se nadnevci
prvih ulazaka odgode za kasnije, kako frustracije ne bi stvorile
protueuropske pokrete, morat će se pronaći novi načini za suradnju
te djelomično i privremeno integriranje s kandidatima za pristup.
Iako je to učinio na zaista nezgodan način, Verheugen je pokazao
koje je središnje pitanje: izgradnja Europske unije ne može se
provoditi za leđima javnosti koja istodobno mora probaviti mnogo
toga, počevši od eura, čija se slabost nekima (poput Schroedera)
sviđa više nego drugima. Jer, već 28. listopada Danci će se na
referendumu morati izjasniti o pristupu području koje uvodi euro.
Negativan rezultat mogao bi izazvati još više sumnji u Velikoj
Britaniji, gdje se konzervativna oporba već omotala državnom
zastavom i opire se navodno nekontroliranom integriranju. Kad su
posrijedi svi ovi elementi, jasno je da se Europska unija izlaže
opasnosti od blokade ili, ako ništa drugo, mlitavosti", piše u
uvodniku lista.
SRBIJA
VEČERNJE NOVOSTI
7. IX. 2000.
Bolesnik na East Riveru
"SAD su svojedobno dale komadić zemlje u New Yorku za sjedište UN-a,
ali se posljednjih godina bilo same, bilo uz pomoć svojih
sljedbenika, prema svjetskoj organizaciji odnose tako kao da su je
kanile tu, na East Riveru i pokopati. (..)
Simptomi krize i nemoć UN-a su se mogli uočiti prije četiri godine
za vrijeme smjene ondašnjega glavnoga tajnika UN . Od 189 članica,
samo su Izrael i Azerbajdžan poduprle Clintona da se Butrosu
Ghaliju ne da drugi mandat. (...) Ništa nije vrijedilo. Amerikanci
su ga otjerali i na njegovo mjesto doveli Kofi Anana koji će tri
godine kasnije naći opravdanje čak i za to da se jedna suverena
zemlja može bombardirati mimo Vijeća sigurnosti i mimo Povelje UN-
a. (..)
Te opore i neprijatne istine svijet je danas svjesniji nego ikad
ranije. U sjeni takve spoznaje počinje i 'milenijski samit',
iznimna prigoda da njegovi sudionici upozore da nitko, pa ni SAD, od
UN-a ne može praviti vlastito kazalište i da je krajnji trenutak da
se svjetska organizacija izvuče iz sjene američke bahatosti i
arogancije."