FR-E-novac-Financijsko-poslovne usluge-Diplomacija-Makrogospodarstvo-Tržište/cijene FRANCUSKA-LE MONDE OD 6.9.00.SCHIOPPA O EURU FRANCUSKALE MONDE6. IX. 2000.Euro i politika"Politički dužnosnici kao i bankari iz središnjih banaka,
tvrde ponekad da uvođenje eura znači konačno odvajanje novca od politike. Htio bih ovdje reći zašto ne dijelim to mišljenje: euro je povezan s politikom. Ta veza ima prirodnu sastavnicu koja je euru zajednička s drugim valutama. No ona također sadrži specifične elemente koji proizlaze iz činjenice da je europski novac 'novac bez države'.Ponajprije, o prirodnoj sastavnici veze između eura i politike. Ugovorom iz Maastrichta odgovornost za euro jasno se povjerava neovisnoj ustanovi, Europskoj središnjoj banci (ESB) čija je glavna zadaća očuvati stabilnost cijena. Ipak, odgovornost ESB-a nije isključiva. Kao i za svaki drugi novac, političari su zajedno s guvernerima središnjih banaka suodgovorni za euro. Dva su razloga tomu.Prvi je gospodarski. Ako je istina da stabilnost cijena na koncu ovisi o promjenjivoj veličini koja je pod nadzorom monetarne politike, tj. količina novca, zadaća će središnje banke biti lakša ili teža, već prema ponašanju drugih gospodarskih čimbenika. A više
FRANCUSKA
LE MONDE
6. IX. 2000.
Euro i politika
"Politički dužnosnici kao i bankari iz središnjih banaka, tvrde
ponekad da uvođenje eura znači konačno odvajanje novca od politike.
Htio bih ovdje reći zašto ne dijelim to mišljenje: euro je povezan s
politikom. Ta veza ima prirodnu sastavnicu koja je euru zajednička
s drugim valutama. No ona također sadrži specifične elemente koji
proizlaze iz činjenice da je europski novac 'novac bez države'.
Ponajprije, o prirodnoj sastavnici veze između eura i politike.
Ugovorom iz Maastrichta odgovornost za euro jasno se povjerava
neovisnoj ustanovi, Europskoj središnjoj banci (ESB) čija je
glavna zadaća očuvati stabilnost cijena. Ipak, odgovornost ESB-a
nije isključiva. Kao i za svaki drugi novac, političari su zajedno s
guvernerima središnjih banaka suodgovorni za euro. Dva su razloga
tomu.
Prvi je gospodarski. Ako je istina da stabilnost cijena na koncu
ovisi o promjenjivoj veličini koja je pod nadzorom monetarne
politike, tj. količina novca, zadaća će središnje banke biti lakša
ili teža, već prema ponašanju drugih gospodarskih čimbenika. A više
tih čimbenika su dio političkog sustava ili su usko s njim povezani.
Države i lokalne jedinice donose odluke o razmjerima i sastavu svog
proračuna, o ustroju poreznog sustava, o povećanju plaća u javnom
sektoru ili pak o konkurentnoj strukturi gospodarstva. Svaka ta
odluka može povećati ili pak smanjiti inflacijske pritiske u
gospodarstvu i tako olakšati ili otežati zadaću središnje banke.
Dakle, politički dužnosnici nisu oslobođeni odgovornosti prema
euru.
Drugi je razlog političke naravi. U demokratskom društvu, status
neovisnosti ustanova kojima je povjerena javna zadaća - u slučaju
središnje banke to je nadzor nad novcem - mora pratiti 'obveza
polaganja računa'. Ta obveza - za koju u engleskom jeziku postoji
naziv 'accountability' - priznaje političkoj vlasti pravo da
imenuje članove upravnih tijela središnje banke, da bude dovoljno
upućena o njihovu radu, da sudjeluje na njihovim sjednicama i da ih
povremeno sasluša.
Dolazim sada do specifičnosti veze između eura i politike koji
proizlaze iz njegova statusa 'novca koji nema državu'. Htio bih
spomenuti četiri takve osobitosti.
Prva se tiče onog što zovem 'osamljenost' ESB-a. Granice u kojima se
obično očituje neovisnost jedne središnje banke su granice
nacionalne države. U takvom okružju, biti zaštićen od političkih
utjecaja ne znači da nema vjerodostojne raspre između banke i
političkih dužnosnika o njihovu djelovanju. Danas, na sadašnjem
stupnju europske integracije, ESB nema političke alternative koja
bi imala europski profil u pravom smislu. Ta 'osamljenost' nije
ugodna. Naime, ESB, čiji je mandat europski, mogla bi biti optužena
za stanje u europskom gospodarstvu - napose zbog velike stope
nezaposlenosti i nedovoljne konkurentnosti - na koje ona ne može
utjecati. Tada bi mogla doći u pitanje potpora javnosti njezinoj
neovisnosti. Ako je neovisnost ESB-a nužan uvjet za provedbu
njegova mandata, mislim da institucijska 'osamljenost' u kojoj se
on ostvaruje, a znači slabost političkog sustava Europske unije,
nje dobra.
Druga se osobitost veze između eura i politike tiče mnoštva
sudionika gospodarske politike. Dok ugovor iz Maastrichta uvodi
jedinstvenu monetarnu politiku i odgovornost za nju povjerava
nadnacionalnoj ustanovi, ovlasti za druge gospodarske politike
(porezni sustav, javna potrošnja, zapošljavanje, nadzor nad
tržištem) i dalje su vertikalno podijeljene na mnogo razina vlasti:
europsku, državnu i lokalnu. (...)
Treći se čimbenik tiče međunarodnog zastupanja područja eura. Tu je
osobitost veze između eura i politike dvostruka. S jedne strane,
činjenica da odgovornost za gospodarsku politiku dijele mnogi
sudionici, otežava Europljanima pronalaženje zajedničkog
stajališta puno više nego Amerikancima ili Japancima. S druge,
budući da su danas pojedine zemlje sudionici međunarodnih odnosa,
područje eura - koji nije zemlja - na sadašnjem stupnju razvitka
nije kadro donijeti zakon i imati vodeću ulogu koju bi opravdalo
postojanje europske valute.
To me dovodi do zadnjeg, važnijeg čimbenika specifične veze između
eura i politike. Kroz čitavu povijest, snaga i uspjeh nekog novca
uvijek su bili usko povezani sa snagom i djelotvornošću
gospodarskog, društvenog i političkog sustava čiji je izraz bio.
Dokaz tomu je povijest europskih valuta do uvođenja eura. To znači
da će daljnji napredak u izgradnji jedinstvene Europe samo pomoći
njegovu uspjehu. Naprotiv, ako se dugi proces ujedinjenja Europe
koji traje pedeset godina, zaustavi ili, što je gore, počne
nazadovati, vjerodostojnost i snaga eura nužno će oslabiti.
Poseban status 'novca bez države' koji obilježava euro danas,
održiv je samo ako bude faza na putu Europske unije prema jačoj
političkoj zajednici", piše Tommaso Padoa-Schioppa, član upravnog
vijeća ESB-a.