EU-INTEGRACIJE-Politika ŠPANJ. ABC - 6. IX. - EUROPSKE INTEGRACIJE I FISCHEROV PRIJEDLOG O FEDERACIJI ŠPANJOLSKAABC6. IX. 2000.Njemačka, Francuska, Europa"Kako napreduje proces integriranja, čini se da je sudbina nacionalnih država u
Europi sve tješnje povezana sa sudbinom europske građevine. Već 1923. Ortega je izjavio da smo sazdani od europske 'tvari', da je naša prošlost naša zajednička kulturna baština, kako politička tako i sama povijest, te da je naša budućnost, budućnost svake pojedine europske države, neodvojiva od matice koja nas podupire i koja određuje našu mogućnost za djelovanje. Rasprava koju je pokrenuo njemački ministar vanjskih poslova Joschka Fischer opet je u prvi plan dovela aktualnost pitanja o našem viđenju procesa integriranja koji je započet prije pedeset godina. Svojim govorom na sveučilištu Humboldt u Berlinu, Fischer je želio dati svoju stratešku viziju raspravi o institucionalnoj reformi koja je u tijeku, a mogla bi se pretvoriti u duboki san. No, čineći to, pokazao je da i u ovome trenutku pri izgradnji Europske unije postoje mnoga proturječja.Njemački je ministar predložio uspostavu metode i kalendara, kratkoročnog i dugoročnog, do 2010. godine, za dovršavanje
ŠPANJOLSKA
ABC
6. IX. 2000.
Njemačka, Francuska, Europa
"Kako napreduje proces integriranja, čini se da je sudbina
nacionalnih država u Europi sve tješnje povezana sa sudbinom
europske građevine. Već 1923. Ortega je izjavio da smo sazdani od
europske 'tvari', da je naša prošlost naša zajednička kulturna
baština, kako politička tako i sama povijest, te da je naša
budućnost, budućnost svake pojedine europske države, neodvojiva od
matice koja nas podupire i koja određuje našu mogućnost za
djelovanje. Rasprava koju je pokrenuo njemački ministar vanjskih
poslova Joschka Fischer opet je u prvi plan dovela aktualnost
pitanja o našem viđenju procesa integriranja koji je započet prije
pedeset godina. Svojim govorom na sveučilištu Humboldt u Berlinu,
Fischer je želio dati svoju stratešku viziju raspravi o
institucionalnoj reformi koja je u tijeku, a mogla bi se pretvoriti
u duboki san. No, čineći to, pokazao je da i u ovome trenutku pri
izgradnji Europske unije postoje mnoga proturječja.
Njemački je ministar predložio uspostavu metode i kalendara,
kratkoročnog i dugoročnog, do 2010. godine, za dovršavanje
cijeloga niza novih koraka s ciljem stvaranja europske federacije.
Fischerov je glavni argument činjenica da je glavna metoda
integriranja njezino postupno stvaranje, a to se često povezivalo s
pragmatizmom Jeana Monneta, pristaše postupnog povezivanja
europskih država uz pomoć razvoja konkretnih područja za suradnju,
ali bez određivanja kakav će se konačni model izabrati - federalni,
nadnacionalni ili konfederalni. No, takva metoda danas više nije
moguća. Uspjeh stvaranja sve povezanijega zajedničkoga tržišta te
gospodarske i monetarne unije, uz ostvareni napredak na stvaranju
zajedničke politike na područjima koja su prije pripadala samoj
srži državnog suvereniteta poput vanjske i obrambene politike,
pravosuđa i unutarnjih poslova vjerojatno su zamršenost sustava
doveli do krajnjih granica pa će to zahtijevati pojednostavljenje
toga modela kako bi se izbjeglo još veće udaljavanje građana od
projekta koji je još od potpisivanja sporazuma iz Maastrichta
sasvim sigurnog izgubio javnu potporu.
Fischer predlaže novu institucionalnu shemu koja bi počivala na tri
temelja: na uspostavi dvodomnog parlamentarnog sustava tako da se u
Europskeom parlamentu osnuje drugi dom s predstavnicima država
članica, na strogoj podjeli ovlasti između tri razine uprave
(europska, državna i regionalna), čime bi se u praksi ostvarilo
načelo subsidijarnosti te na prihvaćanju ustava u koji bi, osim
najvažnijih dijelova, bio uključen i popis prava na koja se građani
mogu izravno pozivati.
Drugim riječima, s jasnom namjerom da obnovi letargičnu francusko-
njemačku osovinu, Fischer je javnosti ponudio staru ideju
stvaranja sjedinjenih država Europe u kojoj bi federalni model
stroge podjele ovlasti i 'kooperativni federalizam' na europsku
razinu donio ono što se u praksi radi u Njemačkoj u skladu s
njemačkim ustavom. Kako bi postigao taj cilj, Fischer zagovara
jasno jačanje Ministarskog vijeća te eventualno biranje europskog
predsjednika na općim izborima. Predsjednik bi trebao biti
utjelovljenje izvršne vlasti, ali Fischer ipak istodobno ne daje i
jasnu ulogu za Europsko povjerenstvo. De facto, jedan od
najzanimljivijih vidova prijedloga njemačkoga ministra jest
upravo slab interes za sadašnji institucionalni sustav i načelo
supranacionalnosti koje ga podupire, kao da se ambiciozni model
europske federacije mora ostvariti gotovo isključivo zahvaljujući
tko zna kojem po redu obnavljanju savezništva između Njemačke i
Francuske, jedine prave 'čvrste jezgre', 'europske avangarde' i
'gravitacijskoga središta' Europske unije, toga Fausta koji grli
Marijanu, a sve bi to trebalo dovesti do 'stvaranja novih europskih
temelja'.
To su glavni argumenti Fischerova prijedloga, zbog čega se taj
prijdlog udaljava od stvarnosti Shumanova i De Gasperijeva modela,
pa čak i onoga koji je zamislio Monnet. Jer, prema Fischeru,
nadnevak od kojega treba krenuti jest propast Monnetova modela i
svega supranacionalnoga što utjelovljuje Europsko povjerenstvo.
Zbog toga se moraju 'stvoriti novi temelji' Unije oko izvornog
sporazuma i francusko-njemačkoga pomirenja. Kako bi se poduzeo
skok prema naprijed, novi Hermes kojega Fischer predlaže jest
metoda pojačane suradnje. Dok se Monnetova funkcionalna
integracija temelji na 'proširenju' sve većih područja djelovanja
i zajedničke solidarnosti (jer solidarnost na području europskih
zajednica bila je glavna dužnost Europskoga povjerenstva kao
nadnacionalnoga tijela), alkemija pojačanih suradnji sada se mora
izvesti iz 'intenziteta'. Odvajajući se od ostalih država, skupina
koja ide naprijed najprije počinje razvijati pojačanu suradnju na
područjima na kojima je teško postići konsenzus država, poput
suradnje na području obrambene politike, azila i imigracijske
politike, zaštite okoliša te koordinacije gospodarske politike
pojedinih država. Kasnije bi ta 'europska avangarda', sastavljena
od šest država koje su i osnovale EEZ, s ostalim državama koje su
spremne pridružiti im se, postala 'gravitacijsko središte' koje je
sposobno potpisati novi temeljni sporazum, pravi europski ustav s
vlastitim ustanovama, dvodomnim parlamentom i europskim
predsjednikom kojega bi izabrali građani Europske unije na općim
izborima.
Ta vrsta spontanoga stvaranja europske federacije, temeljena na
pojačanoj suradnji 'na razini vlada', bez nekog posebnog prisustva
ili posredovanja već postojećih nadnacionalnih ustanova, i dalje
počiva na prilično proizvoljnim očekivanjima. (...)
Odgovore, osobito iz Francuske i Velike Britanije, nije trebalo
dugo čekati. Značajni glasovi iz redova francuskih političara
izjasnili su se naglašavajući nastavljanje vizije prema kojoj
francuska država mora ostati suverena i za model unije suverenih
država, više konfederalnog karaktera, umjesto federalizma koji
predlaže Fischer. (...)
Paradoksalno u cijelome ovom slučaju jest to što se rasprava o
modelima i globalnim vizijama Europe otvaraju, a da prije toga nisu
riješeni problemi s pronalaženjem konsenzusa među članicama čak ni
glede najvažnijih problema koje pred sobom ima međuvladina
konferencija: novo određivanje broja glasova za pojedine države u
Ministarskom vijeću, broj povjerenika te proširenje područja
djelovanja na kojima se odluke donose kvalificiranom većinom
glasova. A ni kad je riječ o važnim razlikama između njemačke i
francuske koncepcije europske integracije poput tzv. 'gospodarske
vlade Unije' i autonomije Europske središnje banke. A da i ne
pričamo o gotovo 180 stupnjeva razlike u smjerovima u vezi s
Jospinovom 'socijalnom Europom' te Schroederovim i Chiracovim
prijedlozima. (...)
Već duga tradicija stvaranje zajedničke Europe svjedoči da je bilo
kakav napredak uvijek bilo mudro kombiniranje velikih vizija i
malih koraka. Zbog toga, u stvarnosti, kratkoročno i dugoročno,
problem je zapravo nužnost postojanja snažnoga Europskoga
povjerenstva, snažnijega nego što je sadašnje, uz održavanje
sadašnje institucionalne ravnoteže, ali sa zaista povijesnim
iskustvom supranacionalnosti", piše profesor europskih
integracija Jose Maria Beneyto.