FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

FRANCUSKA-LIBERATION OD 4.9.00. O UN-U

FR-US-UN-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija-Ljudska prava FRANCUSKA-LIBERATION OD 4.9.00. O UN-U FRANCUSKALIBERATION4. IX. 2000.Ujedinjene narode treba ojačati"Za nekoliko će se dana na susretu tisućljeća na vrhu u New Yorku okupiti glavni čelnici država zastupljenih u Organizaciji ujedinjenih naroda. Hoće li oni koji su prije manje od godinu dana proslavili pedesetu obljetnicu UN-a licemjerno ustvrditi da ta međunarodna organizacija nije uspjela na poprištu glavnih sukoba? Takvo bi mišljenje opravdalo upletanje područnih ustanova u kojima često prevlast ima jedna sila, kao što nam pokazuje primjer NATO-a. Hoćemo li položiti oružje pred nedostatkom političke volje država i čekati da civilno društvo, tj. javnost pokrene stvar? Ili ćemo biti finiji i ostati - prilike obvezuju - na nekim plemenitim izjavama o potrebi žurnog vraćanja ugleda operacijama očuvanja mira koje se provode pod okriljem UN-a, nastojeći odmah sutra djelima potkopati načela iznesena u govorima?One koji - iskreno ili ne - postavljaju pitanje o djelotvornosti UN-a, one koji žale zbog njegove tromosti kada humanitarni razlozi govore u prilog upletanja ili žurnog napada, napokon, one koji ga ocrnjuju zbog želje da dovede u pitanje malo državnog suvereniteta
FRANCUSKA LIBERATION 4. IX. 2000. Ujedinjene narode treba ojačati "Za nekoliko će se dana na susretu tisućljeća na vrhu u New Yorku okupiti glavni čelnici država zastupljenih u Organizaciji ujedinjenih naroda. Hoće li oni koji su prije manje od godinu dana proslavili pedesetu obljetnicu UN-a licemjerno ustvrditi da ta međunarodna organizacija nije uspjela na poprištu glavnih sukoba? Takvo bi mišljenje opravdalo upletanje područnih ustanova u kojima često prevlast ima jedna sila, kao što nam pokazuje primjer NATO-a. Hoćemo li položiti oružje pred nedostatkom političke volje država i čekati da civilno društvo, tj. javnost pokrene stvar? Ili ćemo biti finiji i ostati - prilike obvezuju - na nekim plemenitim izjavama o potrebi žurnog vraćanja ugleda operacijama očuvanja mira koje se provode pod okriljem UN-a, nastojeći odmah sutra djelima potkopati načela iznesena u govorima? One koji - iskreno ili ne - postavljaju pitanje o djelotvornosti UN- a, one koji žale zbog njegove tromosti kada humanitarni razlozi govore u prilog upletanja ili žurnog napada, napokon, one koji ga ocrnjuju zbog želje da dovede u pitanje malo državnog suvereniteta kada je riječ o ljudskim pravima, treba podsjetiti na neka jednostavna načela: 1. Djelotvornost multilateralne organizacije koja se uglavnom temelji na načelu konsenzusa ovisi o novcu kojim raspolaže u obavljanju povjerenih zadaća. Izvješće koje je Lakhdar Brahimi (bivši alžirski ministar vanjskih poslova, posebni izaslanik UN-a na Haitiju, a zatim u Afganistanu) nedavno predao glavnom tajniku UN-a, pokazao je da se svi sukobi na planetu ne mogu rješavati s tako mršavim vojnim i redarstvenim snagama kakvim raspolaže UN. U tom smislu jako iznenađuje što glavna sila koja pobija ovlasti UN-a na području poštovanja međunarodnog prava - tj. Sjedinjene Države - ne ispunjavaju svoje financijske obveze. Čudno je da ona i dalje žali što UN ne može djelovati; izjava senatora Jessiea Helmsa u Vijeću sigurnosti UN-a iz siječnja simbol je takvih neodređenosti u službi moćne bezočnosti. Određujući snage koje bi se dodijelile korpusu UN-a za očuvanje mira, jačajući civilne, ljudske i financijske mogućnosti potrebne za obnovu država u krizi, počeo bi se pronalaziti odgovor na osude upućene UN-u. 2. Nesposobnost UN-a da djeluje kada žurnost nalaže njegove humanitarne odluke, nije drugo doli nesposobnost država da prihvate upletanje UN-a zbog nedostatka političke volje ili zbog interesa sile. Ono što se danas zove 'međunarodno društvo' i dalje je društvo suverenih država koje, zahvaljujući slobodnoj uporabi suvereniteta, same mogu utjecati na tijek stvari. U tom slučaju, nema institucijskih blokada koje se ne mogu riješiti. Stoga treba ojačati utjecaj Vijeća sigurnosti povećavajući njegov osobni sastav iznad granica koje je nametnuo SAD; treba pravno i neprijeporno, donošenjem povelje, utvrditi pravnu sposobnost Vijeća sigurnosti da se sustavno upleće u slučaju teških povreda ljudskih prava, kako načela koja opravdavaju uporabu sile ne bi bila podložna utjecaju sila. One koji misle da postoji regionalno rješenje koje bi zamijenilo UN, treba podsjetiti, uz gore spomenuta načela i prijedloge, da je neuspjeh u posredovanju Organizacije afričkog jedinstva u sukobima u Africi doveo do toga da UN rasporedi svoje snage (istina, bez većeg uspjeha, jer su sile bile jako nezainteresirane za zemlje u kojima se pripremalo najgore, kao u Ruandi). Isto tako, kada NATO udara u ime vrijednosti na koje se poziva, on se ne lišava pomoći UN- a, premda se ta pomoć ograničava na opravdanje upletanja sile a posteriori. Napokon, nevladinim organizacijama koje pridonose promjeni mišljenja država treba pokazati da svi političari ne misle kako su oslobođeni od odgovornosti. Pritisak koji na donositelje odluka čine oni koji upozoravaju i pozivaju na svijest, ne treba spriječiti političare da donesu odvažne odluke koje pokazuju put miru. U tom je smislu u Državnoj skupštini osnovana skupina za istraživanje mirovnih operacija. Ona početkom 2001. planira održati međunarodni simpozij koji će se baviti glavnim zadaćama obnove UN-a. Francuska koja u ovom času predsjeda Europskom unijom, sudjelovat će na summitu tisućljeća. Od nje možemo očekivati snažan, jasan i odvažan nastup u prilog jačanju UN-a, pa tako i mira. Bilo bi dobro da se njezin glas čuje", pišu Bernard Cazeneuve, zastupnik (PS) iz Manchea, član parlamentarnog povjerenstva za Ruandu i Paul Quiles, zastupnik (PS) iz Tarna, predsjednik povjerenstva za obranu.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙