DE-PRAVO-Politika NJ 28.VIII.-SZ-PROSVJEDI NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG28. VIII. 2000.Koliko prava desničarima?"Oni koji brane temeljna prava u žargonu neonacista su 'liberalni seronje'. Kao osobiti liberalni seronja među desnim
radikalima slovi onaj tko se čak zalaže da se dopuste prosvjedi. Među prezrenim primjercima seronja za njih su osobito suci saveznog ustavnog suda, jer stalno ukidaju zabrane prosvjedovanja i desnim ekstremistima, iako pod strogim uvjetima, dopuštaju prosvjede. Na internetu i u dotičnim smeđim publikacijama zbog toga se istresa poruga i prijezir prema državi koja i svojim protivnicima daje prava.Treba li dopustiti da nas to provocira? Treba li desnim ekstremima paušalno oduzeti pravo - primjerice pravo na prosvjede, slobodu okupljanja i udruživanja? Smije li se pridržavati demokratskih načela još i tada kada to oni koji od toga neposredno profitiraju, tumače kao slabost? Smije se, mora se - u granicama koje postavlja opće pravo. Temeljno pravo na prosvjedovanje ne štiti naime samo prosvjede plemenitih ili poluplemenitih nakana, nego i prosvjede nadorbitalne gluposti.Pri tomu temeljni zakon polazi od toga da je demokratski poredak
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
28. VIII. 2000.
Koliko prava desničarima?
"Oni koji brane temeljna prava u žargonu neonacista su 'liberalni
seronje'. Kao osobiti liberalni seronja među desnim radikalima
slovi onaj tko se čak zalaže da se dopuste prosvjedi. Među prezrenim
primjercima seronja za njih su osobito suci saveznog ustavnog suda,
jer stalno ukidaju zabrane prosvjedovanja i desnim ekstremistima,
iako pod strogim uvjetima, dopuštaju prosvjede. Na internetu i u
dotičnim smeđim publikacijama zbog toga se istresa poruga i
prijezir prema državi koja i svojim protivnicima daje prava.
Treba li dopustiti da nas to provocira? Treba li desnim ekstremima
paušalno oduzeti pravo - primjerice pravo na prosvjede, slobodu
okupljanja i udruživanja? Smije li se pridržavati demokratskih
načela još i tada kada to oni koji od toga neposredno profitiraju,
tumače kao slabost? Smije se, mora se - u granicama koje postavlja
opće pravo. Temeljno pravo na prosvjedovanje ne štiti naime samo
prosvjede plemenitih ili poluplemenitih nakana, nego i prosvjede
nadorbitalne gluposti.
Pri tomu temeljni zakon polazi od toga da je demokratski poredak
dovoljno jak da bi takve prosvjede podnio s ljutnjom i podsmijehom,
ali bez opasnosti od zaraze. Demokratsko je društvo dakako sposobno
izdržati i obraniti se od otrova samo tada kad njegovi organi
funkcioniraju i kad je cijeli organizam netaknut.
U tomu ima nešto zlonamjernoga.
Demokratska ustavna država je liberalna, ali nije blesava:
prosvjed koji potiče na kaznena djela, mora se zabraniti: no to
vrijedi za sve prosvjede svih ekstremnih usmjerenja. Ako se valjano
pravo okupljanja preslabo, preteško provodi da bi spriječilo
prosvjede koji huškaju narod - a takav se dojam može steći iz prakse
- tada se pravo okupljanja mora jasnije sročiti. Ako je pravo toliko
zamršeno da za njegovu diferenciranu provedbu vremena i vještine
ima samo još savezni ustavni sud u Karlsruheu, pravo okupljanja
treba mijenjati. No ta promjena ne smije ugušiti pravo na
prosvjede, nego bi trebala postaviti dobro primjenjiva pravila
koja sudska krivudanja u donošenju odluka smanjuju na najmanju
moguću mjeru.
Zakonodavac ne može i ne smije više samo promatrati današnju nemoć
sudova. Nota bene: ne radi se o odredbama sličnim za izvanredno
stanje, ne radi se o posebnom pravu, ne radi se o paušalnom
oduzimanju prava. Radi se o provođenju prava na prosvjede u
praksi.
Pravi recept nije još veći broj zabrana, nego jasan i odlučan nastup
države i njezinih građana" - zaključuje komentator lista Heribert
Prantl.