US-DE-FR-GB-GDR,P,PD DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR.157. 18. KOLOVOZA 2000. GLAS AMERIKE - VOA17. VIII. 2000.Hrvatski predsjednik Stjepan Mesić u WashingtonuKomentar Vlade Sjednjenih DržavaPredsjednik Bill Clinton poželio je nedavno
u Bijeloj kući dobrodošlicu hrvatskom predsjedniku Stjepanu Mesiću i premijeru Ivici Račanu. Gospodin Clinton je odao priznanje novoj hrvatskoj vladi, rekavši da ona predstavlja dobar primjer za Balkan. Kao što je glasnogovornik Bijele kuće rekao, "U posljednjih šest mjeseci predsjednik i premijer Republike Hrvatske, u okviru koalicije šest stranaka, napravili su veliki pomak, od autoritarnog razdoblja Franje Tuđmana prema demokraciji i Europi...? Na primjer, Hrvatska vlada poduzima korake kako bi omogućila povratak Srba koji su napustili svoje domove tijekom rata. Prema podacima UNHCR-a, u Hrvatsku se ove godine vratilo gotovo osam tisuća izbjeglica. Taj je broj možda i veći, jer se mnogi povratnici nisu prijavili vlastima. Od 1998. godine, više od 26 tisuća ljudi službeno je registrirano da se vratilo u Hrvatsku. Hrvatska treba ubrzati iseljavanje osoba koje su bespravno ušle u izbjegličke stanove, te osigurati povrat imovine stvarnim
GLAS AMERIKE - VOA
17. VIII. 2000.
Hrvatski predsjednik Stjepan Mesić u Washingtonu
Komentar Vlade Sjednjenih Država
Predsjednik Bill Clinton poželio je nedavno u Bijeloj kući
dobrodošlicu hrvatskom predsjedniku Stjepanu Mesiću i premijeru
Ivici Račanu. Gospodin Clinton je odao priznanje novoj hrvatskoj
vladi, rekavši da ona predstavlja dobar primjer za Balkan.
Kao što je glasnogovornik Bijele kuće rekao, "U posljednjih šest
mjeseci predsjednik i premijer Republike Hrvatske, u okviru
koalicije šest stranaka, napravili su veliki pomak, od
autoritarnog razdoblja Franje Tuđmana prema demokraciji i
Europi...?
Na primjer, Hrvatska vlada poduzima korake kako bi omogućila
povratak Srba koji su napustili svoje domove tijekom rata. Prema
podacima UNHCR-a, u Hrvatsku se ove godine vratilo gotovo osam
tisuća izbjeglica. Taj je broj možda i veći, jer se mnogi povratnici
nisu prijavili vlastima. Od 1998. godine, više od 26 tisuća ljudi
službeno je registrirano da se vratilo u Hrvatsku.
Hrvatska treba ubrzati iseljavanje osoba koje su bespravno ušle u
izbjegličke stanove, te osigurati povrat imovine stvarnim
vlasnicima. Sjedinjene se Države nadaju da će Hrvatska usvojiti
zakone o povratu imovine koji su neophodni da bi se ljudi vratili u
većem broju.
Sjedinjene Države sudjeluju s 27 milijuna dolara pomoći u projektu
povratka izbjeglica i prognanika u Hrvatskoj. Veći dio tog novca
otići će na izgradnju kuća.
Sjedinjene će Države također pomoći ekonomsku obnovu, razvoj
građanskog društva, te rekonstrukciju i modernizaciju hrvatske
vojske. Hrvatska je napravila mnogo kada na planu izgradnje
demokratskog društva, uključujući i povratak srpske manjine.
Sjedinjene Države se nadaju da će Hrvatska nastaviti putem koji je
približava Zapadu.
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
17. VIII. 2000.
Pregled tiska
"Sudbina mornara zarobljenih u potonuloj ruskoj podmornici danas
dobiva veliki prostor u britanskim dnevnicima velikog formata. No,
danas je pozornost okrenuta zahtjevu za pomoć koji je Moskva jučer
uputila Londonu. 'The Times' ističe kako je riječ o utrci s
vremenom. Britanskoj podmornici kojom upravljaju tri civilna
pilota trebat će, naime, više od dva dana do mjesta nesreće u
Barentsovom moru, a vjeruje se da će mornari u podmornici ostati bez
kisika sutra navečer. List naglašava da je britansko ministarstvo
obrane čim je primilo zahtjev za pomoć bilo uputilo podmornicu u
Norvešku.
'The Independent' objavljuje izvješće iz Moskve o rastućem bijesu
ruske javnosti i obitelji mornara zbog nespremnosti vlade da ranije
zatraži pomoć. Kada postane jasno da je pomoć Zapada mogla stići
puno prije može se očekivati da će odluka vodstva da daju prednost
nacionalnoj časti ispred ljudskih života potaknuti val
nezadovoljstva, piše list. Komentirajući ponašanje ruskog
predsjednika Putina, koji nije prekinuo svoj odmor na Crnom moru,
'The Financial Times' piše kako je moguće da se Putin,
procjenjujući da mornarima nema spasa, ne želi previše vezati za
taj događaj. Osim toga, list napominje da je možda pretjerano od
Putina očekivati otvorenost u takvim pitanjima, kada se zna da je on
za vrijeme karijere u tajnoj policiji sudjelovao u podizanju
optužnice protiv ruskog časnika koji je norveškoj ekološkoj
skupini bio dostavio podatke o lošem stanju ruskih nuklearnih
podmornica.
(BBC)
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
16. VIII. 2000.
BiH: Obrazovni aparthejd ? nacionalno samoubojstvo
Ivan Lovrenović
"Početkom svibnja potpisan je na razini odgovarajućih
ministarstava u Bosni i Hercegovini sporazum o obrazovanju, koji je
trebao označiti tek početak, prvi korak na dugu i nesigurnu putu
otklanjanja ili barem ublažavanja sadašnjega trostrukog
obrazovnog sustava u zemlji, kojim se forsira najprimitivniji
kulturni i etnički izolacionizam. Predstavnici međunarodne
uprave, ljudi iz ureda Wolfganga Petritscha, koji su izradili
koncept tog sporazuma i mnogo truda uložili da on bude potpisan,
izražavali su tada svoje zadovoljstvo i čestitali potpisnicima.
Sada, međutim, iz Ureda visokoga predstavnika ti isti ljudi,
konkretno ? ministar obrazovanja u Republici Srpskoj Nenad Suzić i
zamjenik ministra u Federaciji Bosne i Hercegovine Ivo Miro Jović,
bivaju javno prozvani za 'opstrukcionističku i antidaytonsku
taktiku', a diskriminacija, koja i dalje vlada u obrazovanju,
naziva se ? 'obrazovnim aparthejdom'. Spomenuta gospoda nisu
htjeli potpisati novi sporazum, koji slijedi iz onoga prvoga, a
kojim bi se prihvatilo načelo minimalne uzajamnosti u uporabi
drugoga pisma (latinica?ćirilica), u učenju jezika, književnosti,
kulture, te kulture religija.
Onomu tko zna temeljnu etnonacionalnu ideološku shemu, na kojoj
počiva današnje apsurdno ustrojstvo Bosne i Hercegovine, odmah je
jasno da su upravo to oni aspekti, koji predstavljaju samu
kvintesenciju svih naših vladajućih šovinizama. Iza Jovićeva
odbijanja stoji zna se ? HDZ, a iza Suzića zapravo cijela nacionalna
superstruktura Republike Srpske, bez obzira na stranku kojoj je on
sam odgovoran.
Kada se zna koliko je sadašnji obrazovni sustav autistički i kako
pogubno deformira naraštaje učenika, te kad se istodobno ima u vidu
koliko je njegova reforma tijesno povezana s krucijalnim pitanjem
povratka izbjeglica i sa zaustavljanjem prijetećega trenda
mirnodobnoga odlaska iz zemlje, neizbježno je postaviti pitanje: u
čijem se interesu zapravo ovo radi?
Samo čovjeku potpuno pometena razuma može se prodati objašnjenje
kako tu ima nekakva takozvanog nacionalnoga interesa i dobra.
Đavolska podvala u cijeloj stvari i leži upravo u tvrdoj činjenici
da je cijeli sustav ? nacionalna, kulturna i obrazovna katastrofa.
Prije ili kasnije doći će vrijeme, kada će i taj sustav i ljudi koji
su ga oličavali biti opće ruglo i strašilo. Samo, žalibože
naraštaja..."
(RFE)
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
17. VIII. 2000.
Sumnje u vezi s jednim sudom
"Godine 1993. na svijet je došao sud sa sjedištem u Haagu, koji je
trebao suditi počiniteljima eventualnih ratnih zločina i zločina
protiv čovječnosti, a u ovom slučaju i genocida, počinjenih za
vrijeme oružanih sukoba koji su pratili raspad Jugoslavije. S
vremenom, poslije svih ovih godina, taj je sud podigao optužnice
protiv nekoliko desetaka srpskih, hrvatskih i bosanskih građana za
koje se sumnja da su počinili zločine, osobito za vrijeme rata u
Bosni. Unatoč žalbama nekih ljudi u tim krajevima, čini se da se rad
te ustanove ne može kritizirati zbog nedostatka nepristranosti ili
zbog želje da stigmatizira neku etničku skupinu.
Kako je vrijeme prolazilo, pokazalo se ipak da neke činjenice
uvelike dovode u pitanje neovisnost rada suda u Haagu. Prva je već i
samo ispuštanje, zahvaljujući kojemu su Slobodan Milošević i
Franjo Tuđman, predsjednici Srbije i Hrvatske u posljednjih deset
godina, ostali izvan dosega njegova rada, što je kasnije dovelo do
vrlo nategnutoga tumačenja: interesne sheme zacrtane u Daytonu,
1995. godine, zahtijevale su da se dva glavna jamca mirovnoga
sporazuma o Bosni ostave daleko od bilo kakvih sudskih procesa.
Tako se npr. govorilo da je SAD odbio pružiti snimke telefonskih
razgovora između Miloševića i generala Mladića, a vjerojatno bi
imale dokaznu vrijednost za optužnicu protiv Slobodana Miloševića.
Rečeno je i da su zapadne sile čvrstom zaštitničkom rukom pokrivale
Tuđmana, jednoga od svojih saveznika u tome području. Objašnjenja
zašto su izvan dosega pravosuđa ostali baš oni koji su u očima
mnogih ljudi bili glavni krivci za nasilni raspad Jugoslavije bila
su vrlo površna. Kao razlog navodila se činjenica da je vrlo teško
tu dvojicu povezati s nekim konkretnim zločinima, osobito zato što
su počinjeni u Bosni, državi koja je izvan dosega srpskih i
hrvatskih zakona. A govorilo se i o ograničenim sredstvima toga
suda, koji se morao koncentrirati na suđenje šačici već uhićenih
osoba i istodobno povećati opseg svojega djelovanja.
Nezadovoljstvo se drugi put pojavilo u proljeće 1999., kad je taj
sud konačno odlučio otvoriti sudski proces protiv Miloševića, tada
jugoslavenskoga predsjednika. Žalbe su sada išle u drugome smjeru:
ista ta ustanova koja je godinama odbijala suditi Miloševiću preko
noći je promijenila stav, i to baš u trenutku kad je taj sudski
proces postao moćno medijsko oružje za opravdavanje NATO-ovih
bombardiranja Srbije i Crne Gore. Nakon što su iznenađujućom
brzinom svladani svi problemi iz prijašnjih godina, podizanje
optužnice protiv Miloševića za zločine koji su vjerojatno
počinjeni na Kosovu, nakon početka NATO-ove ofenzive, krenulo je
svojim putem iako nije bilo nikakve istrage na terenu niti
uvjerljivih dokaza. I sve to unatoč činjenici da su, a to je bilo
itekako važno, okolnosti na Kosovu bile drukčije nego u Bosni: na
Kosovu su strogo primjenjivani zakoni države kojoj se Milošević
nalazio na čelu.
No, ono što je prelilo čašu strpljenja mnogih ljudi jest odluka da
se ne otvori istraga o NATO-ovim prošlogodišnjim bombardiranjima,
a jedna od sporednih stvari te odluke jest i odbijanje suđenja
pripadnicima 'modrih kaciga' koji su djelovali u Bosni tijekom
rata. Iza te odluke lako se može nazrijeti želju za skidanjem bilo
kakve odgovornosti s NATO-a, a samim time i podvrgavanje nebrojenim
pritiscima sa strane. Sud u Haagu vrlo se brzo, kao izlikom,
poslužio nejasnoćom međunarodnih normi, teškim dokazivanjem da je
netko stvarno počinio zločin i uvjerenjem o dobrim namjerama
Atlantskoga saveza. Nije smatrao, što bi bilo razumno, da je NATO-
ovo šturo pokazivanje volje za suradnjom sud u Haagu trebalo
navesti na sumnju u NATO-ova objašnjenja, nego je naprotiv
tumačenje događaja koje mu je NATO ponudio prihvatio kao samu
istinu. Jednako tako, sud je mirno prihvatio tvrdnju da je
Atlantski savez gađao samo vojne ciljeve i nije se čak ograničio ni
na podsjećanje na to da je gađanje s velikih visina moglo otežati
identificiranje ciljeva, unatoč zaključku da korištenje suvremene
tehnike pogreške svodi na najmanju moguću mjeru. Time je sud, u
slučaju bombardiranja srpske radiotelevizije, prihvatio zapravo
tvrdnju da se radilo o vojnome cilju, a čak je i ustvrdio da broj
civilnih žrtava nije bio prevelik.
U izvješću organizacije Amnesty International, koje se pojavilo
gotovo istodobno kad i izvješće Međunarodnoga suda za ratne zločine
iz Haaga, došli su, na sreću, do drukčijih zaključaka. U njemu se,
nakon što podsjećaju da NATO nikada nije objasnio koje to zakonite
humanitarne norme primjenjuje, naglašava se da je Atlantski savez
upao u teško kršenje zakonitih obveza svojim unaprijed smišljenim
napadima na civilne ciljeve - a ponekad su bili i ponavljani, kad se
već znalo da je njima oštećen vlak pun putnika - s velikim brojem
mrtvih, između 400 i 600 osoba. U tome se izvješću skreće pozornost
i na uporabu sredstava (rasprskavajuće bombe, projektili s
osiromašenim uranom) koje olakšavaju napad ali ne vode računa o
smanjivanju žrtava, a imaju i teške ekološke posljedice, te osobito
na loše planirane vojne operacije zbog odluke da zrakoplovi moraju
letjeti na velikim visinama. Iza svega toga vidi se i malo obzira
prema žrtvama, što je u suprotnosti s velikom brigom za vojnike
Atlantskoga saveza, pa je prema tome riječ o vrlo čudnoj viziji
humanitarnih zadaća.
S takvim pretpostavkama, čini se da se vrlo teško oteti se dojmu da
je, u svjetlu raspre u kojoj se nalazimo, sud u Haagu pokazao veliku
blagost u trenutku kad je morao osuditi NATO. I sve to unatoč tome
što je Amnesty International odlučio izbjeći (vjerojatno zbog
pravnih razloga) najvažniju raspravu: pitanje je li korištenje
sile opravdano nakon svega što se dogodilo na Kosovu i treba li nam i
dalje praznovjerje prema kojemu je Atlantski savez jamac za
poštovanje ugroženih ljudskih prava. Iza popustljivosti prema
NATO-u može se nazrijeti pravi razlog: želja da i dalje budu
otvoreni džepovi iz kojih se financira rad suda na terenu, a time i
namjera da si ne namakne neprijateljstvo skupine država među kojima
se, naravno, ističe SAD.
Američkome se stavu u cijeloj toj zbrci ne može zamjeriti
nedosljednost: do savršenstva je dovedena uloga koju je SAD dao
jednom drugom međunarodnom kaznenom sudu, onome osnovanom u Rimu
1998. godine, kojemu američke vlasti priznaju autoritet, čini se,
samo kada sudi nekome drugome. Slično se dogodilo i u Rambouilletu
početkom 1999. Prema onome što pričaju, dužnosnici suda zaduženog
za područje bivše Jugoslavije nekoliko su puta pokazali
zabrinutost zbog mogućnosti da prijedlozi o kojima se raspravljalo
za sobom potegnu i kompromis - ostavljanje daleko od ruke pravde
jednoga ili nekoliko političkih i vojnih vođa s toga područja. A
SAD, kojemu se nisu gadile takve mogućnosti, odjednom je pokazao
interes za taj sud kad su NATO-ove bombe počele padati... Nije teško
pogoditi tko to, kako je rekao La Rochefoucauld, 'odbacuje nepravdu
ne zbog odbojnosti koju mu ona izaziva, nego zbog štete koju
izaziva'", piše Carlos Taibo, profesor političkih znanosti na
Universidad Autonoma u Madridu.
NJEMAČKA
DIE WELT
17. VIII. 2000.
Dašak hladnoga rata
"Rusija želi dopustiti britanskoj strani da pomogne u spašavanju
unesrećene nuklearne podmornice. Veliki korak za zemlju koja je do
zadnjeg trenutka pokušavala od javnosti skriti okolnosti i
pojedinosti nesreće, kao i nekada u slučaju Černobila. Danas se to
događa pred očima svijeta koji se u prvom redu brine za ljude u
podmornici, ali kojega Putin i njegovi časnici na posljetku još
uvijek shvaćaju kao neprijatelja.
Dvije su se stvarnosti dodirnule u slučaju nesreće podmornice, koje
inače jedna s drugom nemaju veze: dok u građanskom svijetu iznad
vode globalizacija umrežuje vrijeme, prostor i društva, s dna mora
čuli smo signale iz nekog drugog svijeta, svijeta vrlo eksplozivnih
sigurnosnih interesa, špijunaže, rata. Iz dubina Barentsovog mora
izronio je dašak hladnoga rata na površinu svijeta vijesti koji
najprije želi istražiti i izvijestiti ali je brzo udario na granice
tog vojno kartografiranog svijeta. I SAD raspolaže s takvim
podmornicama na nuklearni pogon, potajno natovarenim plivajućim
golemim torpedima koje se kreću u ozračju krajnje nepovoljnom za
opstanak, usporedivom samo još sa svemirom.
Pristanak na pomoć došao je kasno i baš zbog toga ima takvu težinu.
To ne mogu obaviti sami. Ma kakav bio posljedak te nesreće: Rusija
više nije ona stara, iako još dugo neće biti nova" - zaključuje
komentatorica lista Andrea Seibel.
FRANCUSKA
LIBERATION
16. VIII. 2000.
Ustrajnost društvenog jaza
"Samo malo prije ljetnoga odmora, u žestokoj razmjeni mišljenja
sukobili su se Jacques Chirac i Lionel Jospin glede 'društvenoga
jaza'. Šef države izjavio je, za razliku od premijera, da se unatoč
gospodarskome rastu taj jaz ne smanjuje. Ako se gleda malo dalje od
političke raspre njih dvojice, kao budućih kandidata za
predsjedničke izbore, ovaj sukob pokazuje i da je riječ o dvama
različitim gledištima na tu pojavu. Jedni u tome vide pojačavanje
nejednakosti, drugi u njemu vide smanjivanje tih nejednakosti, ali
činjenica je da je taj 'jaz' u središtu raspri.
Na prvi pogled, smanjivanje broja nezaposlenih za 800 tisuća u
posljednje tri godine objektivno potvrđuje tendenciju smanjivanja
društvenoga jaza. Ako se tome doda proizvoljna politika koja se
provodi u gradskim predgrađima, a trebala bi smanjiti razlike u
gradovima, moglo bi se opravdano povjerovati u to da se stanje
poboljšava. No, takva tvrdnja ne uzima u obzir činjenicu da su
socijalni jaz i općenito nejednakosti u francuskome društvu
(socijalna, teritorijalna, demokratska) postali odlučujući
parametri pretvorbe društva i pokretač nove raspodjele srednje
klase. To je dimenzija koja od društvenog jaza čini evolutivni
proces i koja se, čini se, najčešće ni ne vidi. Šavovi po kojima puca
francusko društvo nisu fosilizirani u uvijek istoj sredini, a to je
najčešće predgrađe velikih francuskih gradova. Jednako tako, rast
nejednakosti ne sastoji se samo od marginaliziranja već oslabjelih
dijelova stanovništva (nezaposleni, mladi u lošim četvrtima,
imigranti...).
Promatranje teritorija pokazuje da ne postoji uvijek ista okolina u
kojoj se javlja društveni jaz. Iako je neosporno da se u nekim
gradskim četvrtima može vidjeti više problema nego u drugima, treba
reći i da se one odlikuju socijalnom i urbanom raznolikošću. Osim
toga, problemi od kojih pate ti urbani prostori ne mogu se pripisati
samo 'čimbeniku četvrti'. Nezaposlenost, loša uprava, bijeda i
financijska nesigurnost pogađaju i neke druge četvrti, a ne samo
one najproblematičnije. (...)
Viša klasa produbljuje razlike iskorištavajući nove socio-
ekonomske promjene. Socijalni jaz ne povećava se toliko
osiromašivanjem već siromašnoga stanovništva koliko dvostrukim
kretanjem u kojemu dio srednje klase nazaduje dok povlaštene klase
i dalje napreduju i produbljuju socijalni jaz, ali i fizički.
Zahvaljujući napretku gradova, prostorna koncentracija
povlaštenih klasa, čini se, još se povećava, pa se možemo plašiti i
nastanka getoizacije društva. Budući da se to događa u razdoblju
stalnoga povećavanja bogatstva i gospodarskoga rasta, socijalna,
kulturna i teritorijalna podjela potvrđuju nastanak rascjepkanog
društva. (...)
Promatrajući socijalni jaz manje kao rezultantu nego kao proces,
može se primijetiti da, umjesto da se ograničava samo na neke
teritorije (problematične četvrti) i na samo određeni tip
stanovništva (nezaposleni, mladi u tim četvrtima, imigranti),
šavovi po kojima puca društvo miču se na isti način na koji se
mijenja i samo francusko društvo. Takva raščlamba omogućuje odmak
od karikaturalne vizije podijeljenog društva na 'uključene' i
'isključene', na loše i dobre četvrti, na bogate i siromašne, na one
koji su 'in' i one koji su 'out'. Stigmatiziranjem nekih područja i
nekoga dijela stanovništva ta tematika prikrivenog isključivanja
prikriva zapravo nazadni proces koji se tiče većine središta i
dijela srednje klase.
Prema tome, Lionel Jospin se može opravdano veseliti smanjivanju
nezaposlenosti, a Jacques Chirac može mirno tvrditi da se time ne
smanjuje jaz. Jer jaz se mijenja zajedno sa sociološkim promjenama
i promjenama u razvoju gradova", piše Christophe Guilhuy, geograf i
autor knjige 'l'Atlas des fractures francaises'.