US-FR-BANDITSKE DRŽAVE, TERORIZAM-Politika FRANC. - 4. VIII. - LE MONDE DIPLOMATIQUE - SAD I "ROGUE STATES" FRANCUSKALE MONDE DIPLOMATIQUE4. VIII. 2000.SAD, "banditska država""Koncept 'banditske države', tj. države koja djeluje s onu
stranu zakona, igrao je sve donedavna vrlo važnu ulogu u američkoj političkoj raščlambi i strategiji. Iračka kriza, koja traje već točno deset godina (iračka invazija na Kuvajt započela je 1. kolovoza 1990.) najpoznatiji je slučaj. Washington i London proglasili su tada Irak 'banditskom državom' koja prijeti svojim susjedima i ostalim državama, 'nacijom s onu stranu zakona', pod vodstvom Hitlerove reinkarnacije, državom koju budno moraju nadzirati čuvari međunarodnoga mira: SAD i njegov štitonoša Velika Britanija.Najzanimljivija značajka ove raspre u vezi s 'banditskim državama' zapravo je to što prave rasprave nije ni bilo, budući da su sve rasprave vođene u granicama koje priječe zadovoljavanje glavnoga uvjeta: da SAD i Velika Britanija moraju djelovati u skladu s međunarodnim zakonima i sporazumima koje su potpisali.Mjerodavni zakonski okvir u ovom je slučaju Povelja Ujedinjenih naroda, temelj međunarodnoga prava, a kad je riječ o SAD-u, i
FRANCUSKA
LE MONDE DIPLOMATIQUE
4. VIII. 2000.
SAD, "banditska država"
"Koncept 'banditske države', tj. države koja djeluje s onu stranu
zakona, igrao je sve donedavna vrlo važnu ulogu u američkoj
političkoj raščlambi i strategiji. Iračka kriza, koja traje već
točno deset godina (iračka invazija na Kuvajt započela je 1.
kolovoza 1990.) najpoznatiji je slučaj. Washington i London
proglasili su tada Irak 'banditskom državom' koja prijeti svojim
susjedima i ostalim državama, 'nacijom s onu stranu zakona', pod
vodstvom Hitlerove reinkarnacije, državom koju budno moraju
nadzirati čuvari međunarodnoga mira: SAD i njegov štitonoša Velika
Britanija.
Najzanimljivija značajka ove raspre u vezi s 'banditskim državama'
zapravo je to što prave rasprave nije ni bilo, budući da su sve
rasprave vođene u granicama koje priječe zadovoljavanje glavnoga
uvjeta: da SAD i Velika Britanija moraju djelovati u skladu s
međunarodnim zakonima i sporazumima koje su potpisali.
Mjerodavni zakonski okvir u ovom je slučaju Povelja Ujedinjenih
naroda, temelj međunarodnoga prava, a kad je riječ o SAD-u, i
američki Ustav. U Povelji UN-a stoji: 'nakon što se utvrdi
postojanje prijetnje miru, narušavanje mira ili neki čin agresije,
Vijeće sigurnosti može odlučiti o primjeni mjera koje ne uključuju
primjenu oružane sile. Ako se te mjere pokažu nedovoljnima, Vijeće
sigurnosti može poduzeti bilo kakvu akciju koju smatra nužnom za
održavanje ili uspostavu mira i sigurnosti na međunarodnoj
pozornici'.
Jedini izuzetak nalazi se u članku 51. 'Nijedna odredba ove Povelje
ne smije narušiti pravo na zakonitu obranu, pojedinačnu ili
kolektivnu, u slučaju da neka članica UN-a bude žrtva oružane
agresije, sve dok Vijeće sigurnosti ne donese mjere nužne za
održavanje mira i međunarodne sigurnosti'.
Postoje, dakle, načini za zakonito suprotstavljanje brojnim
prijetnjama miru u svijetu, a nijedna država nema autoritet za
djelovanje jednostranim mjerama. SAD i Velika Britanija nisu
nikakav izuzetak za to pravilo, pa čak i da imaju posve čiste ruke,
što je naravno vrlo daleko od istine. Ni 'banditske države', npr.
Irak Sadama Huseina, ni SAD, ne prihvaćaju tu stegu. Tako se
Madeleine Albright, sadašnja američka državna tajnica, tada
američka veleposlanica pri UN-u, prigodom prvog sukobljavanja s
Irakom nije uopće ustručavala reći u Vijeću sigurnosti: 'Djelovat
ćemo multilateralno kad to budemo mogli, a unilateralno kad to
budemo smatrali nužnim jer smatramo područje Bliskog istoka
vitalno važnim za obranu državnih interesa SAD-a'.
I taj je stav ponovila u veljači 1998., u trenutku kad je glavni
tajnik UN-a Kofi Anan odlazio na diplomatsku zadaću u Bagdad:
'Želimo mu puno sreće, a kad se vrati, vidjet ćemo je li to što će nam
donijeti uskladivo s našim državnim interesima'. Kad je Anan
objavio da je postignut sporazum sa Sadamom Huseinom, predsjednik
Clinton je izjavio da će, ako Irak ne bude poštovao taj sporazum - a
Washington je jedini sudac za ocjenjivanje - 'cijeli svijet
shvatiti da SAD, a treba se nadati, i svi naši saveznici, imaju
pravo na jednostrani vojni odgovor kada i na koji način to oni budu
odlučili'. (...)
Preziranje međunarodnoga prava duboko je ukorijenjeno u američkoj
intelektualnoj kulturi i praksi. Dovolno je podsjetiti se, između
ostaloga, reakcije Washingtona na odluku Međunarodnoga suda u
Haagu iz 1986. Prisjetit ćemo se da je tada SAD osuđen zbog
'nezakonite uporabe sile' protiv sandinističke Nikaragve i da je
pozvan da prekine svoje tajne aktivnosti na pomaganju protivnika
sandinista te da isplati odštetu vladi u Managui.
Odluka najviše međunarodne pravne ustanove podigla je uragan
prosvjeda u SAD-u. Optužili su taj sud da se 'diskreditirao', a sama
sudska presuda čak nije smatrana dostojnom da bude objavljena. I
naravno, uopće se nisu obazirali na nju. Upravo suprotno tome,
Kongres s demokratskom većinom opet je odlučio dati znatnu novčanu
pomoć kontrašima. U izjavi danoj u travnju 1986., američki državni
tajnik George Shultz dobro je ocrtao američku doktrinu u tome
području: 'Riječ pregovori zapravo je eufemizam za riječ
'kapitulacija' ako se sjena sile nije ocrtala na zelenome sagu'.
Usput je napao i sve one koji su predviđali 'utopijska,
legalistička sredstva poput posredovanja trećih država, UN-a, ili
Međunarodnoga suda u Haagu, čime bi se ignorirao čimbenik sile u
cijeloj jednadžbi'.
Pokazano preziranje članka 51. Povelje Ujedinjenih naroda posebno
je uočljivo. Najbolji je primjer za to ono što se dogodilo poslije
potpisivanja sporazuma iz 1954., kojim je okončan prvi rat u
Indokini, a sve je vodila Francuska. Ti su sporazumi u Washingtonu
smatrani 'katastrofom', pa je SAD odmah sve poduzeo da ih sabotira.
Vijeće za nacionalnu sigurnost u tajnosti je odlučilo da 'u slučaju
pobune ili subverzije lokalnih komunista, čak i ako to nisu oružani
napadi', SAD može razmotriti uporabu sile, uključujući i protiv
Kine ako se utvrdi da je Kina 'izvor subverzije'. U istome se
dokumentu predviđa ponovno naoružavanje Japana i pretvaranje
Tajlanda u 'središte tajih operacija psihološkog ratovanja u
jugoistočnoj Aziji', a posebno u Indokini, tj. u Vijetnamu. Zatim
je američka vlada dala i vlastitu definiciju pojma 'agresija'
uključujući u nju i 'političku borbu i subverziju'. Naravno,
podrazumijeva se da to čine svi osim SAD-a.
Kako bi pred Vijećem za nacionalnu sigurnost opravdao napad na
Panamu 1989., američki veleposlanik Thomas Pickering pozvao se na
čl. 51. Povelje UN-a. Radilo se, prema njegovim riječima, o
sprječavanju uporabe teritorija te države 'kao baze za
krijumčarenje droge u SAD'. 'Prosvijećena' američka javnost nije
ništa rekla na takvo tumačenje.
U lipnju 1993. predsjednik Clinton je polučio veliki uspjeh u
Kongresu i u tisku kad je zapovijedio raketni napadaj na Irak u
kojemu su poginuli brojni civili. Komentatori su bili posebno
impresionirani načinom na koji je Madeleine Albright tumačila
slavni čl. 51 Povelje UN-a. Prema njezinim riječima, bombardiranja
su bila 'čin legitimne obrane od oružanog napadaja'. U tom slučaju,
napad je bio navodni atentat na bivšega predsjednika Georgea Busha
koji se dogodio dva mjeseca prije toga! (...)
Takva bilanca događaja daje za pravo svima onima u svijetu koje
zabrinjava postojanje 'banditskih država' odlučnih da koriste silu
u ime 'nacionalnih interesa', određenih isključivo unutarnjim
političkim igrama, i što je još ozbiljnije, postojanje 'banditskih
država' koje se uzdižu do razine sudaca i krvnika na planetarnoj
razini.
Pa što je to, dakle, 'banditska država'? Ideja koja podupire tu
formulaciju jest, iako je hladni rat završio, da je SAD i dalje
odgovoran za zaštitu cijeloga svijeta. Ali od koga? 'Monolitna i
nemilosrdna urota' J. F. Kennedya i 'carstvo zla', toliko draga
formulacija Ronalda Reagana, danas su stvar prošlosti. Sada treba
pronaći nove neprijatelje.
Na unutarnjem planu, strah od kriminala, osobito od droge, pojačan
je 'nizom čimbenika koji imaju malo ili nikakve veze sa samim
kriminalom'. To je zaključak američkoga Nacionalnog povjerenstva
za kazneno pravo, u kojemu se navodi ponašanje medija i 'način na
koji država i privatni poduzetnici kod građana održavaju strah
iskorištavajući latentne rasne napetosti zbog svojih političkih
ciljeva'. (...)
Na vanjskome planu, opasnosti koje se obično naglašavaju jesu
'međunarodni terorizam', 'hispanski krijumčari droge' i, kao
najopasnije od svih, 'banditske države'. Tajna studija, dovršena
1995. godine i objavljena tek nedavno zahvaljujući zakonu o slobodi
izvješćivanja, iznosi glavne crte strategije na pragu novoga
tisućljeća. Pod upravom Strateškog zapovjedništva (Strategic
Command), u čijoj se nadležnosti nalazi i strateško nuklearno
naoružanje, i pod naslovom 'Essentials of Post-Cold War
Deterrence' (Temeljna načela odvraćanja u razdoblju poslije
hladnoga rata), ta studija dokazuje, prema pisanju agencije
Associated Press, da je SAD 'modificirao svoju strategiju
odvraćanja zamjenjujući Sovjetski Savez tzv. 'banditskim
državama' ili 'državama s onu stranu zakona', a to su Irak, Iran,
Libija, Sirija, Sudan, Kuba i Sjeverna Koreja. U studiji se
preporučuje da SAD svoj nuklearni potencijal i dalje koristi na
način da u svijet odašilje sliku o sebi kao o 'iracionalnoj' i
'osvetoljubivoj' državi u slučaju da njezini vitalni interesi budu
ugroženi. 'Štetno je ako se prikazujemo kao razumni, racionalni i
hladnokrvni ljudi', a još gore ako se o nama stekne dojam da
poštujemo smiješne djetinjarije poput međunarodnoga prava i
međunarodnih sporazuma. 'Ako neki pripadnici savezne vlade
izgledaju kao mogući luđaci, koje je nemoguće nadzirati, to u očima
naših neprijatelja može pojačati strahove i oprez'.
Ovo izvješće opet oživljava 'teoriju luđaka' Richarda Nixona prema
kojoj neprijatelji SAD-a moraju shvatiti da protiv sebe imaju
luđake čije se ponašanje ne može predvidjeti, a na raspolaganju im
je golema razorna moć. Strah će ih navesti da se podvrgnu volji SAD-
a. Taj je koncept izradila laburistička vlada u Izraelu pedesetih
godina, a njezini su pripadnici 'zagovarali luđačka djela', kao što
piše nekadašnji premijer Moshe Sharett u svojem dnevniku.
Uostalom, taj je koncept dijelom bio uperen i protiv SAD-a, u koji
Izraelci u to vrijeme nisu imali dovoljno povjerenja. Nakon što ju
je preuzela jedina današnja velesila, koja smatra da je iznad svih
zakona i koju slabo sputava vlastita elita, mora se priznati da ova
teorija predstavlja ozbiljni problem ostatku svijeta.
Već od početka Reaganove vlade, 1980. godine, Libija je označena
kao 'banditska država' par excellence. Ranjiva i bez mogućnosti
obrane, ta je država zapravo odlična vreća za udaranje. Godine
1986., npr. bombardiranje Tripolija bilo je prvo bombardiranje
predviđeno da bude izravno prenošeno na televiziji kako bi
piskarala 'velikoga komunikatora' Reagana mogla odmah nakon toga
mobilizirati američku javnost za podupiranje američkih
terorističkih napadaja protiv Nikaragve. A koji je bio izgovor?
'Superterorist' Gadafi je 'poslao 400 milijuna dolara i pravi
arsenal oružja u Nikaragvu kako bi rat prenio u srce SAD-a', koji
opet koristi pravo na zakonitu obranu od oružane agresije
'banditske države' - sandinističke Nikaragve.
Odmah poslije pada Berlinskoga zida 1989., što je označilo kraj
sovjetske prijetnje, vlada Georgea Busha podnosi američkome
Kongresu godišnji prijedlog za golemi proračuna Pentagona. 'U
novoj eri koja je pred nama, uporaba naših vojnih snaga vjerojatno
neće imati nikakve veze sa Sovjetskim Savezom, nego s trećim
svijetom, pa zbog toga moramo razviti nove mogućnosti za
djelovanje'. U tome je prijedlogu dodano i to da će SAD morati imati
velike snage za djelovanje na drugim kontinentima, osobito one
namijenjene za Bliski istok, 'gdje prijetnje našim interesima'
zahtijevaju izravne vojne intervencije 'i gdje se to više ne može
izvoditi 'na račun straha od Kremlja', za razliku od, usput budi
rečeno, beskrajnih neistina koje je američka propaganda širila u
posljednjih četrdeset godina, a sada su same od sebe propale.
U tom razdoblju prijetnje američkim interesima nisu se mogle
pripisati ni Iraku. Gospodin Sadam Husein, koji je tada ratovao
protiv Irana imama Homeinija, bio je za Washington prijatelj kojemu
se SAD ulagivao, ali i trgovinski partner. No, njegov se status
promijenio samo nekliko mjeseci kasnije kad je Sadam Husein
pogrešno protumačio, u srpnju 1990., američki pristanak na nasilno
mijenjanje iračke granice s Kuvajtom kao bianco ček za osvajanje
cijeloga Kuvajta. Drugim riječima, u očima Georgea Busha to je bilo
oponašanje pothvata koji je SAD i sam izveo u Panami, u prosincu
1989. godine.
No, povijesne usporedbe nisu nikada baš posve točne. Kad se SAD
djelomice povukao iz Paname, nakon što je u toj državi postavio na
vlast marionetsku vladu, val bijesa razlio se cijelom zapadnom
polutkom, uključujući i Panamom. A taj je val bijesa prešao i na
ostatak svijeta, prisiljavajući Washington da se vetom suprotstavi
dvjema rezolucijama Vijeća sigurnosti UN-a i da se usprotivi
rezoluciji Glavne skupštine UN-a kojom je osuđeno 'očito kršenje
međunarodnoga prava i neovisnosti, suvereniteta i teritorijalne
cjelovitosti država' te kojom je zatraženo 'povlačenje američkih
okupacijskih snaga iz Paname'.
To je opet navelo analitičare političke situacije poput Ronalda
Steela na postavljanje pitanja o 'enigmi' pred kojom se našao SAD:
'sloboda uporabe sile najmoćnije države na kugli zemaljskoj
sputana je više nego kod bilo koje druge države'. To je i razlog
(privremenog) uspjeha Sadama Huseina u Kuvajtu, u kolovozu 1990., u
usporedbi s nesposobnošću Washingtona da nametne svoju volju u
Panami.
Prije Iraka, na čelu popisa 'banditskih država' nalazili su se Iran
i Libija. Ali neke druge države nikada se nisu našle na tome popisu.
Indonezija je dobar primjer. Od neprijatelja postala je
prijateljem nakon što je general Suharto došao na vlast 1965., i to
poslije krvavog pira kojim je zaradio veliki pljesak Zapada.
Gospodin Suharto je vrlo brzo postao 'čovjek kakav nam se sviđa'
('our kind of guy'), prema opisu Clintonove vlade, iako je počinio
beskrajne zločine i agresiju nad vlastitim narodom. Samo u
osamdesetim godinama snage reda u Indoneziji ubile su oko 10 tisuća
ljudi, i to prema priznanju samoga diktatora, koji je usput
objasnio da se mrtva tijela ostavljaju nepokopana kao neka vrsta
'šok terapije'.
Od prosinca 1975. Vijeće sigurnosti UN-a ipak je zatražilo od
Indonezije da 'odmah' povuče svoje vojne postrojbe iz Istočnog
Timora, nekadašnje portugalske kolonije, i zatražilo da 'sve
države poštuju teritorijalnu cjelovitost Istočnoga Timora i
neotuđivo pravo njegovih stanovnika na samoodređenje'. A SAD je na
tu odluku Vijeća sigurnosti odgovorio tajnim povećanjem isporuka
oružja agresoru.
Tadašnji američki veleposlanik pri UN-u Daniel Patrick Moynihan u
svojim memoarima kaže da je ponosan što je za račun Indonezije UN
učinio 'posve nedjelotvornim, bez obzira na područja u kojemu je UN
donosio odluke'. A sve je to radio prema uputama State Departmenta,
'koji je zaista želio da se stvari razviju onako kako su se razvile i
koji je djelovao s tim ciljem'. Washington će kasnije mirno
prihvatiti, iako je to bilo kršenje međunarodnog zakonodavstva,
krađu timorske nafte (uz sudjelovanje jedne američke naftne
kompanije) unatoč svim razumnim tumačenjima međunarodnih
sporazuma.
Usporedba stanja u Istočnome Timoru i u Kuvajtu stoji, ali postoje i
neke razlike. Ograničit ćemo se samo na onu najočitiju razliku:
zločini koje je indonežanski režim počinio na Timoru uz američki
blagoslov uvelike nadmašuju one koji su pripisani Iraku poslije
okupacije Kuvajta. Ali Indonezija zbog toga nije proglašena
'banditskom državom' na popisu koji je sastavio Washington.
Nisu zločini Sadama Huseina nad svojim vlastitim narodom ni uporaba
kemijskog oružja protiv civila, što su američke tajne službe
savršeno dobro znale, pretvorili toga diktatora u 'bagdadsko
čudovište'.
Prije zauzimanja Kuvajta, SAD ga je toliko podupirao da mu je čak
progledao kroz prste poslije iračkoga napada zrakoplovima na
američki ratni brod USS Stark (u kojemu je poginulo 37 američkih
mornara). Tu je povlasticu prije toga doživio samo Izrael (prigodom
napada 'zbog pogreške' na USS Liberty, u lipnju 1967., u kojemu je
bilo 34 poginulih). Koordinirali su sa Sadamom Huseinom
diplomatsku, vojnu i gospodarsku kampanju koja je 1989. dovela do
kapitulacije Irana pred 'Bagdadom i Washingtonom', kako to piše
povjesničar Dilip Hiro. Čak su od Sadama Huseina zatražili usluge
koje obično obavlja vazalska država: npr. da uvježba nekoliko
stotina libijskih plaćenika koje su Amerikanci okupili za
zbacivanje režima pukovnika Gadafija, prema izjavi nekadašnjeg
Reaganova savjetnika Howarda Teichera.
Sadam Husein je završio na popisu 'banditskih država' zato što je
previše zagrizao i pokazao se neposlušnim, jednako kao i zločinac
mnogo manjeg dometa, general Manuel Noriega iz Paname, čiji su
najveći zločini počinjeni u vrijeme kad je bio u službi
Washingtona, za što je bio i plaćen. Kuba je u tu kategoriju
svrstana zbog navodne upletenosti u 'međunarodni terorizam', ali u
toj kategoriji nisu i SAD koje su u posljednjih četrdeset godina
poduzele mnoge terorističke napade na taj karipski otok
pokušavajući izvršiti atentat na Fidela Castra. I Sudan se našao
među 'banditskim državama', ali ne i SAD koje su 1998. bombardirale
navodnu tvornicu kemijskoga oružja, za koju se kasnije utvrdilo da
je zaista bila samo tvornica lijekova, što su tvrdili i u Kartumu.
Kao što se može vidjeti, koncept 'banditske države', danas službeno
napušten, bio je iznimno fleksibilan. Na kraju krajeva, kriteriji
su bili savršeno jasni: 'banditska država' nije samo zločinačka
država, to je bila država koja se ne pokorava zapovijedima moćnih,
osobito zapovijedima SAD-a, a sam SAD je, naravno, uvijek izvan te
sramotne kategorije", piše Noam Chomsky, profesor na Massachusetts
Institute of Technology u Bostonu (SAD).