HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 152 - 10. KOLOVOZA 2000. RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE9. VIII. 2000.Razgovor o Crnoj Gori - Steve Henke: Odlučujući je utjecaj Rusije i Kine, a ne Zapada Moderator: Nikola Gurović"Steve Henke,
profesor na sveučilištu 'Johns Hopkins' u Baltimoreu, današnji savjetnik crnogorskoga predsjednika Mila Đukanovića, prije bugarskog predsjednika Petra Stojanova i svojedobno savjetnik potpredsjednika SIV-a Živka Pregelja, u intervjuu za RFE govori o opasnostima rata u Crnoj Gori. - Gospodine Henke, u nedavnom članku objavljenom u američkom magazinu 'Forbes' tvrdite da je Balkan na rubu novog sukoba i da Crna Gora može biti meta jugoslavenskog vođe Slobodana Miloševića. Mislite li da će on zanemariti upozorenja Zapada da ne počinje još jedan rat? = Ne vjerujem da Milošević ikad išta zanemaruje u političkim kalkulacijama. On gleda na ono što smatra svojom dobiti i na troškove angažiranja u ratu i onda donosi odluke. Mislim da će ovoga puta sve u najvećoj mjeri ovisiti, ne o tome što Zapad misli o problemima koje Milošević stvara, nego što o tome misle Rusija i Kina. Ako one kažu u redu je izazivati nevolje u Crnoj Gori to će za
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
9. VIII. 2000.
Razgovor o Crnoj Gori - Steve Henke: Odlučujući je utjecaj Rusije i
Kine, a ne Zapada
Moderator: Nikola Gurović
"Steve Henke, profesor na sveučilištu 'Johns Hopkins' u
Baltimoreu, današnji savjetnik crnogorskoga predsjednika Mila
Đukanovića, prije bugarskog predsjednika Petra Stojanova i
svojedobno savjetnik potpredsjednika SIV-a Živka Pregelja, u
intervjuu za RFE govori o opasnostima rata u Crnoj Gori.
- Gospodine Henke, u nedavnom članku objavljenom u američkom
magazinu 'Forbes' tvrdite da je Balkan na rubu novog sukoba i da
Crna Gora može biti meta jugoslavenskog vođe Slobodana Miloševića.
Mislite li da će on zanemariti upozorenja Zapada da ne počinje još
jedan rat?
= Ne vjerujem da Milošević ikad išta zanemaruje u političkim
kalkulacijama. On gleda na ono što smatra svojom dobiti i na
troškove angažiranja u ratu i onda donosi odluke. Mislim da će ovoga
puta sve u najvećoj mjeri ovisiti, ne o tome što Zapad misli o
problemima koje Milošević stvara, nego što o tome misle Rusija i
Kina. Ako one kažu u redu je izazivati nevolje u Crnoj Gori to će za
Miloševića imati veliku težinu i time se rizik od sukoba u Crnoj
Gori povećava.
- Ali predsjednik Putin je tijekom summita u Okinavi zauzeo
stajalište Zapada?
= Mislim da je Putinovo stajalište u najmanju ruku dvosmisleno. On
je, objektivno govoreći, u savezu sa Srbijom i nemam nikakvih
dvojbi da je Kina također u savezništvu sa Srbijom i Miloševićem.
- Prema vašoj ocjeni, Milošević je jači nego ikad, neki analitičari
kažu da on nema izlazne strategije i bori se za preživljavanje?
= Zašto bi on imao izlaznu strategiju i zašto bi i da je ima rekao
bilo kome, jer namjerava ostati na vlasti?
- Kako gledate na položaj Crne Gore? Predsjednik Đukanović je dosad
bio oprezan i mudar izbjegavajući sukob s Beogradom. Sada je
izložen novom pritisku Zapada da prihvati savezne izbore skrojene
po Miloševićevim potrebama?
= Mislim da je teška pogreška Zapada što gura Đukanovića u tom
smjeru. Tu je staru politiku u odnosu na Jugoslaviju ustanovio u
travnju 1991. tadašnji američki državni tajnik James Baker kad je
rekao da se svakako mora osigurati jedinstvo Jugoslavije. To je još
pozicija Zapada. Prošli smo kroz ratove u Sloveniji, Hrvatskoj,
Bosni i na Kosovu i ti ratovi su djelomično izazvani i time što je
Zapad mislio da te republike moraju ostati u saveznoj državi i
Milošević je rekao: U redu, slažem se, moraju ostati, imamo Vojsku
Jugoslavije koja će ih pokušati zadržati.
- Neki eksperti kažu da najveći problem Srbije nije Milošević nego
oporba koja je razjedinjena, bez jasne vizije budućnosti Srbije i
nespremna da se distancira od nedavne prošlosti?
= Oporba, naravno, nema viziju budućnosti i ne želi se distancirati
od prošlosti jer jedine primjedbe koju imaju u odnosu na Miloševića
su, prvo: da je na vlasti on, a ne oporba i drugo: da nije dobio
ratove. Posebno je oporba ljuta jer nije pobijedio u ratu na
Kosovu.
- Vjerujete li da bi pozitivna promjena u Srbiji potaknula promjene
u Bosni i pomogla stabiliziranju Kosova?
= Ne, ne znam kako definirate pozitivnu promjenu, pretpostavljam da
mislite na pobjedu oporbe i smjenu Miloševića? Da li mislite na to?
- Da.
= Ako oporba pobijedi smatram da praktično neće biti promjena na
Kosovu i vjerojatno vrlo malo promjena u Bosni. Opća gledišta
oporbe kada su u pitanju vanjska politika i regionalni problemi su
jednaka kao i Miloševićeva.
- Kakva je situacija u regiji općenito, imate svježe informacije i
svakodnevne kontakte?
= Mislim da je opća situacija, bar na temelju onoga što čitam, takva
da se sada nalazimo na opasnoj točki i zato tvrdim da Zapad mora
podržati referendum o neovisnosti Crne Gore. Ako Crnogorci žele taj
referendum, Zapad ga mora podržati, koristeći luku Bar ne samo za
logističke potrebe na Kosovu, već kao i luku NATO-a.
- Slažete li se da bi to bila rizična operacija, jer nedavni lokalni
izbori u Crnoj Gori su pokazali uravnotežen odnos snaga između
prozapadne struje i prosrbijanske, da tako kažemo?
= Mislim da o tome trebaju odlučiti Crnogorci, jesu li za referendum
ili ne, ja nisam u poziciji da im kažem što trebaju učiniti sa svojim
suverenitetom. Oni sami moraju odlučiti.
- Mislite li da je Makedonija izvan opasnosti zbog snažne vojne
prisutnosti na Kosovu?
= Da, mislim da to osigurava pokriće za Makedoniju i štiti je do
određene mjere. Ekvivalent tome bi bio ako bi NATO koristio luku Bar
za logističke potrebe. Srbija neće prouzročiti nikakve probleme u
Makedoniji zbog Miloševićevih kalkulacija o dobiti i troškovima,
jer su troškovi veći od dobitka i zato što dolje već ima postrojbe.
- Kosovska kriza je najveći izazov za Clintonov drugi predsjednički
mandat. Kosovski Albanci su se vratili kućama, Srbi još oklijevaju
iz sigurnosnih razloga. Iznenađuje li vas spori tempo
normalizacije?
= Ne, ne iznenađuje me uopće. Mislim da se situacija na Kosovu neće
normalizirati još mnogo godina i ostat ćemo tamo u potencijalno
nestabilnom okruženju dugo vremena, bilo da je Milošević na vlasti,
bilo da je opozicija na vlasti u Beogradu.
- Uz podršku 'Pakta o stabilnosti', u tijeku je nekoliko velikih
projekata širom regije. Slažete li se da je Balkan na putu
demokracije i napretka koji se ne mogu vratiti unatrag?
= Mislim da to ostaje veliko pitanje, jer postoje žarišta mnogih
problema u Srbiji, što može biti potencijalno faktor
nestabilnosti. Imamo izbore uskoro u Rumunjskoj i čini se da će se
bivši komunisti vratiti na vlast. Dakle, cijela situacija ostaje
dinamična i nestabilna na Balkanu".
(RFE)
NJEMAČKI RADIO - RDW
9. VIII. 2000.
Pregled tiska
"Njemački tisak danas komentira eksploziju u središtu Moskve.
'Holsteinischer Courier' iz Neumuenstera piše: 'Trenutačno nitko
ne zna tko je odgovoran za napad u središtu ruskoga glavnog grada.
Možda nećemo nikad ni doznati jesu li nedužne ljude u zrak digli
doista beskrupulozni Čečeni s bombom iz kućne radinosti. A
šaputanja kako je ruska tajna služba imala svoje prste u napadima
proteklih godina nisu ni do danas prekinuta. No, već sama činjenica
da u središtu Moskve može eksplodirati bomba koja nosi smrt za
djecu, žene i muškarce pokazuje da se u svakom trenutku rat na
Kavkazu može prenijeti i u metropolu. Vojna pobjeda u Čečeniji još
nipošto ne znači da je Kremlj osvojio i tamošnje glave. Naprotiv,
sukob će se zaoštriti i postati radikalniji, i to kako u brdima
Kavkaza tako i na javnim mjestima u Moskvi', procjenjuje
'Holsteinischer Courier' iz Neumuenstera.
'Der Tagesspiegel' iz Berlina pokušava sagledati posljedice:
'Bombaški napad u Moskvi podsjeća na ono čime je počeo Putinov
uspon: drugi rat u Čečeniji. No ipak mu se ulizuju zapadni
državnici. Doktor Putin u viziti. Obećava pravnu državu, pravdu u
plaćanju poreza, više demokracije i tržišnu privredu nakon
stagnacije posljednjih Jeljcinovih godina. Putin kao terapeut? Ili
ipak - Putin kao diktator. Francuski filozof Andre Glucksman je
nakon putovanja kroz čečenske predjele upozorio na mogućnost da bi
svijet mogao doživjeti 'trenutak rođenja najveće lupeške države
21. stoljeća'. Zapad mora biti budan. Demokracija ili diktatura,
terapeut ili lupež, ništa još nije odlučeno. Ipak je to tek njegova
prva godina na vlasti', analizira 'Der Tagesspiegel' iz Berlina.
'Tageszeitung' iz Berlina piše o ukidanju imuniteta bivšem
čileanskom diktatoru Augustu Pinochetu: 'Bivši čileanski diktator
izgubio je imunitet od kaznenog progona. Nakon sudskog procesa i
načina na koji su se odvjetnici ovog 84-godišnjaka ponašali prema
sucu, svaka druga presuda bila bi iznenađenje. Sada je otvoren put
za prve procese protiv bivšega diktatora. Hoće li on doživjeti i
njihov kraj - neki čileanski promatrači polaze od toga kako bi
postupak mogao trajati oko osam godina - svakako je upitno. Neće
biti ni priveden u istražni zatvor i više je nego nevjerojatno da će
Pinochet doista ikad nestati iza zatvorskih zidova', procjenjuje
'Tageszeitung' iz Berlina.
Slično - ali ipak naglašavajući svjetsku važnost ove presude - piše
i 'Rheinische Post' iz Duesseldorfa: 'Pinochet još ne stoji pred
sudom. Ova sudska odluka još nije nikakva presuda o njegovim
djelima, nego je tek stečena pretpostavka za sudski postupak. Ne
mora biti odgovora ni pitanje je li Pinochet sposoban nastupiti u
procesu. Ali Pinochet od jučer zna, kako ga je dohvatila sjena
njegovih podruma za mučenje. A presuda djeluje i daleko izvan
granica Čilea. Na slučaju Pinocheta zastupnici ljudskih prava
napravili su golem korak naprijed. Diktatori i progonitelji ljudi
čitavog svijeta više neće moći mirno spavati. A na tome treba
čestitati', smatra 'Rheinische Post' iz Duesseldorfa".
(RDW)
BRITANSKI RADIO - BBC
9. VIII. 2000.
Iz tiska
"Eksplozija bombe u centru Moskve nalazi se na naslovnicama gotovo
svih britanskih listova velikog formata. Svi listovi ističu da su
predstavnici ruskih i moskovskih vlasti odmah za napade optužili
Čečene, iako njihov vođa Aslan Mashadov to opovrgava. Pod naslovom
'Povratak terora u Moskvu', The Guardian' navodi da su ruske vlasti
tijekom proteklog tjedna bile u stanju iščekivanja, jer su se
bojali da bi čečenski gerilci ili njihove pristaše terorističkim
napadima mogli obilježiti četvrtu obljetnicu zauzimanja Groznog,
kad su bili potpuno porazili rusku vojsku.
'The Daily Telegraph' ističe da je u prošlogodišnjim bombaškim
napadima u Moskvi ubijeno više od 200 ljudi, te da se i tada tvrdilo
kako iza svega stoje čečenski teroristi, iako nikad nisu pruženi
dokazi niti je uhićen itko osumnjičen. List navodi da se na
Puškinovu trgu samo nekoliko sati nakon jučerašnje eksplozije
pojavila skupina članova radikalne Nacionalističke stranke
Vladimira Žirinovskog, te da su nosili transparent na kojemu je
pisalo: 'Dobar Čečen je mrtav Čečen'.
'The Independent' u izvješću iznosi i teoriju po kojoj su
prošlogodišnje napade na Moskvu i druge ruske gradove izveli
pripadnici ruske tajne policije, nasljednici bivšeg sovjetskog
KGB-a, kako bi stvorili preduvjete za ponovno slanje ruskih vojnika
u Čečeniju i pokretanje još jednog napada.
(BBC)
GLAS AMERIKE - VOA
8. VIII. 2000.
Hrvatski predsjednik Stjepan Mesić posjetio je 'Glas Amerike'.
S njim je razgovarala Ivana Kuhar.
"Sinoć je gost 'Glasa Amerike' bio hrvatski predsjednik Stjepan
Mesić. Gospodin Mesić dao je intervju za nekoliko redakcija 'Glasa
Amerike', a u razgovoru s glavnom urednicom 'Hrvatske redakcije'
Ivanom Kuhar govorio je o širokom spektru pitanja iz američko-
hrvatskih odnosa.
- Dobar Vam dan, gospodine predsjedniče, i hvala Vam na razgovoru.
Čast nam je imati Vas u studiju 'Glasa Amerike'. Danas ste bili u
Pentagonu, zajedno s predsjednikom hrvatske Vlade Ivicom Račanom,
gdje ste dočekani uz najviše američke vojne počasti. Time ste
postali prvi hrvatski dužnosnici kojima je ukazana takva čast. O
čemu ste razgovarali s ministrom obrane Sjedinjenih Država?
= Razgovarali smo općenito o suradnji između Hrvatske i Amerike,
razgovarali smo o suradnji naše dvije vojske. Ja sam zahvalio na
onome što je američka administracija učinila za Hrvatsku, a
zahvalio sam i na onome što smo dobili u treningu naše vojske, tako
da se mi sada preustrojavamo u vojsku koja će biti kompatibilna
vojskama Europske unije. Razgovarali smo i o civilnoj kontroli
vojske i o onome što nas očekuje ubuduće, a to znači isto suradnja s
američkim instruktorima. Mi želimo imati vojsku koja će biti
uključena u NATO pakt, vojsku koja će štititi granice, a ne vojsku
koja će bilo koga napadati.
- Upravo kada govorimo o preustroju Hrvatske vojske na neke zapadne
standarde, dotičemo se pitanja civilne kontrole nad vojskom. Vi ste
nedavno izjavili da Združeni stožer treba odgovarati predsjedniku
Republike, a ne ministarstvu, odnosno Vladi. Je li bilo govora i o
tom pitanju? Kakav je američki stav?
= Nismo o tome konkretno razgovarali, ali zna se otprilike što ja
zastupam. Naime, komandna vertikala mora ići od predsjednika
Republike, preko Glavnog stožera, pa do operativne vojske.
Kontrola treba ići od vlade i instrumentarija kojeg vlada ima, a to
znači onda i ministarstvo obrane. Gledajte, ako idemo na
depolitizaciju vojske, onda vojska ne može biti pod komandom
ministra i njegovih zamjenika, koji su svi stranački ljudi. Ja
nisam stranački čovjek i time je već i ovako javno obznanjeno da je
vojska depolitizirana. Znači, vlada ima svoje ovlasti, vlada ima
svoja zaduženja koja mora učiniti u vezi s vojskom. To su
mobilizacijski planovi, osiguranje sredstava u budžetu i
logistika. No, sama komanda mora biti izdvojena od ministarstva.
- Nailazite li na razumijevanje Vaših zapadnih sugovornika za te
stavove?
= Pa, uglavnom se to prihvaća. Bilo je, rekao sam, nerazumijevanja.
Nije to ništa novo, to je u europskim vojskama običaj. Mi ulazimo
sada u parlamentarnu demokraciju i parlament će imati do kraja
kontrolu čitave vojske, znači i ministarstva i stožera. Samo
komandna pozicija predsjednika ostaje i dalje. Mislim da se tu
uglavnom svi slažemo.
- Prije nego što ste krenuli na put, rekli ste u jednom intervjuu
'Glasu Amerike' da očekujete financijsku potporu Sjedinjenih
Država i za kapitalne investicije. Izdvojili ste plinovod iz
Norveške, preko središnje Europe do Jadrana, zatim cestu od
talijanske granice do Jonskog mora itd. Što je s manjim ulaganjima,
s privatnim ulaganjima? Kada će i na koji način Hrvatska
uspostaviti jedan pravni poredak koji bi omogućio američkom
ulagaču da vjeruje da može ulagati u Hrvatskoj, a da će mu prava biti
zaštićena?
= Mi smo imali jedan veliki zastoj u ulaganju u hrvatske resurse,
jer Hrvatska nije bila pravna država. Hrvatska je bila ipak, na svoj
način, izdvojena iz europskih događanja, iz europskog trenda.
Hrvatska je bila izolirana vlastitom politikom. Danas smo mi pravna
država. Danas u Hrvatskoj svi građani imaju jednaka prava i jednaki
su pred zakonom. Mi želimo da to bude prepoznato i u svijetu, pa onda
svakako i u Americi. Želimo da financijski kapital nađe put do
hrvatskih resursa, da dobijemo aktivitet u privrednim resursima,
ali i aktiviranje ljudskog potencijala. To mislim da će biti
prepoznato u Europi i svijetu i mi se nadamo da ćemo na taj način
riješiti svoje privredne probleme. Regulativu smo donijeli, ona je
sada kompatibilna zapadnoj Europi. Ali, ono što je neminovno, ono
što se mora učiniti, to je ulaganje u strateške projekte, kao što
ste i rekli. To je autocesta od talijanske granice, preko
Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Albanije, do
Grčke i dalje do Turske. Čitav bi ovaj region time bio otvoren prema
zapadnoj Europi što bi značilo i određenu simboliku u udruživanju,
a i aktiviranju svih resursa. Radimo i na tome da nam se pomogne u
čišćenju Dunava, jer je Dunav neprohodan zbog srušenih mostova. To
čišćenje iziskuje oko 30 milijuna dolara te vjerujemo ćemo naići na
razumijevanje. Tu je i projekt za kaspijsku naftu preko Rumunjske,
Mađarske, do Jadrana, a to znači do Europe, te projekt naftovoda iz
Norveške preko srednje Europe do Jadrana.
- Jeste li u tom smislu već dobili nekakva obećanja?
= Obećanja idu preko Pakta o stabilnosti jer bi se izradila jedna
studija o izvedivosti. Jedino je do sada završena studija o
čišćenju Dunava. Ove druge studije se sada razrađuju. One će biti
sufinancirane i mi se nadamo da će to ići dosta brzo, jer je to
potrebno i Europi i nama.
- Gospodine predsjedniče, možda riječ-dvije o izbjeglicama, o
povratku izbjeglica. Sve se veći broj Srba vraća u Hrvatsku. Čuju se
neke kritike da se ipak radi o više-manje jednostranom povratku, da
se tek zanemarujuće mali broj Hrvata do sada vratio u republiku
srpsku. Hoće li Hrvatska omogućiti svim izbjeglicama srpske
nacionalnosti povratak u Hrvatsku, dakle bez obzira na mogućnost da
se Hrvati možda i ne vrate tamo kamo bi se željeli vratiti? Što po
tom pitanju očekujete od američke administracije?
= Mi smo za to da se svi izbjeglice i prognanici vrate u svoje
domove. To nije tako jednostavno; treba obnoviti kuće. Ali, ako se
Hrvati ne bi vraćali u Bosansku Posavinu, onda je problem s
povratkom Srba, jer je to vezano. Znači, mora biti potpuna suradnja
vlasti Bosne i Hercegovine i vlasti u Hrvatskoj. Mi jesmo za to da se
naši građani vrate, mi uopće ne stavljamo znak jednakosti između
prognanika i nacionalnosti. Oni su za nas jednostavno žrtve rata, a
drugi su oni koji su krivi za rat, oni koji su krivi za ratne
zločine. Ti trebaju i odgovarati. Ali, prognanici su, u principu,
jednostavno žrtve rata. Mi želimo da se naši građani vrate u
Hrvatsku, želimo im omogućiti ne samo obnovu kuća, nego i obnovu
privrednih objekata u kojima će raditi, obnovu škola i na tome
radimo. Svuda smo naglašavali da mi možemo obnoviti kuće, međutim,
za obnovu privrede trebamo sredstva sa strane; tu očekujemo
međunarodnu pomoć i pomoć Sjedinjenih Država.
- Očekujete li da će možda Sjedinjene Države izvršiti pritisak na
one vlade koje ne dopuštaju povratak prognanika, nego samo
deklarativno stoje iza njega?
= Problem u Bosni i Hercegovini sigurno je velik i najveći je u
srpskom entitetu. Tu međunarodna zajednica mora pomoći.
Međunarodna zajednica pomaže sadašnju vlast u srpskom entitetu, a
ta vlast ništa ne poduzima za povratak Bošnjaka i Hrvata. U tom
smislu, ja mislim da oni mogu učiniti određeni pritisak, a vlast
mora garantirati sigurnost ljudima pri njihovom povratku.
- Hoćete li u State Departmentu razgovarati o povratku Zvonka
Bušića u Hrvatsku?
= Taj dio posla mi ćemo obavljati preko našeg diplomatskog
predstavništva i nadležnog ministarstva. Činjenica je da je Zvonko
Bušić na izdržavanju kazne već 25 godina, da je on spreman za
resocijalizaciju, on je već resocijaliziran. Ali, postoje problemi
u zakonodavstvu, jer kod nas je zaprijećena kazna 20 godina
najveća, a u Americi znatno više. Kad bi na ovaj način Bušić došao u
Hrvatsku, mi ga ne bismo mogli držati u zatvoru. Taj dio se mora
riješiti, jer, po novom zakonu, može biti izrečena kazna od 30
godina za najveće zločine. Ja se nadam da ćemo u ovom konkretnom
slučaju naći rješenje. Znamo da je on suđen za terorizam, ali je tu
bio jedan skup okolnosti koje mogu utjecati da se taj problem
riješi.
- Američki stručnjaci koji se bave hrvatskom problematikom
zaintrigirani su postojanjem transkripata razgovora predsjednika
Tuđmana. Kada ćete staviti cjelokupne transkripte na uvid
javnosti?
= Pa, ti transkripti su jedan veliki materijal, koji se skupljao od
1993. pa praktički sve do smrti predsjednika. Jasno da je to
nemoguće dati sve na uvid, to bi bile enciklopedije svih tih zapisa
i svega što se tamo govorilo, od nogometa, pa do državnih problema.
Ali, ono što javnost interesira mi ćemo medijima dati na uvid i
slobodno mogu objaviti. To nisu dokumenti koji su zaštićeni vojnom
ili državnom tajnom, to su jednostavno razgovori koji su vođeni bez
te zaštite. To nisu tajne. Ako su mediji zainteresirani, to im treba
dati na uvid.
- Povjesničari ističu da bi, čisto povijesno gledano, trebalo
objaviti cjelokupne transkripte da bi se možda bolje mogla i
procijeniti uloga predsjednika Tuđmana.
= Kada bi sve objavili, pitanje je tko bi bio taj tko bi dobio
autorska prava na sve te razgovore. Tamo ima stvari koje nikoga ne
zanimaju ili su čisto privatne, ali ono što je važno danas za
politiku, to se može objaviti. Sve skupa će biti interesantno
jednog dana za povijest, pa neka se povjesničari s time bave.
- Gospodine predsjedniče, puno Vam hvala na ovom razgovoru za 'Glas
Amerike'".
***
Očekujemo da će američka vojna industrija sudjelovati u
modernizaciji Hrvatske vojske - razgovor s Imrom Agotićem.
Prilog Bojana Klime.
"Posjet visokoga hrvatskog izaslanstva Sjedinjenim Državama važan
je i s vojnog gledišta. O sadašnjem trenutku američko-hrvatskih
vojnih odnosa, kao i o temama o kojima se jučer raspravljalo u
Pentagonu, za 'Glas Amerike' govori general-dopukovnik Imra
Agotić, vojni savjetnik predsjednika Stjepana Mesića.
Gospodin Agotić je rekao da je posljednjih šest mjeseci američka
potpora Hrvatskoj na vojnom planu bila mnogo otvorenija no u
prošlosti: Hrvatska je primljena u Partnerstvo za mir, za što je
bila zaslužna - među ostalim - i podrška Sjedinjenih Država.
'Washington također otvoreno zagovara što skoriji prolaz u
punopravno članstvo NATO-a. 'Zadovoljni smo sadašnjom razinom
suradnje, a očekujemo još i više', rekao je general Agotić. Upitan
što konkretno Hrvatska očekuje, gospodin Agotić je odgovorio:
'Amerika shvaća ulogu Hrvatske u stabilizaciji prostora
jugoistočne Europe i zapadnog dijela Balkana. I svjesna je da je
stabilnost Hrvatske - odnosno, ako je i njezina vojska dio procesa
stabilnosti na tom prostoru - interes Sjedinjenih Država. I to je
baza za daljnju suradnju. Pred nama je masovnija modernizacija
Hrvatske vojske. Vjerujem da će u tom procesu američka industrija,
vojna, uzeti vrlo značajno učešće, posebno u modernizaciji ratnog
zrakoplovstva'.
Hrvatska je pred reorganizacijom oružanih snaga. Dio tog procesa je
i reorganizacija sustava zapovijedanja, te upravljanja od strane
Ministarstva obrane. Ta problematika uključuje i civilnu kontrolu
nad oružanim snagama - pitanje koje je Washington u više navrata,
pogotovo prošlih godina, spominjao kao primjer nedovoljne
demokratizacije hrvatskog društva. O ovom se pitanju posljednjih
tjedana u Hrvatskoj dosta raspravlja, te je očito da postoje
izvjesne razlike između Ministarstva obrane i Glavnog stožera
Hrvatske vojske. Gospodin Agotić kaže da razlike nisu tako velike,
naime, svi se slažu da bi Hrvatska trebala imati učinkovitu, manju i
demokratski nadziranu vojsku. 'Razlika je u ovome: treba li Glavni
stožer biti direktno, po svim pitanjima, pod Ministarstvom obrane,
a da zapovjedanje od strane vrhovnog zapovjednika ide preko tog
ministarstva ka Glavnom stožeru, ili da Glavni stožer, po liniji
zapovijedanja, bude izdvojen iz Ministarstva obrane. Ja sam
pristalica ove druge struje. Ne zagovaramo izdvajanje Glavnog
stožera izvan Ministarstva obrane po svim pitanjima, ali želimo da
ovlasti Ministarstva obrane u odnosu na Glavni stožer budu točno
definirane i razgraničene, i obrnuto. A da linija zapovijedanja
Oružanim snagama ide od vrhovnog zapovjednika, predsjednika
Republike, preko Glavnog stožera na postrojbe', rekao je vojni
savjetnik predsjednika Mesića.
Program 'Partnerstvo za mir' nedavno je preporučio Sloveniji, koja
je članica te organizacije, da - prema strateškoj koncepciji
Partnerstva - nema potrebe trošiti sredstva za nabavu novih tenkova
i zrakoplova. Kako bi na ovakav savjet reagirala Hrvatska? Gospodin
Agotić, vojni savjetnik predsjednika Stjepana Mesića, kaže da je
Hrvatska u jedinstvenoj poziciji. 'Naše Oružane snage stvorene su u
jednom vrućem i krvavom ratu, a u susjedstvu nam je još uvijek
nestabilna Srbija', rekao je general Agotić i dodao: 'Svatko gradi
svoju oružanu silu, pa i kad je član NATO saveza, prije svega za
očuvanje vlastite nacionalne sigurnosti, te očuvanja mira, kako bi
se demokratski sustav razvio u potpunosti. Ali, istovremeno, ako s
nekim ulazite u partnerski, saveznički odnos, onda se morate
povinovati određenim regulama koje taj savez nameće, što je sasvim
logično i normalno. Ja znam za ovaj savjet što se Slovenaca tiče.
Radi se o savjetu, ne o obavezi - da je stvarno korisnije trošiti
novce na razvoj komunikacija, a ne na tenkove i avione. Mi bi bili
jako sretni kada bi naše procjene, a i procjene nama dobronamjernih
saveznika, rekle da moramo puno manje trošiti za oružane snage, no
što sada, objektivno, moramo trošiti. Nadam se da će i to vrijeme
doći'".
(VOA)
INOZEMNI TISAK
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
9. VIII. 2000.
Ima li Bijela kuća doktrinu?
"Svaki predsjednik nešto želi nazvati svojom doktrinom. Ali, prema
protokolu, moraju je proglasiti drugi. Pa postoji li onda
Clintonova doktrina? Hoću reći, neka druga osim one: 'Oralni seks
nije seks'? Nešto na tragu tradicionalnije teme poput pitanja kad
se može uporabiti američka vojna sila? Kako kažu Predsjednikovi
kritičari, Clintonova je doktrina da američka krv i novac moraju
poteći kad god mu netko u nekoj dalekoj zemlji stane na žulj. Te je
kritičare Clinton opskrbio streljivom, razmetljivo izjavljujući
'nikad više' nećemo govoriti o 'etničkom čišćenju' nakon
bombardiranja na Kosovu prošle godine. Ali Clintonova je doktrina
mnogo suptilnija", piše Michael Kinsley.
"Ona, kako se gotovo svi slažu, odgovara na pravo pitanje: Kada se,
sad kad je završio hladni rat, američke snage može upotrijebiti za
nešto drugo osim zaštite nacionalne sigurnosti po strogoj
definiciji? Jedan legitiman odgovor je: nikad. Ali to je
izolacionizam, odgovor koji dvije glavne stranke odbijaju. Želite
li preuzeti vodstvo u svijetu - što mi činimo - morate htjeti
upotrijebiti svoju snagu i za nešto drugo osim samoobrane.
Clintonova doktrina odgovara da će SAD ponekad pokušati zaustaviti
humanitarne katastrofe i zaštititi slobodu i demokraciju širom
svijeta.
Dobro, ne zvuči baš kao doktrina, a pogotovo ne suptilna. Ali
ključne riječi su 'ponekad' i 'pokušati'. Izravno proturječe
najslavnijoj doktrini proteklih godina, Powellovoj doktrini.
Doktrina Colina Powella može se svesti na 'sve ili ništa'. Svaka
vojna aktivnost morala bi imati jasan i ostvariv cilj, morala bi
imati potporu javnosti i uključivati nadmoćne snage kako bi
osigurala sigurnu i potpunu pobjedu. Bez močvara.
Problem Powellove doktrine je to što ona, uzmete li je ozbiljno,
odbacuje svaku zamislivu uporabu sile, osim odvraćanja izravnih
prijetnja američkoj sigurnosti. I opet se svodi na izolacionizam do
kojega se dolazi zaobilaznim putem. Clintonova doktrina kaže:
zašto mora biti sve ili ništa? Postoje situacije u kojima su
ugroženi naši interesi i vrijednosti, ali ne i naša sigurnost, što
traži trenutačan odgovor. Te situacije ne opravdavaju pola
milijuna vojnika i učestalo bombardiranje, ali ne opravdavaju ni
pasivnost. U takvim situacijama ograničen odgovor s razumnim
izgledima za uspjeh ne mora se pretvoriti u noćnu moru, a čak i
djelomičan uspjeh može biti časniji od nepoduzimanja nikakve
operacije.
Clintonova doktrina ne uzdiže logičnu dosljednost u sfere
moralnoga. Hoćemo li djelovati, ovisi o okolnostima. A među njima
su one koje glasno priznajemo, poput geografske udaljenosti ili
opasnosti od šire upletenosti. Ali i one koje se ne spominju poput
Predsjednikove popularnosti u anketama, blizine izbora, drugih
događaja, raspoloženja i snage druge stranke, koliko toga smo već
iskušali i slično. To je, ukratko, potpuno u Clintonovu stilu. Ali
to ne znači da je pogrešno.
Kritičari su radili veliku zbrku zbog nedosljednosti. Zašto Bosna,
a ne Ruanda? Zašto Kosovo, a ne Sierra Leone? Čak su spominjali i
rasizam. Ali te pritužbe uglavnom dolaze kad Clinton djeluje, a ne
kad nije djelovao. Čudan je oblik afirmativne akcije tvrditi da
moramo dopustiti da pokolju bijelce na Kosovu jer smo dopustili da
pokolju crnce u Ruandi.
U Somaliji smo intervenirali pod Bushom starijim, a kritičari su
Clintona optužili da je humanitarnu misiju pretvorio u nešto loše
nazvano 'izgradnjom nacije'. Ipak, kad se Clinton upustio u
isključivo humanitarne intervencije kojima je jedini cilj bilo
spašavanje života, optužili su ga da je 'pretvorio vojnike u
socijalne radnike'. Kritičari se koriste svakom prilikom da
nejasne rezultate tumače kao potpuni neuspjeh. (Po standardima
koje primjenjuju za Kosovo, francuski napad na kolaboracioniste
oduzima legitimnost Drugom svjetskom ratu.) I naravno, kad sve
drugo propadne, kritičari rado tvrde da Clintonu osobni osjećaji
oduzimaju moralnu snagu za djelovanje. (Drugim riječima, Bosanci
bi morali umrijeti zbog grijeha Monike Lewinsky.)
Ali oni koji kritiziraju moraju ponuditi i svoje rješenje. Kad bi,
dakle, kritičari upotrijebili silu? Republikanska platforma 2000.
citira Georgea W. Busha: 'Odbacimo zastore izolacionizma, baš kao
što odbijamo kraljevsku krunu. Ne smijemo silom dominirati nad
drugima - niti ih izdati svojom različitošću', i tako dalje.
Platforma ide dalje i 'promiče američke interese i načela', ali
'izbjegava opasne sukobe novom strategijom' koja odražava 'očito
američki internacionalizam'.
Ukratko, nemaju ideja. 'Ni ovo ni ono' prastara je retorika
('pregovarati iz straha... bojati se pregovarati') i nije loše
načelo vlade. Ali 'nedovoljno ovo ili ono' baš i nije kritika. Niti
je obećanje da neće biti 'ni ovo, ali ni ono' baš odrednica budućeg
djelovanja. Platforma republikanske stranke tuži se na 'prazne
prijetnje... na Balkanu', ali ne kaže niti da su te prijetnje morale
biti poduprte silom niti da nisu smjele biti izrečene. Oprezno kaže
da su 'Amerikanci zabrinuti zbog humanitarnih katastrofa koje su
pale na afričke narode', ali još opreznije ne kažu što bi Amerika
morala učiniti.
'Republikanci imaju strategiju', tvrde u svom programu i daju mnogo
primjera za to što nije njihova strategija, ali ne spominju što jest
njihova strategija. Tendenciozno kritiziranje nije strategija.
Najpristojnije je tumačenje republikanskih stajališta: Nekad ćemo
djelovati, a nekad nećemo, ovisno o okolnostima.
Drugim riječima, Clintonova doktrina je sad naša dvostranačka
vanjska politika", zaključuje Kinsley.
Proračunati rizik
"Zašto? To je prvo pitanje koje se nameće o Goreovu izboru senatora
iz Connecticuta Joea Liebermana za partnera u predsjedničkoj
utrci. Gore nije prirodno sklon rizičnim ispadima, a njegov je
izbor rizičan na nekoliko razina", piše Michael Kelly.
"Za početak - Lieberman je Židov. Bilo bi lijepo kad nitko od toga ne
bi pravio pitanje, a birači možda i neće. Ipak, 'The Washington
Post', 'The New York Times' i 'USA Today' - svi su mislili da to
moraju istaknuti u naslovu.
Drugo, Lieberman je, kako su brzo primijetili Bushovi suradnici,
ideološki bliži Georgeu Bushu nego Alu Goreu. Gore je izabrao
čovjeka koji je mjesto u Senatu izborio potporom Williamu Buckleyu,
izabrao je najdražeg republikanskog demokrata, izabrao je
zakonodavca koji je podupro neke od najbitnijih političkih
prijedloga Bushove kampanje. A to su, kao što se pokazalo,
prijedlozi koje je Gore često napadao kao neodgovorne - i, ponovimo
opet - 'rizične'.
Treće, Lieberman je najpoznatiji po riječima koje je izgovorio 3.
rujna 1998. kad je Goreov šef Bill Clinton javno priznao da je
mjesecima lagao te da je, zapravo, imao nedolične odnose s Monicom
Lewinsky. 'Takvo ponašanje nije samo nedolično - ono je nemoralno',
rekao je Lieberman. 'Bojim se da je Predsjednik umanjio mogućnosti
milijuna američkih roditelja koji pokušavaju usaditi u našu dijecu
povijesne vrijednosti'. Izabravši Liebermana, kažu neki, Gore je
zajamčio da će pitanje Clintonove sramote ostati u središtu
predsjedničke utrke.
Ali Gore je morao napraviti taj rizičan potez, koji možda i nije
tako rizičan. Gore je morao učiniti nešto dovoljno hrabro kako bi
prisilio birače da ga pogledaju u drugom svjetlu. To je možda učinio
izabravši Liebermana. Anketa koju je proteklog vikenda proveo 'USA
Today' pokazala je da Gore zaostaje za Bushom za 19 posto. Ista je
anketa u ponedjeljak pokazala da je Bushovo vodstvo znatno
izbrisano - na samo dva posto. To pokazuje da su birači Liebermanov
izbor vidjeli kao dokaz, napokon, Goreove sposobnosti da učini
nešto dobro... Kao što su Goreovi suradnici primijetili,
antisemiti ionako ne bi glasali za Gorea. Glasači koji su Goreu
potrebni pristaše su centra koji nisu dvolični i koji će vjerojatno
pozitivno odgovoriti na Goreovu volju da poduzme povijesni korak
prema demokratskom pluralizmu.
(...) Gore je biračima morao pokazati da i on zna da je Clinton
osramotio Bijelu kuću, ali on to nije mogao reći. Lieberman će to
učiniti za njega, simbolizirat će moralnu osudu Clintona koju Gore
ne može izgovoriti. Liebarman je koristan i u pitanju novca.
Ozbiljan je predlagač reformi, a obje ga stranke poštuju zbog
poštenja i časti. (...)
Ostao je samo još jedan rizičan faktor, i to najozbiljniji -
Liebermanov (po ljevičarskim demokratskim standardima)
konzervativizam. Čak i fleksibilnom Goreu bit će teško napasti
Busha zbog 'opasnih' prijedloga o socijalnom osiguranju i sličnim
pitanjima kad Goreov partner podupire iste ideje. Još je bitnije to
što izbor Liebermana pokazuje lijevom krilu Demokratske stranke da
Clintonova i Goreova stranka više nije njihova stranka. To ne bi
bilo bitno kad ljevičari ne bi imali kamo otići. A imaju: Ralphu
Naderu, kandidatu zelenih. Skrenuvši udesno izabirući Liebermana,
Gore je povećao mogućnost da znatan broj ljevičara odluči žrtvovati
izbore, dati glas Naderu i tako zastrašiti Demokratsku stranku.
Gore bi zbog toga mogao izgubiti izbore. Rizično, ali opet - ne tako
rizično kao alternativa. Gore, napokon, nije imao izbora. Mogao je
samo ostati na konju koji ga je već doveo ovako daleko. Nova
Demokratska stranka nije Naderova, nego Vijeća demokratskog
vodstva i njegova predsjednika Joea Liebermana. I to je jedina
Demokratska stranka koja je pokazala da može izabrati
predsjednika", piše Michael Kelly.
AUSTRIJA
DER STANDARD
9. VIII. 2000.
Problem prošlosti
"Problemi Austrije s kasnim svladavanjem prošlosti su višeslojni.
Ne može ih izbjeći gotovo ni jedna ustanova i ni jedna društvena
skupina. Desetljećima je slovilo kao državna doktrina da je
Austrija bila prva žrtva nacionalsocijalizma. Tek s izjavom bivšeg
saveznog kancelara Franza Vranitzkog 1988. u kojoj je službeno
priznao da Austrija nije bila samo žrtva nego i počinitelj u
nacionalsocijalizmu, došlo je do promjene svijesti. Sadašnja vlada
gradi na tomu i trudi se oko isplate odšteta žrtvama nacističkog
režima. Tu je dobar posao obavila vladina dužnosnica Maria
Schaumayer, iako su važne pojedinosti još otvorene.
Težak postupak s vlastitom prošlošću ipak nije samo na državnoj
razini. I stranke imaju s time posla. Tako je predsjednik SPOE-a
Alfred Gusenbauer morao čuti svoje o stanovitom sloju dužnosnika
dok je davao pojašnjenje o 'smeđim mrljama' svoje stranke. OEVP još
uopće nije ozbiljno obračunao s tim pitanjem, nego je refleksno
odbijao svako pogrješno ponašanje.
Isto je tako reagirala Katolička crkva koja se poslije 1945.
stilizirala u fundamentalnu oporbu nacionalsocijalističkog
režima. To je povijesno pogrešno, iako su mnogi katolici pružali
uvjerljiv otpor. Službena ih crkva ipak nije podupirala. Refleksno
se još prije nekoliko tjedana poricalo da je katolička crkva
zapošljavala prisilne radnike. Sada se pojavio prvi slučaj.
Daljnji se pretpostavljaju. Crkva bi dobro učinila kad bi s obradom
tog poglavlja svoje prošlosti zaposlila i neovisne a ne samo
crkvene stručnjake" - zaključuje komentatorica lista Katharina
Krawagna-Pfeifer.
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
9. VIII. 2000.
Godina dana Putina, godina dana rata
"Svojeg prvog radnog dana na najvišem ruskom položaju u vladi,
Vladimir Putin pokazao se samouvjerenim. Dva tjedna, tada će u
Dagestanu opet biti mir, velika će ofenziva 'istrijebiti bandite',
ako treba, bombardirat će ih i u Čečeniji. Sada, godinu dana
poslije, ni jedan kamenčić više nije gdje je bio. Rečenica doslovno
vrijedi za čečenska naselja, a metaforički širom Rusije.
Čečenski dobrovoljci Šamil Basajev i Arapin Čatab 7. kolovoza
prošle godine osvojili su neka sela u dagestanskim brdima. Boris
Jeljcin je 9. kolovoza gotovo nepoznatog Vladimira Putina,
djelatnika tajne službe, imenovao premijerom. Dobrovoljačka je
akcija eskalirala u drugi rusko-čečenski rat od 1994. Novi premijer
je poslije prijevremenog Jeljcinova povlačenja bio privremeni a
zatim izabrani predsjednik. Rat je bio njegovo sredstvo za dolazak
na vlast i za preobrazbu države Rusije u autoritarnu a uskoro jedva
još federalistički strukturiranu državu.
Putin je vodio rat s naizmjeničnim pojašnjenjima: kao neku vrstu
akcije protiv 'bandita', kao borbu za očuvanje državnog jedinstva i
svetih povijesnih granica, kao obranu od 'međunarodnog terorizma',
kao obranu Europe od navodno usredotočene navale fundamentalista.
Pojašnjenja su se razlikovala već prema prilici i publici. Ništa od
toga nije bila čista istina, ponešto je bilo manje od pola istine.
Motivi su bili - i jesu - dublji. Akcije su se pretvorile u sustavna
kršenja ljudskih prava i u vjerojatno istrebljivački pohod protiv
jednoga naroda. Uslužni tisak - još u prvom čečenskom ratu kritički
- krivuda, prešućuje, opravdava.
Motiv očuvanja integriteta države i uklanjanja sve većeg kriminala
može se razumjeti. Ali on sadrži duboku šutnju o metodama.
Činjenica da većina Čečena više ne želi imati ništa zajedničkoga s
ruskom državom, ne može se povezati sa šovinističkim huškanjem (ono
je možda u kasnijim fazama imalo neku ulogu), nego sa strašnim
povijesnim iskustvom. Ruska kolonizacija i sovjetizacija
sjevernog Kavkaza - a isto tako otpor protiv toga - sadržavali su
tijekom stoljeća i pol strahote i nečovječnost, prisilna odvođenja
i potiskivanja, prekinuta samo na nekoliko desetljeća gospodarskog
razvoja, koji je opet koristio Rusiji i razorio tradicionalni
čečenski gospodarski poredak, dok nije ponovno nastao u
okrutnostima nezakonitoga rata i tek sada se iz kulturalnog
konteksta pretvorio u etničko jedinstvo. Iz toga je izrasla
nedovršena čečenska nacija koja se definira nasiljem - tragično i
prisilno.
Onima koji su Putinu pripomogli doći na vlast, a ni njemu samom, to
ne znači puno. U najboljem slučaju pruža mu nove argumente,
poduprte predrasudama kao poslije napada na moskovske stambene
zgrade koje nedokazano pripisuju 'crnima', Čečenima. To je vojsci
pružilo priliku da poslije dva izgubljena rata - u Afganistanu i na
Kavkazu - pokaže snagu. Poslije godine dana ipak još bez željenog
rezultata i bez jasnih izgleda. Činjenica da su na posljetku golemi
interesi za cjevovode očito težili više od čak i u ruskom ustavu
određenoga prava malih naroda na autonomiju, rijetko se javno
spominje kao uzrok rata.
Raspoloženje u Rusiji mijenjalo se istodobno s ratnim
djelovanjima, pravno kao i duhovno. Putin, izabran kao nepoznat,
ali jak čovjek, oslonjen na neprimjetno odabranu ali odanu mu
stranačku konstelaciju, prevrnuo je naglavce poredak države - na
glavu predsjednika, čije ovlasti Jeljcin iz više razloga nije mogao
koristiti onako kako su napisane. U federalnom poretku preokrenuo
je strukturu generalnih guvernera. Kastrirao je prvi parlamentarni
dom, federacijsko vijeće. Strankama je bio poput krotitelja.
Pravni je poredak 'vertikalno ojačao', što će reći: preusmjerio se
odozgo. Javnom je mišljenju dodijelio ulogu koja u stanovitoj mjeri
već podsjeća na 'transmisijsko remenje' prijašnjih desetljeća.
Društvo se od civilnog pretvorilo u autoritarno. Država je jaka.
Poslije deset godina kaosa i razbojničkog kapitalizma, besramnog
bogaćenja i sramnog siromašenja, raspada struktura od zdravstva do
obrazovanja, Rusiji je dakako potrebno više reda. No da se uvodi
uništavanjem jedne pokrajine koja je u mnogo pogleda bila
karikatura velike zemlje, i progonom njezinih stanovnika i da se
civilno društvo time guši - ta je cijena visoka, besramno visoka" -
drži komentator lista Karl Grobe.
DIE WELT
9. VIII. 2000.
Sergej Ivanov tajni je broj dva ruske politike
"Kao desetogodišnjak, tajnik ruskog Vijeća sigurnosti volio je
Beatlese, zato je učio engleski i bio je lud za plovidbom morem,
vratima prema velikom, šarenom svijetu. Danas, kako Sergej Ivanov
priznaje u jednom od rijetkih intervjua, rado čita kriminalističke
romane, 'naravno na izvornom jeziku. U mojoj knjižnici su sva djela
Le Carrea, 78 djela Agathe Christie i Forsyth'. Na more 47-godišnji
general-poručnik tajne službe nikad nije isplovio.
Unatoč tomu vidio je svijeta - kao špijun u Finskoj, Engleskoj i
Keniji, pišu ruske novine. Ivanov ne govori o svojih 18 godina
špijunaže u inozemstvu. Da je bio 'u Europi i Africi', ali - iako
osim engleskog govori i švedski, 'ne i u Švedskoj'. Ispričati više
ne bi bilo u skladu s 'nepisanom etikom' špijuna. Navodno ni u CIA-i
nisu pričljiviji.
Od svibnja ove godine Sergej Ivanov, koji po habitusu više podsjeća
na sivog 'aparatčika', tajnik je ruskog Vijeća sigurnosti. S njim
već potajno postupaju kao s Brojem dva u hijerarhiji ruske
politike. Ako prevladaju gospodarski problemi, Ivanov će čvrstom
rukom biti spreman za mjesto slabo prodornog premijera Kasjanova.
U knjizi 'Razgovori s Vladimirom Putinom', predsjednik države, na
pitanje tko mu je čovjek od najvećeg povjerenja, na prvom mjestu
navodi Ivanova. Postoji pojam poput 'bliskog dodira' i baš to
osjeća prema njemu. Ljudi koji poznaju Ivanova kažu da zna ostati
neprimijećen. I slovi kao radišna zvijer. Sam Ivanov sebe drži
introvertiranom osobom. 'Ali ne toliko da se bojim ljudi ili da
odbijam kontakte.'
Oduševljeni igrač odbojke i golfa već je četvrt godine na čelu
ustanove koja formalno ima samo savjetodavnu ulogu. No dolaskom
Putina na vlast, Vijeće sigurnosti dobiva sve veći utjecaj. Bez
Ivanovljeva znanja ne obavi se nijedno imenovanje na području
državne sigurnosti. Udvorice i birokrati koji imaju istančan
osjećaj za stvarne odnose vlasti, stoje u redu pred njegovim
uredom. Znaju da se u ruskoj državi bez njegova pristanka gotovo
ništa više ne događa. To nedvojbeno odgovara predodžbama
Predsjednika koji s Vijećem sigurnosti želi stvoriti protutežu
prezidijalnoj administraciji. Tamo konce još povlači Aleksandar
Vološin, kao šef uprave, čovjek koji pripada klanu Jeljcinove
'obitelji' i kojega se Putin zasad još ne može riješiti.
Istodobno u Vijeću sigurnosti vidi instrument za politiku u kojoj
pojam državna sigurnost dobiva sve veću ulogu. U Vijeću sigurnosti
usvojena je nova vojna doktrina koja ruskom vodstvu ostavlja više
prostora u primjeni nuklearnog oružja. Otamo potječe i doktrina
informacijske sigurnosti koja je u čudnovatu mješavinu pomiješala
internet, medije i javno mišljenje kao i iz toga rezultirajuće
opasnosti. 'Ja sam za slobodu riječi', hvalio se Ivanov, 'ali
moraju postojati granice i točna predodžba o onomu što se smije
raditi a što ne.'
Vijeće sigurnosti, pod pouzdanom upravom odanog Ivanova odražava
na posljetku i Putinovo shvaćanje demokracije. Demokratske
ustanove sve više imaju tek dekorativnu ulogu. Neformalni krug
poput vijeća poduzetnika, utemeljenog baš po Putinovu naputku,
čiji sastav određuje predsjednik, postaje donositelj odluka u sve
jače centraliziranoj Rusiji.
S predsjednikom Putinom i njegovim tajnikom Vijeća sigurnosti
pronađena su dva čovjeka koji svijet gledaju kroz jednake naočale.
Obojici su ušle u krv potajne operacije, prodor u društvo zbog
'viših interesa'. Zemljaci koji zbog toga osjećaju nelagodu,
general tajne službe umiruje: 'Čekista na vlasti nitko se ne treba
bojati'" - izvješćuje Manfred Quiring.
FRANCUSKA
LIBERATION
9. VIII. 2000.
Uskraćena nekažnjivost
"Ukidanje imuniteta koji je u svojoj zemlji uživao general Pinochet
odlična je vijest. Ne pokazuje to samo da taj bivši čileanski
diktator nije oslobođen polaganja računa pred sudom zbog bijega od
europskih sudova, koji su ga jednom već lišili slobode, nego će
morati odgovarati i zbog onoga što je počinio u prošlosti, i to pred
čileanskim sudom, jedinim koji može posve vjerodostojno govoriti u
ime žrtava.
Da je sudski proces koji je pokrenuo španjolski tužitelj Garzon
doista i održan, bili bismo svjedoci pomalo dvoličnoga prizora, jer
bi jednome diktatoru sudilo sudačko tijelo koje potječe iz vremena
jedne druge diktature, one Francove, a s kojom se to sudačko tijelo
spokojno pomirilo bez prevelike grižnje savjesti i bez ijednoga
sudskog procesa pokrenutog protiv ijednoga člana bivše vlasti.
Mnogo je logičnije da se Pinochet bude prisiljen braniti na
optuženičkoj klupi u državi u kojoj je i počinio svoja strašna
nedjela. Uostalom, baš zato se zalažu brojni napredni Čileanci, i
to još od vremena prije izbora koji su potvrdili da su takvi u
većini.
Nije problem u razmišljanju o tome kakvu bi kaznu mogao dobiti taj
starac. Važnije je da optužnica protiv njega postane dio
institucionalne povijesti čileanske demokracije koja se ponovno
rađa. Ukidanje imuniteta Pinochetu koji si je on sam dao znači
odbijanje mogućnosti da netko ostane nekažnjen, a to nadilazi
samoga Pinocheta pa se time cilja i na sve njegove pomagače.
Zamisao o stvaranju međunarodnoga kaznenog suda koji bi mogao
kažnjavati kršenje ljudskih prava ima samo palijativnu moralnu
vrijednost - u slučaju kad vlasti neke države-žrtve nisu ovlaštene
ili ne žele ništa učiniti. Kad god je to moguće, pravda mora biti
zadovoljena baš na onome mjestu gdje je zločin počinjen. A
dužnosnici koji nasljeđuju demokratski sustav koji tek treba
izgraditi moraju imati dosta hrabrosti za izvlačenje iz zaborava i
javno raspravljanje o stvarima koje nužno podrazumijevaju sukobe.
O kretanju tim putem ovisi čast mladih čileanskih državnih
ustanova", piše Gerard Dupuy.
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
9. VIII. 2000.
Smrt i radost
"Siguran dam da će se nekoliko milijuna Španjolaca obradovati na
vijest da su četiri pripadnika ETA-e poginula od vlastite bombe. A
sto ili dvije stotine tisuća njih neće vjerovati službenoj inačici
vijesti i navodit će sumnjive pojedinosti. Baš takvi su me oduvijek
najviše plašili, više od samih ETA-inih terorista. Jer, ovi, ako
ništa drugo, ipak riskiraju život, a to im se i dogodilo - izgubili
su ga. Dok oni drugi viču 'ETA, ubij ih' i raduju se kad ETA-ini
'gaudaris' ubiju nekoga. Telefonom pozovu obitelj ubijenoga i
smiju se. U našoj državi se, već prema tradiciji, nitko ne raduje
tuđoj smrti, ili bar to ne govori. Licemjerje je ponekad poželjno
ponašanje. Mene nikad nije radovala nečija smrt, a zbog određenog
načina razmišljanja koji se u mojem djetinjstvu nazivao 'šport'
(današnji šport nema ništa zajedničkoga s time), ili čak 'fair
play' (u mojem djetinjstvu u Španjolsku je prodirao engleski jezik
iz Engleske, a ne kao danas, iz SAD-a), često sam primjećivao kod
sebe određenu nezainteresiranost, s političkog ili društvenog
gledišta, za neke od takvih smrti, zato što ti mrtvi ništa nisu
mogli promijeniti u vezi sa stavovima zbog kojih su umrli, ali nikad
nisam bio nezainteresiran s običnog ljudskoga gledišta. Tako je
bilo. A i u ovome slučaju mislim da se ništa bitno neće promijeniti.
Ili će se još i pogoršati. Dodat će oni ove mrtve među svoje
mučenike. Poginule za njihovu pravednu stvar, njihovu popisu
svetaca za beatifikaciju.
Ali se prisjećam starih priča o vragu, u kojima on dopušta svojoj
žrtvi da izabere način na koji će umrijeti. Kad sam bio malen,
govorio sam da sam ja izabrao svoju smrt. Kasnije sam često
razmišljao o tome da bih ustupio svoju smrt i zamijenio je za smrt
nekoga teškog bolesnika. Ali ne bi to više bila neka velika zasluga,
jer moj je život poslije malo vrijedio, osobito meni samome. Osim
toga, time bih osiromašio smrt nekoga drugog čovjeka. Stare,
nepotrebne priče. Ali ih navodim samo kao primjer, da biranjem tih
smrti danas ne bih izabrao svoju, nego bih izabrao radije smrt onih
koji su umrli umjesto nekih drugih, kojima je bomba bila
namijenjena. Ljudi koji će danas ili sutra umrijeti. Nedužnih, kako
kažemo, a nedužni su svi koje se ubija.
Ne znam jesu li već ubili kurdskoga mladića kojega je španjolska
policija izvukla iz bolnice gdje su ga trebali operirati i izručila
Turskoj ili je on umro od batina koje je dobio prije toga, ali nisam
baš siguran da je to najdemokratskiji način za podizanje ugleda
Jose Maria Aznara u borbi protiv terorizma, i to prvi put
demokratskim sredstvima. A ne vjerujem ni novim izjavama, prema
kojima je španjolski zakon o strancima najnaprednji u Europi. No,
to je već druga priča.", piše Eduardo Haro Tecglen.