HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 147 - 3. KOLOVOZA 2000. NJEMAČKI RADIO - RDW 2. VIII. 2000. Uzbuna protiv desnih ekstremista "Njemačka je u stanju uzbune. Činjenica da su proteklih tjedana nasilnička djela desnih ekstremista
dostigla nov vrhunac pokrenula je medije i političare i protresla je javnost. Jednodušna odluka glasi kako tako dalje ne može, ne tako ne smije ići. Ali kako se može toj sablasti stati na kraj? Što se mora učiniti kako bi se spriječilo da mladi ljudi radikalne desnice ne proganjaju ljude druge boje kože po ulicama, mlate ih ili čak ubijaju? Počela je nervozna potraga za konceptom protiv desnog radikalizma. A to je potraga koja je popraćena upečatljivim riječima, ali i koja je prožeta svojevrsnom bespomoćnošću. Riječ je o 'ni trunku tolerancije prema ekstremnoj desnici' i riječ je o tome da se skinheadsima 'mora učiniti vrućim i zemlju po kojoj hodaju'. Ekstremisti desnice moraju, kako glasi još jedan prijedlog, biti u 'opsegu upozorenja' policije baš kao i teški kriminalci, što znači da budu pod stalnim nadzorom policije. Na kraju je tu i zahtjev da bude zabranjena i desna ekstremna stranka NDP - Nacionaldemokratska stranka Njemačke. Ali mnogo što se sada predlaže u ovoj diskusiji, ako se bolje pogleda, ispada ili
NJEMAČKI RADIO - RDW
2. VIII. 2000.
Uzbuna protiv desnih ekstremista
"Njemačka je u stanju uzbune. Činjenica da su proteklih tjedana
nasilnička djela desnih ekstremista dostigla nov vrhunac pokrenula
je medije i političare i protresla je javnost. Jednodušna odluka
glasi kako tako dalje ne može, ne tako ne smije ići. Ali kako se može
toj sablasti stati na kraj? Što se mora učiniti kako bi se
spriječilo da mladi ljudi radikalne desnice ne proganjaju ljude
druge boje kože po ulicama, mlate ih ili čak ubijaju? Počela je
nervozna potraga za konceptom protiv desnog radikalizma. A to je
potraga koja je popraćena upečatljivim riječima, ali i koja je
prožeta svojevrsnom bespomoćnošću. Riječ je o 'ni trunku
tolerancije prema ekstremnoj desnici' i riječ je o tome da se
skinheadsima 'mora učiniti vrućim i zemlju po kojoj hodaju'.
Ekstremisti desnice moraju, kako glasi još jedan prijedlog, biti u
'opsegu upozorenja' policije baš kao i teški kriminalci, što znači
da budu pod stalnim nadzorom policije. Na kraju je tu i zahtjev da
bude zabranjena i desna ekstremna stranka NDP -
Nacionaldemokratska stranka Njemačke. Ali mnogo što se sada
predlaže u ovoj diskusiji, ako se bolje pogleda, ispada ili
neprovedivo ili neprimjereno. Zabraniti jednu stranku u Njemačkoj
znači izuzetno težak i dugotrajan proces, a osim toga bi opsežna
javna rasprava o zabrani NPD-a toliko napravila reklamu toj stranci
da ona od toga može samo imati koristi. A što se tiče policijskog
nadzora desnih ekstremista, to se može samo poželjeti, ali sve dok
se u policiji ne otvore nova radna mjesta, takve želje ostaju puka
utopija. Već sada je njemačka policija beznadno preopterećena. A
kada je riječ o tome, zvuči kao poruga kada u zaključku državnih
tajnika triju ministarstava stoji kako se pri daljnjem postupku u
problemu ekstremne desnice 'neće moći izbjeći rasprava o
prenamjeni sredstava'. Jer tu politika opet čini ono što im je
postala loša navika: ne odgovoriti smjesta na goruća pitanja, nego
ih rastegnuti na duge staze. Najkasnije sad je došao trenutak kada
se mora završiti s raspravama i kada se mora početi djelovati. Što
sprječava saveznu vladu i vlade pokrajina da smjesta ne stave novac
na raspolaganje - za dodatne policajce, za rad s omladinom, za mjere
političkog obrazovanja? I još jedno mogu političari napraviti.
Mogu se pobrinuti za promjenu društvene klime. Tko javno zastupa
tezu kako u Njemačkoj postoji razlika između 'stranaca koji nam
koriste i onih koji nas koriste' taj doista ne pridonosi
miroljubivoj suradnji. Treba uvidjeti da je izuzetno opasno
zloupotrebljavati temu desnog radikalizma za stranačko
prepucavanje. Ali ako postoji jedinstvo da protiv ekstremne
desnice ne smije biti 'ni trunka tolerancije' - a to je svakako
slučaj - tada djelovati ne trebaju samo političari nego i društvene
organizacije. A ako se želi spriječiti da mladi ne dospiju u
nacističku kaljužu, tada se mora intenzivno baviti tom skupinom
ljudi. Skrb za mlade i političko obrazovanje bi trebali imati
najviši prioritet - i tu ne smije stati zbog nedostatka novca. Jer
jedna tako bogata zemlja kao što je Njemačka si to jednostavno ne
može priuštiti".
Pregled tiska
"I danas je tema njemačkoga tiska ekstremna desnica i sastanak
pokrajnskih ministara unutarnjih poslova. 'Offenbach-Post' nije
impresioniran njihovim zaključcima: 'Sve smo to već imali:
opasnost je prepoznata - u ovom se slučaju radi o etabliranom desnom
terorizmu - no korak od nedjeljnih propovjedi do svakodnevnih
postupaka ni izdaleka nije počinjen. Hektični političari nisu se
čak ni uplašili. Ali zato smo opet dobili gomilu fraza i mjehura od
sapunice - tipična njemačka poduzetnost: nikakakv 'da', nikakav
'ne' nego samo jedan odlučan 'i da i ne'. Prava pitanja nisu niti
postavljena. Kako bi onda mogla doći razumna rješenja?', pita se
'Offenbach-Post'.
'Frankfurter Neue Presse' također piše: 'Svakodnevno nasilje, s
obje strane, s vremenom je palo u zaborav navike. Sada, nakon ovih
događaja, barem nasilje krajnje desnice je došlo tamo gdje i spada:
na stup srama javnosti. I sad, što sad? Ako slušamo općenite priče
političara, onda nam se nameće sumnja da oni više na pameti imaju
uobičajeni teatar u ljetnoj pauzi, a ove godine je eto tema borba
protiv desnice. Njihovi prijedlozi su tako nepromišljeni, da im u
najboljem slučaju možemo opravdati nedostatak dobrog savjeta, a u
najgorem nedostatak smisla za ozbiljnost', smatra 'Frankfurter
Neue Presse'.
'Hannoverische Allgemeine Zeitung' također piše: 'Pitanje da li
mediji ovakve događaje nasilja desnice previše ističu ili pak
previše guraju na stranu potpuno je neumjesno. Svako pojedino
oskvrnuće židovskoga groba, svaka uvreda stranca, svako divljanje
i čin nasilja je točno jedno previše. Mnogi su se smijali kada su
početkom devedesetih nakon paljevine doma za azilante nekoliko
dobronamjernih pozivali na izlazak na ulice i formiranje lanca
svijeća. Vrijeme je da se ponovno tako nešto organizira - i to ne
samo iz sućuti prema žrtvama. Nego i iz srama od ovog zla u našoj
zemlji, poziva 'Hannoverische Allgemeine Zeitung'.
Deset godina nakon rata s Irakom, 'Mitteldeutsche Zeitung' iz
Hallea konstatira: 'Politika Zapada prema Iraku je propala, a pouka
je jednostavna: Agresivne, totalitarne režime koji su to i prema
vlastitim građanima ne može se svladati niti ograničenim nasiljem
niti pregovorima. Ovu tezu potvrđuje i slučaj Miloševića. A nakon
ovih iskustava bi trebao biti kraj vremena moralnih križarskih
pohoda, ne samo zato jer UN propisuje ustav neke zemlje unutarnjom
stvari, nego zato jer takvi križarski ratovi očito ne ispunjavaju
svoj cilj', smatra 'Mitteldeutsche Zeitung' iz Hallea.
Njemački 'The Financial Times' piše o kontrolorima Europske unije u
Austriji: 'Mnogo sumnjičavosti je u igri kada njemački kontrolori
dolaze austrijskom susjedu kako bi kontrolirali njihovu
demokratsku čvrstoću. Jer, baš oni trebaju odlučivati iz čije se
zemlje u zadnje vrijeme ne čuju najbolje stvari kada se radi o
postupku prema strancima. A to primjećuju i neki u Austriji, pa tako
skepsa prema njemačkim uzornim demokratima pada i na čitavu
inicijativu 14 zemalja Europe. A trojac je to dobro osjetio u ova
tri dana njihova posjeta pa su tako i reagirali odgovarajuće
skromno. I isto tako bezopasan će ispasti i izvještaj kojeg trebaju
podnijeti ovog rujna', uvjeren je njemački 'Financial Times'".
(RDW)
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
2. VIII. 2000.
Zajednička bosanska vojska nije suprotna Daytonskom sporazumu,
kaže veleposlanik Jacques Paul Klein, specijalni izaslanik glavnog
tajnika UN-a za BiH. Moderator: Amir Zukić.
KLEIN: Da bi BiH postala članica Partnerstva za mir i dugoročno
članica NATO-a, ova zemlja mora ispuniti jasne uvjete i uspostaviti
vojnu strukturu koja je potpuno kompatibilna sa strukturom u
europskim državama. Glavni problem u BiH je što u biti imamo dvije
ili čak tri armije. Njihova funkcija nije obrana BiH od opasnosti iz
vana, nego unutarnja obrana jednog entiteta od drugog, što je
potpuno nelogično. Kako u Federaciji BiH možete imati budžet iz
kojeg se za obranu izdvaja 40 posto, a još 30 posto za mirovine? To
znači da se 70 posto federalnog budžeta troši na aspekte koji su u
vezi s obranom. Sve se to događa u zemlji razorenoj ratom koja
godinama živi od međunarodne pomoći. To nema nikakvog smisla.
RFE: Najviši dužnosnici srpskog naroda u BiH odbacili su nedavno
inicijativu o integraciji entitetskih oružanih snaga, ocjenjujući
kako bi uspostava zajedničke vojske BiH značila reviziju
Daytonskog sporazuma. Je li jedinstvena vojska BiH zaista protivna
Daytonu?
KLEIN: Ne mislim da je to suprotno Daytonskom sporazumu. Dayton je
ustavni okvir, ali interpretacije Daytona su otvorene. Ne vjerujem
da se igdje u Daytonskom sporazumu govori o dvije ili tri različite
vojske u jednoj državi. Političari koji odbijaju ideju zajedničke
vojske isti su oni koji su se protivili državnoj zastavi i himni,
konvertibilnoj marki, jedinstvenim prometnim tablicama i svemu
onome što danas imamo.
RFE: Odbacivanje zajedničke vojske BiH građane oba entiteta u BiH
udaljava od europskih integracija?
KLEIN: Nama treba generacija ljudi u BiH koji neće stalno
razmišljati o vojsci i ratu. Nama ne treba stanje u kojem će
stanovnici ove zemlje težiti da imaju oružje. Volio bih vidjeti
generaciju koja se boji oružja, koju ne interesira kalibar nekog
oružja ili kako puška ubija. To je jedna od poraznih posljedica rata
što je svatko dolazio u dodir s oružjem i znao kako ga upotrijebiti.
Konačno moramo krenuti u drugačijem pravcu: u gradnju manje vojne
strukture u skladu s proračunom. Moramo ovdje imati armiju čija će
uloga biti obrana države, koja će stajati na vanjskim, granicama
BiH, a ne na unutarnjim granicama.
RFE: Mogu li entitetske oružane snage zaštititi svoj teritorij u
slučaju vanjske opasnosti?
KLEIN: BiH nema ni zračne snage, niti sustav protuzračne obrane. Ni
vojska Federacije BiH, niti Vojska RS nisu u stanju obraniti se od
vanjske opasnosti. Te vojske brinu samo o unutarnjim opasnostima. S
jedne strane imate federalnu vojsku koja je opremljena i uvježbana
prema zapadnim standardima, a s druge Vojsku RS koja je utemeljena
na zastarjeloj opremi iz Jugoslavije. Kad u zemlji postoji takav
raskorak, onda je to opasna situacija. To ne znači da će lideri
pokrenuti novi rat, te opasnosti za sada nema, ali me brinu
ekstremisti na obje strane koji nastoje isprovocirati incidente i
dovesti do upotrebe sile. Sve su to razlozi za rješavanje sadašnje
situacije: Moramo pronaći put koji će osigurati da oba entiteta
imaju sposobnost da se obrane, i to kroz obrambeni sistem na razini
države".
***
SAD će ojačati vojsku i svoju ulogu u svjetskoj politici, ukoliko
republikanski kandidat George W. Bush pobijedi na predsjedničkim
izborima
"'Kao vrhovni zapovjednik ojačat ću američku vojsku i naše vojne
saveze', obratio se sudionicima konvencije George Bush satelitskim
putem iz Pensilvanije. Naglasio je kako ne postoji predsjednik
republikanaca niti predsjednik demokrata već predsjednik čitavog
naroda i da će on takav i biti. Ocjenjujući sinoćnji događaj domaći
i strani analitičari primjećuju kako je konvencija odisala
tradicionalnim preokupacijama republikanaca - obrambenom
politikom i vojnom silom Sjedinjenih Država. Ističe se i kako sinoć
izrečena stajališta ipak odudaruju od politike izolacionizma
republikanskih kongresmena. Londonski 'Guardian' smatra i pomalo
komičnim pokušaj republikanaca da se približe biračima dovodeći na
konvenciju govornike svih boja i rasa.
Stajališta predsjedničkog kandidata Busha iznijela je njegova
savjetnica za vanjsku politiku Condoleeza Rice, crnkinja. Osvrćući
se na izgradnju nacionalnog antiraketnog sustava obrane, što je
trenutačno glavni kamen spoticanja između Washingtona i Moskve,
Rice je izjavila: 'Vrijeme je da izađemo iz okvira 'hladnoga rata'.
Vrijeme je za predsjednika odanog novoj nuklearnoj strategiji, i
vrijeme je za razmještanje sustava antiraketne obrane', naglasila
je Rice uz opasku da Rusija, ako zagovara mir, nema razloga da se
plaši Amerike i njezinih planova.
Umirovljeni general Norman Schwarzkopf , zapovjednik savezničkih
snaga tokom akcije u Perzijskom zaljevu prije deset godina,
upozorio je prisutne da bi američka sloboda danas mogla biti
ugrožena jer američka vojska nije dovoljna spremna da je brani:
'Broj borbenih divizija spremnih za rat pao je za više od polovice
nego što je to bilo pred operaciju 'Pustinjska oluja'. Borbene
snage mornarice su u posljednjih osam godina smanjene za trećinu, a
avijacije za 40 posto', kazao je Schwarzkopf.
Vijetnamski veteran, senator John McCain, kandidat republikanaca
koji je ispao iz utrke, reagirao je na optužbe da su republikanci
izolacionisti: 'Izolacionizam i protekcionizam su budalaštine.
Zidovi su za kukavice, a ne za Amerikance', izjavio je McCain i
dodao da potpuno podupire Busha juniora za predsjednika. Bush, po
njegovim riječima, neće propustiti jedinstvenu priliku u povijesti
i dopustiti da se Amerika povuće zbog praznih prijetnji, lažnih
obećanja i nesigurne diplomacije. Konvencija republikanca se
nastavlja kasno večeras kada će se i službeno potvrditi kandidatura
bivšeg ministra obrane Dicka Cheneya za potpredsjednika.
Prema posljednjim istraživanjima javnog mišljenja, Bush ima
prednost od četiri posto ispred demokratskog kandidata i sadašnjeg
potpredsjednika SAD, Ala Gorea. U međuvremenu je predsjednik Bill
Clinton optužio Republikansku stranku da svoju konvenciju u
Philadelphiji koristi da bi prevarila javnost. Kritizirao je
planove i politiku republikanaca prema zaštiti okoliša, održanju
ekonomskog prosperiteta, obrazovanju, borbi protiv kriminala,
zdravstvenoj zaštiti, građanskim pravima, podizanju minimalnih
zarada, a posebno plan za smanjenje poreza.
'Njihova strategija je da sve to zamagle', rekao je Clinton,
optuživši republikance da se služe izrazima kao što je 'milosrdni
konzervativizam' da bi prikrili oštrinu svog programa".
(RFE)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
2. VIII. 2000.
Pregled tiska
"Prije točno deset godina, odnosno 2. kolovoza 1990., trupe Sadama
Huseina napadaju Kuvajt, rat u Zaljevu i dalje traje. Ovo je vodeća
tema današnjih francuskih listova.
U opširnu članku pod naslovom 'Irak - zemlja beskonačnog rata',
'Liberation' piše o bilanci desetogodišnjeg britansko-američkog
bombardiranja i posljedicama sankcija koje su i dalje na snazi
protiv Bagdada. Prošloga ponedjeljka američki i britanski
zrakoplovi tipa 'F-15', 'F-16' i 'tornado' bili su meta iračke
protuzračne obrane. Od posljednje velike intervencije protiv
Iraka, u prosincu '98.' pod nazivom 'pustinjska lisica', iračka
protuzračna obrana tvrdi da je zabilježila više od 21 tisuće
povreda njezina zračnog prostora, što je 40 aviona dnevno. Nijedan
avion nije oboren, ali su zato avioni saveznika usmrtili 300
Iračana, a ranili 891 osobu. Bagdad uz ove podatke ne spominje da je
većina protuzračnih položaja raspoređena u vrlo gusto naseljenim
krajevima. List napominje da je na vojnom planu potpuna slijepa
ulica. Prije 10 godina bila su potrebna 42 tjedna kako bi se
postavio tzv. 'pustinjski štit', zatim 43 dana zračnih udara koji
su porazili 3. vojsku na svijetu i najzad 100 sati kopnene ofanzive.
Od tada, uz embargo, rat se razvlači u nedogled. Sadam Husein i
dalje je na vlasti, a napori oko masovnog uništenja oružja ostali su
neuspješni. Francuska se protivi nastavku američko-britanskih
napada na Irak i nastavit će se zalagati za ukidanje sankcija protiv
Bagdada. To je potvrdio jučer francuski ministar vanjskih poslova
Hubert Vedrine koji je istaknuo za arapski list 'Al Hayad' da je
nastavak bombardiranja nepotreban i nerazumljiv. Kako prenosi 'Le
Figaro', Vedrine je ocijenio da su 10-godišnje sancije protiv Iraka
postale surove, neefikasne i opasne.
Specijalni dopisnik 'Liberationa' iz Iraka ističe da sankcije
postavljaju istinsku moralnu dilemu međunarodnoj zajednici, što je
nedavno priznao i sam glavni tajnik UN-a Kofi Anan. Prema izvješću
UNICEF-a, objavljenom u kolovozu '99. godine, nameće se potreba za
hitnom humanitarnom pomoći. Za deset godina stopa smrtnosti djece
ispod 5 godina je udvostručena na jugu i u centralnom dijelu zemlje,
gdje inače živi više od 85 posto stanovništva. Djeca plaćaju
najvišu cijenu sankcija, naime, izbjegavaju školu i nalaze se u sve
većem broju na tržištu rada, elite su nestale. Irak je, kako piše
isti list, prešao iz blagostanja u masovno siromaštvo. Jedan dolar
danas vrijedi 2000 dinara, potrebno je 2500 za kilogram mesa, dok je
prosječna plaća od 3 do 5 dolara. Prema izvješću 'Food &
agricultural organization', od lipnja '99. godine Irak je pogođen
velikom nestašicom prehrambenih proizvoda. Autisti protiv autista
- tako se može rezimirati sadašnje stanje u Iraku. S jedne strane
imamo potpuno izolirani režim odvojen od međunarodne zajednice,
ali i naroda kojem svakodnevno već 10 godina ponavlja da je
pobijedio 30 zemalja koje su sudjelovale u 'Zaljevskom ratu'. S
druge strane su SAD koje od '90. godine podržavaju fantomsku
opoziciju i troše milijune dolara za svakodnevno bombardiranje
Iraka bez dozvole Vijeća sigurnosti, pa čak ne znajući zašto - ovo
su riječi jednog zapadnog diplomate. Ova situacija između rata i
mira može još dugo trajati, ono što je sigurno jest da je embargo
samo ojačao Sadamovu diktaturu koja je, izgleda, danas jača nego
ikada, ocjenjuje 'Liberation'.
(RFI)
BRITANSKI RADIO - BBC
2. VIII. 2000.
Pregled tiska
"Dok se američki konzervativci na svojoj predsjedničkoj
konvenciji, koja je upravo u tijeku, trude prikazati svoje ljudsko
lice tvrdeći da brinu o običnim ljudima, i pokušavajući time
privući crne glasače i žene, britanski su konzervativci doživjeli
vrlo neugodan udarac, piše na svojoj naslovnoj stranici 'The
Independent'. Savjetnik u britanskoj Konzervativnoj stranci,
milijuner Ivan Masow, napustio je stranku i prešao laburistima
Tonyja Blaira. Obrazlažući svoj prelazak, gospodin Masow je
optužio vođu konzervativaca Williama Haguea da vodi vrlo
nesmiljenu politiku prema homoseksualcima i tražiteljima azila. On
se, također, okomio i na težnje torijevaca, koji su u Britaniji u
oporbi, da smanji javnu potrošnju na 16 milijardi funti kako bi
omogućili smanjenje poreza, što uvijek pogoduje najbogatijima u
društvu. 'Konzervativci su zaokrenuli opasno u desno i postali su
manje suosjećajni, netoleranti i jednostavno zločesti', optužio je
konzervativce njihov bivši visoki dužnosnik, javlja list.
'The Times' piše o tome kako je nakon žalbe glavnoga tajnika NATO-a
Georga Robertsona, BBC opomenuo jednog od svojih najpoznatijih
novinara i voditelja političkih emisija zbog preagresivnog načina
intervjuiranja, te prečestog prekidanja sugovornika. Glavni
tajnik NATO-a George Robertson se, nakon intervjua kojeg je u
veljači bio dao na radiju novinaru Johnu Humpriesu, požalio upravi
BBC-a jer ga je novinar tijekom razgovora previše puta prekidao u
riječi. Georg Robertson, koji je tijekom NATO-ove akcije na Kosovu
bio ministar obrane Velike Britanije, bio je gost emisije 'Today'
na četvrtom programu radija BBC-a, u kojoj se uoči godišnjice NATO-
ove intervencije govorilo o rezultatima kosovskog sukoba. Glavni
tajnik NATO-a se žalio da je novinar iskoristio intervju kako bi
iznosio vlastito mišljenje. 'Njegovo prečesto prekidanje ponekad
se pretvaralo u komentar', napisao je Robertson u svojoj žalbi.
Jučer je priopćeno da je odjel za žalbe zaključio u korist glavnog
tajnika NATO-a, te da je ton ispitivanja povremeno bio neprimjeren,
a da je učestalo prekidanje sugovornika bilo loše procijenjeno.
Urednik emisije je izjavio da će novinar John Humpries morati
zauzeti drugačiji pristup kad sljedeći put bude obrađivao temu
Kosova, piše list.
Sve su glasniji pozivi da se ukinu trgovačke sankcije nametnute
Iraku, nakon što je prije deset godina bio okupirao Kuvajt. Kako
piše 'The Daily Telegraph', kada je na današnji dan točno prije 10
godina izvršio agresiju, reakcija svijeta je bila brza. U roku od
nekoliko dana uvedena je potpuna trgovinsks zabrana, sankcije su i
danas na snazi ali nisu tako neprobojne. Krijumčari ih krše, a
zemlje pobjednice iz 'Rata u Zaljevu' duboko su podijeljene oko
toga treba li ih ukinuti. Kritičari sankcija kažu da one ne djeluju,
te da su dosad naškodile krivim ljudima, naročito mladima i
bolesnima. Prošle su godine čelnici dvaju ureda UN-a u Bagdadu
podnijeli ostavke u znak gnušanja zbog cijene koja se plaća
ljudskim životima - šokantno visokom stopom smrtnosti djece, te
konstatnom nestašicom osnovih lijekova i opreme po bolnicama.
Britanija i SAD sada su jedine stalne članice Vijeća sigurnosti
koje ustraju na sankcijama, tvrdeći da ih se ne može ukinuti dok
preostalo oružje za masovno uništavanje Sadama Huseina ne bude
uništeno, piše list, podsjećajući na 10 obljetnicu iračke invazije
na Kuvajt kojom je iniciran 'Zaljevski rat'.
(BBC)
INOZEMNI TISAK
NJEMAČKA
DIE WELT
2. VIII. 2000.
Teret hegemonije
"Kad je izborna borba između Mainea i Kalifornije, međunarodna
politika ne stoji. Ostatak svijeta bi naravno rado saznao što će
donijeti pobjeda jednog ili drugog kandidata. Međutim, do sada nema
naznaka smjera a ne treba ih ni očekivati.
Razlozi za to su očiti. Hladan rat kao načelo organizacije odslužio
je svoje. 'Imperial presidency' Drugoga svjetskog rata i hladnog
rata više ne postoji. Velike vanjskopolitičke teme - proširenje
NATO-a, nacionalnu protukraketnu obranu - sve više i više
privatiziraju posebni interesi.
Kad je 1973. Henry Kissinger s visoka postavio pitanje kako, molim,
glasi telefonski broj europske vanjske politike, Europljani su
zbunjeno gledali. Danas bi imali razloga to isto pitanje postaviti
Americi. Činjenica da je Amerika zadnja svjetska supersila,
hegemonijski izvan svih ravnoteža, vojno nadmoćna svim
suparnicima, a isto tako gospodarski i tehnički, još ne krije
razjašnjenje o smjeru u supstanciji američke vlasti. Tako
najstarije determinante opet postaju najnovije i može ih se opisati
kao izolacionizam, globalnu hegemoniju i realizam.
U prvih sto godina izolacionizam je bio vodeća crta, vjerna
upozorenju Georgea Washingtona na 'entangling alliances' koje bi
Ameriku uplele u prekomorske sukobe. Još ni približno nije bila
bila Božja zemlja. Međutim, tomu su se od početka protivila
stajališta Alexandera Hamiltona o američkom opredjeljenju i
očekivanja da će jednom naslijediti britanski imperij. No tek kad
je 'frontier' dosegla Pacifik, započela je prekomorksa ekspanzija
u smjeru Paname, Kube i Filipina, povezana s izgradnjom borbene
flote i osvajanjem uporišta.
Na intervencije spreman globalizam odredio je pristup Amerike
velikom europskom ratu, koji je time postao svjetski rat. Cilj je
bio jednako plemenit koliko i nedostižan: 'svijet učiniti sigurnim
za demokraciju'. Tomu je slijedio novi izolacionizam, koji je
svršio u Drugom svjetskom ratu. Još prije 1945. planiran je
svjetski sustav slobodne trgovine i demokracije, temeljen na
dolaru i zastrašivanju. Američki su interesi trebali u sebi čuvati
interese slobodnih naroda. Nasuprot američkom pomorskom savezu
stajao je sovjetski kopneni imperij. Globalna uloga pretvorila je
politički sustav u sustav svjetske sile.
Kolebanja između izolacionizma i globalizma uvijek su se
ublažavala realizmom, koji odgovara pragmatizmu unutarnje
politike. Pragmatičari ne drže SAD ni britanskim imperijem niti
novim Rimom. Više su pristaše ravnoteže nego hegemonije. Ta je
škola poslije 1945. presudno pridonijela tomu da Europa od hrpe
ruševina postane partner i konkurent. No do danas su hegemonijski
instinkti i za Europljane, koji žele zaštitu bez propovijedanja,
iritantni.
Od propasti sovjetskog imperija, Amerikanci popouštaju iskušenju
trijumfalizma - odbacivanje globalne zabrane nuklearnih pokusa u
senatu i nakana državne proturaketne obrane dobri su primjeri za
to. Istodobno su nedvojbeni znakovi imperijalne preopterećenosti.
Od južnokineskog mora peko Perzijskog zaljeva i Kaspijskog mora do
Sredozemlja, posvuda Amerika održava ravnoteže koje bi se inače
urušile - s nesagledivim posljedicama za mir, slobodnu trgovinu i
cijenu nafte. Unatoč tomu, izolacionizam ostaje iskušenje, osobito
stoga što je SAD jedina zemlja koja si sve to može priuštiti,
uključujući pogrješke. Izolacionizam danas ima oblik koji je
Clinton nazvao 'assertive unilateralism', želja za samostalnim
djelovanjem.
Za Europljane je poruka jasna. Radi se o tomu da Amerikancima budu
partner i protuteža. U gospodarstvu i s eurom na dobrom su putu. No
ne i sa sigurnosnom politikom, a raspad Jugoslavije već deset
godina pruža žalosne dokaze. Amerika se koleba između
unilateralizma i hegemonije, a osim Europe na vidiku nema nikoga
tko bi mogao proizvesti izjednačenje" - zaključuje Michael
Stuermer u uvodniku lista.
Berlin nije Weimar
"Ako postoji karakteristično svojstvo Nijemaca, tada je to njihova
histerija. Ako negdje navali oluja, mnogi se naši zemljaci već boje
propasti svijeta. Demokracija je u najvećoj opasnosti, drhti bivša
ministrica pravosuđa Sabine Leutheusser-Schnarrenberger s
pogledom na desnu pozornicu. A bavarski ministar unutarnjih
poslova Beckstein odmah želi zabraniti neukusni NPD, bez obzira na
melodramatske nastupe župnika Schorlemmera.
Čudnovato što upravo oni koji bi trebali ostati razumni, imaju tako
malo povjerenja u stabilnost naše demokracije. Berlin nije Weimar.
Tada je većina službenika, policije, obrane i gospodarstva,
ukratko stanovništva, bila nepovjerljiva prema svemu
demokratskomu, danas su parlamentarizam, podjela državne vlasti i
pravna država čvrsto ukorijenjeni u svijest Nijemaca. Živimo u
državi koja se zna braniti. Borba protiv terorizma RAF-a to je
dokazala.
Država i vlada sretat će se i s novim opasnostima. To se događa već i
sada - i ne bez uspjeha. Treba dakako razmisliti kako svladati
svakodnevna nasilja i provokacije desne pozornice i kako
odgovoriti na nove izazove, primjerice na ekstremizam na
internetu. Neki se ispravci tu još mogu napraviti. Nadziranje
nasilnoga kruga i, ako treba, njegovo razbijanje, mora biti cilj.
To se može obavljati sa strašću, ali ne uzrujano i histerično" -
zaključuje komentator lista Jacques Schuster.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
2. VIII. 2000.
Na Clintonovu tragu
"Poslije tjedana političkoga polusna, Amerikanci se upravo bude
poljupcem - ne kao u bajci suvremenog kroja, nego kao u bajci
američke predodžbe: stranačko zasjedanje koje odigrava sve
komadiće zabavljačke i za prodaju spremne mašinerije, što je moguće
samo s one strane Atlantika, u preciznoj koreografiji predstavlja
idućeg američkog predsjednika - kad se radi o republikancima:
George W. Bush mlađi, po izgledu isti otac, trebao bi postići da se
zaboravi ružni Clintonov intermezzo u Bijeloj kući i nastaviti
Bushovu eru. S konvencijom Grand Old Party, američka je
predsjednička izborna borba de facto otpočela. Na jednoj strani
dakle George Bush - do sada više shvaćan kao politička laka
kategorija koja može ukazati na kratku guvernersku karijeru u
Teksasu koju bi, po britanskom 'Economistu', u godinama procvata
'svaki idiot učinio uspješnom'. Na drugoj strani potpredsjednik Al
Gore - istaknuti politički dosadnjaković koji bi gospodarski uzlet
SAD-a za Clintonovih godina želio pretvoriti u glasove, a do sada je
upao u oči ponajprije po zaostajanju za Georgeom Bushom u odabiru
tema.
Bush protiv Gorea: jesu li Amerikanci, nameće se to pitanje, uopće
imali neki bolji izbor? Obojica u svakom slučaju znaju da do dana
izbora još svojski moraju raditi na svojem imidžu. Bush je to već
počeo. Deviza glasi: sve drukčije. To je 'drukčija stranačka
konvencija', kažu njezini izumitelji. Da se radi o 'drukčijim
republikancima', kažu republikanci. A Bush samoga sebe opisuje kao
'republikanca drukčije vrste'. Sve se to događa u nastojanju da se
Georgea Busha, obilježenog kao tvrdokornog konzervativca, iznova
pozicionira a kao vozilo pri tomu mu služi sustav temeljnih
vrijednosti sažet u dvije riječi: 'Compassionate conservatism'.
Nedostatno prevedeno kao 'suosjećajni konzervativizam', biračkom
se narodu stalno ponavlja poput molitve i predstavlja pokušaj
prodavanja konzervativnih vrijednosti s tvrdnjom da socijalna
toplina nije zaboravljena.
Bill Clinton, majstor izbrušenih čahura riječi, bio je zajedljiv o
toj 'briljantnoj strategiji': 'Zgodan paket, i nadaju se da ga, ako
ga dovoljno čvrsto spakiraju, prije Božića nitko neće razvezati'.
Zgodno rečeno, ali proizlazi iz zastrašujuće spoznaje da Bush
upravo tuče demokrate njihovim vlastitim oružjem: Clinton je uspio
u ponovnom izboru samo time što je odbacio svoje prvotne zamisli i
stao u političku sredinu. Baš to isto radi George W. Bush:
'Compassionate conservatism' lijepo se primiče sredini, ali Bushu
dopušta da zauzme teme (odgoj, socijalna sigurnost), koje su se
ranije mogle čuti samo na demokratskim stranačkim zasjedanjima. Uz
to, Bush mlađi blizak je narodu i nadaren da svojim 'pristalim'
imidžem gurne u zaborav ranije neprijazne ispade, a ima i dobar nos
da se okruži s izvrsnim savjetnicima i 'Running mates'. Na dugovnoj
strani su slabosti u slobodnom govoru kao i nedostatna dubina u
stručnim pitanjima. Činjenica da mu ipak baš u tim temama - od
naoružanja do obrazovanja - po ispitivanjima mišljenja daju više
kompetencija nego njegovu protivniku, pokazuje da taj od svoje
stranačke svečanosti za dva tjedna mora puno toga nadoknaditi.
Trenutačno je svakako kucnuo čas Georgea W. Busha. Al Gore se samo
može nadati da se rana forma osvećuje na ciljnoj crti. Barem u
športu.
George W. Bush slavi 'svoj' tjedan - traži uspjeh u sredini i vodi u
izbornoj borbi" - piše Andreas Schwarz.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
2. VIII. 2000.
Polovična vanjska politika
"Bushova odlučnost da u kampanji pokopa tvrđu struju republikanske
stranke postigla je uspjeh na polju vanjske politike. Proteklih pet
godina republikanci su se u Kongresu hvalili svojom ravnodušnošću
prema međunarodnim pitanjima, smanjenjem vanjskopolitičkoga
proračuna, broja imenovanih veleposlanika i prigovorima vladinim
nastojanjima da se suoči s izazovima, od Kosova do azijske
financijske krize. No Bush se okružio odgovornim
internacionalistima koji su se pojavili na ovotjednoj konvenciji.
U ponedjeljak je Colin Powell, vjerojatni državni tajnik u Bushovoj
vladi, održao veliki govor. Danas će to biti Dick Cheney, Bushov
partner u predsjedničkoj utrci i bivši ministar obrane.
Bush nije samo priznao da je vanjska politika bitna, nego je i
odolio davanju predizbornih obećanja koja bi ga poslije mogla
progoniti. Jimmy Carter je 1976. ludo obećao da će povući postrojbe
iz Južne Koreje. Ronald Reagan je 1980. neoprezno obećao puno
priznanje Tajvana. Bill Clinton je 1992. optužio pekinške ubojice
samo zato da još jednom pobijedi na izborima. Bush je dosad
izbjegavao takve pogreške.
Izbjegavanje pogrešaka, međutim, nije isto što i iznošenje
uvjerljive strategije. U izjavama tijekom kampanje, a zatim i
tijekom predstavljanja nove stranačke platforme, Bush i njegovi
suradnici izbjegavali su teške odluke radije napadajući karikaturu
Clintonovih uspjeha. Optužuju da je 'problem Meksika zanemarivan',
ali istina je da je Clintonova vlada spasila Meksiko kad je peso pao
u krizu unatoč protivljenju republikanaca u Kongresu te da je
Meksiko otad u dobrom političkom i gospodarskom položaju.
Izjavljuju da su 'arogancija, nedosljednost i nepouzdanost vladine
diplomacije narušili saveze koje je sklopila Amerika, udaljili
prijatelje i ohrabrili protivnike'. Vlada je katkada štetila
američkim interesima izricanjem prijetnja koje nije bila spremna
poduprijeti i drugim slabostima, ali arogancija je izvirala
uglavnom iz republikanaca u Kongresu koji misle da je odbijanje
plaćanja državnoga duga UN-u nebitno i podcjenjuju međunarodne
napore u postizanju sporazuma poput onoga u Kyotu o klimi.
Bush i njegovi suradnici najmanje su uvjerljivi u onome što
nazivaju 'mekim' pitanjima - izazovima poput side, siromaštva i
slabih demokratskih institucija. Kandidat je rekao da se Afrika 'ne
uklapa u državne strateške interese', stranačka platforma ruga se
da 'kandidat Gore još nije odredio granice svoga novog programa za
Ameriku u ulozi globalnoga socijalnog radnika'. No pomisao da bi
SAD morale zanemariti polovicu čovječanstva koja živi s prihodom
nižim od dva dolara dnevno, umanjuje Bushovu tvrdnju da je njegova
vanjska politika moralna; ne razumije kakvu prijetnju za američke
interese predstavljaju problemi izazvani siromaštvom poput
terorizma i međunarodnih zločina; i jednostavno nije realna.
Sljedeći predsjednik ne može izbaciti iz kalendara probleme poput
side. Zato će mu trebati politika koja će se njima baviti.
Platforma obećaje da će republikanski predsjednik 'odrediti
prioritete i poštovati ih'. Kampanja će demokratima dati priliku da
postave pitanje o kojim je prioritetima točno riječ. Je li Bushu
doista svejedno hoće li se broj zaraženih HIV-om u Indiji, Kini i
Rusiji uskoro približiti broju zaraženih u Africi? Ima li plan za
borbu protiv globalnog zatopljenja? Hoće li promicati demokraciju?
Novo republikansko obećanje da će se baviti međunarodnim pitanjima
i američkim vodstvom u svijetu dobrodošao je pomak od ograničenog
zanovijetanja stranačkih čelnika u Kongresu. No to je tek prvi
korak", piše autor uvodnika.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
2. VIII. 2000.
Europska zrakoplovna industrija: sve veće suparništvo s Amerikom
"Prošlotjedna tragedija Concordea u blizini Pariza bacila je tamnu
sjenu na istodobne događaje u Britaniji. Aeronautički sajam u
Farnboroughu, koji alternira s pariškim, vrijedan je komentara jer
više nisu posrijedi jednostavni gospodarski događaji. Postale su
to javne manifestacije aeronautičke utrke između SAD i zapadne
Europe koje potiču sve veće prekoatlantsko političko suparništvo",
piše William Pfaff.
"Ove su godine sajam u Farnboroughu otvorili novi igrači s europske
strane. Airbus je ime već poznatoga međunarodnog konzorcija, ali
sad se pretvorio u industriju s vlastitim dioničarima. Među
najvećima je još jedna nova kompanija: Europska aeronautička
obrambena i svemirska kompanija (EADS), odnosno integrirani
njemački Daimler Chrysler avionska industrija, francuski
Aerospatiale Matra te španjolska CASA. Danas je to vodeći
proizvođač helikoptera u svijetu, drugi proizvođač komercijalnih
zrakoplova i treći proizvođač naprednih vojnih zrakoplova. Drugi
europski igrač su BAE sustavi, skupina bivših British Aerospace i
britanske GEC Marconi Electronic Systems. U vlasništvu nove
kompanije je 20 posto Airbusa i proizvodi krila za njegove
zrakoplove.
Prije godinu dana pretpostavljalo se da bi neke od tih kompanija
mogli preuzeti Amerikanci. U američkim je očima europska
zrakoplovna industrija bila slaba i podijeljena, otvorena
prekoatlantskim spajanjima poslije kojih su europska poduzeća
trebala postati podređena američkim divovima. Umjesto toga danas
BAE Systems kupuju elektroniku koju proizvodi Lockheed Martin, a
imaju i druge američke ambicije. (...)
Do velikih američkih spajanja poduzeća došlo je prije tri godine.
Boeing je 1997. preuzeo McDonnell Douglas, a spojili su se i
Lockheed i Martin. Konsolidacija američke vojne industrije nije
postigla očekivani uspjeh. Jedan je razlog to što su 'kulturološki'
problemi tvrtke izazivali nevolje. Drugi je to što zrakoplovno
tržište nije samo postalo kompetitivnije nego ikad prije, nego se i
smanjilo kad je kraj hladnoga rata smanjio i troškove na obranu.
Spajanja europskih tvrtka danas prijete tržištu američkih
kompanija, a europske vlade kupuju europske zrakoplove i oružje
umjesto da po njih odlaze u Ameriku. Britanija je zadnja odbila
pritiske Bijele kuće da kupi vojne transportere i suvremene rakete
zrak-zrak od američkih kompanija. Blairova vlada umjesto toga je
ulagala u nove europske projekte.
Washington je pretpostavljao da će širenje NATO-a i modernizacija
sačuvati dobru zaradu američkim kompanijama, ali ni to nije
uspjelo. Pentagonov dužnosnik za nabavu opet se požalio,
neposredno prije Farnborougha, na 'europsku tvrđavu', kao da je za
Europljane znak nelojalnosti kupovati do vlastitih kompanija.
Prekoatlantska spajanja kompanija blokiraju i američki i europski
strah od gubitka tehnološke prednosti. Britanski BAE Systems
moraju osnovati zasebnu kompaniju čiji će upravni odbor biti
sastavljen od Amerikanaca i osigurati tehnološki odjel koji će
kontrolirati samo Amerikanci kako bi radili na dijelu zajedničkog
projekta borbenog zrakoplova. To kompromitira BAE u budućim
europskim projektima na istom tehnološkom polju. 'Tvrđava'
američka koliko i europska. (...)
Sve su to normalni događaji, ali ipak uznemiruju Amerikance navikle
na nadmoćan položaj u zrakoplovnoj industriji. U drugom svjetskom
ratu njemački su zrakoplovi (uključujući i prvi mlažnjak) bili
jednako dobri, ako ne i bolji od savezničkih. Britanski Spitfire,
Typhoon i Mosquito (najbrži zrakoplov onog vremena) bili su bolji
od američkih. Tek je posuđeni Rolls Royceov motor pretvorio
američkog Mustanga u konkurentan zrakoplov. Američki prvi poratni
mlažnjaci imali su britanske motore.
Francuska je bila pionir u zrakoplovstvu pa zato zrakoplovi danas
imaju 'fizelažu', 'elerone' i slično - prvi je vokabular bio
uglavnom francuski. Francuska i Italija prednjačile su u
zrakoplovstvu tridesetih, sve dok rat nije razorio njihove
neovisne industrije.
Moralo se očekivati da će se Europljani vratiti u avijaciju. Da nije
bilo neuspjeha prvog avioprijevoznika koji se koristio mlažnjacima
britanskoga Cometa (zbog nesreća izazvanih zamorom metala) i
komercijalnog neuspjeha Concordea (sedamdesetih se kriza izazvana
cijenom nafte poklopila s njegovim lansiranjem i tako ga učinila
neekonomičnim), učinili bi to mnogo prije", piše Pfaff.
THE WASHINGTON TIMES
1. VIII. 2000.
Rušenje Ustava
"O Rimskome statutu Međunarodnoga kaznenog suda iz 1998. možda bi
se moglo reći i nešto dobro, ali ako bi se i moglo, ne pada mi odmah na
pamet.
Po Rimskome statutu, koji stupa na snagu kad ga ratificira 60
zemalja, ratovanje bi postalo kazneno djelo što bi poništilo Ustav
SAD-a. Taj bi statut SAD morale odbaciti kao sramotu i nastranost
zakona te bojkotirati međunarodnu glupost u skladu sa Zakonom o
zaštiti američkih vojnika za 2000., koji je podržao zavidan broj
republikanskih čelnika iz Donjeg doma Kongresa i Senata.
U natjecanju između Ustava i ugovora, Ustav pobjeđuje. Kao što je
objasnio Vrhovni sud u slučaju Reid protiv Coverta (1957.), a tom se
mišljenju pridružuju i najistaknutiji zagovornici građanskih
sloboda predsjednik suda Earl Warren i potpredsjednici suda Hugo
Black, William O. Douglas i William Brennan: 'Nikakav sporazum sa
stranom državom, na koji se ne odnose ograničenja Ustava, ne može
dati ovlasti Kongresu ni bilo kojem vladinom tijelu... To bi bilo
suprotno ciljevima onih koji su stvorili Ustav, kao i onih koji su
odgovorni za Zakon o pravima, a pogotovo bi bilo strano cijeloj
našoj ustavnoj povijesti i tradiciji tumačenja Članka VI koji SAD-u
omogućuje provedbu vlasti u skladu s međunarodnim sporazumom ne
obazirući se na ustavne zabrane."
Rimski bi statut, međutim, kršio vrijedne ustavne odredbe koje
štite od sudskog progona i prijetio bi predsjedniku i Kongresu u
slučaju rata. Stvorio bi Stalni međunarodni kazneni sud sastavljen
od 18 sudaca koje bi se na devet godina biralo dvotrećinskom većinom
glasova zemalja koje su ratificirale sporazum. Sudske presude
donosile bi se većinom glasova sudaca koji predsjedaju sudom.
Tužitelja koji bi istraživao i vodio slučajeve apsolutnom bi
većinom birale zemlje koje su potpisale Rimski sporazum, a on bi
svoju dužnost obnašao devet godina.
Kaznena jurisdikcija suda zastrašujuća je jer je podložna
političkim manipulacijama i jer je uznemirujuće nejasna. Sud je
nadležan za slučajeve genocida, zločine protiv čovječanstva, ratne
zločine i agresije. No svaki od tih pojmova zlokobno je neodređen,
baš kao i definicija ljepote u oku promatrača.
Tipičan je zločin napadačkog rata. Gdje je granica između napada i
samoobrane, ili između pravednog i nepravednog rata? Nacije će
neizbježno imati različito mišljenje u svakom pojedinom slučaju pa
su neizbježne hirovite sudačke odluke. Nueremberški sud koji je
osnovan nakon Drugoga svjetskog rata, a koji je uključivao
sovjetske suce, nacističke je vođe optužio za agresiju na Poljsku i
druge zemlje. Ali sovjetski vođa Josif Staljin - koji je kriv za
sličnu agresiju na Finsku, Poljsku, baltičke zemlje i Rumunjsku pod
pokroviteljstvom pakta Ribbentrop-Molotov iz 1939. - nije optužen
ni za što. A Tokijski sud, dalekoistočna verzija Nueremberškoga
međunarodnog suda, nije optužio japanskog kralja Hirohita za
agresiju, iako je 1931. odobrio invaziju na Mandžuriju, 1937.
invaziju na Kinu i Pearl Harbor. Mnoge su zemlje optuživale SAD za
agresiju u vijetnamskom ratu te za agresiju na Castrovu Kubu u
Zaljevu svinja 1961. koja je bila potpuni neuspjeh. A neki nas danas
optužuju za agresiju na Miloševićevu Jugoslaviju zbog
bombardiranja koje je bilo odgovor na unutarnje etničko čišćenje te
za napad na Sadamov Irak jer smo de facto uspostavili protektorate
za iračke Kurde i Šiite.
Je li Rusija kriva za agresiju u Čečeniji, Indija u Kašmiru ili
Armenija u Nagorno-Karabahu, odnosno Etiopija u Eritreji?
Jednodušan će odgovor sigurno izostati jer se ni mišljenja država
ni mišljenja pojedinaca ne mogu poklopiti kad je riječ o tome može
li se otpočinjanje rata opravdati moralno ili na bilo koji drugi
način, a ne poklapaju se čak ni kad su u pitanju relevantni dokazi
poput povijesnih nepravda koje se događaju još od vremena Staroga
Zavjeta.
Ustav, međutim, zahtijeva razumnu određenost glede zabrana
kriminalnih djela kako bi se građanin mogao pokoriti zakonu. Kao
što je to Vrhovni sud naglasio(...): ' Statut koji niti brani niti
zahtijeva provođenje nekoga djela, (...) tako da muškarci i žene
prosječne inteligencije moraju pogađati njegovo značenje i
različito ga primjenjuju, krši prvi ključni uvjet za primjenu
zakona.'
Ustavna klauzula o sudskom postupku, međutim, traži razumnu
točnost o tome što je kažnjivo kako bi građanin mogao postupati u
skladu sa zakonom. Kao što je Vrhovni sud iznio u slučaju Connally
protiv tvrtke 'General Construction' (1926.): 'Statut koji
zabranjuje ili zahtijeva djelo tako nejasnim riječima da muškarci i
žene prosječne inteligencije moraju nužno nagađati njegovo
značenje i različito tumačiti njegovu primjenu, krši temelje
provedbe zakona.'
Ono što je rečeno o agresiji i upozorenju jednako je primjenjivo na
ratni zločin slučajnoga napada na civile ili privatni posjed koji
je u predviđenom vojnom napredovanju očito bio suvišan. SAD su
bombardirale Tokio, ubile desetke tisuća civila (koji su se našli
okruženi obrambenim položajima), bacili atomske bombe na Hirošimu
i Nagasaki uz jednako jezive posljedice. Mnogi i danas tvrde kako je
očito da je pokolj civila bio suvišan u odnosu na glavni cilj:
predaju Japana. Isto vrijedi i za slučajno bombardiranje civila u
Jugoslaviji radi pokoravanja Miloševića zbog etničkog čišćenja na
Kosovu.
Odgovori na takve povijesne zagonetke nisu poznati niti će ikad to
biti jer je naše razumijevanje ljudske psihe tako problematično.
Kad je kriva procjena proglašena zločinom, posebno po Rimskome
statutu, zakon postaje sredstvo opresije, a ne pravde. A zlo se
pogoršava jer ne postoji statut koji bi zadao granice Rimskoga
statuta. Sljedeći će naraštaji često pobijati oslobađajuće presude
onih koji su sudjelovali u njegovu stvaranju.
Rimski je statut suprotan Ustavu jer civilima oduzima pravo na
suđenje s porotom i jednoglasnu presudu i jer oduzima imunitet
predsjedniku i članovima Kongresa u provedbi službene dužnosti. Uz
to, Međunarodni kazneni sud, koji okuplja početnike u pitanjima
nacionalne sigurnosti koje ne obvezuje lojalnost SAD-u, ima
ovlasti našem predsjedniku uskratiti pravo na zadržavanje dokaza
koje se temelji na pitanjima nacionalne sigurnosti.
Već uobičajeno ad hoc osnivanje međunarodnih kaznenih sudova
(primjerice onoga za Jugoslaviju, Ruandu, Kambodžu i Sierra Leone)
daleko je od savršenoga, ali zašto s lošega prijeći na gore s
Rimskim statutom?", pita Bruce Fein, pravnik i autor komentara koji
se bave pravnim pitanjima.
FRANCUSKA
LE NOUVEL OBSERVATEUR
27. VII. 2000.
Krila i pandže
"Pravo je, pisao je Giraudoux, najveća škola mašte. Vješt pravnik
zapravo zna kako izmišljati polazeći od zamršenih elemenata
problema, i doći do rješenja koja omogućuju pomirbu suprotnosti.
Kad je o tome riječ, sporazum koji je vlada predložila korzikanskim
parlamentarnim zastupnicima najbolji je primjer darovitosti i
smisla za maštovitost pravnika iz okruženja francuskoga
premijera.
Neovisno o ostalim nesuglasicama, osobito u vezi s organizacijom
uprave na Korzici, glavni je problem u priznavanju zakonodavnih
ovlasti korzikanske skupštine. Jer taj se problem tiče same srži
francuske republike, takve kakva je određena Ustavom.
Jer, kad neki korzikanski zastupnici u francuskome parlamentu
zahtijevaju da korzikanska skupština dobije neovisne zakonodavne
ovlasti, time zapravo potvrđuju da samo francuski parlament može
odlučiti o tome kakvi će se zakoni primjenjivati na tom otoku,
drugim riječima, na tom dijelu francuske republike. A baš to
njihovo shvaćanje posve je nepomirljivo s onim na kojemu se, sve do
danas, temelji ta francuska republika. Francuska revolucija je,
treba se podsjetiti, ponajprije bila prijenos suvereniteta.
Suverenitet je s kralja prešao na cijelu naciju. Zakoni se mogu
primjenjivati na cijelome francuskom teritoriju zato što su ti
zakoni izraz suvereniteta francuskoga naroda. Prema tome, zakoni
mogu nastajati samo u francuskome parlamentu, koji predstavlja sve
francuske državljane, bez razlika među njima, pa i one na Korzici.
Istina, mogu postojati zakoni koji se primjenjuju samo na nekim
dijelovima francuskoga teritorija, kao što smo to vidjeli u slučaju
Korzike 1982. i 1991. Ali i o tim zakonima može glasovati samo
francuski parlament.
Prema tome, kad bi jedan dio toga teritorija, neka lokalna
skupština, koju biraju samo građani toga teritorija, bila poseban
nositelj zakonodavnih ovlasti, to bi značilo da francuska
republika prestaje biti jedna i nedjeljiva.
Postala bi neka vrsta neofederalne države sastavljene od
teritorijalnih cjelina sa specifičnim zakonodavnim ovlastima. I
dalje bi bila francuska republika, ali bitno promijenjena.
Vještina vladinih pravnika vidi se upravo u izbjegavanju
priznavanja autonomnih zakonodavnih ovlasti korzikanskoj
skupštini, ali dajući joj ovlasti za prihvaćanje zakona koje donosi
francuski parlament. U prvom razdoblju, do 2004., korzikanska će
skupština moći, uz dopuštenje francuskoga parlamenta, na
područjima i pod uvjetima koje parlament odredi, odlučivati o
derogacijama zakona kako bi zadovoljila neke posebnosti Korzike.
Rezultati ovih pokusa zatim će se ocjenjivati u Parlamentu. Prema
tome, neće biti nikakvog prijenosa suverenih zakonodavnih prava
korzikanskoj skupštini, pa čak ni autonomnih ovlasti.
U sljedećoj etapi zamišljeno je da korzikanska skuština može
prilagođavati neke zakone koje je francuski Parlament već odobrio,
npr. na području zaštite okoliša, urbanizma i prometa. Ali takve bi
promjene zahtijevale i promjenu Ustava. Drugim riječima, to znači
da nije riječ o obećanju Vlade, nego o običnom predviđanju
mogućnosti koje bi se pojavile do 2004. godine.
No, iako je posve 'virtualan', ovaj prijenos ovlasti na korzikansku
skupštinu ipak je problematičan. Radi li se o priznavanju vlastitih
ovlasti korzikanskoj skupštini, kako to tumače neki korzikanski
parlamentarni zastupnici? Ili o običnom pravu na prilagođavanje
zakona za posebnu korzikansku situaciju, poput ovlasti koje ima
vlada na području donošenja odredaba koje se moraju odmah izravno
provesti?
U vladinu prijedlogu jasno je rečeno da se radi o pravu na donošenje
odredaba koje su izravno primjenjive. Osim toga, one ovise i o
nadzoru Državnoga vijeća. No, pod okriljem prava na prilagodbu,
neće li se tako moći bitno promijeniti svaki zakon?
Na taj bi način nove ovlasti korzikanske skupštine bile vrlo
zamršene: 'Modificiram zakon i zapravo ga donosim, pogledajte moja
krila. Prilagođavam zakon i vladam, pogledajte moje pandže'.
(...) Osim na Korzici, ovaj će pokus biti vrlo važan i za sve ostale
regionalne vlasti u Francuskoj. Korzikanci su se previše često
žalili da ih Francuska ostavlja na cjedilu. A eto, sada je Korzika
pokusni teren za ustavne promjene. Nisam baš siguran da je to
najbolji laboratorij. Kako bilo da bilo, rezultati će sigurno
utjecati na budućnost naših ustanova", piše Robert Badinter.