GB-HR-PARLAMENTI-Parlament-Političke stranke-Mjesna samouprava BBC 23. VII. RAZGOVOR S KRAMARIĆEM BRITANSKI RADIO - BBC23. VII. 2000.Naš današnji sugovornik u rubrici 'Razgovori' je Zlatko Kramarić, potpredsjednik Liberalne stranke i
dugogodišnji gradonačelnik Osijeka. No upravo se njegova gradonačelnička fotelja u kojoj sjedi već deset godina počela ljuljati, jer se Osječani žale da im ne posvećuje dovoljno pažnje. Bude li morao birati između dužnosti gradonačelnika i saborskog zastupnika, ipak će izabrati ovu potonju, rekao je u razgovoru s Ivanom Šubarić-Hedl. No razgovori su započeli o paradoksalnom položaju u kojem se nalazi Liberalna stranka koja često kritizira Vladu, iako je u njoj jedan od šest koalicijskih partnera. No Zlatko Kramarić ne vidi u tome ništa neobično:= Može to izgledati paradoksalno na prvi pogled, ali mislim da ako se ipak korektno gleda, onda će se vidjeti da nikada LS nije doveo u pitanje nijednu odluku Vlade, ali si je zadržavao pravo da do donošenja odluke, dakle do glasovanja u parlamentu, da pokušamo očuvati svoj identitet, da pokušamo pri svakom prijedlogu zakona na neki način i promovirati vlastitu političku opciju koja se svakako razlikuje od jedne socijaldemokratske, ili HSS-ovske, ili neke druge, ali nikada LS nije doveo u pitanje donošenje odluke. Mi ne
BRITANSKI RADIO - BBC
23. VII. 2000.
Naš današnji sugovornik u rubrici 'Razgovori' je Zlatko Kramarić,
potpredsjednik Liberalne stranke i dugogodišnji gradonačelnik
Osijeka. No upravo se njegova gradonačelnička fotelja u kojoj sjedi
već deset godina počela ljuljati, jer se Osječani žale da im ne
posvećuje dovoljno pažnje. Bude li morao birati između dužnosti
gradonačelnika i saborskog zastupnika, ipak će izabrati ovu
potonju, rekao je u razgovoru s Ivanom Šubarić-Hedl. No razgovori
su započeli o paradoksalnom položaju u kojem se nalazi Liberalna
stranka koja često kritizira Vladu, iako je u njoj jedan od šest
koalicijskih partnera. No Zlatko Kramarić ne vidi u tome ništa
neobično:
= Može to izgledati paradoksalno na prvi pogled, ali mislim da ako
se ipak korektno gleda, onda će se vidjeti da nikada LS nije doveo u
pitanje nijednu odluku Vlade, ali si je zadržavao pravo da do
donošenja odluke, dakle do glasovanja u parlamentu, da pokušamo
očuvati svoj identitet, da pokušamo pri svakom prijedlogu zakona na
neki način i promovirati vlastitu političku opciju koja se svakako
razlikuje od jedne socijaldemokratske, ili HSS-ovske, ili neke
druge, ali nikada LS nije doveo u pitanje donošenje odluke. Mi ne
bježimo kao neki drugi, koji se skrivaju po kafićima parlamenta,
samo da ne glasuju ili čak se, s nekim čudnim amandmanima, dovode do
karikature oni prijedlozi koji su bili isprva dani. S druge strane,
olako se prelazi preko toga da mnogi na lokalnoj razini se uopće ne
libe da kritiziraju ... vladajuću stranku, i onda misle to je moguće
na jednoj nižoj razini, a onda to drugima osporavaju na nacionalnoj
razini.
- Kako uopće pronaći pravu mjeru kritike, dakle u takvoj poziciji
kada ste na vlasti, koliko je kritika konstruktivna, a kada
prestaje biti konstruktivna?
= Sigurno je to uvijek jedno vječno pitanje. Ono što možda Vama
izgleda konstruktivno, nekome drugom će izgledati destruktivno,
što nekom izgleda dano s mjerom, nekome da je dano preko mjere, da se
nema osjećaja za vrijeme u kojem se živi, ali mi smo isto bili
stranka unutar šestorice koja je do 3. siječnja bila vrlo oprezna u
obećanjima i mislili smo da su ta obećanja uvijek opasna, i ta
obećanja sada nažalost i dolaze na naplatu, upravo zbog toga što se
išlo prilično olako, nekritički prema cjelokupnoj našoj situaciji.
Vjerujem da će to birači, oni su uvijek najbolji lakmus papir, da
kažu da li nešto jest ili nije dobro i mislimo da će vrijeme pokazati
tko je još ovoj vlasti i ovoj Vladi želio dobro, a tko ne.
- Predsjednik Liberalne stranke Vlado Gotovac rekao je da mu je ovo
zadnji mandat na toj funkciji. Vi ste pak najavili da imate ambicije
postati predsjednikom stranke. Koji su razlozi za to i što kanite
ponuditi LS-u kao mogući stranački čelnik?
= Svakako da se izvan okvira liberalne demokracije ne može ići. Ja
bih osobno volio da Vlado Gotovac ostane još barem jednu godinu, to
je taman neko vrijeme da bi se kockice trebale preslagati i da onda
poslije ovisi da li možda i ove izbore za lokalnu razinu, i
Županijski Dom, ako taj Dom uopće ostane, a kako stvari stoje ostat
će. A onda na neki način ipak nudite novo-staro lice, ja sam već
jedno pet-šest ili sedam puta sam bio potpredsjednik, što u HSLS-u,
što u LS. Znači jedno iskustvo postoji i na neki način ovaj posao u
Osijeku umara. To je već deset godina, to je najduži mandat u
Hrvatskoj, a još uzmite da je to bilo ono ratno i poratno vrijeme
koje je i te kako iscrpljivalo, iako sada već posao pomalo postaje,
ne ispunjava se s onim poletom kako je to bilo '90., '93., onda
čovjek treba razmišljati i o svojoj političkoj budućnosti. Mislim
da je liberalna demokracija potrebna Hrvatskoj, da je potrebna
jedna prava liberalna stranka, a svakako da već i postoje neka
razmišljanja kako bi se taj rad u ovoj stranci nekako dinamizirao i
ipak ponešto razlikovao od onih gabarita koje je ponudio Vlado
Gotovac.
- Kakva je trenutna popularnost LS u odnosu na HSLS, koji je kao
koalicijski partner SDP-a nakon siječanjskih izbora pokupio
dodatne bodove? Koliko je, naime, izražena tendencija prelazaka iz
LS u HSLS?
= Hrvati vole pobjednike i nama se stranka doista bila poslije 3.
siječnja prilično uzgibala, ljudi su postali nervozni, ljudi
očekuju da se politika i rad u politici i djelovanje u politici
isplati na bilo koji mogući način. ... ali ja mislim da će to vrlo
brzo sve ovisiti o tome da li će ova Vlada uspjeti. Ako njen uspjeh
bude, za očekivati je da će LS imati nešto slaviti. Ljudi ne
shvaćaju: da bi koalicija bila dobra, svi elementi u koaliciji
moraju jednako napredovati, nikako to ne smije biti na štetu
drugih. Na kraju krajeva, SDP je bio taj koji je spasio HSLS od
jednog lutanja političkog, sjetite se beskorisne ideje kompromisa
sa Zagorsko demokratskom strankom, s Hrvatskim proljećem, s HKD-
uom i onda, doista, onaj splitski sporazum iz '98., '99. godine
između SDP-a i HSLS-a, kojim se HSLS na neki način vratio na
političku scenu i ne samo da se vratio, nego mu je doista dano dosta
svježe krvi. No sada isto možete primijetiti da ima puno tih
tenzija, blago rečeno, na relaciji HSLS-a i SDP-a, i neki dan smo i
rekli premijeru da mi ćemo sve teže i teže trpjeti da spoji probleme
s HSLS-om, da to prebacuje na, uvjetno rečeno, manje stranke, ali
samim time, po mom mišljenju, ništa nevažnije stranke, i da onda kad
ima problema s HSLS-om da se odmah to injektira kao problem s HNS-
om, LS-om i IDS-om. No uvijek vrijeme pokazuje u politici, možete
izgubiti jednu bitku, ne znači da ste izgubili rat ili jedan poraz.
Vrjedniji je jedan slabiji rezultat na izborima, ne znači da niste u
pravu, tj. sve će to izbori rješavati. Ovog trenutka ja sam potpuno
svjestan da neki rejting LS-a nije prevelik.
- Nedavno je dovedena u pitanje vaša funkcija gradonačelnika.
Naime, gradski dužnosnici smatraju da Osijeku treba gradonačelnik
profesionalac, dok ste Vi na tom mjestu kao volonter, a plaću
zarađujete u Saboru. Mislite da tako veliki grad poput Osijeka, s
tolikim problemima, može funkcionirati s gradonačelnikom
volonterom?
= To je samo formalno da sam ja volonter, ali zapravo nije bilo
razlike, mislim da se dobro nadopunjava ova funkcija
gradonačelnika i saborskoga zastupnika. Jednako se prije bilo
prisutno u gradu ili odsutno, kako god hoćete. Ovo je zapravo samo,
na neki način, štićenje ovoga sve slabijega i slabijega gradskoga
proračuna i umjesto da uvjetno rečeno pohvale da čovjek sad dobiva
pokude, to je potpuno jedan pseudoproblem. Što je sa Škarićem, što
je s Linićem, mi sad stvari kad i vaši koalicioni partneri krenu u
neku hajku i neki linč, ne bi smjeli zapravo zaboraviti da to imaju i
u vlastitoj sredini, ali isto ne znate koliko to ima HSLS-a u
Hrvatskoj, jedan ili pedeset ili sto, ili koliko SDP-a. Znači ljudi
koji imaju dvostruka mjerila i dvostruke kriterije, umjesto da se
doista pozabavimo ovim problemima, a to je funkcioniranje lokalne
samouprave, financiranje lokalne samouprave, novom trenutnom
sustavu Republike Hrvatske, pa onda u tome i mjesto Osijeka, to bi
bilo kudikamo pametnije nego se baviti potpuno nevažnim problemom
koji osim toga već i traje osam-devet godina i nitko do sada nije
primjećivao, nego je odjedanput, od jučer je to postalo veliki
problem.
- Rekli ste da ćete oko tog problema tražiti stručno mišljenje
Ministarstva pravosuđa, uprave i lokalne samouprave. Što ako
doista te dvije funkcije budu inkopatibilne, što ćete odabrati?
= Ja sam legitimist, ja poštujem ono što će donijeti nadležne
institucije. Onda ću najvjerojatnije izabrati funkciju saborskog
zastupnika, upravo zbog tog što, eto, ovo što sam bio u početku
rekao, ovih deset godina ta funkcija pomalo, na neki način, i umara,
i ne daje više jedno zadovoljstvo komunikacije između
gradonačelnika i građana, nije onako dobra kao što je bila 90-ih
godina. I ja sam možda jedan od rijetkih ljudi koji je svjestan kada
treba odstupiti.
- Pobornik ste teritorijalnog preustroja Hrvatske prema
regionalnom principu. O regionalizmu se u javnosti vode burne
polemike, no čini se da smo, zasad, daleko od konsenzusa koliko bi
Hrvatska trebala imati regija i kako bi ona trebala izgledati. Kako
Vi vidite budući ustroj Hrvatske?
= Ja sam već izašao s jedinstvenim, to je moj osobni prijedlog, još
stranka o tome nije zauzela stav, da bi Hrvatska trebala biti četiri
regije, plus grad Zagreb. I to je otprilike, kako gledate i po
veličini, i po kvantitetu, i po kvalitetu bi to moglo, na neki
način, se svoditi na dobru utakmicu, dobro natjecanje između tih
regija gdje ni jedna ne bi pretezala u vodstvu. Uvjetno rečeno, ono
što pripada Dalmaciji, ono što pripada Slavoniji, ono što pripada
primorsko-goranskom-istarskom kompleksu, pa ono što pripada
središnjoj Hrvatskoj i sa značajnima gradovima kao što su Karlovac,
Sisak, Varaždin, Čakovec, Koprivnica, i kao peti - grad Zagreb. Ja i
te kako vidim ovaj problem subregija, kao što su Istra, kao što je
problem Dubrovnika, i to isto bi se moglo elegantno riješiti da one
regije, odnosno subregije kod kojih postoji ova jedna određena
posebnost i ta svijest o tome da su posebni, mi samo trebamo
omogućiti da unutar regije imaju jedan specifični status.
(BBC)