CH-E-SPORAZUMI-Organizacije/savezi-Politika ŠV 22.7.-NZZ-STABILIZACIJSKI SPORAZUM ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG22. VII. 2000.Kritika Stabilizacijskog sporazuma na Balkanu"U makedonskom gradu Ohridu nedavno je održana konferencija
'South East European Policy Institute Networka' (SEEPIN). Ta mreža 'think thanksa' zadala si je cilj da u razmjeni misli sa zapadnim stručnjacima i domaćim političarima pokaže perspektive političke stabilizacije i gospodarsko ozdravljenje regije. Pogled na popis sudionika predodredio je prvi rezultat rasprave: Europa i njezine ustanove danas su tako jako angažirani na Balkanu, da on nije samo zemljopisno nego i politički dio kontinenta. Zbog toga i postoji 'Stabilizacijski sporazum za jugoistočnu Europu' koji nudi ekonomsku, demokratsku i sigurnosnopolitičku pomoć i pri tomu kombinira regionalnu i cijeloeuropsku suradnju.Godinu dana poslije utemeljenja Stabilizacijskog sporazuma svi su suglasni da provedba teče polako. Makedonski predsjednik Trajkovski preklinjao je zemlje donatore i zemlje korisnice da iskoriste 'window of opportunity' dok god je otvoren. Navodio je iz jednog pisma G. C. Marshalla iz 1948. godine u kojemu brzu provedbu svojeg plana pomoći obilježava pretpostavkom njegova uspjeha. Već
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
22. VII. 2000.
Kritika Stabilizacijskog sporazuma na Balkanu
"U makedonskom gradu Ohridu nedavno je održana konferencija 'South
East European Policy Institute Networka' (SEEPIN). Ta mreža 'think
thanksa' zadala si je cilj da u razmjeni misli sa zapadnim
stručnjacima i domaćim političarima pokaže perspektive političke
stabilizacije i gospodarsko ozdravljenje regije. Pogled na popis
sudionika predodredio je prvi rezultat rasprave: Europa i njezine
ustanove danas su tako jako angažirani na Balkanu, da on nije samo
zemljopisno nego i politički dio kontinenta. Zbog toga i postoji
'Stabilizacijski sporazum za jugoistočnu Europu' koji nudi
ekonomsku, demokratsku i sigurnosnopolitičku pomoć i pri tomu
kombinira regionalnu i cijeloeuropsku suradnju.
Godinu dana poslije utemeljenja Stabilizacijskog sporazuma svi su
suglasni da provedba teče polako. Makedonski predsjednik
Trajkovski preklinjao je zemlje donatore i zemlje korisnice da
iskoriste 'window of opportunity' dok god je otvoren. Navodio je iz
jednog pisma G. C. Marshalla iz 1948. godine u kojemu brzu provedbu
svojeg plana pomoći obilježava pretpostavkom njegova uspjeha. Već
je početna rasprava bivših predsjednika Iliescua (Rumunjska),
Željeva (Bugarska) i Gligorova (Makedonija) učinila jasnim da
trajna stabilizacija nije moguća bez rješenja kosovskoga pitanja i
bez promjene vlasti u Beogradu. Trojica bivših predsjednika
odlučno su opomenuli protiv promjena granica.
Stabilizacijskom sporazumu i njegovoj provedbi bio je posvećen
glavni dio rasprave. Pri tomu je ekonomski program dobio daleko
najbolje ocjene. Stručnjaci su ponajprije hvalili uvjet za pomoć,
koji zahtijeva gospodarskopolitičke reforme i regionalnu suradnju
kao pretpostavku za potporu. Pravi nedostatak Stabilizacijskog
sporazuma, to je u svojem prilogu pojasnio bugarski politolog Ivan
Krstev, nedostatni je koncept kolektivne i individualne
sigurnosti. Ona nije rezultat ekonomskog oporavka, nego njegova
pretpostavka. Pri tomu kronično slabe države žurno trebaju
potporu. Ipak se u regiji posvuda događaju procesi
demokratizacije. Budući da vladavina prava nije provedena,
profitiraju etnički i mafijaški klanovi koji svoju moć
legitimiraju manipuliranom voljom naroda. U multietničkim
društvima Balkana trebala bi ojačati država kao demokratski
legitimirana sila reda.
Djelomično suprotnu strategiju predložio je Vojin Dimitrijević,
bivši profesor međunarodnoga prava u Beogradu. Da je na određivanje
granica na Balkanu Zapad uvijek jako utjecao i da je povijest
Balkana 'groblje propalih pokušaja suradnje i integracije'. Tako
kao rješenje preostaje samo integracija svih država, uključujući i
oba 'protektorata', Kosovo i Bosnu, u europsku mrežu. Time bi
granice, nacionalnosti i dioba njihovih područja naseljavanja
izgubile političku težinu.
Dimitrijevića je podupro Nicholas Whyte, predstavnik Centre for
Policy Studies u Bruxellesu. Da je vrijeme za izradu integracijskih
oblika izvan nacionalnih država čime bi se mogao prevladati jaz
između nacije i države. Krastev je ostao skeptičan. Oni koji
vjeruju da se državu kao oblik integracije može preskočiti,
podcjenjuju njezino značenje. U Whyteovu modelu regije bi u
najboljem slučaju bile europske kolonije, u najgorem loptica
'etničkih i kriminalnih poduzetnika'" - izvješćuje Andreas Ernst,
povjesničar i novinar.