CH-YU-US-vojska-Diplomacija-Obrana-Organizacije/savezi-Oružani sukobi ŠV-TEMPS 19.7.O ŠVIC.VANJSKOJ POLITICI ŠVICARSKALE TEMPS19. VII. 2000.Snaga ili štetnost: kakva vanjska politika za Švicarsku?"Napis Davida de Puryja ('Le Temps' od
srijede 12. VII. 2000.) izvrstan je pokušaj da se donese strategija švicarske vanjske politike. U času kada ministarstvo vanjskih poslova priprema sljedeće izvješće o vanjskoj politici, treba pokušati proširiti izjave autora. Dvije njegove primjedbe osobito su privukle moju pozornost. Prvo, riječ je o potrebi da naša zemlja, kakvi god bili odnosi s Europskom unijom, utvrdi stajalište prema ujedinjenoj Europi i izradi djelatnu i dinamičnu politiku koja se neće ograničiti na čekanje zgodne prilike. Drugo, riječ je o definiciji neovisnosti i suvereniteta danas koju autor daje: 'Nacionalna neovisnost i suverenitet ovisna su promjenljiva veličina mogućnosti utjecaja na sve izrazitiji multinacionalni nadzor nad međuovisnošću'. Povezujući ove dvije primjedbe, možemo reći da je glavno pitanje o mogućnostima i načinima kojima raspolaže Švicarska kako bi utjecala na tu međuovisnost.Podsjetimo da su u ovom času dvije velike 'ceste' koje državama poput naše omogućuju da ostvare taj utjecaj - EU i NATO - zatvorene
ŠVICARSKA
LE TEMPS
19. VII. 2000.
Snaga ili štetnost: kakva vanjska politika za Švicarsku?
"Napis Davida de Puryja ('Le Temps' od srijede 12. VII. 2000.)
izvrstan je pokušaj da se donese strategija švicarske vanjske
politike. U času kada ministarstvo vanjskih poslova priprema
sljedeće izvješće o vanjskoj politici, treba pokušati proširiti
izjave autora. Dvije njegove primjedbe osobito su privukle moju
pozornost. Prvo, riječ je o potrebi da naša zemlja, kakvi god bili
odnosi s Europskom unijom, utvrdi stajalište prema ujedinjenoj
Europi i izradi djelatnu i dinamičnu politiku koja se neće
ograničiti na čekanje zgodne prilike. Drugo, riječ je o definiciji
neovisnosti i suvereniteta danas koju autor daje: 'Nacionalna
neovisnost i suverenitet ovisna su promjenljiva veličina
mogućnosti utjecaja na sve izrazitiji multinacionalni nadzor nad
međuovisnošću'. Povezujući ove dvije primjedbe, možemo reći da je
glavno pitanje o mogućnostima i načinima kojima raspolaže
Švicarska kako bi utjecala na tu međuovisnost.
Podsjetimo da su u ovom času dvije velike 'ceste' koje državama
poput naše omogućuju da ostvare taj utjecaj - EU i NATO - zatvorene
za Švicarsku. Naime, ulazak u EU nije, kao što znamo, na dnevnom
redu, a ulazak u NATO - ne računajući pitanja koja on potiče - ne
spominje se izvan uskog kruga stručnjaka. No, Švicarska mora
živjeti i preživjeti kao država dok čeka da možda krene jednom ili
drugom velikom cestom. Ona dakle mora moći utjecati na tu
međuovisnost. Kako?
Zemlji koja ne pripada sve manjem klubu velikih država, u sadašnjem
je svijetu zabranjeno da primjenjuje silu. U nedavnom
istraživanju, francuski stručnjak Pascale Boniface kaže da će se
većina zemalja ubuduće morati zadovoljiti politikom 'štetnog
djelovanja'. Jer, doba globalizacije bitno se razlikuje od
razdoblja hladnog rata: prošlo je vrijeme 'dobrih učenika' -
pouzdanih saveznika i neutralnih obrazaca. U doba sukoba između
istoka i zapada, zemlja koja je jasno izabrala svoj tabor i svoju
ulogu, imala je zaštitu i uzajamnu strategijsku korist. To je doba
prošlo. Opreke prijatelj-neprijatelj više nema, i sve se države
uglavnom natječu međusobno.
U tom smislu pojam 'štetiti' ne treba shvaćati u običnom značenju.
Provoditi politiku štetnog djelovanja znači izvući korist iz
vlastitih slabosti kako bi prisilili jakog da o vama povede računa;
to znači baviti se džudom, a ne boksom. Takvoj je politici cilj da
protivničku ili suparničku državu pretvori u partnera, da moć jakog
okrene u korist vlastitog djelovanja. Drugim riječima, provoditi
politiku štetnog djelovanja znači biti nezaobilazan u međunarodnim
odnosima i osigurati si mjesto na svjetskoj pozornici, znači moći
'htjeti' i 'čekati'. (...)
Politika štetnog djelovanja mora također znati izvući korist iz
tuđih slabosti. I tu je promijenjena paradigma u odnosu na
postojeće navike. U tom smislu, razmislimo o medijskoj koristi koju
bi Švicarska mogla izvući iz nemale humanitarne nazočnosti u
događajima na Kosovu. Tri švicarska helikoptera koja su tamo bila
poslana, svakako su omogućila našoj zemlji da sudjeluje u Paktu za
stabilnost. Zamislimo koliko bi zračni most od desetak helikoptera
- koji bi činio neprekidan lanac između albanske granice i
izbjegličkih logora - pridonio švicarskom ugledu. U ratu slika koji
bjesni u današnjem svijetu, vrijednost jedne države uvelike se
mjeri njezinim ugledom. U tom pogledu, 'brak' između Crvenog križa
i vojnih helikoptera (koji bi po potrebi mogli slijetati na
trgovački brod), mogao bi biti vrlo uspješan.
Švicarska nije član važnih međunarodnih ustanova (EU, NATO, UN).
Naprotiv, ona je član svih manje važnih međunarodnih organizacija,
OESS-a, OECD-a (Organizacija za gospodarsku suradnju i razvitak,
op. prev.), Frankofonije, UNESCO-a i Vijeća Europe. Umjesto da se
zadovolji časnim i savjesnim sudjelovanjem, naša bi zemlja mogla
nastojati da 'zauzme' ove organizacije, da ih 'kolonizira' (izrada
dokumenata i projekata, pokretanje inicijativa, dolazak na čelna
mjesta) kako bi od njih načinila zvučne kutije za vlastite zamisli.
Mnoge među tim organizacijama bave se pitanjima s kojima je
Švicarska dobro upoznata: zaštita manjina, višejezičnost,
poštovanje kulturne različitosti, državna decentralizacija,
jačanje civilnog društva i lokalna demokracija. Eto nekoliko
načina da se utječe na međuovisnost. Tko riskira, taj profitira!",
piše Bernard Wicht, stručnjak za vojna pitanja, autor knjiga 'NATO
napada' i 'Ratna vještina u XXI. stoljeću'.