DE-ODŠTETE-Ratovi-Politika NJ 18.VII.-FR-NACI PROŠLOST NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU18. VII. 2000.Poremećeno sjećanje"Da, to je dobar trenutak za Njemačku. Parlament i vlada priznali su 'političku i moralnu odgovornost za žrtve
nacionalsocijalizma', a gospodarstvo je odmah učinilo isto. Pozdravljena primjerenim riječima političkih protagonista, jučer je oživotvorena zaklada 'Sjećanje, odgovornost i budućnost', opremljena s deset milijarda maraka za preživjele prisilne radnike, ponajprije iz istočne Europe. Kasna, djelomično manjkava, ali dobra gesta. Znak povijesne svijesti službene Njemačke. 'Miljokaz', rekao je šef poljske vlade Jerzy Buzek. Pogled u njemačko nisko grmlje kojega takvi miljokazi ne bi mogli zakrčiti, Buzek je, kao govornik ovoga ponedjeljka milostivo ispustio.S druge strane, u kamen uklesanih riječi o budućnosti u povijesnoj odgovornosti može se iz duge rasprave o zakonu o odšteti očitati trenutačni snimak zemlje koja je još opasno udaljena od suverene samouvjerenosti u svijesti vlastite povijesti. Dijagnoza glasi: poremećeno sjećanje.To počinje kod gospodarstva: u preambuli zakona zaklade dvaput se
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
18. VII. 2000.
Poremećeno sjećanje
"Da, to je dobar trenutak za Njemačku. Parlament i vlada priznali su
'političku i moralnu odgovornost za žrtve nacionalsocijalizma', a
gospodarstvo je odmah učinilo isto. Pozdravljena primjerenim
riječima političkih protagonista, jučer je oživotvorena zaklada
'Sjećanje, odgovornost i budućnost', opremljena s deset milijarda
maraka za preživjele prisilne radnike, ponajprije iz istočne
Europe. Kasna, djelomično manjkava, ali dobra gesta. Znak
povijesne svijesti službene Njemačke. 'Miljokaz', rekao je šef
poljske vlade Jerzy Buzek. Pogled u njemačko nisko grmlje kojega
takvi miljokazi ne bi mogli zakrčiti, Buzek je, kao govornik ovoga
ponedjeljka milostivo ispustio.
S druge strane, u kamen uklesanih riječi o budućnosti u povijesnoj
odgovornosti može se iz duge rasprave o zakonu o odšteti očitati
trenutačni snimak zemlje koja je još opasno udaljena od suverene
samouvjerenosti u svijesti vlastite povijesti. Dijagnoza glasi:
poremećeno sjećanje.
To počinje kod gospodarstva: u preambuli zakona zaklade dvaput se
upućuje na motiv koji je njemačke tvrtke potaknuo na sudjelovanje u
iznosu pet milijarda iz gospodarstva: Bundestag 'priznaje',
odnosno 'polazi od toga' da će sporazum 'donijeti dostatnu mjeru
pravne sigurnosti njemačkim poduzećima u Sjedinjenim Državama
Amerike'. Prevedeno: jednoga su dana menadžeri shvatili da se
jednim promilom svojega godišnjeg prometa mogu iskupiti od
opasnosti da će u SAD-u biti omalovažavani zbog zanemarivanja
povijesne odgovornosti. I to s moralnim pečatom najvišega reda.
To je ono što se krije iza uljepšavajućih riječi Otta grofa
Lambsdorffa: 'Moral i posao rijetko su bili tako blizu kao u ovim
pregovorima'. Zbog činjenice da gospodarstvo otkriva moral tek kad
zadire u njegove poslove, možemo žaliti. No ipak je kriv sustav.
Poduzeća su baždarena na dobit i stoga, kako točno piše publicist
Diedrich Diedrichsen, 'moralno neuračunljiva'. Može li i koliko
njihov čin poslužiti drugim maksimama osim prava ekonomski jačega,
ovisi o društvenoj klimi - i o uvjetima koje postavlja politika. To
vlasnicima moći i društvu na koje se pozivaju, nameće utoliko veću
odgovornost.
Tako gledano, izvanredno je pohvalno što je crveno-zelena vlada, za
razliku od svojih prethodnika, prihvatila ekonomski pritisak iz
SAD-a i iz njega isklesala 'miljokaz' za odštetu prisilnim
radnicima. No teško da je i politička klasa od prohtjeva upravo
ciničnog obrambenog držanja prema povijesnoj odgovornosti
slobodnija od velikih dijelova njemačkoga društva.
U svojoj nezgrapnoj inačici to obrambeno držanje nije ostalo
pošteđeno rasprave u Bundestagu o zakonu o odšteti. Iz desnoga kuta
došao je kao mukla jeka notornih relativizatora Auschwitza zahtjev
da se založe i za odštetu njemačkim prisilnim radnicima. Ispravno
je da patnja i tih ljudi treba imati svoje mjesto u kolektivnom
sjećanju ljudi. No gotovo djetinjasto ustrajanje na 'i drugi su
bili zli' ne može prikriti svoju poruku, unatoč svim deklarativnim
priznanjima. Potreba za relativiziranjem, po njezinom načinu
jedinstvenoj naci-politici uništavanja etnički 'manjevrijednih'
života radom, očito je jako zarazna. Možda će ta glupa inačica
jednoga dana izumrijeti - zajedno s onim svjedocima vremena koji
razmjere njemačkih zločina drže previše nepodnošljivima da bi ih
suvereno prihvatili. Možda će mladima jednom biti lakše prihvatiti
prošlost - bez prisile poricanja, ali i bez onog lažnog osjećaja
veličine koji je neke lijeve iz stare Savezne republike obuzeo zbog
vlastite sposobnosti samooptuživanja.
Nalog da se prošlost očuva u sjećanju sadašnjosti, time još nije
posve obavljen. Ali napokon bi se kolektivnoj priči povijesti dao
novi jezik. Povijesna svijest tada bi se možda manje izražavala u
priznanjima, popravljanju učinjenog, odštetama. Trebalo bi
pronaći svoje mjesto u političkom djelovanju za budućnost. Za
jednog socijaldemokratskog ministra, primjerice, bio bi tabu
'korisne' strance izigrati protiv tražitelja azila. A tiha
suglasnost s onima koji svoj strah od budućnosti obrađuju
podmetanjem požara 'drugima', više ne bi bila moguća.
Od povijesne svijesti u tom smislu, Njemačka je jako daleko.
'Miljokazi' s natpisom 'nikada više' na putu u budućnost još ni
izdaleka nisu postavljeni. Njemačko sjećanje za sada ostaje
poremećeno, ne mijenja ga ni ugodan korak prema odšteti prisilnim
radnicima" - zaključuje Stephan Hebel.