CH-YU-SUKOBI-Politika ŠV 15.VII.-NZZ-JUGOSL. I CG ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG15. VII. 2000.Mračni izgledi za Jugoslaviju"Predsjednik Milošević u jugoslavenskom je parlamentu jednim potezom rukom proveo ustavne promjene koje mu
omogućuju da i poslije isteka njegova sadašnjeg mandata g. 2001. uz očuvanje demokratskog privida ostane na vlasti. Nove odredbe su jedino i samo skrojene za njegove potrebe. Isto vrijedi i za ustav iz travnja 1992. kojim je potvrđena današnja Savezna republika Jugoslavije koja se sastoji još samo od Srbije i Crne Gore. Tada je Milošević želio zadržati privid da Jugoslavija i dalje postoji, kako bi time opravdao zahtjev za pravnim nasljeđem Titove raspadnute višenarodne države. Danas mu je stalo još samo do političkog opstanka.Ustavnim promjenama su osim tga drastično srezane ovlasti male republike Crne Gore. Njezin predsjednik Đukanović usudio se dovesti u pitanje Miloševićevo traženje neograničene vlasti i dobaciti mu rukavicu izazova. Crnogorski je parlament ustavne promjene donesene bez njegova pristanka proglasio nevaljanima. Čini se da je tako i treća Jugoslavija, poslije prve između dva rata
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
15. VII. 2000.
Mračni izgledi za Jugoslaviju
"Predsjednik Milošević u jugoslavenskom je parlamentu jednim
potezom rukom proveo ustavne promjene koje mu omogućuju da i
poslije isteka njegova sadašnjeg mandata g. 2001. uz očuvanje
demokratskog privida ostane na vlasti. Nove odredbe su jedino i
samo skrojene za njegove potrebe. Isto vrijedi i za ustav iz travnja
1992. kojim je potvrđena današnja Savezna republika Jugoslavije
koja se sastoji još samo od Srbije i Crne Gore. Tada je Milošević
želio zadržati privid da Jugoslavija i dalje postoji, kako bi time
opravdao zahtjev za pravnim nasljeđem Titove raspadnute
višenarodne države. Danas mu je stalo još samo do političkog
opstanka.
Ustavnim promjenama su osim tga drastično srezane ovlasti male
republike Crne Gore. Njezin predsjednik Đukanović usudio se
dovesti u pitanje Miloševićevo traženje neograničene vlasti i
dobaciti mu rukavicu izazova. Crnogorski je parlament ustavne
promjene donesene bez njegova pristanka proglasio nevaljanima.
Čini se da je tako i treća Jugoslavija, poslije prve između dva rata
i druge koju je stvorio Tito, pri kraju. Njezin grobar je sam
Predsjednik. Hoće li se mala republika sada i formalno odvojiti od
Srbije? Dostiže li time, poslije faktičkog odvajanja Kosova, druga
faza raspada Savezne Republike Jugoslavije svoj vrhunac? Hoće li na
Balkanu doći čak to petog rata?
Jugoslavija već dulje vrijeme postoji samo na papiru. Federalne su
ustanove paralizirane. Đukanović, početkom devedestih godina
pristaša Miloševića i nacionalističke politike Srbije, poslije
izbora za predsjednika u listopadu 1997. malu je republiku korak po
korak oslobađao iz zagrljaja Beograda. Crna Gora danas doduše nije
nikakva uzorna demokratska država. No nova je vlada provela neke
gospodarske i političke reforme. U vladi sudjeluje i albanska
manjina. Đukanović je svoju zemlju otvorio, izjasnio se spremnim za
suradnju s UN-ovim sudom za ratne zločince u Haagu i nedavno pokazao
čak prvi znak pomirbe s Hrvatskom.
Državnog odvajanja od Srbije Crna Gora se do sada bojala. I Zapad je
odbijao secesiju. Po svaku cijenu želi očuvati postojeće granice na
Balkanu. Crnogorsko vodstvo je za slučaj propasti zatraženih
pregovora o novom oblikovanju odnosa unutar federacije najavilo
referendum u neovisnosti. Njegove je reformske prijedloge Beograd
sada grubo pomeo sa stola. Nameće se pitanje koliko će Đukanović još
biti kadar odgađati referendum, koji bi Beogradu mogao poslužiti
kao izgovor za vojnu akciju.
U slučaju održavanja referenduma prijeti bosanski scenarij i treba
se nadati da je Zapad iz ratova u bivšoj Jugoslaviji izvukao pouku.
Ako želi izbjeći stare pogrješke, nužna je jasna strategija - i
spremnost za odgovarajuće akcije, u slučaju potrebe i vojnim
sredstvima. Beogradu treba biti jasna zapadna odlučnost u slučaju
oružanog sukoba s Crnom Gorom. Nisu dostatne samo formule
smirivanja. Za sve one koji se hvataju nade da Srbiji ionako
predstoji skora promjena vlasti i da će se tada sve, recimo po uzoru
na Hrvatsku, okrenuti na bolje, moglo bi doći do grdnog buđenja.
U Bosni se na referendumu kojega je EU postavio kao uvjet za
neovisnot, jedna cijela narodnosna skupina, naime Srbi, izjasnila
za ostanak u Jugoslaviji. I Crnogorci su po pitanju nacionalnog
identiteta duboko raskoljeni, i to od kraja XIX. stoljeća. Jedni se
osjećaju Srbima i danas uglavnom podupiru Miloševića. Nasuprot
njima su oni koji se u nacionalnom smislu opredjeljuju kao
Crnogorci i žele vlastitu državnost. Secesija bi za sobom povukla i
odvajanje sjevernih područja Crne Gore, utvrde pristaša Beograda.
Posljedica bi bili oružani obračuni između jedinica vojske
razmještenih u maloj republici i Đukanoviću odanih policijskih
jedinica.
Time se ponovno postavlja presudno pitanje na kojemu zapadni
političari lome zube: kako se riješiti Miloševića nakon što su mu
godinama udvarali kao sugovorniku u pregovorima o novom političkom
poretku na zapadnom Balkanu? Što učiniti da bi se ubrzala promjena
vlasti u Beogradu, što općenito slovi kao najvažnija pretpostavka
za demokratizaciju Srbije i trajno smirivanje Kosova? Dosadašnje
mjere nisu donijele željene rezultate. Promjena vlasti, najvažniji
cilj ponajprije američke politike na Balkanu od kosovskoga rata,
unatoč naznakama nervoze beogradskog vodstva, čini se još jako
dalekom. Nada da će Miloševićev položaj NATO-ova intervencija
trajno uzdrmati, pokazala se očitom pogrješnom procjenom.
Miloševićev položaj i dalje je jak - i to unatoč izgubljenom ratu za
Kosovo. Ako je vjerovati ispitivanjima mišljenja, među
stanovništvom je ipak raširena želja za promjenama. No istodobno
mnogi ustraju u za Srbe tipičnom držanju samouništavajućeg prkosa.
Represija se pojačava, propaganda je u punom zamahu. Klevetanje
političkih protivnika da su produžena ruka Zapada koji namjerava
razoriti Jugoslaviju, nije bez rezultata.
I sankcije su se pokazale kao tupo oružje. U glavnim europskim
gradovima i u Washingtonu sve je više glasova koji dvoje da se tim
putem uopće nešto može postići. Miloševića, kojega je u svibnju
1999. optužio UN-ov sud za ratne zločince u Haagu, teško se može iz
vana političkim sredstvima prisiliti na više ustupaka. Njegov je
režim izoliran i nema više što izgubiti. Zašto bi dakle popustio pod
zapadnim pritiskom? Njegova je jedina prilika u tomu da se što duže
održi na vlasti. To njegovu politiku čini nepredvidljivom.
Špekulacije da bi se Miloševića osolobodilo kazne ako dragovoljno
odstupi s vlasti, izraz su rezignacije i bespomoćnosti.
A srpska oporba? Ona je kao i uvijek slaba, zavađena, raskoljena,
bez koncepta i djelomično nacionalistička. Već više od deset godina
isti likovi samodopadljivo plešu svoje piruete, daleko od potreba
ljudi. Politička promjena ipak mora doći iznutra. No pretpostavka
za nju je da se konačno sve one snage koje se nazivaju
demokratskima, povežu u široki pokret za navođenje nezadovoljstva
na političke tračnice. Samo je tako moguća promjena. Primjera za to
ima dovoljno u istočnoj Europi i na Balkanu.
No za to oporba, čini se, nije kadra. Mnogo toga za sada ukazuje da
će Milošević i vladajuće stranke dobiti izbore planirane za jesen.
Perspektive za Srbiju, Crnu Goru i Kosovo ostaju mračne" -
zaključuje komentator lista C. Sr.