FR-YU-IT-ES-vojska-Obrana-Organizacije/savezi-Oružani sukobi FR-LE MONDE 13.7.KOSOVO FRANCUSKALE MONDE13. VII. 2000.Šest europskih zemalja izvlači pouke iz očuvanja reda na Kosovu"Nakon teškoća s kojima se susrela na Kosovu, napose u
Mitrovici, Francuska, zajedno s pet europskih partnera, razmišlja o očuvanju reda u doba krize. Riječ je o tome da se redarstvene zadaće odvoje od vojnih operacija. Njemačka, Španjolska, Italija, Nizozemska i Portugal pridružile su se tom pothvatu koji je u Francuskoj tema dogovora između žandarmerije i kopnene vojske, a čiji će se zaključci znati u rujnu. Savršena shema, po mišljenju zapovjednika francuskog vojnog stožera, generala Jeana-Pierrea Kelcha koji ju je ovih dana izložio članovima povjerenstva za obranu, podrazumijeva mogućnost da se redarstvene snage opiru na vojne postrojbe koje će ih biti kadre zamijeniti ako se veće okupljanje pretvori u sukob.U Mitrovici je tamošnje zapovjedništvo KFOR-a poduzelo žurne mjere i na brzu ruku organiziralo sustav koji na terenu udružuje nekoliko postrojba s različitim ovlastima: operativnu pričuvnu jedinicu (CRO) koju trenutno čine posebno obučeni legionari; konjanički odred pokretne žandarmerije čije je zanimanje da održava red; i
FRANCUSKA
LE MONDE
13. VII. 2000.
Šest europskih zemalja izvlači pouke iz očuvanja reda na Kosovu
"Nakon teškoća s kojima se susrela na Kosovu, napose u Mitrovici,
Francuska, zajedno s pet europskih partnera, razmišlja o očuvanju
reda u doba krize. Riječ je o tome da se redarstvene zadaće odvoje od
vojnih operacija. Njemačka, Španjolska, Italija, Nizozemska i
Portugal pridružile su se tom pothvatu koji je u Francuskoj tema
dogovora između žandarmerije i kopnene vojske, a čiji će se
zaključci znati u rujnu. Savršena shema, po mišljenju zapovjednika
francuskog vojnog stožera, generala Jeana-Pierrea Kelcha koji ju
je ovih dana izložio članovima povjerenstva za obranu,
podrazumijeva mogućnost da se redarstvene snage opiru na vojne
postrojbe koje će ih biti kadre zamijeniti ako se veće okupljanje
pretvori u sukob.
U Mitrovici je tamošnje zapovjedništvo KFOR-a poduzelo žurne mjere
i na brzu ruku organiziralo sustav koji na terenu udružuje nekoliko
postrojba s različitim ovlastima: operativnu pričuvnu jedinicu
(CRO) koju trenutno čine posebno obučeni legionari; konjanički
odred pokretne žandarmerije čije je zanimanje da održava red; i
jedinice koje će prema potrebi osiguravati zemlje članice KFOR-a,
poput Danske i Pakistana.
U visokom zapovjedništvu priznaju da je riječ o privremenom
rješenju kojim nitko nije zadovoljan. Žandari se, uz potporu
talijanske, španjolske, portugalske i nizozemske konjičke
žandarmerije zalažu za osnutak europskih snaga za sigurnost i za
istraživanje (FESI). Vojnici misle da njihovoj etici ne odgovara
uloga koja im se povjerava u takvim zadaćama.
Činjenica da su vojne snage odgovorne za očuvanje reda posljedica
je nedovoljnoga broja redarstvenika na licu mjesta. Bernard
Kouchner, posebni izaslanik Kofija Annana na Kosovu, dobio je do
danas između trećine i četvrtine ljudstva koje mu je potrebno za
osnutak međunarodne policije, dok domaći redarstvenici koje je UN
uvježbao kao dragovoljce iz različitih zajednica, nemaju
iskustva.
Ako se pozovemo na izjave generala Kelchea pred članovima
povjerenstva, sadašnja razmišljanja mogla bi se završiti na dva
načina. Tako je u razdoblju očuvanja mira najvažnije civilno
djelovanje, a uporaba vojnih snaga podčinjena je civilnoj vlasti,
budući da su redarstvene i žandarmerijske snage kadre spriječiti
remećenje javnog reda uz uvjet da su mobilizirane u dovoljnom
broju. U tom su slučaju vojne snage istodobno pod općim nadzorom i
drže se u pričuvi. Naprotiv, u razdoblju uspostave mira, zadaće su
uglavnom vojne, i vojne se snage mogu vrlo brzo pozvati da rukovode
operacijama kako bi spriječile sukobe. U tom se slučaju vojnim
snagama povjerava 'vodeća uloga', kaže general Kelche.
Ta razlika između očuvanja i uspostave mira koja ima svoje
opravdanje u Povelji UN-a, mogla bi biti povod za nagodbu. Ona ide
za tim da ne skine odgovornost s međunarodnih redarstvenih snaga,
pa i s redarstvenika koji se novače na licu mjesta, u korist vojnih
postrojba koje bi htjele monopolizirati zadaće. Istodobno se zbog
te razlike operacije ulične borbe neće povjeravati žandarima. U tom
smislu, Europska unija priprema redarstvene snage od pet tisuća
ljudi koje bi se mogle mobilizirati, i stalni vojni korpus za brzo
djelovanje od šezdeset tisuća ljudi", izvješćuje Jacques Isnard.