FR-DE-GB-integracije-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada-Obrana FR LE MONDE 5.7.O CHIRACU FRANCUSKALE MONDE5. VII. 2000.Jacques Chirac, Europljanin?"Onda je Jacques Chirac došao u Berlin... i uz buku započeo europsku raspru. Gotovo
bi a posteriori mogli dati za pravo Margaret Thatcher koja je jednom ljutito podsjetila da je Georges Pompidou sadašnjega francuskog predsjednika nazvao 'buldožerom'. Jer, Britanci bi se i danas s pravom mogli brinuti zbog Chiracove predodžbe o Europi, koja bi se, sada to znamo, teško mogla usporediti s predodžbom o 'Francuskoj', osim ako ne prihvatimo tvrdnju da socijalistička vlada mora odobriti sve diplomatske inicijative i projekte Elizejske palače, budući da Francuska mora govoriti 'u jedan glas'! No g. Chiracu treba odati priznanje: njegovi prijedlozi potiču prijeko potrebno razmišljanje o reformi europskih ustanova koje su odveć trome da bi se prilagodile velikom pothvatu proširenja. Ne ostaje ništa od optužbe o 'odluci izvana', od osude Giscardova stajališta koje je odveć sklono Europi: danas Jacques Chirac zagovara uvođenje 'tajništva', tijela za 'koordinaciju' 'pionirske skupine' koja bi okupljala europske države spremne da sudjeluju u 'svim' 'pojačanim suradnjama',
FRANCUSKA
LE MONDE
5. VII. 2000.
Jacques Chirac, Europljanin?
"Onda je Jacques Chirac došao u Berlin... i uz buku započeo europsku
raspru. Gotovo bi a posteriori mogli dati za pravo Margaret
Thatcher koja je jednom ljutito podsjetila da je Georges Pompidou
sadašnjega francuskog predsjednika nazvao 'buldožerom'. Jer,
Britanci bi se i danas s pravom mogli brinuti zbog Chiracove
predodžbe o Europi, koja bi se, sada to znamo, teško mogla
usporediti s predodžbom o 'Francuskoj', osim ako ne prihvatimo
tvrdnju da socijalistička vlada mora odobriti sve diplomatske
inicijative i projekte Elizejske palače, budući da Francuska mora
govoriti 'u jedan glas'! No g. Chiracu treba odati priznanje:
njegovi prijedlozi potiču prijeko potrebno razmišljanje o reformi
europskih ustanova koje su odveć trome da bi se prilagodile velikom
pothvatu proširenja. Ne ostaje ništa od optužbe o 'odluci izvana',
od osude Giscardova stajališta koje je odveć sklono Europi: danas
Jacques Chirac zagovara uvođenje 'tajništva', tijela za
'koordinaciju' 'pionirske skupine' koja bi okupljala europske
države spremne da sudjeluju u 'svim' 'pojačanim suradnjama',
političkim izletima u veću integraciju.
To je dakle stvarna institucionalizacija Europe 's dvije brzine' u
kojoj Britanci, među ostalim, imaju jako malo izgleda da budu u
najbržoj skupini. Državni poglavar često kaže da je želja 'otaca
Europe' bila uspostava trajnog mira i da taj cilj još opravdava
buduću sliku Europe koja će jednom okupljati trideset država.
No ti prijedlozi očito ljute neke francuske partnere, a još više
zemlje koje su u ovom času u predvorju europske zajednice, budući da
i jedni i drugi mogu u njima vidjeti početke podjele Europe.
Sve do tada, do te krize europskoga nadmetanja, vlada je pokazivala
oprez koji su nalagali viši interesi Unije: preuzimajući od 1. VII.
šestomjesečno predsjedanje petnaestoricom, Francuska mora sretno
dovršiti međuvladinu konferenciju (CIG) o reformi ustanova koja je
conditio sine qua non upješnog proširenja.
Na nju dakle pada nezahvalna zadaća da nepouzdanu pedagogiju iskuša
na izazovima uravnoteženja glasova u ministarskom vijeću i
proširenja kvalificirane većine. Francusko predsjedateljstvo
mora zasukati rukave i gurnuti ruke u 'iskorišteno mazivo'
zajedničkih ustanova, jednom riječju biti europski mehaničar.
Dakako, nije bilo govora o tomu da se odjednom odbaci ono što
Jacques Chirac i sam gdjekada zove intelektualne špekulacije, ali,
isticao je Hubert Vedrine, treba postupiti 'kronološki':
ponajprije CIG, a kasnije raspra o velikim europskim predodžbama i
dalekom cilju 'federacije država-nacija' kojoj su skloni Jacques
Delors i Joschka Fischer.
Na sjednici Europskoga vijeća u Nici, u prosincu, uspjeh CIG-a bit
će uvjet za uspjeh francuskog predsjedanja. A kolege Jacquesa
Chiraca i Lionela Jospina imaju jak dojam da Francuska po svaku
cijenu želi postići 'a nice treaty' (dobar ugovor), kako kaže izraz
koji se udomaćio. U tu svrhu treba pripremiti teren: dnevni red CIG-
a koji je već proširen na 'pojačanu suradnju' ne treba opteretiti
velikom rasprom o budućem političkom ustroju Kontinenta koji će
nužno dovesti do podjela. G. Vedrine je izrekao mišljenje mnogih
vlada kada je upozorio na opasnost od 'ukidanja svih europskih
proturječja' i od 'pretvaranja institucijske slabosti u krizu'. No
ta prijetnja nije uklonjena, naprotiv.
Govoriti o 'tajništvu' unutar Europske unije znači prijetiti
utvarom 'upravnih vijeća' koja su toliko uznemirivala 'malene'
zemlje zajednice; to znači pripremati teren za elitističku Europu
koja bi u neku vrstu čistilišta stavila one koji su gospodarski
najslabiji i one koji su jako euroskeptični. To je daleko od
prilagodljive, neagresivne formule o Europi s 'promjenljivom
geometrijom' u kojoj zemlje koje se žele udružiti radi bolje
integracije na nekom području, uspostavljaju prigodnu 'pojačanu
suradnju' ostavljajući širom otvorena vrata svog 'kluba'. To je još
dalje, pače i u opreci s projektom 'federacije' kojemu je sklon
Joschka Fischer. G. Chirac to ne pobija i neslužbeno govori o
obrascu 'organizacije država-nacija'.
Već sada, Velika Britanija, da ne spominjemo druge, ima razloga da
se plaši projekta, koji potiče Francuska, za jačanje Eura-11,
neslužbene skupine u kojoj neki vide začetak buduće 'gospodarske
vlade' Europe. Čemu onda mahati nejasnom prijetnjom o 'pionirskoj'
Europi, ako ne da bi se potvrdile psihološke otočne značajke dijela
britanskog puka? Ako Francuska ne želi pomoći Tonyju Blairu da
svoju zemlju dovede u središte Europe, zašto je onda započela s njim
povijesno partnerstvo na području europske obrane?
Još više zabrinjava sljedeće: na europskom susretu na vrhu u Feiri
Jacques Chirac je zadao brige kolegama iznoseći zamisao o
'cijepanju' Europe. U Berlinu su to shvatili: Europska unija o
kojoj govori državni poglavar međudržavne je naravi, kako se čini.
Gdje bi, dakle, bilo to tajništvo ako ne iznad Unije,
ograničavajući tako vlast Europskog povjerenstva i Europskog
parlamenta? Govoriti o 'europskom ustavu' znači također staviti
plug ispred vola: takav temeljni tekst na razini Starog Kontinenta
pretpostavlja politički dogovor koji je još jako nesiguran. Europa
Jacquesa Chiraca jamačno ima svoju logiku. Ali, osim što nema ništa
zajedničko s Europom Joschke Fischera, njezino zajedništvo nije
samo po sebi razumljivo", piše Laurent Zecchini.