FR-CN-IN-gospodarstvenici-Makrogospodarstvo-Glasila/mediji-Izobrazba odraslih-Strana pomoć FR-LIBERATION 3.7.AMARTYA SEN FRANCUSKALIBERATION3. VII. 2000.Senove pouke"Konferencija o gospodarstvu razvoja koju su prošloga tjedna u Parizu
organizirali Svjetska banka i Vijeće za gospodarsku analizu Lionela Jospina, omogućili su da se oda počast Indijcu Amartji Senu, dobitniku Nobelove nagrade za gospodarstvo 1998. Jedna od najvažnijih pouka Senova rada zacijelo se tiče zamršene veze između gospodarskog liberalizma, političkog liberalizma i razvitka, zamršenosti koja se na jasan način može prikazati usporedbom između Indije i Kine.Indijska i kineska putanja ponajprije pokazuju štetu koju je pričinio antiliberalizam. U Kini je centralizirano planiranje i dogovaranje o svakoj pojedinačnoj inicijativi dovelo do tragične lakrdije 'Velikog skoka naprijed'. U Indiji iskustva u planiranju nisu išla tako daleko i nisu pričinila toliko štete, ali je njihov rezultat dosta negativan da bi bilo tko više ozbiljno razmišljao o povratku na programe javnog ulaganja u tešku industriju koji su se još primjenjivali između 1970. i 1980. Sen je također dobro pokazao da su gospodarski i politički antiliberalizam bili najgori spoj:
FRANCUSKA
LIBERATION
3. VII. 2000.
Senove pouke
"Konferencija o gospodarstvu razvoja koju su prošloga tjedna u
Parizu organizirali Svjetska banka i Vijeće za gospodarsku analizu
Lionela Jospina, omogućili su da se oda počast Indijcu Amartji
Senu, dobitniku Nobelove nagrade za gospodarstvo 1998. Jedna od
najvažnijih pouka Senova rada zacijelo se tiče zamršene veze između
gospodarskog liberalizma, političkog liberalizma i razvitka,
zamršenosti koja se na jasan način može prikazati usporedbom između
Indije i Kine.
Indijska i kineska putanja ponajprije pokazuju štetu koju je
pričinio antiliberalizam. U Kini je centralizirano planiranje i
dogovaranje o svakoj pojedinačnoj inicijativi dovelo do tragične
lakrdije 'Velikog skoka naprijed'. U Indiji iskustva u planiranju
nisu išla tako daleko i nisu pričinila toliko štete, ali je njihov
rezultat dosta negativan da bi bilo tko više ozbiljno razmišljao o
povratku na programe javnog ulaganja u tešku industriju koji su se
još primjenjivali između 1970. i 1980. Sen je također dobro pokazao
da su gospodarski i politički antiliberalizam bili najgori spoj:
gladi je bilo u Indiji, čiji je svjedok također bio dobitnik
Nobelove nagrade u svojoj mladosti koju je proveo u Bengaliji, ali
se ona ne može uspoređivati s gladi u Kini, što se tumači činjenicom
da u Kini nije bilo slobodnog tiska koji bi ostatak zemlje mogao
obavijestiti o onome što se događalo u glađu pogođenim područjima.
No Sen je također ovlašten da kaže kako liberalizam nije dovoljan. U
Kini je privatizacija i reforma javnih poduzeća koja je započela
1979. svakako omogućila vrlo velik gospodarski rast u razdoblju od
1980. do 1990., tako da je danas zemlja na putu da zauvijek iziđe iz
siromaštva. No u Indiji se svi slažu da su rezultati gospodarske
liberalizacije 90-ih razočarali. Najuvjerljivije je obrazloženje
da su mladi Kinezi puno bolje obaviješteni od mladih Indijaca;
stopa pismenosti u Kini je 90 posto, dok u Indiji jedva premašuje 50
posto. Drugim riječima, samo velik rad na opismenjavanju može
omogućiti da se izvuče korist iz prigoda koje nude gospodarski
liberalizam.
Treća pouka usporedbe jest da se problem neće riješiti samo tako što
će se izdati naredba da svi maleni Indijci moraju ići u školu.
Indijsko kašnjenje u opismenjavanju seže daleko: dok je Kina
obvezivala roditelje da šalju djecu u školu isto tako snažno kao što
ih je prisiljavala da imaju samo jedno dijete, Indija, vjerna
liberalnoj tradiciji na engleski način, nije prihvaćala nasilje
nad roditeljima koji su radije htjeli da im djeca što prije počnu
zarađivati. To je kašnjenje dakle duboko povezano s političkim
liberalizmom koji preteže u najvećoj demokraciji na svijetu: u
Indiji postoje politički pokreti koji brane pravo nižih kasta da im
se ne otimaju djeca. Možemo li iz toga zaključiti da je savršeni
spoj gospodarski liberalizam i stanovita doza političke
autoritarnosti? Očito ne: puno je bolje provesti opismenjavanje
uvjeravanjem i financijskim poticanjem nego prisilom. No to
zahtijeva financijska sredstva kojima Indija ne raspolaže, i tu bi
međunarodna pomoć mogla imati važnu ulogu", u rubrici 'Rasprave'
piše Thomas Piketty, istraživač u Cepremapu (Središte za
prospektivno istraživanje matematičkog gospodarstva primijenjeno
u planiranju).